تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی، عناصر صورت های مالی
تاریخ ثبت: 1395/06/29
تعداد مطالعه: 1458
تعداد دریافت: 129
حجم فایل : 85.82 KB
گروه: حسابداری دولتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

hayati |   1395/08/17 22:18:59   |
5     0
با سلام
همانطور که قبلا در بند (8) بخش مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی اهداف گزارشگری مالی بیان گردید تفاوت اساسی بخش عمومی با خصوصی مربوط به اهداف این دوبخش ییعنی در بخش خصوصی سود آوری و دربخش عمومی ارائه خدمات به مردم می باشد لذا با توجه به موضوع فوق با توجه به اینکه یکی از ویزگی های ذاتی دارایی "خدمات و منافع اقتصادی " می باشد این موضوع در بخش عمومی بر خلاف بخش خصوصی در برخی مواقع منجر به جریان ورودی وجوه نقد به واحد گزارشگر نمی گردد بطور مثال ساخت پارک های عمومی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه |   1397/11/05 16:39:44   |
هدف از گزارشگر مالی در بخش عمومی .ارائه گزارش مبنی بر منابع درامد و منابع مصارف می باشد در بخش خصوصی گزارش سود وزیان هست
hayati |   1395/08/17 22:22:53   |
7     0
طبق قوانین حاکم بر دستگاههای اجرای از جمله بندهای (ز) و (و) ماده 224 قانون برنامه پنجم توسعه دستگاهای اجرایی مجاز به ایجاد تعهد مازاد بر تخصیص نمی باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hayati |   1395/08/17 22:31:34   |
4     0
در بند (18) مفاهیم نظری عناصر صورتهای مالی ، ایفای بدهی را مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر ی عنوان نموده در این خصوص لازم به توضیح است در سنوات اخیر دربرخی موارد دستگاههای اجرایی به منظور پرداخت تعهدات خود اقدام به انتشار اوراق قرضه و یا اسناد خزانه نموده اند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hayati |   1395/08/17 22:36:30   |
5     0

در ماده 77 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تعاریف ذیل در بخش عمومی در خصوص درآمد ، ارزش خالص و ... بشرح ذیل بیان گردیده است
ماده 77 - با توجه به ارائه قانون بودجه سال 1381 کل کشور براساس نظام جدید بودجه ریزی و تغییر نظام طبقه‌بندی دریافتها و پرداختهای دولت،‌به منظور هماهنگی بین تعاریف بکار برده شده در نظام جدید با تعاریف مندرج در قوانین موجود مالی و محاسباتی، تعاریف زیر به ماده (1) قانون‌برنامه و بودجه کشور مصوب 1351.12.10 اضافه می‌گردد:

‌ارزش خالص - منظور ارزش کل دارائی‌ها منهای ارزش کل بدهی‌های بخش دولتی است.

‌درآمد - منظور آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را افزایش می‌دهد.

‌اعتبار هزینه - منظور اعتبار آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را کاهش می‌دهد.

‌دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور دارایی‌های تولید شده یا تولید نشده‌ای است که طی مدت بیش از یکسال در فرآیند تولید کالا و خدمات بکار می‌رود.

‌دارایی‌های تولید شده - منظور دارایی‌هایی است که در فرآیند تولید حاصل گردیده است. دارایی تولید شده به سه گروه عمده دارایی‌های ثابت،‌موجودی انبار و اقلام گرانبها تقسیم می‌شود.

‌دارایی‌های ثابت - منظور دارایی‌های تولید شده‌ای است که طی مدت بیش از یکسال بطور مکرر و مستمر در فرآیند تولید به کار برده می‌شود.

‌موجودی انبار - منظور کالاها و خدماتی است که توسط تولید کنندگان به منظور فروش، استفاده در تولید و یا سایر مقاصد در آینده نگهداری می‌شوند.

‌اقلام گرانبها - منظور اقلامی با ارزش قابل ملاحظه است که نه به منظور تولید و مصرف، بلکه به دلیل ارزشی که دارند نگهداری می‌شود. (‌مانند تابلو،‌کتب خطی، فلزات گرانبها)

‌دارایی‌های تولید نشده - منظور دارایی‌های مورد نیاز تولید است که خودشان تولید نشده‌اند. (‌مانند زمین و ذخایر معدنی)

‌فعالیت - منظور یک سلسله عملیات و خدمات مشخص است که برای تحقق بخشیدن به هدفهای سالانه برنامه طی یک سال اجرا می‌شود و منابع‌مورد نیاز آن از محل اعتبارات مربوط به هزینه تأمین می‌گردد.

‌اعتبار طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی و‌اجتماعی که توسط دستگاه اجرائی انجام می‌شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنج‌ساله به صورت‌سرمایه‌گذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایه‌ای اجرا می‌گردد و منابع مورد نیاز اجرای آن از محل اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های‌سرمایه‌ای تأمین می‌شود و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌گردد.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین قدیریان ابرقویی |   1395/08/18 12:22:53   |
2     0
استفاده کنندگان صورتهای مالی :

استفاده‌کنندگان‌ صورتهای‌ مالی‌ به‌ اشخاصی‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ جهت‌ رفع‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ متفاوت‌ خود از صورتهای مالی‌ استفاده‌ می‌کنند. تأمین‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ تمام‌ استفاده‌کنندگان‌ توسط‌ صورتهای‌ مالی‌ امکان‌پذیر نیست‌ ولی‌ نیازهایی‌ وجود دارد که‌ برای‌ همه‌ استفاده‌کنندگان‌ مشترک‌ است‌ . بالاخص‌ همه‌ استفاده‌کنندگان‌ به‌ نوعی‌ به‌ وضعیت‌ مالی‌ ، عملکرد مالی‌ و انعطاف‌پذیری‌ مالی‌ واحد تجاری‌ علاقه‌مند هستند . اعتقاد براین‌ است‌ که‌ هرگاه‌ صورتهای‌ مالی‌ معطوف‌ به‌ تأمین‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ سرمایه‌گذاران‌ باشد ، اکثر نیازهای‌ سایر استفاده‌کنندگان‌ را نیز در حد توان‌ برآورده‌ می‌کند . به‌عبارت‌ دیگر اطلاعات‌ تهیه‌ شده‌ برای‌ سرمایه‌گذاران‌ ، به‌ عنوان‌ یک‌ مرجع‌ اطلاعاتی‌ برای‌ سایر استفاده‌کنندگان‌ نیز مفید است‌ چرا که‌ اینان‌ می‌توانند اطلاعات‌ مشخص‌تری‌ را که‌ در معاملات‌ خود با واحد تجاری‌ بدست‌ می‌آورند با این‌ مرجع‌ اطلاعاتی‌ بسنجند.

""""تجزیه و تحلیل صورتهای مالی می تواند در زمینه های زیر صورت پذیرد"""""

1-بررسی نسبتهای نقدینگی و میزان توان شرکت در بازپرداخت بدهی های کوتاه مدت.

٢- بررسی نسبتهای عملیات از جمله گردش کالا و تولید بطوریکه بتوان فرآیند را از زمان تامین مواد اولیه و زمان تولید و مدت انتظار برای توزیع و فروش و نهایتا دوره نقد شوندگی آن را بررسی و تحلیل نمود.

3-بررسی استفاده بهینه از داراییهای ثابت و منابع سرمایه ای.

۴-ارزیابی و بررسی توان مالی شرکت در پرداخت بدهی ها و بازپرداخت تسهیلات مالی دریافتی.

بطورکلی بررسی وضعیت ساختار سرمایه.

۶-ارزیابی پروژه ها و طرحهای در دست اجرا.

٧-بررسی توان و قدرت بنگاه اقتصادی در جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم.

٨-تجزیه تحلیل اقلام هزینه و بهای تمام شده آالای ساخته شده و فروش رفته.

٩-بررسی ساختار منابع انسانی و دهها موضوع مرتبط با عملیات شرکت.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:44:54   |
استفاده‌کنندگان‌:
به‌ نوعی‌ به‌ وضعیت‌ مالی‌ ، عملکرد مالی‌ و انعطاف‌پذیری‌ مالی‌ واحد تجاری‌ علاقه‌مند هستند .
ححت دهقان |   1395/08/19 08:38:21   |
1     0
تا پیش از تدوین بیانیه شماره ۳۴ هیئت تدوین استانداردهای حسابداری دولتی با عنوان صورتهای مالی اساسی، و تحلیل و مباحث مدیریت برای واحدهای محلی و دولتی، به مسئله داراییهای نامشهود توجه چندانی نشده بود و واحدهای گزارشگر در بخش دولتی که ملزم به اجرای وظیفه پاسخگویی و گزارشگری در قبال داراییهای تحت تملک خود بودند، اقلام نامشهودی را که در فرایندهای اجرایی وجود داشت در عمل گزارش نمی‌‌کردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ححت دهقان |   1395/08/19 08:59:38   |
1     0
منابع واحدهای دولتی اغلب مشهود و مبادله شدنی هستند.اما پس از انتشار بیانیه 34نبود این ویژگی مانمع از احتساب یک منبع بعنوان دارایی نمی شود.برای مثال در صورتی که واحد گزارشگر بتواند از منافع نامشهود مانند علایم تجاری بهره مند شود و دسترسی سایر واحد ها را محدود و کنترل نمایید آن منابع دارایی واحد گزارشگر به شمار می رود.
(پیش نویس استانداردهای حسابداری دولتی، عماصر صورتهای مالی بند 12 ،1389)
بنابراین شناسایی آن طبق استاندارد 51 به عنوان دارایی بلامانع است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hayati |   1395/08/21 13:02:57   |
2     0
آخرین تعریف قانونی از تعهد در ماده 19 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 بشرح ذیل بیان گردیده که همچنان لازم الاجرا می باشد.
‌ماده 19 - تعهد از نظر این قانون عبارت است از ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از:

‌الف - تحویل کالا یا انجام دادن خدمت.

ب - اجرای قراردادهایی که با رعایت مقررات منعقد شده باشد.

ج - احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح.

‌د - پیوستن به قراردادهای بین‌المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین‌المللی با اجازه قانون.

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hayati |   1395/08/21 13:06:11   |
2     0
موضوع قابل توجه در خصوص تعهد در دستگاههای اجرایی این موضوع می باشد که انعقاد قرارداد از سوی دستگاههای اجرایی با پیمانکاران ایجاد تعهد نمی کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hayati |   1395/08/21 14:00:42   |
2     0
سه نظریه اصلی در زمینه اندازه گیری سود وجود دارد
1- نظریه دارایی - بدهی : این نظریه به ارزش گذاری داراییها و بدهی ها تاکید دارد
2 نظریه درآمد و هزینه : این نظریه سود را فقط حاصل اختلاف بین درآمد در یک دوره با هزینه هایی که موجب کسب آن درآمد شده است اعلام می کند.
3نظریه استقلال ترازنامه از سود و زیان : این نظریه بیان می داردهمه وقایع ذر صورت سود و زیان و هم ترازنامه گزارش می گردند اگر چه در جهات مختلف هستند
دکتر علی ثقفی"مبانی نظری استاندارد های حسابداری برای واحدهای انتفاعی"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/08/21 21:13:30   |
1     0
معیارهای اصلی شناخت:
1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه‌گیری باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/08/21 21:14:47   |
1     0
نکته:هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی می‌گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/08/21 21:16:00   |
0     0
ویژگیهای ذاتی دارایی‌:
اول اینکه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دوم اینکه، خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
farzaneh askari |   1395/08/22 21:54:27   |
4     0
تعریف عناصر :
جهت تعریف عناصر، از رویکرد دارایی- بدهی استفاده می شود . ابتدا دارایی و بدهی براساس ویژگی ذاتی آنها تعریف می‌شود .
شناخت، مشخص کردن عنوان و مبلغ پولی یک عنصر و احتساب آن مبلغ در جمع اقلام صورتهای مالی است.
شناخت:
معیار های شناخت به دو دسته تقسیم می شود:
1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد
2) قابل اندازه‌گیری باشد. یعنی به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.
موارد دیگری در مورد شناخت شامل :
1. اندازه‌گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه
2. منفعت شناسایی یک قلم
دارایی :
دارایی تنها وجود یا عدم وجود یک دارایی را مورد توجه قرار می‌دهد . تعریف دارایی از ویژگیهای ذاتی آن می باشد . یک منبع در صورتی که دارای دو ویژگی باشد، دارایی واحد گزارشگر شناخته می شود . که شامل موارد زیر است :
1 . آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.
2. خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد و واحد گزارشگر توانایی دستیابی به آن خدمات را داشته باشد.
منابع واحد گزارشگر، اغلب مشهود و قابل مبادله هستند . به عنوان مثال در صورتی که واحد گزارشگر بتواند از منافع منابع نامشهود (مانند علائم تجاری) بهره‌مند شود و دستیابی سایر واحدها به آن منافع را منع یا کنترل نماید، آن منابع، دارایی واحد گزارشگر به شمار می‌رود.
یکی از ویژگیهای ذاتی دارایی‌ها، توانایی ارائه خدمات یا منافع اقتصادی است و دومین ویژگی ذاتی یک دارایی، تحت کنترل بودن آن است .
بدهی :
تعهد فعلی است که ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد. تعریف بدهی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌ باشد . بدهی دارای دو ویژگی است 1. بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر می‌باشد.
2. ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
تعهد فعلی، زمانی ایجاد می‌شود که واحد گزارشگر به واسطه انجام عملی خاص یا وقوع رویدادی مشخص، ملزم به انتقال منابع به دیگران شده باشد.
بسیاری از تعهدات واحد گزارشگر از قوانین و شرایط قراردادها و الزامات حاکم بر آن ناشی می شود .
ارزش خالص،درآمد و هزینه :
ارزش خالص، درآمد و هزینه‌، برگرفته از تعریف دارایی و بدهی است .
ارزش خالص : ارزش کل دارایی ها منهای ارزش کل بدهی های
درآمد : افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها
هزینه : کاهش در داراییها، افزایش در بدهیها

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/08/23 14:30:41   |
0     0
شناخت انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی واحد گزارشگر می باشد شناخت درامد و هزینه اغلب در نتیجه شناخت دارایی ها و بدهی ها و تغییرات در انها صورت میگیرد شناخت درامد متضمن این امر است که ایا شواهد کافی مبنی بر وقوع یک افزایش در خالص دارایی ها قبل از پایان دوره مورد گزارش وجود دارد یا خیر
شناخت هزینه متضمن این امر است که ایا شواهد کافی مبنی بر وقوع کاهش در حقوق صاحبا ن سرمایه قبل از پایان دوره مورد گزارش وجود دارد یا خیر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امیر حیدری |   1395/08/23 20:11:18   |
0     0
با سلام خدمت دوستان
کی از ابزارهای تامین کسری منابع مالی و تسویه تعهدات ایجاد شده واحد گزارشگر، واگذاری اسناد خزانه اسلامی به اشخاص ذینفع می باشد. براین اساس و به منظور اعمال سیاست های پولی مربوط از سوی، بخشی از بدهی های فعلی واحدهای گزارشگر از این طریق تسویه و به اسناد بدهی با سررسید معین تبدیل می شود

۲-تعاریف و اصطلاحات

اسناد خزانه اسلامی: اسناد با نام یا بی نامی که دولت به منظور تسویه بدهی های مسجل خود با حفظ قدرت خرید بابت طرح های تملک دارایی های سرمایه ای و مابه التفاوت قیمت تمام شده برق و آب با قیمت تکلیفی فروش آن در سنوات قبل به شرکت های برق و آب مطابق ماده (۲۰) قانون محاسبات عمومی کشور به قیمت اسمی و سررسید معین به طلبکاران غیر دولتی واگذار می نماید.

حفظ قدرت خرید: مبلغی معادل نرخ سود علی الحساب اوراق مشارکت دولت که به ازای یک سال تاخیر در پرداخت طلب قطعی شده به مبلغ بدهی مسجل اضافه می شود.

بدهی مسجل: بدهی قابل پرداخت دولت به پیمانکاران غیر دولتی طرف قرارداد در طرح های تملک دارایی های سرمایه ای که به استناد ماده(۱۹) قانون محاسبات عمومی کشور ایجاد و با توجه به ماده (۲۰) قانون مذکور تسجیل شده و به تایید ذیحساب و رئیس دستگاه اجرایی ذیربط رسیده باشد. لازم به ذکر است بدهی دستگاه اجرایی صرفا پس از انجام اقدامات پیش بینی شده در ماده(۱) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و آیین نامه اجرایی آن، به بدهی دولت تبدیل خواهد شد.

قیمت اسمی: قیمتی که در متن اسناد نوشته شده و دولت پرداخت آن را در سررسید تضمین نموده است.

ناشر: وزارت امور اقتصادی و دارایی که به نمایندگی از دولت اجازه انتشار اسناد خزانه اسلامی را دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حیدری |   1395/08/23 20:15:11   |
0     0
لزوم ایجاد چارچوب نظری:
به نظر می رسد وجود چارچوبی برای توضیح وتشریح آنچه که انجام می دهیم و راهنمایی برای انتخاب درست آنچه که باید انجام دهیم ونیز مواجهه با وقایعی که اتفاق خواهد افتاد، ضرورتی، علمی و منطقی است . به لحاظ علمی و کاربردی نیز مشابه هر موضوعی که آثار اجتماعی دارد ، استانداردهای حسابداری نیزبه لحاظ آثار اجتماعی درنهایت با افکار عمومی برخورد می کند و ناگزیر از توضیح، تشریح و استدلال خواهد بود.به همین دلیل، حسابداری ناچار به تدوین چارچوبی برای تعیین اصول اساسی و منبع اختیارات و مسؤولیت ها برای « مسؤولیت پاسخگویی» از یک سو و « حق پاسخ خواهی » از سوی دیگر است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن دهقان نیری |   1395/08/24 10:14:33   |
0     0
انعقاد قرارداد از سوی دستگاههای اجرایی با پیمانکاران ایجاد تعهد نمی کند,وبه نظرمیرسدکه این قانون نیاز به بازبینی داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ناصریان اصل |   1395/08/24 22:38:39   |
1     0
در عناصر صورتهای مالی ابتدا به ویژگی های منحصر به فرد این عناصر ابتدا باید پرداخت .
تعریف دارایی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌شود. این ویژگیها در ذات دارایی‌ها است. یک منبع در صورتی که دارای دو ویژگی باشد، دارایی واحد گزارشگر محسوب می‌شود. اول اینکه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دوم اینکه، خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد و در نتیجه، واحد گزارشگر توانایی دستیابی به آن خدمات و یا منافع اقتصادی و منع دیگران از دستیابی به آنها را داشته باشد.
واحد گزارشگر برای دستیابی به اهداف خود، از منابع مختلف (از جمله؛ منابع مالی، اقتصادی، انسانی و ...) بهره می‌گیرد. با این وجود، این منابع دارایی به شمار نمی‌روند مگر اینکه از ویژگیهای ذاتی دارایی برخوردار باشند.
علاوه بر دو ویژگی ذاتی عنوان شده در بند قبل، بسیاری از منابع دارای ویژگیهای دیگری هستند که در جهت شناسایی آنها به عنوان دارایی کمک می‌کند. دستیابی به خدمات و یا منافع اقتصادی دارایی اغلب از طریق مالکیت قانونی به دست می‌آید، اما این ویژگی در مورد همه داراییها مصداق ندارد زیرا حقوق قانونی مربوط به خدمات و یا منافع اقتصادی می‌تواند بدون کسب مالکیت قانونی نیز به دست آید. برای مثال می‌توان به داراییهای کسب شده از طریق قراردادهای اجاره به شرط تملیک اشاره کرد.
منابع واحد گزارشگر، اغلب مشهود و قابل مبادله هستند، اما نبود این ویژگی مانع از احتساب یک منبع به عنوان دارایی نمی‌شود. به عنوان مثال در صورتی که واحد گزارشگر بتواند از منافع منابع نامشهود (مانند علائم تجاری) بهره‌مند شود و دستیابی سایر واحدها به آن منافع را منع یا کنترل نماید، آن منابع، دارایی واحد گزارشگر به شمار می‌رود. همچنین یک منبع می‌تواند دارای منافع اقتصادی باشد، حتی اگر واحد گزارشگر نتواند آن منبع را مبادله کند یا به فروش رساند. به عنوان مثال، ماشینی که هنوز می‌تواند خدمات مورد نیاز را ارائه دهد حتی اگر بازاری برای فروش آن وجود نداشته باشد، دارایی محسوب می‌شود.
تعریف بدهی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌شود. بدهی واحد گزارشگر دارای دو ویژگی ذاتی است. اول اینکه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگراست
ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است
درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می‌شود.
هزینه عبارت است از کاهش در داراییها، افزایش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره می‌شود.شگر می‌باشد. دوم اینکه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/08/25 09:38:18   |
0     0
دراین بیانیه به عناصر صورتهای مالی که برمبنای تعهدی می باشد پرداخته است عناصر درنتیجه معاملات یاسایررویدادهای تاثیر گذاربرواحد گزارشگری به وجود می آید ورویکرد مورد استفاده جهت تعریف عناصر رویکرد دارایی -بدهی می باشد که دراین رویکرد ابتدادارایی وبدهی تعریف می شود وسپس براین مبنا دارمد وهزینه تعریف می گردد براین اساس عناصر صورتهای مالی براساس طبقات کلی به 3طبقه دارایی - بدهی -ارزش خالص ، دارمدها وهزینه ها تشکیل می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/08/25 20:27:58   |
2     0
عناصر صورتهای مالی تهیه شده در بخش عمومی بر مبنای تعهدی تعریف میشوند.رویکرد استفاده شده در این بیانیه جهت تعریف عناصر رویکرد دارایی-بدهی میباشد.عناصر تشکیل دهنده صورتهای مالی در بخش عمومی شامل 4 عنصر بوده که عبارتند از دارایی.بدهی.درامد و هزینه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالرحیم امین |   1395/08/25 20:38:28   |
1     0
تعاریف عناصر تشکیل دهنده صورتهای مالی در بخش عمومی:
دارایی:دارای دو ویژگی بوده که عبارتند از 1-خدمات و منافع اقتصادی 2-تحت کنترل بودن آن
بدهی:دارایی 2 ویژگی ذاتی بوده که عبارتند از:1-تعهد فعلی واحد گزارشگر 2-ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر میباشد
درآمد:افزایش در داراییها و کاهش در بدهی ها
هزینه: کاهش در دارایی ها و افزایش در بدهی ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات میراحمدی |   1395/08/26 09:44:46   |
1     0
یک منبع در صورتی که دارای دو ویژگی زیر باشد دارایی واحد گزارشگر محسوب می شود.اول اینکه آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصای باشد.دوم اینکه خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد.بدهی واحد گزارشگر دارای دو ویژگی ذاتی است. اول اینکه بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر است دوم اینکه ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا اخلاقی |   1395/08/30 15:03:47   |
2     0
یکی از ویژیگی دارایی کنترل است که تعریف آن به شرح زیر است:
کنترل ، به توانایی واحدگزارشگر در دستیابی به خدمات و یا منافع اقتصادی موجود در یک منبع و منع دستیابی دیگران (به آن خدمات و یا منافع اقتصادی) اطلاق می‌شود.
در برخی موارد علی‌رغم استفاده واحد گزارشگر از یک منبع چون قادر به منع استفاده دیگران از آن نیست، دارایی واحد گزارشگر محسوب نمی‌شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا اخلاقی |   1395/08/30 15:16:03   |
1     0
تعهد یعنی الزام انجام وظیفه‌ای یا ایفای مسئولیتی به شیوه‌ای مشخص
تعهد فعلی بدین معنا ست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفاد نگردیده است.
لذا قصد انجام کاری در آینده حتی در صورت تامین اعتبار تعهد فعلی محسوب نمی‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیدرضا اخلاقی |   1395/08/30 15:20:01   |
1     0
یک تعهد زمانی بدهی تلقی می‌شود که هیچ راهی برای جلو گیری از خروج منابع برای ایفای آن نباشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/09/01 21:04:00   |
0     0
قبل از تصمیمگیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیـز بایـد مـدنظرقرار گیرد. از جمله میتوان به اندازهگیری یک خاصه مناسب، ارزیـابی اهمیـت و تحلیـل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود. بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید ابولی پناه رحیم ابادى |   1395/09/02 10:29:25   |
0     0
خصوصیات کیفی مرتبط با محتوای اطلاعات: قابل اتکا بودن ، مربوط بودن

مربوط بودن: اطلاعاتی‌ مربوط‌ تلقی‌ می‌شود که‌ برتصمیمات‌ اقتصادی‌ استفاده‌کنندگان‌ در ارزیابی‌ رویدادهای‌ گذشته‌،حال‌ یا آینده‌ یا تائید یا تصحیح‌ ارزیابیهای‌ گذشته‌ آنها مؤثر واقع‌ شود. اطلاعات مربوط باید دارای ارزش تاییدکنندگی و پیش بینی کنندگی باشند همچنین انتخاب‌ خاصه‌ای‌ که‌ قرار است‌ در صورتهای‌ مالی‌ گزارش‌ شود باید مبتنی‌بر مربوط‌بودن‌ آن‌ به‌ تصمیمات‌ اقتصادی‌ استفاده‌کنندگان‌ باشد .

قابل اتکا بودن: اطلاعاتی قابل اتکاست که دارای شرایط زیر باشد: کامل بودن، احتیاط، بی طرفی، بیان صادقانه، رجحان محتوا بر شکل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز جعفرزاده |   1395/09/03 08:44:50   |
0     0
مفاهیم‌ نظری‌ گزارشگری‌ مالی‌ یک‌ استاندارد حسابداری‌ نیست‌ و لذا برای‌ مسائل‌ خاص‌ مربوط‌ به‌ اندازه‌گیری‌ یا افشا، استانداردی‌ تعیین‌ نمی‌کند. معهذا از طریق‌ فراهم‌آوردن‌ اطلاعاتی‌ درمورد دیدگاه‌ بکار گرفته‌ شده‌ در تدوین‌ استانداردهای‌ حسابداری‌، این‌ مجموعه‌ دررابطه‌ با تهیه‌، حسابرسی‌ و استفاده‌ از صورتهای‌ مالی‌ مفید خواهد بود. به‌علاوه‌ مبانی‌ مندرج‌ در این‌ مجموعه‌ به‌عنوان‌ نقطه‌ اتکایی‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ طیفی‌ از مسائل‌ حسابداری‌ که‌ در مورد آنها استاندارد خاص‌ ارائه‌ نگردیده‌ است‌، کاربرد خواهد داشت‌.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز جعفرزاده |   1395/09/03 08:45:35   |
0     0
صورتهای‌ مالی‌، بخش‌ اصلی‌ فرایند گزارشگری‌ مالی‌ را تشکیل‌ می‌دهد. درحال‌ حاضر یک‌ مجموعه‌ کامل‌ صورتهای‌ مالی‌ شامل‌ ترازنامه‌، صورت‌ سود و زیان‌، صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ و صورت‌ جریان‌ وجوه‌ نقد (که‌ از این‌ به‌ بعد صورتهای‌ مالی‌ اساسی‌ نامیده‌ می‌شود) و یادداشتهای‌ توضیحی‌ می‌باشد. دیگر موارد تشکیل‌دهنده‌ گزارشگری‌ مالی‌ مواردی‌ از قبیل‌ گزارش‌ مدیران‌ درباره‌ فعالیت‌ واحد تجاری‌ و گزارش‌ تحلیلی‌ مدیران‌ می‌باشد که‌ همراه‌ با گزارش‌ حسابرس‌ مستقل‌ (و حسب‌ مورد گزارش‌ بازرس‌ قانونی‌) و صورتهای‌ مالی‌ مجموعه‌ای‌ تحت‌ عنوان‌ گزارش‌ مالی‌ سالانه‌ را تشکیل‌ می‌دهد. سایر گزارشهای‌ مالی‌ که‌ به‌طور موردی‌ و با اهداف‌ خاص‌ تهیه‌ می‌شود دربرگیرنده‌ مواردی‌ از قبیل‌ گزارشهای مالی تهیه‌ شده‌ به‌منظور دریافت‌ تسهیلات‌ مالی‌ از بانکها، گزارش‌ توجیهی‌ هیئت‌ مدیره‌ جهت‌ افزایش‌ سرمایه‌ در مورد شرکتهای‌ سهامی‌ و اظهارنامه‌ مالیاتی‌ می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 08:51:18   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می‌شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد. این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می‌کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه‌گیری باشد. اصطلاح قابل اندازه‌گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 08:54:00   |
0     0

0 0
دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.
تعریف دارایی تنها وجود یا عدم وجود یک دارایی را مورد توجه قرار می‌دهد و نحوه اندازه‌گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمی‌دهد.
ویژگیهای ذاتی دارایی‌
تعریف دارایی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌شود. این ویژگیها در ذات دارایی‌ها است. یک منبع در صورتی که دارای دو ویژگی باشد، دارایی واحد گزارشگر محسوب می‌شود. اول اینکه، آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. دوم اینکه، خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع، در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد و در نتیجه، واحد گزارشگر توانایی دستیابی به آن خدمات و یا منافع اقتصادی و منع دیگران از دستیابی به آنها را داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 08:56:07   |
0     0
دومین ویژگی ذاتی یک دارایی، تحت کنترل بودن آن است. کنترل، به توانایی واحد گزارشگر در دستیابی به خدمات و یا منافع اقتصادی موجود در یک منبع و منع دستیابی دیگران (به آن خدمات و یا منافع اقتصادی) اطلاق می‌شود. در مواردی ممکن است واحد گزارشگر به طور فعال، کنترل خود را اعمال ننماید. با این وجود، تا زمانی که واحد گزارشگر توانایی اعمال کنترل بر یک منبع را دارد، آن منبع به عنوان دارایی واحد گزارشگر به شمار می‌رود. واحد گزارشگر در اعمال کنترل، بسته به ماهیت منبع موردنظر، می‌تواند منبع مربوطه را نگهداری یا مبادله کند، از آن برای تولید کالا یا ارائه خدمات استفاده کند، یا آن را برای تسویه بدهیها مورد استفاده قرار دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 08:58:29   |
0     0

0 0
تعریف بدهی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌شود. بدهی واحد گزارشگر دارای دو ویژگی ذاتی است. اول اینکه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر می‌باشد. دوم اینکه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
تعهد فعلی
در این بیانیه، تعهد، به معنای الزام به انجام وظیفه یا ایفای مسئولیت به شیوه‌ای مشخص است. داشتن تعهد فعلی بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده است. لذا قصد انجام یک کار در آینده حتی در صورت تأمین اعتبار، تعهد فعلی محسوب نمی‌شود. تعهد فعلی، زمانی ایجاد می‌شود که واحد گزارشگر به واسطه انجام عملی خاص یا وقوع رویدادی مشخص، ملزم به انتقال منابع به دیگران شده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 09:01:10   |
0     0

0 0
تعریف دارایی و بدهی از ویژگیهای ذاتی آنها ناشی می‌شود، اما تعاریف مربوط به ارزش خالص، درآمد و هزینه‌، برگرفته از تعریف دارایی و بدهی است. از ‌این رو، در ارزیابی این‌ که چه اقلامی مطابق با تعریف ارزش خالص، درآمد و هزینه هستند، باید به تعریف دارایی و بدهی مراجعه کرد.
تعریف ارزش خالص
ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است.
تعریف درآمد
درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می‌شود.

تعریف هزینه
30. هزینه عبارت است از کاهش در داراییها، افزایش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا کافی |   1395/09/08 09:03:17   |
0     0
تعریف بدهی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می‌شود. بدهی واحد گزارشگر دارای دو ویژگی ذاتی است. اول اینکه، بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر می‌باشد. دوم اینکه، ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
تعهد فعلی
در این بیانیه، تعهد، به معنای الزام به انجام وظیفه یا ایفای مسئولیت به شیوه‌ای مشخص است. داشتن تعهد فعلی بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده است. لذا قصد انجام یک کار در آینده حتی در صورت تأمین اعتبار، تعهد فعلی محسوب نمی‌شود. تعهد فعلی، زمانی ایجاد می‌شود که واحد گزارشگر به واسطه انجام عملی خاص یا وقوع رویدادی مشخص، ملزم به انتقال منابع به دیگران شده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/09/20 23:54:53   |
1     0
ویژگیهای واحد گزارشگر:
یک واحد زمانی به عنوان واحد گزارشگر محسوب می‌شود که تمام معیارهای زیر را داشته باشد:
الف. استفاده‌کنندگانی که به گزارشهای مالی با مقاصد عمومی آن برای اهداف پاسخگویی و یا تصمیم‌گیری نیاز دارند.
ب . دارای مقام مسئولی باشد که اجرای تمام یا قسمتی از بودجه و استفاده از سایر منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوی عملکرد واحد باشد.

پ . محدوده آن به نحوی باشد که صورتهای مالی، حوزه عملیات و وضعیت مالی آن را به نحو مناسب منعکس کند.





 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسینعلی فیروزکوهی |   1395/10/01 22:38:14   |
0     0
ویژگیهای واحد گزارشگر

6. یک واحد زمانی به عنوان واحد گزارشگر محسوب می‌شود که تمام معیارهای زیر را داشته باشد.

الف. استفاده‌کنندگانی که به گزارشهای مالی با مقاصد عمومی آن برای اهداف پاسخگویی و یا تصمیم‌گیری نیاز دارند.

ب . دارای مقام مسئولی باشد که اجرای تمام یا قسمتی از بودجه و استفاده از سایر منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوی عملکرد واحد باشد.

پ . محدوده آن به نحوی باشد که صورتهای مالی، حوزه عملیات و وضعیت مالی آن را به نحو مناسب منعکس کند.

7. واحدهای بخش عمومی عموماً دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند. برای مثال می‌توان از وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، یا نهادهای عمومی غیردولتی نام برد. داشتن شخصیت حقوقی مستقل، هرگونه تردید نسبت به وجود سازمانی مجزا با حق تأمین وجوه، تملک دارایی، ایجاد بدهی و استفاده از دارایی را برطرف می‌کند.

8. برخی از عملیات بخش عمومی مانند طرحهای تملک داراییهای سرمایه‌ای علیرغم نداشتن شخصیت حقوقی مستقل، لازم است برای مقاصد پاسخگویی در مورد مصرف منابع عمومی، در قالب یک شخصیت حسابداری گزارشهای مالی جداگانه تهیه و ارائه کنند. بنابراین این گونه واحدها نیز واحد گزارشگر محسوب می‌شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 15:03:38   |
با سلام درواحد گزارشگری معیار های زیر که اشاره شده مهم است :

الف. استفاده‌کنندگانی که به گزارشهای مالی با مقاصد عمومی آن برای اهداف پاسخگویی و یا تصمیم‌گیری نیاز دارند.

ب . دارای مقام مسئولی باشد که اجرای تمام یا قسمتی از بودجه و استفاده از سایر منابع و کنترل آن را به عهده داشته و پاسخگوی عملکرد واحد باشد.

پ . محدوده آن به نحوی باشد که صورتهای مالی، حوزه عملیات و وضعیت مالی آن را به نحو مناسب منعکس کند.
مجیدی نژاد |   1395/10/07 19:32:43   |
0     0
تحت کنترل بودن یک دارایی برای واحد گزارشگر را میتوان در دو شرط ریز تعریف نمود :
1- واحد گزارشگر توانایی دسترسی به خدمات یا منافع اقتصادی آن دارایی را داشته باشد .
2- واحد گزارشگر بتواند مانع از دسترسی و دستیابی دیگران به دارایی مورد نظر بشود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید یوسف حسینی |   1395/10/08 08:31:32   |
رویکرد در این بیانیه جهت تعریف عناصر ، رویکرد دارایی - بدهی است که دارایی منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات باالقوه ویا منافع اقتصادی آتی می باشد و بدهی نیز تعهد فعلی واحد گزارشگراست که ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد .
تعریف ارزش خالص : عبارت از ارزش کل دارائیها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر
تعریف درآمد : عبارت است از افزایش در دارائیها ،کاهش در بدهیها ، یا ترکیبی از هر دو
تعریف هزینه : عبارت است ازکاهش در داراییها ، افزایش در بدهیها ، یا ترکیبی از هر دو
تفاوت ( دارایی و بدهی ) با ( ارزش خالص ، درآمد و هزینه ) در این است که تعریف دارایی و بدهی از ویژگیهای ذاتی آنها ناشی می شود در صورتی که تعریف ارزش خالص ، درآمد و هزینه بر گرفته از تعریف دارایی و بدهی می باشد
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:46:42   |
0     0
. از آنجا که‌ مفاهیم‌ نظری‌، به‌ عنوان‌ یک‌ نظام‌ منسجم‌ از اهداف‌ و مبانی‌ مرتبط‌، به‌منظور تهیه‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ هماهنگ‌ و تعیین‌ حدود قضاوت‌ حرفه‌ای‌ در تهیه‌ و ارائه‌ صورتهای‌ مالی‌ تدوین‌ می‌شود لذا طبعاً نمی‌تواند تحت‌ تأثیر الزامات‌ حسابداری‌ مقرر در قوانین‌ آمره‌ قرار گیرد بلکه‌ ممکن‌ است‌ برخی‌ اصول‌ مندرج‌ در آن‌ از الزامات‌ قانونی‌ فراتر رود. بدیهی‌ است‌ الزامات‌ حسابداری‌ مقرر در قوانین‌ آمره‌ در تدوین‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ مدنظر قرار خواهد گرفت‌ تا سازگاری‌ لازم‌ بین‌ رویه‌های‌ حسابداری‌ مندرج‌ در قانون‌ و نحوه‌ عمل‌ طبق‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ ایجاد گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:49:37   |
0     0
. مفاهیم‌ نظری‌ گزارشگری‌ مالی‌ یک‌ استاندارد حسابداری‌ نیست‌ و لذا برای‌ مسائل‌ خاص‌ مربوط‌ به‌ اندازه‌گیری‌ یا افشا، استانداردی‌ تعیین‌ نمی‌کند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/15 19:43:18   |
با سلام
با فرضیات بدیهی، تئوری ها پایه گذاری می شوند و با تئوری ها، مفاهیم کلی ، پایه گذاری می شوند. از مفاهیم کلی ، مفاهیم کاربردی بدست ی آید.
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:50:59   |
0     0
صورتهای‌ مالی‌ به‌عنوان‌ بخش‌ اصلی‌ فرایند گزارشگری‌ مالی‌، به‌ استفاده‌کنندگان‌ مختلف‌ درارزیابی‌ وضعیت‌ مالی‌، عملکرد مالی‌ و انعطاف‌پذیری‌ مالی‌ واحد تجاری‌ یعنی‌ "واحدگزارشگر" یاری‌ می‌رساند. "واحدگزارشگر" به‌ یک‌ واحد تجاری‌ منفرد یا گروه‌ واحدهای‌ تجاری‌ اطلاق‌ می‌شود که‌ موضوع‌ یک‌ مجموعه‌ صورتهای‌ مالی‌ مشخص‌ است‌ که‌ بنابر الزامات‌ قانونی‌، قراردادی‌ یا عرفی‌ و به‌منظور رفع‌ نیازهای‌ اطلاعاتی‌ استفاده‌کنندگان‌ تهیه‌ و ارائه‌ می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:55:34   |
0     0
پایگاه مقالاتمقالات اینترنتی
مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی عناصر صورتهای مالی
چکیده در این بیانیه ، عناصر صورتهای مالی تهیه شده بر مبنای تعهدی ، تعریف می شود. اصطلاح عناصر به طبقات کلی از اقلام اطلاق می شود که اجزای اصلی صورتهای مالی را تشکیل می دهد. این عناصر، در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای تأثیرگذار بر واحد گزارشگر به وجود می آید. این بیانیه به جای تعریف اجزای تشکیل دهنده عناصر ، مانند موجودی نقد، سرمایه گذاریها و اسناد پرداختنی، بر طبقات کلی و ویژگی آنها تأکید می نماید.
رویکرد مورد استفاده جهت تعریف عناصر
رویکرد مورد استفاده در این بیانیه جهت تعریف عناصر، رویکرد دارایی - بدهی است .در این رویکرد ابتدا دارایی و بدهی براساس ویژگی ذاتی آنها تعریف می شود و سپس بر این مبنا درآمد و هزین ه تعریف می گردد.

شناخت
تعریف شناخت
اصطلاح شناخت به فرایند انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اشاره دارد . شناخت، متضمن مشخص کردن عنوان و مبلغ پولی یک عنصر و احتساب آن مبلغ در جمع اقلام صورتهای مالی است.
معیارهای اصلی شناخت
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصربا اطمینان معقول است.هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد . از جمله می توان به اندازه گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود . بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی م ی گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 00:57:08   |
0     0
تعریف دارایی
دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.
تعریف دارایی تنها وجود یا عدم وجود یک دارایی را مورد توجه قرار می دهد ونحوه اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمیدهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید یوسف حسینی |   1395/10/08 08:29:39   |
0     0
رویکرد در این بیانیه جهت تعریف عناصر ، رویکرد دارایی - بدهی است که دارایی منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات باالقوه ویا منافع اقتصادی آتی می باشد و بدهی نیز تعهد فعلی واحد گزارشگراست که ایفای آن مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر خواهد شد .
تعریف ارزش خالص : عبارت از ارزش کل دارائیها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر
تعریف درآمد : عبارت است از افزایش در دارائیها ،کاهش در بدهیها ، یا ترکیبی از هر دو
تعریف هزینه : عبارت است ازکاهش در داراییها ، افزایش در بدهیها ، یا ترکیبی از هر دو
تفاوت ( دارایی و بدهی ) با ( ارزش خالص ، درآمد و هزینه ) در این است که تعریف دارایی و بدهی از ویژگیهای ذاتی آنها ناشی می شود در صورتی که تعریف ارزش خالص ، درآمد و هزینه بر گرفته از تعریف دارایی و بدهی می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 14:58:10   |
0     0
تعریف شناخت :
اصطلاح شناخت به فرایند انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اشاره دارد. شناخت، متضمن مشخص کردن عنوان و مبلغ پولی یک عنصر و احتساب آن مبلغ در جمع اقلام صورتهای مالی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 15:01:25   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت

4. معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می‌شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد. این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می‌کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه‌گیری باشد. اصطلاح قابل اندازه‌گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.
5. هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم‌گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد. از جمله می‌توان به اندازه‌گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود. بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
6. هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی می‌گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه‌گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 15:05:48   |
0     0
تعریف ارزش خالص
ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بدهیهای واحد گزارشگر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/15 19:38:52   |
0     0
با سلام
همانطور که قبلا در بند (8) بخش مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی اهداف گزارشگری مالی بیان گردید تفاوت اساسی بخش عمومی با خصوصی مربوط به اهداف این دوبخش ییعنی در بخش خصوصی سود آوری و دربخش عمومی ارائه خدمات به مردم می باشد لذا با توجه به موضوع فوق با توجه به اینکه یکی از ویزگی های ذاتی دارایی "خدمات و منافع اقتصادی " می باشد این موضوع در بخش عمومی بر خلاف بخش خصوصی در برخی مواقع منجر به جریان ورودی وجوه نقد به واحد گزارشگر نمی گردد بطور مثال ساخت پارک های عمومی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/15 19:40:43   |
0     0
با سلام
عیارهای اصلی شناخت
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصربا اطمینان معقول است.هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد . از جمله می توان به اندازه گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود . بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی م ی گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/15 19:44:05   |
0     0
فاهیم‌ نظری‌ گزارشگری‌ مالی‌ یک‌ استاندارد حسابداری‌ نیست‌ و لذا برای‌ مسائل‌ خاص‌ مربوط‌ به‌ اندازه‌گیری‌ یا افشا، استانداردی‌ تعیین‌ نمی‌کند. معهذا از طریق‌ فراهم‌آوردن‌ اطلاعاتی‌ درمورد دیدگاه‌ بکار گرفته‌ شده‌ در تدوین‌ استانداردهای‌ حسابداری‌، این‌ مجموعه‌ دررابطه‌ با تهیه‌، حسابرسی‌ و استفاده‌ از صورتهای‌ مالی‌ مفید خواهد بود. به‌علاوه‌ مبانی‌ مندرج‌ در این‌ مجموعه‌ به‌عنوان‌ نقطه‌ اتکایی‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ طیفی‌ از مسائل‌ حسابداری‌ که‌ در مورد آنها استاندارد خاص‌ ارائه‌ نگردیده‌ است‌، کاربرد خواهد داشت‌.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا عطارها |   1395/10/21 22:19:10   |
0     0
دارایی
دارایی منبع تحت رکنترلی است که برای واحد گزارشگری دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.
ویژگی های ذاتی دارایی عبارتند از
خدمات و منافع اقتصادی
کنترل
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/22 22:47:38   |
0     0
منابع واحدهای دولتی اغلب مشهود و مبادله شدنی هستند.اما پس از انتشار بیانیه 34نبود این ویژگی مانمع از احتساب یک منبع بعنوان دارایی نمی شود.برای مثال در صورتی که واحد گزارشگر بتواند از منافع نامشهود مانند علایم تجاری بهره مند شود و دسترسی سایر واحد ها را محدود و کنترل نمایید آن منابع دارایی واحد گزارشگر به شمار می رود.
(پیش نویس استانداردهای حسابداری دولتی، عماصر صورتهای مالی بند 12 ،1389)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه صابر |   1395/10/22 22:50:02   |
0     0
با سلام
معیارهای اصلی شناخت

4. معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می‌شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد. این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می‌کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه‌گیری باشد. اصطلاح قابل اندازه‌گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.
5. هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم‌گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد. از جمله می‌توان به اندازه‌گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود. بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
6. هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی می‌گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه‌گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نغمه لطف محمدی |   1395/10/23 00:11:14   |
0     0
ویژگیهای ذاتی دارایی را نام ببرید؟1)آن منبع دارای خدمات و یا منافع اقتصادی باشد که بتواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.2)خدمات و یا منافع اقتصادی حاصل از آن منبع در تاریخ گزارشگری تحت کنترل واحد گزارشگر باشد و واحد گزارشگر توانایی دستیابی به آن خدمات و یا منافع اقتصادی و منع دیگران از دستیابی به آنها را داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید مصطفی موسوی |   1395/10/24 11:43:32   |
0     0
با سلام
همانطور که قبلا در بند (8) بخش مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی اهداف گزارشگری مالی بیان گردید تفاوت اساسی بخش عمومی با خصوصی مربوط به اهداف این دوبخش ییعنی در بخش خصوصی سود آوری و دربخش عمومی ارائه خدمات به مردم می باشد لذا با توجه به موضوع فوق با توجه به اینکه یکی از ویزگی های ذاتی دارایی "خدمات و منافع اقتصادی " می باشد این موضوع در بخش عمومی بر خلاف بخش خصوصی در برخی مواقع منجر به جریان ورودی وجوه نقد به واحد گزارشگر نمی گردد بطور مثال ساخت پارک های عمومی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران اردکانی |   1395/10/25 18:33:22   |
0     0
رویکرد مورد استفاده جهت تعاریف درمفاهیم گزارشگری بخش عمومی عناصر صورتهای مالی ،دارایی بدهی است یعنی ابتدا دارایی وبدهی براساس ویژنی های ذاتی آنها تعریف می شود وسپس براین مبنا درآمد و هزینه تعریف می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران اردکانی |   1395/10/25 18:36:27   |
0     0
شناخت به معنی فرآیند انعکاس یک عنصر در صورتهای مالی یک واحد گزارشگر اشاره دارد ودارای دو معیار است:1_یک قلم منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و2_قابل اندازه گیری باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عربیان |   1395/10/28 01:52:33   |
1     0
‎معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصربا اطمینان معقول است.هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد . از جمله می توان به اندازه گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود . بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
‎هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی م ی گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عربیان |   1395/10/28 02:39:22   |
1     0
خالص - منظور ارزش کل دارائی‌ها منهای ارزش کل بدهی‌های بخش دولتی است.

‌درآمد - منظور آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را افزایش می‌دهد.

‌اعتبار هزینه - منظور اعتبار آن دسته از داد و ستدهای بخش دولتی است که ارزش خالص را کاهش می‌دهد.

‌دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور دارایی‌های تولید شده یا تولید نشده‌ای است که طی مدت بیش از یکسال در فرآیند تولید کالا و خدمات بکار می‌رود.

‌دارایی‌های تولید شده - منظور دارایی‌هایی است که در فرآیند تولید حاصل گردیده است. دارایی تولید شده به سه گروه عمده دارایی‌های ثابت،‌موجودی انبار و اقلام گرانبها تقسیم می‌شود.

‌دارایی‌های ثابت - منظور دارایی‌های تولید شده‌ای است که طی مدت بیش از یکسال بطور مکرر و مستمر در فرآیند تولید به کار برده می‌شود.

‌موجودی انبار - منظور کالاها و خدماتی است که توسط تولید کنندگان به منظور فروش، استفاده در تولید و یا سایر مقاصد در آینده نگهداری می‌شوند.

‌اقلام گرانبها - منظور اقلامی با ارزش قابل ملاحظه است که نه به منظور تولید و مصرف، بلکه به دلیل ارزشی که دارند نگهداری می‌شود. (‌مانند تابلو،‌کتب خطی، فلزات گرانبها)

‌دارایی‌های تولید نشده - منظور دارایی‌های مورد نیاز تولید است که خودشان تولید نشده‌اند. (‌مانند زمین و ذخایر معدنی)

‌فعالیت - منظور یک سلسله عملیات و خدمات مشخص است که برای تحقق بخشیدن به هدفهای سالانه برنامه طی یک سال اجرا می‌شود و منابع‌مورد نیاز آن از محل اعتبارات مربوط به هزینه تأمین می‌گردد.

‌اعتبار طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی و‌اجتماعی که توسط دستگاه اجرائی انجام می‌شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنج‌ساله به صورت‌سرمایه‌گذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایه‌ای اجرا می‌گردد و منابع مورد نیاز اجرای آن از محل اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های‌سرمایه‌ای تأمین می‌شود و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عربیان |   1395/10/28 02:43:58   |
0     0
‎آخرین تعریف قانونی از تعهد در ماده 19 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 1366 بشرح ذیل بیان گردیده که همچنان لازم الاجرا می باشد.
‎‌ماده 19 - تعهد از نظر این قانون عبارت است از ایجاد دین بر ذمه دولت ناشی از:

‎‌١)تحویل کالا یا انجام دادن خدمت.

‎٢)اجرای قراردادهایی که با رعایت مقررات منعقد شده باشد.

‎٣)احکام صادر شده از مراجع قانونی و ذیصلاح.

‎‌٤)پیوستن به قراردادهای بین‌المللی و عضویت در سازمانها یا مجامع بین‌المللی با اجازه قانون.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 19:59:38   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا
در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت
معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر
با اطمینان معقول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 20:01:38   |
0     0
تعریف بدهی از ویژگیهای ذاتی آن ناشی می شود. بدهی واحد گزارشگر دارای دو ویژگی
ذاتی است . اول اینکه، بده ی تعهد فعلی واحد گزارشگر می باشد. دوم اینکه، ایفای تعهد
مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 20:07:16   |
0     0
درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بدهیها، یا ترکیبی از هر دو که
منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن ابوترابی |   1395/10/30 21:45:21   |
0     0
واحد گزارشگر بابت
دریافت وام، خرید نسیه داراییها، استفاده از دانش و مهارت کارکنان، و ... ملزم به
ایفای تعهدات می باشد. با این حال، تعهد قانونی ، شرط لازم برای وجود یک بدهی
محسوب نم یشود بلکه سایر تعهدات نیز می تواند بیانگر وجود بدهی باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/11/05 12:43:23   |
0     0
ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
تعهد فعلی، زمانی ایجاد می‌شود که واحد گزارشگر به واسطه انجام عملی خاص یا وقوع رویدادی مشخص، ملزم به انتقال منابع به دیگران شده باشد.
بسیاری از تعهدات واحد گزارشگر از قوانین و شرایط قراردادها و الزامات حاکم بر آن ناشی می شود . واحد گزارشگر برای دستیابی به اهداف خود، از منابع مختلف (از جمله؛ منابع مالی، اقتصادی، انسانی و ...) بهره می‌گیرد. با این وجود، این منابع دارایی به شمار نمی‌روند مگر اینکه از ویژگیهای ذاتی دارایی برخوردار باشند.مفاهیم‌ نظری‌ گزارشگری‌ مالی‌ یک‌ استاندارد حسابداری‌ نیست‌ و لذا برای‌ مسائل‌ خاص‌ مربوط‌ به‌ اندازه‌گیری‌ یا افشا، استانداردی‌ تعیین‌ نمی‌کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/09/27 22:15:56   |
1     0
تمرکز اصلی مفاهیم نظری گزارشگری مالی بخش عمومی بر گزارشهای مالی با مقاصد عمومی است. به علاوه، این مفاهیم می‌تواند در تهیه گزارشهای مالی با مقاصد خاص نیز مفید باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:24:34   |
0     0
ویژگی ذاتی بدهی ها
1- بدهی تعهد فعلی واحد گزارشگر می باشد.
2- ایفای تعهد مستلزم خروج منابع از واحد گزارشگر است.
تعهد فعلی: بدین معناست که تعهد در نتیجه معاملات یا سایر رویدادهای گذشته ایجاد شده و هنوز ایفا نگردیده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:25:38   |
0     0
نکته: یک تعهد در صورتی می تواند بدهی تلقی شود که واحد گزارشگر، هیچ راهی برای جلوگیری از خروج منابع برای ایفای آن ندارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:27:07   |
0     0
تعریف حقوق صاحبان سرمایه
بخش خصوصی
عبارت است از باقی مانده ای است که از کسر جمع بدهی های واحد تجاری از جمع دارایی های آن حاصل می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:28:44   |
0     0
تعریف ارزش خالص
بخش عمومی
عبارت است از ارزش کل دارایی ها منهای ارزش کل بدهی های واحد گزارشگر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:32:18   |
0     0
تعریف درآمدها
بخش خصوصی
درآمد عبارت است از افزایش در حقوق صاحبان سرمایه بجز مواردی که به آورده صاحبان سرمایه مربوط می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:34:36   |
0     0
تعریف درآمدها
بخش عمومی
درآمد عبارت است از افزایش در دارایی ها ، کاهش در بدهی ها و یا ترکیبی از هردو که منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:44:18   |
0     0
تعریف هزینه ها
بخش خصوصی
هزینه عبارت است از کاهش در حقوق صاحبان سرمایه بجز مواردی که به ستانده صاحبان سرمایه مربوط می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:46:27   |
0     0
تعریف هزینه ها
بخش عمومی
هزینه عبارت است از کاهش در دارایی ، افزایش در بدهی و یا ترکیبی از هر دو که منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:53:39   |
0     0
تعریف آورده
بخش خصوصی
آورده صاحبان سرمایه :
آورده صاحبان سرمایه عبارت است از افزایش در حقوق صاحبان سرمایه ناشی از سرمایه گذاری در واحد تجاری جهت کسب یا افزایش حقوق مالکانه.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/10/13 16:56:07   |
0     0
تعریف ستانده صاحبان سرمایه
بخش خصوصی
ستانده صاحبان سرمایه عبارت است از کاهش در حقوق صاحبان سرمایه ناشی از انتقال دارایی ها به صاحبان سرمایه یا ایجاد بدهی در قبال آنها به منظور کاهش حقوق مالکانه و یا توزیع سود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/10/28 21:04:15   |
0     0
عناصر صورت های مالی:
1دارایی ها، 2بدهی ها، 3حقوق صاحبان سهام،4درآمدها، 5هزینه ها
تعریف دارایی:
دارایی ها معرف منابع اقتصادی است که در نتیجه فعالیت ها و رویدادهای گذشته توسط یک واحد تجاری مشخص تحصیل شده و دارای منافع اقتصادی اتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:28:12   |
0     0
انجام هزینه های سازمان دولتی در سال مالی اجرای بودجه، مستلزم رعایت دو شرط لازم و کافی زیر می باشد:

1) عدم تجاوز هزینه از اعتبارات مصوب برای هریک از طرحها، برنامه ها، فعالیتها و مواد هزینه

2) رعایت مقررات و تشریفات قانونی مصوب برای مصرف اعتبارات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:29:01   |
0     0
احساب مستقل: هر حساب مستقل عبارت است از وجوه نقد یا سایر داراییها و منابع مالی که برای اجرای برنامه ها و عملیات معین یا جهت نیل به اهداف مشخص طبق قوانین و مقررات اختصاص داده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:36:08   |
0     0
تعریف دارایی
دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یـا منـافع
اقتصادی آتی باشد.
تعریف دارایی تنها وجود یا عدم وجـود یـک دارایـی را مـورد توجـه قـرار مـیدهـد و
نحوه اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمی دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:36:38   |
0     0
دارایی، منبع تحت کنترلی است که برای واحد گزارشگر دارای خدمات بالقوه و یـا منـافع
اقتصادی آتی باشد.
تعریف دارایی تنها وجود یا عدم وجـود یـک دارایـی را مـورد توجـه قـرار مـیدهـد و
نحوه اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمی دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:38:20   |
0     0
بـدهی عبارتند از : تعهـد فعلـی واحـد گزارشـگر اسـت کـه ایفـای آن مـستلزم خـروج منـابع از
واحد گزارشگر خواهد شد.
19 .تعریف بدهی تنها وجود یا عدم وجود یک بدهی را مورد توجـه قـرار مـیدهـد و نحـوه
اندازهگیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمیدهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:39:14   |
0     0
ارزش خالص، درآمدها و هزینه ها:
تعریف دارایی و بدهی از ویژگیهای ذاتی آنها ناشی میشود، اما تعاریف مربوط بـه ارزش
خالص، درآمد و هزینه، برگرفته از تعریف دارایی و بدهی اسـت. از ایـن رو، در ارزیـابی
این که چه اقلامی مطابق با تعریف ارزش خالص، درآمد و هزینه هستند، باید بـه تعریـف
دارایی و بدهی مراجعه کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:40:22   |
0     0
تعریف هزینه
هزینه عبارت است از کاهش در داراییها، افـزایش در بـدهیها، یـا ترکیبـی از هـر دو کـه
منجر به کاهش ارزش خالص طی دوره میشود.
تعریف هزینه، تنها وجود یا عدم وجود این عنصر را مورد توجه قرار مـیدهـد و چگـونگی
اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمیدهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:54:26   |
0     0
ارزش خالص، عبارت از ارزش کل داراییها منهای ارزش کل بـدهیهای واحـد گزارشـگر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 10:55:06   |
0     0
درآمد عبارت است از افزایش در داراییها، کاهش در بـدهیها، یـا ترکیبـی از هـر دو کـه منجر به افزایش ارزش خالص طی دوره میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قانع |   1397/10/29 11:22:49   |
0     0
ستانده صاحبان سرمایه عبارت است از کاهش در حقوق صاحبان سرمایه ناشی از انتقال دارایی ها به صاحبان سرمایه یا ایجاد بدهی در قبال آنها به منظور کاهش حقوق مالکانه و یا توزیع سود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/10/30 11:47:13   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصربا اطمینان معقول است.هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد . از جمله می توان به اندازه گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود . بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی می گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/11/03 23:07:16   |
0     0
عناصر صورتهای‌ مالی‌ عبارتند از :
ــ دارایی‌
ــ بدهی‌
ــ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌
ــ درآمد
ــ هزینه‌
ــ آورده‌ صاحبان‌ سرمایه‌
ــ ستانده‌ صاحبان‌ سرمایه‌
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/11/03 23:11:26   |
0     0
عناصر صورتهای‌ مالی‌ عبارتند از :
ــ دارایی‌
ــ بدهی‌
ــ حقوق‌ صاحبان‌ سرمایه‌
ــ درآمد
ــ هزینه‌
ــ آورده‌ صاحبان‌ سرمایه‌
ــ ستانده‌ صاحبان‌ سرمایه‌
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه پارسائیان |   1397/11/04 12:11:13   |
0     0
در حسابداری بخش عمومی هدف کسب سود نمی باشد ولی دربخش خصوصی هدف کسب سود می باشد که تفاوت بین صورت های مالی تهیه بخش دولتی با بخش خصوصی می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 19:42:54   |
0     0
مجموعه کامل صورتهای مالی شامل اجزای زیر است :
الف. صورت وضعیت مالی؛
ب . صورت تغییرات در وضعیت مالی؛
پ . گردش حساب تغییرات در ارزش خالص؛
ت . صورت مقایسه بودجه و عملکرد؛ و
ث . یادداشتهای توضیحی که شامل خلاصهای از اهم رویههای حسابداری و سایر یادداشـتهای توضیحی است.
ارائه صورت جریـان وجـوه نقـد در واحـدهای گزارشـگر مـشمول اسـتانداردهای حـسابداری بخش عمومی، اختیاری است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 19:48:57   |
0     0
. صورتهای مالی باید وضعیت مالی و تغییرات در وضعیت مالی واحد گزارشـگر را بـه نحـو مطلـوب ارائه کند. تقریباً در تمام شرایط، اعمال مناسب الزامات استانداردهای حسابداری همراه با افـشای اطلاعات اضافی در صورت لزوم، منجر به ارائه صورتهای مالی به نحو مطلوب میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ایمان ابراهیمی |   1397/11/06 23:28:48   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا
در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت
معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و
2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر
با اطمینان معقول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات حیدری |   1397/11/09 18:05:43   |
0     0
مفاهیم نظری گزارشگری مالی یک استاندارد حسابداری‌ نیست‌ و لذا برای‌ مسائل‌ خاص‌ مربوط‌ به‌ اندازه‌گیری‌ یا افشا، استانداردی‌ تعیین‌ نمی‌کند. معهذا از طریق‌ فراهم‌آوردن‌ اطلاعاتی‌ در مورد دیدگاه‌ بکار گرفته‌ شده‌ در تدوین‌ استانداردهای‌ حسابداری‌، این‌ مجموعه‌ در رابطه‌ با تهیه‌، حسابرسی‌ و استفاده‌ از صورتهای‌ مالی‌ مفید خواهد بود. به‌ علاوه‌ مبانی‌ مندرج‌ در این‌ مجموعه‌ به‌ عنوان‌ نقطه‌ اتکایی‌ برای‌ حل‌ و فصل‌ طیفی‌ از مسائل‌ حسابداری‌ که‌ در مورد آنها استاندارد خاص‌ ارائه‌ نگردیده‌ است‌، کاربرد خواهد داشت‌.
در تدوین‌ مفاهیم‌ نظری‌ حاضر، از میان‌ مفاهیم‌ گوناگون‌ سود، مفهوم‌ مبتنی‌بر ” نگهداشت‌ سرمایه‌“ که‌ متکی‌ بر مبانی‌ اقتصادی‌ است‌ مورد پذیرش‌ قرار گرفته‌ است‌. این‌ نظریه‌ که‌ در محافل‌ حرفه‌ای‌ جهان‌ نیز مقبولیت‌ یافته‌ است‌، درآمدها و هزینه‌ها را ناشی‌ از تغییرات‌ در داراییها و بدهیها تلقی‌ می‌کند و تطابق‌ منطقی‌ آنها را تنها در پرتو ارائه‌ تعاریف‌ دقیق‌ و روشنی‌ از داراییها و بدهیها ممکن‌ می‌داند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1397/11/10 00:14:42   |
0     0
این بیانیه برای گزارشگری مالی واحدهای غیرانتفاعی بخش عمومی تدوین شده است. این واحدها شامل وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی و سایر واحدهایی است که استفاده از گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی برای آنها مناسب نیست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حامد عسکرشاهی |   1397/11/10 10:19:03   |
0     0
عناصر صورتهای مالی
معیارهای اصلی شناخت
معیارهای اصلی شناخت،به ویژگیهایی اطلاق میشود که هرقلم باید دارا باشدتا در صورتهای مالی منعکس گردد.این بیانیه،دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند.۱.یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از عناصر صورتهای مالی باشد و۲.قابل اندازه گیری باشد.اصطلاح قابل اندازه گیری،به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصر با اطمینان معقول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:28:46   |
0     0
‌اعتبار طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی و‌اجتماعی که توسط دستگاه اجرائی انجام می‌شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنج‌ساله به صورت‌سرمایه‌گذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایه‌ای اجرا می‌گردد و منابع مورد نیاز اجرای آن از محل اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های‌سرمایه‌ای تأمین می‌شود و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:30:49   |
0     0
‌اعتبار طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای - منظو
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:32:04   |
0     0
دارای خدمات بالقوه و یا منافع اقتصادی آتی باشد.
تعریف دارایی تنها وجود یا عدم وجود یک دارایی را مورد توجه قرار می دهد ونحوه اندازه گیری و زمان شناسایی آن را مدنظر قرار نمیدهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:34:44   |
0     0
اقلام گرانبها - منظور اقلامی با ارزش قابل ملاحظه است که نه به منظور تولید و مصرف، بلکه به دلیل ارزشی که دارند نگهداری می‌شود. (‌مانند تابلو،‌کتب خطی، فلزات گرانبها)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:37:29   |
0     0
معیارهای اصلی شناخت
معیارهای اصلی شناخت، به ویژگیهایی اطلاق می شود که هر قلم باید دارا باشد تا در صورتهای مالی منعکس گردد . این بیانیه، دو معیار را به عنوان معیارهای اصلی شناخت معرفی می کند. 1) یک قلم باید منطبق با تعریف یکی از ع ناصر صورتهای مالی باشد و2) قابل اندازه گیری باشد . اصطلاح قابل اندازه گیری، به معنای تعیین مبلغ پولی یک عنصربا اطمینان معقول است.هرچند احراز هر دو معیار اصلی شناخت که در بند 4 عنوان گردید، ویژگیهای لازم برای شناخت هستند، اما قبل از تصمیم گیری در مورد شناخت، موارد دیگری نیز باید مدنظر قرار گیرد . از جمله می توان به اندازه گیری یک خاصه مناسب، ارزیابی اهمیت و تحلیل هزینه- منفعت شناسایی یک قلم اشاره نمود . بنابراین یک قلم ممکن است دارای معیارهای اصلی شناخت باشد اما به دلیل ملاحظات یاد شده، شناسایی نشود.
هر قلم که با تعریف یک عنصر منطبق باشد، حتی اگر در صورتهای مالی نیز شناسایی نشود یک عنصر تلقی م ی گردد. برای مثال ممکن است آن قلم قابل اندازه گیری نباشد، یا مبلغ آن با اهمیت نباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی دشتی رحمت آبادی |   1397/11/15 17:41:22   |
0     0
اعتبار طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای - منظور اعتبار مجموعه عملیات و خدمات مشخصی است که براساس مطالعات توجیهی، فنی و اقتصادی و‌اجتماعی که توسط دستگاه اجرائی انجام می‌شود طی مدت معین و با اعتبار معین برای تحقق بخشیدن به هدفهای برنامه توسعه پنج‌ساله به صورت‌سرمایه‌گذاری ثابت یا مطالعه برای ایجاد دارایی سرمایه‌ای اجرا می‌گردد و منابع مورد نیاز اجرای آن از محل اعتبارات مربوط به تملک دارایی‌های‌سرمایه‌ای تأمین می‌شود و به دو نوع انتفاعی و غیرانتفاعی تقسیم می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics