تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی توزیع در آمد در ایران با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی

چکیده: 
این مقاله با هدف بررسی توزیع در آمد( چگونگی شکل گیری در آمد فعالیت های تولید،‌ خانوار و عوامل تولید در اثر تغییر متغیرهای برون زا) با استفاده از ماتریس حسابدرای اجتماعی تدوین شده است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که بررسی توزیع در آمد در مدلهای کلان نگر دارای اهمیت ویژه ای است،‌ زیرا این مدل با توجه به در نظر گرفتن کلیت اقتصاد یک کشور تمام پیوند ها مستقیم و غیر مستقیم بین بخش های اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرند. شبیه سازی سناریو ها نیز نشان داد در بین بخش های دهگانه مورد بررسی بخش کشاورزی بیش از بخشهای دیگر در آمد توزیع می نماید و پس ا ز آن زیر بخش کالاهای صنعتی بی دوام قرار دارد؛‌در حالیکه 100 درصد در آمد ایجاد شده در بخش های معدن،‌ کالاهای صنعتی بادوام،‌حمل و نقل،‌ خدمات مالی و خدمات خصوصی در خود بخش ها توزیع می گردد و تراوشی به دیگر بخش ها ندارند. نیروی کار بخش صنعت و خدمات دراثر تغییر تقاضای برون زا (سرمایه گذاری و صادرات) بیشترین درآمد را از دست می دهند؛ در حالیکه کارگران بخش کشاورزی بیشترین در آمد را به دست می آورند . در طرف حساب سرمایه نیز در اثر شوک وارد بر متغیرهای برون زا،‌ دریافتی سرمایه بخش های صنعت و معدن کاهش یافته ، در صورتی که دریافتی حساب سرمایه بخش های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است.مثبت را بر توزیع در آمد خانوارها دارد و بخش های معدن،‌ صنعت و خدمات در رتبه های بعدی قرار دارند. بعلاوه به جز تقاضای بخش های کشاورزی و کالاهای بی دوام،‌ تقاضای نهایی سایر بخش ها تاثیر منفی بر توزیع در آمد خانوارهای روستایی دارد از طرف دیگر این دو بخش بیشترین تاثیر منفی را بر توزیع در آمد خانوارهای صاحب سرمایه شهری به جای می گذارند.
 
کلید واژه: توزیع درآمد، ماتریس حسابداری اجتماعی، بخش های دهگانه، ایران

تاریخ ثبت: 1395/07/27
تعداد مطالعه: 368
تعداد دریافت: 5
حجم فایل : 358.57 KB
گروه: حسابداری مسئولیت های اجتماعی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

falahaty |   1395/10/05 01:02:51   |
0     0
نتایح تحقیق جدول (٤) ماتریس سهمهای توزیع درآمـد را نشـان مـی دهـد. ایـن مـاتریس چگـونگی توزیع درآمد اختصاص یافته برحسب درصد میان گرو ههای ذینفع و گروههایی کـه درآمـد از دست میدهند را بیان میکند. عناصر قطری این ماتریس دارای علامت مثبت میباشـند و جایی که گیرنده درآمد فقط بخش مورد نظر است این سهم ١٠٠ درصد خواهد بود (ماننـد کالاهای صنعتی بادوام، خدمات مالی و خصوصـی ). مقـدار مثبـت و کوچـک عناصـر غیـر قطری ماتریس مذکور بیانگروجود ارتباطات قوی میان بخشها است. ولی در مـورد اعـداد منفی بزرگ دو دلیل عمدهوجود دارد: ١ ـ صنعت یا بخش مورد نظردارای ارزش تولیدات (درآمد) نسبتاً بـالایی اسـت و بنابراین درآمد بیشتری در اقتصاد توزیع مینماید (مانند صنایع با دوام). ٢ ـ بخـش مـوردنظر دارای پیونـد پیشـین ضـعیفی اسـت و از افـزایش متغیرهـای برونزای سایر گروهها تأثیر کمتری گرفته اسـت (ماننـد بخـش سـاختمان و معدن). سهمهای کوچک در نتیجه کم بودن درآمد بخش و بزرگ بودن پیونـد پیشـین است. ٥‐٢. توزیع درآمد و جبرانی عوامل تولید در این قسمت توزیع درآمد عوامل تولید مورد بررسی قرار میگیرند. عوامل تولید در ماتریسحسابداری اجتماعی حاوی ٤ گروه شغلی و ٤ حساب سرمایه به تفکیک بخشهای تولیدی است و در مجموع ٨ حساب عوامل تولید وجود دارند. بعلاوه در این مجموعه، دو حساب مالیاتهای غیرمستقیم ویارانههای تولید نیز آمده است. نتایج توزیع درآمد در جداول (٥) تا (٧) آمدهاند. ضرایب فزاینده زیرماتریس و ماتریسهای توزیع درآمد، آثار تقاضای متغیرهای برونزا بر درآمد عوامل تولید را در ١٠ صنعت اندازه میگیرند. نتایج ضرایب فزاینده در ستون متوسط نشـان مـی دهنـد کـه دراثـر تغییـریـک واحـد در متغیرهای برونزا، نیروی کار بخش خـدمات در بـین مجموعـه نیـروی کـار بیشـتری نفـع را بررسی توزیع درآمد در ایران با استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی خواهد برد (٠/٢٥٦) و پس از آن نیروی کـار صـنعت (٠/٠٧٢) و کشـاورزی (٠/٠٣٢) قـرار دارند. در بین حسابهای سرمایه نیز سهم حساب سرمایه بخـش خـدمات در رتبـه اول قـرار دارد (٠/٨٧) و بخشهای کشـاورزی و صـنعت بـه ترتیـب بـا ٠/٢٦٣ و ٠/١٦ واحـد پـس از بخش خدمات قرار میگیرند. بررسی تأثیرات افزایش یک واحد صادرات نیز نشان می دهد که در بین گروههای نیروی کار، نیروی کـار خـدمات بیشـترین افـزایش درآمـد را خواهـد داشت و پس از آن نیروی کار کشاورزی قرار دا رد. این امر در مورد تـأثیر سـرمایه گـذاری نیز صادق است. از طرف دیگـر بخـش خـدمات بیشـترین ارتقـاء درآمـد را در اثـر افـزایش صادرات و سرمایهگذاری خواهد داشت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/08 00:00:30   |
0     0
بررسی توزیع در آمد در مدلهای کلان نگر دارای اهمیت ویژه ای است، زیرا این مدل با توجه به در نظر گرفتن کلیت اقتصاد یک کشور تمام پیوند ها مستقیم و غیر مستقیم بین بخش های اقتصادی و اجتماعی را در بر می گیرند.
در بین بخش های دهگانه مورد بررسی بخش کشاورزی بیش از بخشهای دیگر در آمد توزیع می نماید و پس از آن زیر بخش کالاهای صنعتی بی دوام قرار دارد؛ در حالیکه 100 درصد در آمد ایجاد شده در بخش های معدن، کالاهای صنعتی بادوام، حمل و نقل، خدمات مالی و خدمات خصوصی در خود بخش ها توزیع می گردد و تراوشی به دیگر بخش ها ندارند. نیروی کار بخش صنعت و خدمات دراثر تغییر تقاضای برون زا (سرمایه گذاری و صادرات) بیشترین درآمد را از دست می دهند؛ در حالیکه کارگران بخش کشاورزی بیشترین در آمد را به دست می آورند. در طرف حساب سرمایه نیز در اثر شوک وارد بر متغیرهای برون زا، دریافتی سرمایه بخش های صنعت و معدن کاهش یافته، در صورتی که دریافتی حساب سرمایه بخش های کشاورزی و خدمات افزایش یافته است. مثبت را بر توزیع در آمد خانوارها دارد و بخش های معدن، صنعت و خدمات در رتبه های بعدی قرار دارند. بعلاوه به جز تقاضای بخش های کشاورزی و کالاهای بی دوام، تقاضای نهایی سایر بخش ها تاثیر منفی بر توزیع در آمد خانوارهای روستایی دارد از طرف دیگر این دو بخش بیشترین تاثیر منفی را بر توزیع در آمد خانوارهای صاحب سرمایه شهری به جای می گذارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics