تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
ویژگی های حسابداری و گزارشگری مالی دولتی
تاریخ ثبت: 1395/06/29
تعداد مطالعه: 645
تعداد دریافت: 42
حجم فایل : 154.34 KB
گروه: حسابداری دولتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

حسن کمالی |   1395/09/17 09:53:21   |
1     0
بین نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی و نظام حسابداری و گزارشگری مالی واحدهای انتفاعی تفاوتهای اساسی وجود دارد .تفاوت های بنیادی موجود ناشی از تأثیر محیط حاکم بر فعالیتهای این دو نوع سازمان است دولت و سازمان های غیر انتفاعی مستقل نظیر شهرداریها دو دسته فعالیت کاملاً متفاوت تحت عنوان فعالیت های از نوع دولتی یا فعالیتهای غیر بازرگانی و فعالیتهای بازرگانی انجام می دهند.ویژگی های محیطی هر یک از این دو نوع فعالیت هدفهای گزارشگری مالی دولت را تحت تأثیر قرار داده و به همین دلیل درک صحیح ماهیت و ویژگی های محیطی حاکم بر فعالیت های بازرگانی دولت ضروری به نظر می رسد
فعالیت های بازرگانی که دولت یا شهرداری ها انجام می دهند تا حدود زیادی به فعالیت های بازرگانی واحد های انتفاعی بخش خصوصی شباهت دارد لذا محیط گزارشگری حاکم بر فعالیتهای بازرگانی دولت (که از طریق شرکت های دولتی صورت می گیرد) و واحد های انتفاعی بخش خصوصی تقریباً مشابه بوده و بین نظام حسابداری و گزارشگری مالی و همچنین استانداردهای حسابداری مورد عمل آنها تشابه زیادی وجود دارد به همین دلیل در بیانیه های مفهومی و استانداردهای حسابداری مصوب کمیته های تدوین استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی دولتی کشورهای توسعه یافته مقرر شده است که اصول و استانداردهای پذیرفته شده حسابداری که توسط هیأت های رسمی برای مؤسسات بازرگانی بخش خصوصی تدوین می شود در مورد مؤسسات بازرگانی بخش دولتی نیز نافذ خواهد بود.
در مقابل محیط حاکم بر فعالیت های غیر بازرگانی دولت موسوم به فعالیت های از نوع دولتی که از طریق وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی انجام می شود تفاوت قابل ملاحظه ای با محیط حاکم بر فعالیت های بازرگانی واحدهای انتفاعی بخش خصوصی دارد. ویژگی های مهمی که محیط فعالیتهای از نوع دولتی را از محیط فعالیتهای بازرگانی واحدهای انتفاعی کاملاً متمایز کرده و هدف های مالی را تحت تأثیر قرار می دهد به شرح زیر است:

الف: ویژگهای اصلی که به ساختار دولت و خدماتی که دولت ارائه می کند ارتباط دارد شامل:
1-شکل نمایندگی دولت و تفکیک قوای مجریه ، مقننه و قضائیه
2-سیستم حکومتی
3-رابطه پرداخت کنندگان مالیات شهروندان نسبت به خدماتی که دریافت میکنند.

ب - ویژگیهای کنترلی که بر اساس ساختار دولت بوجود می آید شامل:
1- تنظیم بودجه بعنوان ابزاری جهت بیان سیاستهای عمومی ، مقاصد مالی و اعمال نوعی کنترل.
2- استفاده از نظام حسابداری حسابهای مستقل برای هدفهای کنترلی.
ج: سایر ویژگیها شامل:
1. عدم تشابه بین سازمانهای دولتی، علیرغم ساختار متشابه آنها
2. سرمایه گزاری عمده در داراییهای سرمایه ای که درآمد تولید نمیکنند.
3. ماهیت فرایند سیاسی.
تفاوت بنیادین ناشی از محیط گزارشگری مالی فعالیت های از نوع دولتی ، موجب شده است که هدف های گزارشگری مالی بر مبنای مسئولیت پاسخگویی عمومی تدوین شود. مسئولیت پاسخگویی به عنوان زیر بنای محکم تمام گزارشات مالی قابل استخراج از فرایند گزارشگری مورد توجه قرار می گیرد.

مسئولیت پاسخ گویی دولت را ملزم می کند که در مقابل شهروندان خود پاسخگو بوده و برای افزایش منابع مالی وهدف هایی که این منابع مالی برای تحقق آن صرف می شوند،دلایل منطقی ارائه کند.
در جوامعی که دولت ها بر اساس رأی مردم انتخاب می شوند و در نهایت قدرت اراده مردم است ، مسئولیت پاسخگویی دولت بر پایه این عقیده استوار است که شهروندان حق دارند بدانند و حق دارند حقایق را به صورت اظهارات علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان ایشان دریافت کنندلذا گزارشگری مالی به عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق نقش اساسی در انجام وظیفه مسؤلیت پاسخگویی دولت ایفا کرده و ابزار اصلی این وظیفه مهم است .
گزارشگری مالی به عنوان ابزار مسؤلیت پاسخگویی ، اطلاعاتی را برای شهروندان فراهم می کند تا از طریق آن، عملکرد دولت را در چارچوب محدودیت های قانونی مصوب نمایندگان ، ارزیابی کنند. با این ترتیب عواملی نظیر ساختار دولت ، رابطه مالیات دهندگان با خدماتی که دریافت می کنند، ویژگی های کنترلی و فرآیند سیاسی از جمله ویژگی های محیطی هستندکه مسؤلیت پاسخگویی را محور و زیربنای نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی قرار می دهد.
حسابداری دولتی و مسؤولیت پاسخگوییکشورهای پیشرفته نظیر آمریکا و کانادا سالهای زیادی است که با انجام مطالعات بنیادی و تحقیقات علمی در رشد و توسعه حسابداری نقش اساسی ایفا کرده و در تکامل آن تأثیر چشمگیری داشته اند. این کشورها در دو دهه آخر قرن بیستم مطالعات فراوانی در زمینه حسابداری و گزارشگری مالی با تأکید بر ادای صحیح مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت انجام داده اند،که در اواخر قرن بیستم و در آستانه ورود به قرن 21 نتایج آن در این قبیل کشورها عرضه شده است .
مفهوم مسئولیت پاسخگویی در فرهنگ لغات مسؤلیت پاسخگویی عمومی به شرح زیر تعریف شده است:الزام شخص به تشریح و ارائه دلایل منطقی در مورد اعمالی که انجام داده است به بیان ساده مسئولیت پاسخگویی وظیفه ای است که در اجرای آن اشخاص ، دلایل و توضیحات قانع کننده برای ادای مسئولیت هایی که به عهده داشته اند ،فراهم نموده و گزارشهای لازم ارائه می کنند.
مسئولیت پاسخگویی دو وظیفه را در بر می گیرد:یکی انجام دادن عمل مشخص و دیگری پاسخگویی و ارائه دلایل منطقی برای عملی که انجام شده است .الزام به ارائه عمل مشخص ،مسئولیت است والزام به ارائه گزارش ، پاسخگویی است.به عنوان مثال هیأت مدیره شرکت از یک سو مسؤلیت استفاده صحیح از منابعی را دارد که سهامداران در اختیار آنان گذاشته اند و از سوی دیگر وظیفه دارند گزارشهای لازم در مورد چگونگی اعمال مدیریت بر منابع مذکور را ارئه کنند و این برخاسته از رابطه ای است که بین مدیران و صاحبان سهام وجود دارد که به موجب آن حق دانستن و دسترسی به اطلاعات را به صاحبان سهام اعطا می کند
در جامعه مردم سالار دولتها با رأی مستقیم مردم انتخاب می شوند و نمایندگان قانونی بر اساس یک سیستم پارلمانی با استفاده از ابزارهای مناسب دولت را کنترل می کنند. در جوامع دموکراسی مردم حق دارند بدانند و همچنین حق دارند حقایق به صورت علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان دریافت شود.
در حکومت های دموکراسی شهروندان قدرت را از طریق برگزاری انتخابات به نمایندگان رسمی خود تفویض می کنندهمراه این تفویض اختیار یک سیستم تفکیک قوا بین قوای سه گانه مجری مققننه و قضاییه ایجاد می شود تا با اعمال کنترل های لازم تعادل را بین قوا برقرار کرده و از سواستفاده هایی جلوگیری به عمل آورد.
در این حکومت ها دولت به عنوان قوه مجریه در مورد وظیفه محوله در مقابل قوه مققننه مسئول است و هر دو قوه در مقابل شهروندان مسئولیت پاسخگویی دارند در این سیستم از مسئولین رسمی انتظار می رود که در مقابل عملکردها و نتایج حاصله در مقابل شهروندان و نمایندگان قانونی پاسخگو باشند به این ترتیب دولت در مورد اعمالی که انجام می دهد به شهروندان توضیح می دهد دولت باید در مورد افزایش منابع مالی عمومی و نحوه مصرف آن منابع دلایل منطقی ارائه کند
ضرورت مسئولیت پاسخگویییکی از دلایل اساسی که مسئولیت پاسخگویی را در بخش عمومی بالاخص دولتی ضروری می کند ، ماهیت رابطه غیر داوطلبانه بین فراهم کنندگان منابع مالی و مصرف کنندگان منابع مالی دولتی است. صاحبنظران اعلام کردند که استفاده از چارچوب نظری مبتنی بر مسئولیت پاسخگویی بر استفاده از چارچوب نظری مبتنی بر تصمیم گیری در حسابداری عمومی و حتی بخش خصوصی برتری دارد .
آنها اعتقاد دارند، مزیت چارچوب نظری و مسؤلیت پاسخگویی، ناشی از تشخیص ماهیت اجتماعی رابطه بین شهروندان و دولت و همچنین رابطه بین سهامداران و هیأت مدیره است.

برخی دیگر اعتقاد دارند که به دلیل آنکه قدرت بیشتر صرفاً با مسئولیت پاسخگویی بیشتر به تعادل خواهی رسید از اهمیت بالاتری برخوردار است و برخی عقیده دارند در فقدان انگیزه سود و یا نظم حاکم بر بازار برای هدایت عمل مدیریت مسئولیت پاسخگویی می تواند نقش مهم تری ایفا کند

 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا پوریادگاری |   1395/10/08 01:12:11   |
0     0
مسئولیت پاسخ گویی دولت را ملزم می کند که در مقابل شهروندان خود پاسخگو بوده و برای افزایش منابع مالی وهدف هایی که این منابع مالی برای تحقق آن صرف می شوند،دلایل منطقی ارائه کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/10/26 15:31:07   |
1     0
پاسخ گویان و پاسخ خواهان هردو در مورد نقش با اهمیت نظام حسابداری و گزارشگری مالی واجد ویژگی های کلیدی مورد توافق عمومی متخصصان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در جهت ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی اتفاق نظر داشته و تفاوت معنی داری بین دیدگاه آنها در این خصوص وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد که پاسخ خواهان اعتقاد دارند، نظام حسابداری و گزارشگری مالی مورد عمل دولت در مقایسه با نظام حسابداری مورد انتظار از قابلیت های لازم برای ارزیابی مسئولیت پاسخگویی برخوردار نمیباشد.
از نیمه دوم قرن بیستم به ویژه از دهه 80 به بعد، نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی به عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق، نقش مهمی در انجام وظیفه پاسخگویی دولت ایفا نموده و یکی از ابزارهای ادای این مسئولیت خطیر محسوب میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/11/03 22:27:47   |
0     0
در جوامعی که دولتها براساس رای مستقیم مردم انتخاب میشوند و قدرت ناشی از اراده مردم است، مسئولیت پاسخگویی عمومی دولت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در این قبیل جوامع دانستن آنچه که دولت به عنوان وظیفه قانونی انجام میدهد، از حقوق طبیعی شهروندان محسوب میشود و دولت مکلف است حقایق را به صورت علنی و از طریق مقتضی به شهروندان انتقال دهد از نیمه دوم قرن بیستم به ویژه از دهه 80 به بعد، نظام حسابداری و گزارشگری مالی دولتی به عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق، نقش مهمی در انجام وظیفه پاسخگویی دولت ایفا نموده و یکی از ابزارهای ادای این مسئولیت خطیر محسوب میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 20:10:39   |
0     0
به جهت حجم بالای حساب های دولتی، حسابداری دولتی اهمیت دو چندان پیدا می کند.
اگر در این شغل تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی، تهیه ،تنظیم، تصویب، اجرا و نظارت بودجه، عملیات حسابداری سپرده ها، عملیات مالی طرح های عمرانی و عملیات مالی و حسابداری سازمان ها و ادارات و شهرداری ها را جزئی از توانایی های حسابداری دولتی بدانیم می بینیم که امانتداری اعتماد به نفس بالا، معلومات و دانش فراوان، دقت و مدیریت توانمند و انضباط و نظم رفتاری و نوشتاری بسیار مهم و کارگشا است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد نیکوکاران |   1397/11/07 18:37:11   |
0     0
پاسخ گویان و پاسخ خواهان هردو در مورد نقش با اهمیت نظام حسابداری و گزارشگری مالی واجد ویژگی های کلیدی مورد توافق عمومی متخصصان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی در جهت ایفا و ارزیابی مسئولیت پاسخگویی اتفاق نظر داشته و تفاوت معنی داری بین دیدگاه آنها در این خصوص وجود ندارد. همچنین نتایج نشان میدهد که پاسخ خواهان اعتقاد دارند، نظام حسابداری و گزارشگری مالی مورد عمل دولت در مقایسه با نظام حسابداری مورد انتظار از قابلیت های لازم برای ارزیابی مسئولیت پاسخگویی برخوردار نمیباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات حیدری |   1397/11/09 17:57:00   |
0     0
گزارشگری مالی به عنوان ابزار مسؤلیت پاسخگویی ، اطلاعاتی را برای شهروندان فراهم می کند تا از طریق آن، عملکرد دولت را در چارچوب محدودیت های قانونی مصوب نمایندگان ، ارزیابی کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics