تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
تحلیلهای ضرایب فزاینده رشد و توزیع درآمد در چارچوب ماتریس حسابداری اجتماعی: مورد ایران و کشورهای منتخب

چکیده: 
تحلیلهای سیاستی اقتصادی و اجتماعی، اتخاذ دو نوع سیاستگذاری در چارچوب ماتریس حسابداری اجتماعی برجسته می گردند. نوع اول، هدایت منابع از بستر فعالیتهای تولیدی بر رشد (تولید) و توزیع (درآمد خانوارها) و نوع دوم هدایت منابع از طریق انتقالات جاری دولت به خانوارها و آثار آن بر رشد و توزیع. ضرایب رشد و توزیع ناشی از اتخاذ بالقوه هر یک از این دو نوع سیاستگذاری در اقتصادهای ایران، مالزی، اندونزی، هند، چین و شوروی با توجه به پرسش اصلی زیر مبنای سنجش قرار می گیرند.
«ساختار اقتصاد کدامیک از کشورهای مورد بررسی از منظر رشد و توزیع نسبت به اتخاذ بالقوه دو نوع سیاستگذاری دارای انعطاف پذیری بیشتری است و جایگاه ایران چگونه خواهد بود؟» نتایج نشان می دهند که در مقایسه با سایر کشورها، انعطاف پذیری ساختار اقتصاد ایران در نوع اول سیاستگذاری نسبت به نوع دوم بیشتر است.
 
کلید واژه: ایران، اقتصاد، توسعه اقتصادی، ماتریس حسابداری اجتماعی، حسابهای درونزا و برونزا، ساختار اقتصادی، ضرایب فزاینده رشد و توزیع

تاریخ ثبت: 1395/07/27
تعداد مطالعه: 358
تعداد دریافت: 13
حجم فایل : 516.19 KB
گروه: حسابداری مسئولیت های اجتماعی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

naeem pazhohesh |   1395/11/08 10:36:58   |
0     0
یکی از اهداف اصلی طراحی نظام حسابداری میانه به شکل ماتریس حسابداری
1 اجتماعی، بررسی کمی و شفافسازی ابعاد اجتماعی رویکردهای معطوف به "رخنه پایین"است که از دهه 1950 میلادی وارد عرصه های نظری و سیاستگذاری اقتصاد توسعه شد.رویکرد مذکور بطور خوشبینانهای بر این اصل معتقد است که افزایش ثروت جامعه (افزایش درآمد سرانه و رشد اقتصادی) بطور اتوماتیک طیف وسیعی از اقشار را منتفع خواهد کرد.حال آنکه شواهد تجربی بیشماری این ادعا را مردود میانگارد. رویکرد رخنه به پایین براساس بررسی ارزشمند و مهم سیمون کوزنتس درباره نحوه برقراری رابطه میان روندهای رشد اقتصادی و نابرابری تلاش میکرد تا از یگانگی رویه های ضروری برای پیشبرد امر توسعه
میان تجربه کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه دفاع نماید. حال آنکه شواهدتجربی متعدد در کشورهای در حال توسعه نشان داد که به واسطه تفاوت معنیدار میان شرایط این دو گروه کشورها اتخاذ رویه های رشد محور عملاً منجر به تشدید دورهای باطل 2 توسعه نیافتگی خواهد شد.اما مسئله به همین جا خاتمه نمییابد و پس از آن این پرسش بهصورت جدی مطرح شد که برای پیشبرد همزمان رشد اقتصادی و برابری از چه ساز و کارهایی بایستی استفاده نمود؛ ضمن آنکه نفس پذیرش اهمیت برابری در فرایند توسعه ملی مسئله اندازهگیری ابعاداقتصادی- اجتماعی توسعه و شاخصهای مربوط به آنرا نیز بسیار بااهمیت ساخت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics