تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت

چکیده: 
امروزه در اقتصاد جهانی، دانش به عنوان مهم ترین سرمایه جایگزین سرمایه های مالی و فیزیکی شده است و فضای کسب و کار مبتنی بر دانش، نیازمند رویکردی است که دارایی نامشهود جدید سازمانی مانند نوآوری های نیروی انسانی، روابط با مشتریان، ساختار سازمانی و ... را در بر می گیرد. در اقتصاد دانش محور، نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان ها بسیار بیشتر از نقشی است که سرمایه های فیزیکی ایفا می کند. بنابراین سازمان ها برای کسب مزیت رقابتی پایدار، نیازمند شناسایی، مدیریت نظام مند سرمایه های فکری خود می باشند. به لحاظ اهمیت سرمایه فکری در فرایند برتری راهبردی شرکت ها، این مقاله به بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. نمونه انتخابی شامل 68 شرکت است. برای آزمون فرضیات اطلاعات لازم جمع آوری گردیده و ارزش سرمایه فکری شرکت ها بر اساس مدل پالیک و عملکرد مالی با استفاده از سه شاخص کیو توبین، نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد محاسبه شده است. سپس با استفاده از روش داده های ترکیبی فرایند تجزیه و تحلیل داده ها انجام و از آماره فیشر و آزمون های هادری و دوربین واتسون استفاده گردیده و در پایان نیز تجزیه و تحلیل رگرسیونی انجام شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه های پژوهش نشان دهنده ارتباط معنی دار بین سرمایه فکری و دو شاخص عملکرد مالی (نسبت قیمت به درآمد و نرخ رشد) می باشد.
 
کلید واژه: سرمایه فکری، مدل ضریب ارزش افزوده سرمایه فکری، عملکرد مالی

تاریخ ثبت: 1395/07/28
تعداد مطالعه: 379
تعداد دریافت: 18
حجم فایل : 408.64 KB
گروه: سرمایه فکری
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سید یوسف حسینی |   1395/08/13 10:49:53   |
0     0
با توجه به اینکه دنیای امروز، اقتصاد سنتی را پشت سر گذاشته و وارد اقتصاد مبتنی بر دانش شده است و یکی از ویژگیهای متمایز اقتصاد مبتنی بر دانش جریان سرمایه گذاری هنگفت در سرمایه انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است لذا نقش سرمایه فکری در ایجاد ارزش برای سازمان ها بیشتراز نقشی است که سرمایه فیزیکی ایجاد می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1395/08/22 21:29:13   |
0     0
در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری (Intellectual Capital) به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده می‌شود و در دنیای امروز، موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این داراییها بستگی دارد. امروزه شاهد رشد اهمیت سرمایه‌های فکری، به عنوان یک ابزار مؤثر برای افزایش رقابت شرکتها هستیم. اندازه‌گیری سرمایه فکری به منظور مقایسه شرکتهای مختلف، تعیین ارزش واقعی آنها و حتی بهبود کنترل‌های آنها ضروری است.
با تشکر از شما-رضائی دانشجو ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/02/20 03:27:52   |
0     0
نظرات متعددی در زمینه اهمیت سرمایه فکری در سازمان وجود دارد مثل اندازه گیری سرمایه فکری گام مهمی است در تعیین اینکه چگونه بهبود بهره وری کلی سازمان اندازه گیری شود اما در مجموع می توان نتیجه گرفت که موفقیت روزافزون و بهره وری شرکت یا سازمان مرهون توجه به دانش و سرمایه فکری است. با شناخت ماهیت، مدل و روش های سنجش، اندازه گیری و ارزشگذاری سرمایه فکری، امکان طرح ریزی و بهینه سازی و کنترل ونظارت مستمر بر آن در شرکت ها و سازمان ها مهیا خواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 19:32:50   |
0     0
در اقتصاد دانش محور کنونی، سرمایه فکری عامل اصلی برتری و بهبود عملکرد شرکتها ست. هدف اصلی این مقاله، بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد شرکت های صنایع خودرو و ساخت قطعات پذیرفته شدهدر بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این مقاله، برای سنجش سرمایه فکری از مدل پالیک استفاده شده است. دوره زمانی مورد مطالعه سال های 1384 تا 1388 و نمونه انتخابی شامل 24 شرکت می باشد. نتایج حاصل ازآزمون این پژوهش با استفاده از روش رگرسیون پانل دیتا( روش حداقل مربعات) حاکی از این است که بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکت های فعال در صنایع خودرو سازی ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج تحقیق نشان می دهد که در میان عناصر تشکیل دهنده سرمایه فکری، کارایی سرمایه ساختاری و کارایی سرمایه بکارگرفته شده، دارای بیشترین تاثیر بر عملکرد مالی شرکت های نمونه می باشند و میان سرمایه انسانی و عملکرد مالی شرکت های نمونه ارتباط معنی داری وجود ندارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 19:34:59   |
0     0
بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران:
امروزه دانش منبع کلیدی اقتصاد و منبع حکمفرمای و شاید تنها منبع حکمفرمای مزیت رقابتی شده است، دانش بعنوان یک دارایی در مقایسه با انواع دارایی ها ، دارای این طبیعت منحصر بفرد است که هر چه بیشتر استفاده شود به ارزش آن افزوده می شود. هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و ارزش بازار و عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است و در آن برای اندازه گیری مقدار سرمایه فکری از روش پالیک و برای محاسبه مقدار عملکرد شرکت از شاخص های مبتنی بر بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام استفاده می شود. دوره زمانی مورد مطالعه سال های 1384 تا 1389و نمونه انتخابی شامل 100شرکت می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش حاکی از آنست که بین سرمایه فکری و هر یک از معیارهای نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری، نرخ بازده حقوق صاحبان سهام و نرخ بازده داراییها ارتباط معناداری وجود دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 20:08:31   |
0     0
سرمایه اجتماعی در گذشته منحصراً درباره افراد و گروه‌ها کاربرد داشته است، و اخیراً در تجزیه و تحلیل سازمانی وارد شده است. فوکویاما (1995) بیان می‌کند که بسیاری از گروه‌ها و سازمان‌های اثربخش دارای سطح بالایی از اعتماد یا سرمایه اجتماعی هستند. افراد اعتماد یا سرمایه اجتماعی را خود نمی‌سازند، بلکه اعتماد وقتی شکل می‌گیرد که افراد هنجارهای رایج و ارزش‌ها را تسهیم می-کنند و اعتماد را به وجود می¬آورند. ایجاد سرمایه اجتماعی به دلیل
مبتنی بودن بر اصول اخلاقی، اعتماد و فضیلت گروهی کاری، دشوار است؛ هرچند وقتی که ایجاد شود نیز بادوام خواهد بود. امروزه، در کنار سرمایه¬های انسانی، مالی و اقتصادی، سرمایه دیگری به نام سرمایه اجتماعـی مورد توجه قرار گرفته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 20:09:52   |
0     0
بروکینگ سرمایه‌های فکری را در چهار چوبی جامع تر ارائه نموده است، این چهارچوب مقولههای زیر را در IC شامل میشود:
• دارایی‌های بازار ( شامل خدمات و نام تجاری تولیدی و وفاداری مشتریان).
• داراییهای فکری ( شامل حق امتیاز، فرمولهای سری و نظایر آن).
• داراییهای انسان محور( شامل آموزش، دانش کاری ویژگیها و خصوصیات حرفهای و ...).
• داراییهای زیربنایی ( فلسفه مدیریت، فرهنگ مشارکت، سیستمهای شبکهای و ...).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 20:11:17   |
0     0
در جامعه رقابتی امروز یک شرکت نمی تواند تنها برسرمایه فیزیکی دلالت کند، بلکه
برسرمایه فکری نیز باید تمرکزکند.شرکت می تواند به مزیت رقابتی دست یابد وباسرمایه
فکری خودسودکسب کند. یکی ازمشکلات اساسی سیستم های حسابداری سنتی عدم
کفایت وناتوانی انها درسنجش ومخلوط نمودن ارزش سرمایه های فکری به کار گرفته
شده در قابلیت سود آوری پایدار و مستمر شرکت ها بیش از بازده سرمایه های مالی به
کار گرفته شده است .چگونه می توان ارزش سرمایه های فکری را برآورد کرد؟ آیا رابطه
معنا داری میان میزان سرمایه های فکری محاسبه شده و عملکرد شرکت وجود دارد؟ آیا
تفاوت معناداری بین تاثیر عملکرد شرکت های ارزشی و رشدی وجود دارد؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 20:12:31   |
0     0
مطابق با تعریف استوارت(Stwert(سرمایه فکری همچنین:
1 (شامل کل اطلاعات کسب شده وشناخته شده توسط افرادشرکت است که نتایج
فواید رقابتی است.
2 (سرمایه فکری نتیجه اموال فکری مثل دانش،اطلاعات وتجربیاتی است که خلق
ارزش می کند.
سرمایه فکری منجر به پیشروی جامعه صنعتی به جامعه علمی می شود و دانش و
اطلاعات مدام در حال تغییر وتحول است . تعاریف متفاوتی دارد که به هسته واحد
تجاری و ویژگی های آن مربوط می شود.
سرمایه فکری به عنوان اموال فکری ، دارایی ها ی فکری و دارائی های علمی است
،اما مفاهیم، متفاوت هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید مهرجو |   1396/04/07 20:15:01   |
0     0
روش DIC بر ارزش اندازه گیری سرمایه فکری تمرکز دارد که چندین بخش را
شناسایی می کند و ارزیابی بیشتر می کند. اجزاء دارایی بازار شامل مشتری، صداقت، اموال
فکری، (مثل حق چاپ، حق امتیاز، داراییهای تکنولوژی و داراییهای انسانی مثل آموزش
و تربیت) و سرمایه ساختاری و سیستم اطلاعاتی با تمرکز بر DIC است. بعد از
اندازهگیری همه اجزاء ، کل سرمایه فکری را بدست خواهیم آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics