تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت

چکیده: 
بنا بر دیدگاه مبتنی بر منابع، عملکرد برتر شرکت ها می تواند از منابع منحصر به فرد آنها، یکپارچگی منابع و یا توانایی پاسخ گویی به محیط ناشی شود. بر اساس این دیدگاه، تفاوت در عملکرد شرکت ها به دلیل این است که سازمان های موفق دارای منابع استراتژیکی (فیزیکی، انسانی و سازمانی) هستند که رقبای آنها فاقد آن منابع اند. پس تفاوت در منابع، نقش مهمی در ایجاد سود برای شرکت دارد. از جمله منابع شرکت، سرمایه فکری است که سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری زیرمجموعه آن است. این تحقیق به بررسی ارتباط بین سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری با عملکرد مالی در شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و همین طور روابط تعاملی آن دو با عملکرد مالی شرکت ها با توجه به تکنولوژی شرکت می پردازد. داده های سال های 1386-1381، جمع آوری شده اند و با استفاده از ضریب همبستگی دومتغیره پیرسون و ضریب تعیین، تجزیه و تحلیل شده اند. نتایج بر پایه داده های جمع آوری شده از 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی بالا و 26 شرکت تولیدی با تکنولوژی پایین نشان داد که هر دو متغیر سرمایه نوآوری و مشتری رابطه مثبت و معنی داری با عملکرد مالی دارند، ولیکن نتیجه قابل توجه دیگر این بود که شدت ارتباط بین سرمایه نوآوری با عملکرد در شرکت های با تکنولوژی بالا بیشتر از شرکت های با تکنولوژی پایین نبوده است.
 
کلید واژه: دیدگاه مبتنی بر منابع، سرمایه فکری، سرمایه نوآوری، سرمایه مشتری، مخارج تحقیق و توسعه، عملکرد مالی

تاریخ ثبت: 1395/07/28
تعداد مطالعه: 410
تعداد دریافت: 22
حجم فایل : 229.47 KB
گروه: سرمایه فکری
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

naeem pazhohesh |   1395/11/09 21:54:22   |
0     0
در سالهای اخیر نه فقط حساسیت رقابت در بازار افزایش یافته، بلکه ماهیت آن نیز،تغییر کرده است. چرا که توجه شرکتها، برای کسب عملکرد برتر و مزایای رقابتی، از سمت سرمایه گذاری در منابع مشهود به سمت سرمایه گذاری در منابع نامشهود، تغییر یافته است ازجمله منابع نامشهود در سازمان، سرمایه فکری است که سرمایه نوآوری و سرمایه مشتری زیرگروه آن هستند در زمینه چگونگی رسیدن شرکتها، به مزایای رقابتی، دو دیدگاه مشهور وجود دارد الف:دیدگاه مبتنی بر منابعRBV ب: دیدگاه مبتنی بر بازارMBV
. بر اساس دیدگاه مبتنی بربازار، "دستیابی به موقعیت ممتاز رقابتی پایدار از طریق ایجاد موانع رقابتی برای سایرین" معیاراصلی انتخاب استراتژی است. در این مکتب، تمامی تلاش سازمان ایجاد موانع رقابتی برای رقبا،تازه واردین و محصولات جایگزین و نیز افزایش قدرت چانه زنی رقابتی در قبال فروشندگان وخریداران است. اما براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، "دستیابی به موقعیت ممتاز رقابتی پایدار ازطریق خلق و به کارگیری منابع"، معیار اصلی انتخاب استراتژی است. در حال حاضر، دیدگاه مبتنی بر منابع، دیدگاه مبتنی بر بازار را مورد انتقاد قرار داده و با تاکید بر اینکه عوامل خارج سازمان نمی توانند منبع مزیت رقابتی پایدار باشند و این مزیت باید از طریق منابع داخلی سازمان به دست آید، در مقابل این تئوری قرار گرفته است .دیـدگاه مبتنـی بـرمنـابع بیـان مـیکنـد: منـابعی کـه دارای چهـار ویژگـی بـا ارزش بـودن،کمیــاب بــودن، تقلیــد ناپــذیر بــودن و غیــرقابــل جــایگزین بــودن هســتند ، مــیتواننــد بــرای شــرکت مزایــای رقــابتی فــراهم آورنــد و بــر عملکــرد مــالی شــرکتهــا اثــرقابــل ملاحظــهای .گذارند.کامپیوتر اپل بر اساس دو منبع نوآوری محصول و ارزش مشتری در بین 25 محصول برتر شناخته شده است. کوکاکولا از نام تجاری مزیت رقابتی بهره میبرد. این دو مثال نشان دهنده این است که ارزش مشتری و نوآوری، به عنوان منابع داخلی سازما ن، عوامل کلیدی برای رسیدن به عملکرد برتر شرکت و در نتیجه، کسب موفقیت در بازار است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics