تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری کمرال، روشی مناسب برای حسابداری بخش عمومی
تاریخ ثبت: 1395/06/29
تعداد مطالعه: 1865
تعداد دریافت: 111
حجم فایل : 1,007.32 KB
گروه: حسابداری دولتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

امیر حیدری |   1395/08/09 14:22:11   |
0     1
با سلام وقت بخیر
مجموعه کاملی از منابع درس حسابداری دولتی در این دوره ارائه شده وباتوجه به اینکه در سال 1395 حسابداری تعهدی در حال اجرا است این منابع میتواند کمک شایانی به دوستان در این زمینه بکند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرضیه قدیری |   1395/08/23 22:51:37   |
0     1
حسابداری تعهدی ، قصددارد وضعیت مالی یا عملکرد مالی رابه تصویربکشداماهدف حسابداری کمرال ، فراهم نمودن ابزاری برای ثبت بودجه های مصوب ومصارف بودجه های مختلف است تاسیاستمداران بتوانند مخارج انجام شده (مصارف بودجه )رابا بودجه های مجازمطابقت دهند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رقیه خانی |   1395/08/25 07:01:37   |
0     0
هر یک از روشهای حسابداری کمرال و تعهدی ویژگیهای خاص خود را دارند . در انتخاب مبانی حسابداری باید به شرایط محیطی و نیاز استفاده کنندگان توجه شود هر چه دولت فعالیت های انتفاعی بیشتر انجام دهد، کابرد و حتی ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی برای آن بیشتر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/09/06 20:10:56   |
0     0
در بخش تجاری و بازرگانی که بر سود تمرکز دارد حسابداری تعهدی و دوطرفه مورد استفاده قرار می گیرد و در حسابداری دولتی که بر روی سود تمرکز ندارد، نیاز به بازنگری و طراحی روش مناسب با محیط فعالیت دولت می باشد. مدل حسابداری کمرال برخلاف مدل حسابداری تعهدی، از سیستم ثبت یکطرفه استفاده می نماید. حسابداری کمرال که به عنوان یک روش حسابداری جدید در بخش عمومی یاد می شود و در کشورهای آلمانی زبان توسعه یافته، مدلی است جایگزین حسابداری تعهدی که برای انجام امور حسابداری دولتی بوجود آمده است در روش حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت یا در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می-شوند و این استفاده از تنها یک سمت از یک حساب، وجه تمایز آشکار روش دفترداری یکطرفه کمرال و دفترداری دوطرفه که برای ثبت هر معامله از دو طرف حساب یعنی بدهکار و بستانکار استفاده می کند، بشمار می رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه یوسفی |   1395/09/06 20:15:30   |
1     1
در روش حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت یا در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می-شوند و این استفاده از تنها یک سمت از یک حساب، وجه تمایز آشکار روش دفترداری یکطرفه کمرال و دفترداری دوطرفه که برای ثبت هر معامله از دو طرف حساب یعنی بدهکار و بستانکار استفاده می کند، بشمار می رود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/16 13:06:03   |
0     0
می‌توان نتیجه گرفت قبل از انتخاب بین حسابداری کمرال و حسابداری بازرگانی، پیش از همه باید بر روی گرایش و تمرکز علاقه‌مندی به سمت نتیجه عملکرد (سود) و نتیجه مالی (پول نقد) بحث شود. از آنجا که در سازمانهای دولتی و حتی شرکتهای دولتی تمرکز اصلی بر سود نیست، به نظر می‌رسد حسابداری کمرال روش مناسبی برای حسابداری بخش عمومی باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/09/17 12:00:34   |
1     0
اهداف سامانه های حسابداری کمرال وتعهدی
حسابداری تعهدی ، قصددارد وضعیت مالی یا عملکرد مالی رابه تصویربکشداماهدف حسابداری کمرال ، فراهم نمودن ابزاری برای ثبت بودجه های مصوب ومصارف بودجه های مختلف است تاسیاستمداران بتوانند مخارج انجام شده (مصارف بودجه )رابا بودجه های مجازمطابقت دهند.
سامانه حسابداری
درحسابداری کمرال ، تمایلی برای نمایش اثرصحیح لحظه ی تحمل هزینه برروی صورت سودوزیان وجودندارد، بلکه تنها قابل قبول بودن به لحاظ مسایل بودجه ای مهم است . برخلاف حسابداری تعهدی ، درسامانه کمرال به مراحل آغازین بودجه بیشترتوجه می شود . گام نخست درسامانه حسابداری کمرال ، تصویب بودجه است که اغلب مبتنی برفرآیندسیاسی قبلی است . گام دومی که باید درحسابداری کمرال ثبت شود، تخصیص اعتباراست که نوعی تفویض اختیارخرج کردن رانشان می دهدومهم تراین که ازخرج کردن بیش ازحد پیش گیری شود. دوگام اول درمحیط انتفاعی معنی ومفهوم ندارندوبنابراین درحسابداری تعهدی کاربردندارند. براساس ماده 52 قانون محاسبات عمومی ایران ، مراحل خریدوانجام هزینه شامل تشخیص ، تامین اعتبار، تعهد، تسجیل وحواله، اعمال نظارت مالی وپرداخت است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/09/17 12:02:45   |
2     0
هم زیستی حسابداری کمرال:
دردنیای واقعی ، دولتهابه صورت ترکیبی عمل می کنند، بعضی هم فعالیتهای صرفا" دولتی وهم فعالیتهای شبه بازرگانی رااداره می کنند. یک زندان باواحدتولیدپوشاک بایک شهرداری باتاسیسات پارکینگ ، نمومه بارزی دراین خصوص هستند.وجوددولتهایی بادونوع فعالیت مذکور(دولتی/ شبه بازرگانی)دلیل وجود سامانه حسابداری ترکیبی ازقبیل حسابداری تعهدی تعدیل شده راتبیین میکند.اگراین واقعیت رابپذیریم که هرکدام این سامانه ها به یک چارچوب مفهوم حسابداری متفاوتی پاسخ می دهند، بحث وجدل درخصوص این که کدام سامانه باید غالب باشد(وچیرگی کنونی حسابداری تعهدی)خاتمه خواهدکرد.
نتیجه گیری:
درارزیابی وانتخاب مبانی حسابداری نبایدازرویکردسیاه وسفید استفاده کرد. هریک ازسامانه های حسابداری کمرال وتعهدی ، نقاط قوت وضعفی دارند. درانتخاب مبانی حسابداری بایدبه شرایط محیطی ونیاز استفاده کنندگان توجه شود. هرچه دولت فعالیتهای انتفاعی بیشترانجام دهد، کاربردوحتی ضرورت استفاده ازحسابداری تعهدی برای آن بیشترمی شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1397/10/28 21:55:18   |
1     1
حسابداری کمرال حساب خاصی را برای استفاده در دفترداری یک طرفه کمرال بسط داده است. حساب کمرال یعنی حسابداری کمرال فعالیت های غیرانتفاعی دولت و حسابداری کمرال فعالیت های بازرگانی دولت در مورد استفاده قرار می گیرد.به طور کلی دولت ها در هرکشور دو دسته فعالیت تحت عنوان های فعالیت های از نوع دولتی و فعالیت های از نوع غیر بازرگانی انجام می دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Hamidah Ghane |   1397/10/29 22:00:29   |
0     1
در بخش تجاری و بازرگانی که بر سود تمرکز دارد حسابداری تعهدی و دوطرفه مورد استفاده قرار می گیرد و در حسابداری دولتی که بر روی سود تمرکز ندارد، نیاز به بازنگری و طراحی روش مناسب با محیط فعالیت دولت می باشد. مدل حسابداری کمرال برخلاف مدل حسابداری تعهدی، از سیستم ثبت یکطرفه استفاده می نماید. حسابداری کمرال که به عنوان یک روش حسابداری جدید در بخش عمومی یاد می شود و در کشورهای آلمانی زبان توسعه یافته، مدلی است جایگزین حسابداری تعهدی که برای انجام امور حسابداری دولتی بوجود آمده است در روش حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت یا در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می-شوند و این استفاده از تنها یک سمت از یک حساب، وجه تمایز آشکار روش دفترداری یکطرفه کمرال و دفترداری دوطرفه که برای ثبت هر معامله از دو طرف حساب یعنی بدهکار و بستانکار استفاده می کند، بشمار می رود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra bizadi |   1397/11/01 17:36:36   |
0     2
ر بخش تجاری و بازرگانی که بر سود تمرکز دارد حسابداری تعهدی و دوطرفه مورد استفاده قرار می گیرد و در حسابداری دولتی که بر روی سود تمرکز ندارد، نیاز به بازنگری و طراحی روش مناسب با محیط فعالیت دولت می باشد. مدل حسابداری کمرال برخلاف مدل حسابداری تعهدی، از سیستم ثبت یکطرفه استفاده می نماید. حسابداری کمرال که به عنوان یک روش حسابداری جدید در بخش عمومی یاد می شود و در کشورهای آلمانی زبان توسعه یافته، مدلی است جایگزین حسابداری تعهدی که برای انجام امور حسابداری دولتی بوجود آمده است در روش حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت یا در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می-شوند و این استفاده از تنها یک سمت از یک حساب، وجه تمایز آشکار روش دفترداری یکطرفه کمرال و دفترداری دوطرفه که برای ثبت هر معامله از دو طرف حساب یعنی بدهکار و بستانکار استفاده می کند، بشمار می رود. دو نوع اصلی این مدل شامل حسابداری کمرال فعالیتهای غیر انتفاعی دولت و حسابداری کمرال فعالیتهای بازرگانی دولت می باشند. حسابداری کمرال فعالیتهای غیر انتفاعی دولت برای استفاده در بخش غیرانتفاعی فعالیتهای دولت و جهت ثبت و کنترل انحرافات بودجه مصوب و نظارت بر اجرای صحیح مراحل بودجه بکار می رود. از سویی دیگر حسابداری کمرال فعالیتهای بازرگانی دولت برای انجام حسابداری فعالیتهای از نوع بازرگانی دولت (شرکتهای انتفاعی دولتی) بکار می رود لیکن برخلاف روش حسابداری تعهدی در این روش از دفترداری یک طرفه برای کنترل عملکرد امور انتفاعی دولت استفاده می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/11/01 20:04:30   |
0     2
حسابداری کمرال ،یک مدل حسابداری دولتی است که جدیدا ًًجایگزین حسابداری تعهدی شده است . از آنجا که در سازمانهای دولتی هدف کسب سود نیست ، حسابداری کمرال روش مناسب جدیدی برای حسابداری بخش عمومی است .
دو گروه اصلی حسابداران کمرال عبارتند از:
1- حسابداری کمرال فعالیتهای غیرانتفاعی دولت
2- حسابداری کمرال فعالیتهای بازرگانی دولت
اولین روش حسابداری کمرال دفتر داری یکطرفه بود که معاملات به صورت افقی ویک طرفه برمبنای نقدی شناسایی وثبت می گردید.(هنگامی که وجهی دریافت میشد به عنوان درآمد وهنگامی که وجهی پرداخت میشد به عنوان هزینه شناسایی وثبت میگردید)
دومین روش حسابداری کمرال دفترداری یکطرفه منظم بود که بر مبنای حسابداری نقدی تعدیل شده ، هزینه ها ودرآمدها شناسایی وثبت می شدند.
سومین روش حسابداری کمرال دفترداری دو طرفه است که هزینه ها ودرآمدها برمبنای حسابداری تعهدی شناسایی ودر طرف بدهکار وبستانکار حساب ثبت زده میشود .
روش سوم حسابداری کمرال در واحدهای تجاری وبازرگانی بخش خصوصی کاربرد دارد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد مستغنی پناه |   1397/11/03 20:35:25   |
0     0
جربیات پذیرش حسابداری تعهدی

فلسفه مدیریت دولتی نوین و انتقال به حسابداری تعهدی در پایان دهه 1980 در بلژیک مطرح شده است. یکی از اولین اصلاحات، که در واقع اصلاح مهم سامانه حسابداری شهرداری از کمرال به تعهدی بود، طی سالهای 1995-1990 رخ داد. اما لازم به ذکر است که سامانه حسابداری کمرال قدیمی آنها کنار گذاشته نشد.

پذیرش حسابداری تعهدی در بلژیک و منطقه فلاندرز این کشور نشان داد که تطابق مبانی حسابداری تعهدی با محیط دولتی فعالیتهای غیر دولتی دشوار است. به نظر می رسد اصلاحات حسابداری تعهدی بیشتر در دولت ها یا آن دسته از وزارتخانه ها و موسسات دولتی پذیرفته و موفق آمیز می باشد. که فعالیت های نسبتاً شبه بازرگانی را اداره می کنند. برای مثال، بیمارستان‌ها و مراکز دولتی بهزیستی بلژیک به ترتیب از نمونه های موفق و غیر موفق در زمینه حسابداری تعهدی می باشند.

مشکلات بنیادی : مسائل نظری

چارچوب نظری حسابداری مربوط به و واحدهای تجاری، که منجر به حسابداری تعهدی شده است، برای فعالیتهای غیر انتفاعی دولت مناسب نیست. در واقع، نکته مهم این است مع در تدوین اهداف حسابداری و مبنای آن، باید به محیط گزارشگری و نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان توجه شود، چرا که محیط گراشگری مالی، اهداف گزارشگری مالی را تحت تاثیر قرار می دهد.

الف) اهداف سامانه های حسابداری کمرال و تعهدی

حسابداری تعهدی، قصد دارد وضیعت مالی یا عملکرد مالی با به تصویر بکشد اما هدف حسابداری کمرال، فراهم نمودن ابزاری برای ثبت بودجه های مصوب و مصارف بودجه های مختلف است تا سیاستمداران بتوانند مخارج انجام شده (مصارف بودجه) را با بودجه های مجاز مطابقت دهند.


اهداف سامانه حسابداری کمرال و تعهدی

حسابداری کمرال/ بودجه ای

حسابداری تعهدی

ثبت بودجه های مصوب و تخصیص یافته

نسبت درآمدها و هزینه اقتصادی بر اساس اصول پذیرفته شده حسابداری

ثبت استفاده از بودجه های مصوب و تخصیص یافته بر اساس اصول بودجه ریزی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه |   1397/11/04 16:40:00   |
0     0
حسابداری کمرال .برای حسابداری دولتی که درامدوهرینه مشخص وتوسط مجلس تصویب میکرد از یک حساب دفتری یک طرف استفاده میشود ولی در حسابداری بازرگانی که حجم معاملات زیاد وهدف تامین سود از حسابداری دوطرفه ومنطم اسافادمیشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه |   1397/11/05 16:48:51   |
0     0
مطالب عالی بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 20:06:07   |
0     0
حسابداری دولتی به‌طور سنتی شامل تهیه یک گزارش مقایسه دریافت و پرداختهای واقعی با ارقامی است که توسط مجلس در بودجه سالانه تصویب می‌شوند. این رویکرد هنوز مبنای حسابخواهی بیشتر دولتها در سراسر دنیا را شکل می‌دهد. حسابداری کمرال به‌عنوان یک مدل حسابداری دولتی به‌طور سنتی برای مسئولیت پاسخگویی وجه نقد، توسعه یافته است. این مدل ریشه‌های تاریخی و رویه‌های عملی خود را از کشورهای اروپایی آلمانی زبان (یعنی اتریش، آلمان و سوییس بخش آلمانی) گرفته است. طبق نظر چن حسابداری بازرگانی عیناً به‌عنوان الگویی جهت انجام حسابداری بخش عمومی به‌کار می‌رفته؛ ولی براساس شواهد، در سالهای اخیر حسابداری کمرال جایگزین حسابداری تعهدی شده یا در شرف این جایگزینی است
درامد و هزینه مفاهیم اصلی حسابداری مالی به‌شمار می‌روند. در زمان وقوع جریانهای نقدی، این مفاهیم اثر نقدی فوری دارند و در زمانی که در قالب معاملات غیرنقدی (اعتباری) رخ می‌دهند، دارای اثر نقدی آینده یا بعدی هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الهام رضایی نسب |   1397/11/05 21:37:32   |
0     0
به طور کلی در هرکشور دو دسته فعالیت تح عنوانهای فعالیتهای از نوع دولتی(غیربازرگانی)و فعالیتهای از نوع بازرگانی انجام می دهند،بر همین اساس،امروزه دو نوع رویکرد از حسابداری کمرال وجود دارد که هر دو از حساب کمرال استفاده می کنند و عبارتند از حسابداری کمرال فعالیتهای غیر انتفاعی دولت و حسابداری کمرال،فعالیتهای بازرگانی دولت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/11/06 20:23:04   |
0     0
در حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت ،در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می شنوند و این استفاده تنها یک سمت از یک حساب ،وجه تمایز آشکار روش دفترداری یک طرفه کمرال و دفترداری دو طرفه به شمار می رود که برای ثبت هر معامله از دو حساب بدهکار و بستانکار استفاده می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1397/11/06 20:29:32   |
0     0
در حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت ،در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می شوند و این استفاده تنها یک سمت از یک حساب ،وجه تمایز آشکار روش دفترداری یک طرفه کمرال و دفترداری دو طرفه به شمار می رود که برای ثبت هر معامله از دو حساب بدهکار و بستانکار استفاده می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه السادات حیدری |   1397/11/09 18:12:55   |
0     0
در بخش تجاری و بازرگانی که بر سود تمرکز دارد حسابداری تعهدی و دوطرفه مورد استفاده قرار می گیرد و در حسابداری دولتی که بر روی سود تمرکز ندارد، نیاز به بازنگری و طراحی روش مناسب با محیط فعالیت دولت می باشد. مدل حسابداری کمرال برخلاف مدل حسابداری تعهدی، از سیستم ثبت یکطرفه استفاده می نماید. حسابداری کمرال که به عنوان یک روش حسابداری جدید در بخش عمومی یاد می شود و در کشورهای آلمانی زبان توسعه یافته، مدلی است جایگزین حسابداری تعهدی که برای انجام امور حسابداری دولتی بوجود آمده است در روش حسابداری کمرال معاملات به صورت افقی و تنها در یک سمت یا در سمت دریافتها و یا در سمت پرداختها ثبت می-شوند و این استفاده از تنها یک سمت از یک حساب، وجه تمایز آشکار روش دفترداری یکطرفه کمرال و دفترداری دوطرفه که برای ثبت هر معامله از دو طرف حساب یعنی بدهکار و بستانکار استفاده می کند، بشمار می رود. دو نوع اصلی این مدل شامل حسابداری کمرال فعالیتهای غیر انتفاعی دولت و حسابداری کمرال فعالیتهای بازرگانی دولت می باشند. حسابداری کمرال فعالیتهای غیر انتفاعی دولت برای استفاده در بخش غیرانتفاعی فعالیتهای دولت و جهت ثبت و کنترل انحرافات بودجه مصوب و نظارت بر اجرای صحیح مراحل بودجه بکار می رود. از سویی دیگر حسابداری کمرال فعالیتهای بازرگانی دولت برای انجام حسابداری فعالیتهای از نوع بازرگانی دولت (شرکتهای انتفاعی دولتی) بکار می رود لیکن برخلاف روش حسابداری تعهدی در این روش از دفترداری یک طرفه برای کنترل عملکرد امور انتفاعی دولت استفاده می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
قاسم دهقانی اشکذری |   1397/11/09 23:18:50   |
0     0
در انتخاب مبانی حسابداری باید به نیاز استفاده کنندگان توجه شود هر چه دولت فعالیت انتفاعی بیشتری انجام دهد ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی بیشتر میشود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics