تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
مدیریت سرمایه فکری در مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده: 
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی مدیریت سرمایه فکری در مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان واحدهای جامع، بسیار بزرگ و بزرگ واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل می دهند. با روش نمونه گیری تصادفی مرحله ای و طبقه بندی تعداد 998 نفر از کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت از پرسش نامه مدیریت سرمایه فکری بنتیس (1997) است که بر روی کارکنان اجرا شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون پیگردی LSD نشان داد که: 1- بین مدیریت سرمایه فکری دانشگاه آزاد اسلامی به تفکیک منطقه تفاوت معنادار وجود دارد، 2- میانگین نمره مدیریت سرمایه فکری منطقه 3 از مناطق 1، 2، 4، 5، 6، 7، 8، 9، 10، 11، 12 و 13 بزرگتر است و بر عکس سایر مناطق ذکرشده به همان اندازه از منطقه 3 کوچکتر است. منطقه 4 از منطقه 2 بزرگتر است و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 5 از مناطق 1، 2، 4، 6، 12، 13 بزرگتر و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 7 از مناطق 1، 2، 4، 6، 12 و 13 بزرگتر و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 8 از مناطق 1، 2 و 6 بزرگتر است و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 9 از مناطق 1، 2، 4، 6، 8، 12 و 13 بزرگتر است و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 10 از مناطق 1، 2، 4، 6، 12 و 13 بزرگتر است و از سایر مناطق کوچکتر است. منطقه 11 از مناطق 2 و 6 بزرگتر است و منطقه 12 از مناطق 2 و 6 بزرگتر است و منطقه 13 از منطقه 2 بزرگتر است.
 
کلید واژه: مدیریت سرمایه فکری، دانشگاه آزاد اسلامی

تاریخ ثبت: 1395/07/28
تعداد مطالعه: 366
تعداد دریافت: 9
حجم فایل : 329.36 KB
گروه: سرمایه فکری
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رویا هادوی |   1395/08/10 15:02:20   |
0     0
مدیریت سرمایه فکری در مناطق مختلف دانشگاغ آزاد اسلامی
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مدیریت سرمایه فکری در مناطق مختلف دانشگاه آزاد اسلامی است.
در بین انواع مدیریت ها، مدیریت دانشگاه ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
اگر مدیران آموزش عالی یک جامعه دارای دانش، مهارت و تعهد لازم باشند بدون تردید نظام آموزش عالی نیز از بهره وری بالایی برخوردار خواهد بود. یکی از تجربیات موفق در عرصه آموزش عالی در ایران تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی است. این پدیده به عنوان الگویی موفق از آموزش عالی غیردولتی است و به جرأت می توان گفت که طی این مدت کوتاه از آغاز فعالیت خود سهمی برابر با مراکز آموزش عالی دولتی با قدمتی حدود 3 برابر خود در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآزموده دارد.
تعاریف گوناگون در رابطه با سرمایه های فکری:
1- سرمایه فکری یک موجودیت پیچیده و گریزان است. اما زمانی که کشف شود و مورد استفاده قرار گیرد سازمان را قادر می سازد تا با منبعی جدید، در محیط رقابت کند.
2- سرمایه فکری حاصل جمع دانش اعضای یک سازمان و تبدیل کاربرد عملی دانش اعضای سازمان است.
3- سرمایه فکری تفاوت میان ارزش بازاری یک شرکت و هزینه جایگزینی دارایی های آن است.
4- سرمایه فکری به مجموعه منحصر به فردی از منابع مشهود و نامشهود شرکت اطلاق می شود.
5- سرمایه فکری، مواد فکری از قبیل دانش و اطلاعات و مالکیت (دارایی) معنوی و تجربه است که باعث ایجاد ثروت می شوند و هنوز تعریف جهان شمولی برای آن وجود ندارد.

سرمایه انسانی شامل دانش، مهارت ها و توانایی های کارکنان، سرمایه انسانی شامل قابلیت ترکیبی کارکنان یک سازمان که در حل مسائل کسب و کار به کمک سازمان می آیند،.
سیستم ادبیات سرمایه فکری، پنج دلیل اساسی را برای موضوع این سرمایه بیان نمودند:
1- کمک به سازمان ها در جهت تنظیم راهکارها.
2- ارزیابی اجرای راهکارها.
3- کمک به اتخاذ تصمیمات گسترش و تنوع سازمان.
4- استفاده از نتایج اندازه گیری سرمایه فکری به عنوان مبنایی برای جبران خدمات.
5- ابلاغ معیارهای مربوط به سرمایه فکری به سهامداران و ذی نفعان خارجی.
ازطرفی با توجه به تحقیقات انجام شده دریافتند که موفقیت تجاری اینتل به خاطر توانایی آن در استفاده از سرمایه فکری برای حفظ و توسعه مزیت رقابتی بوده که از این طریق بازگشت عظیمی را برای سهامدارانش به ارمغان آورد.
نتیجه آنکه سرعت بالای تغییرات اجتماعی و محیط کسب و کار، امروزه دانش را به عنوان موتور محرک جدید و پرتوان، توسعه سازمانی قلمداد کرده است امروزه به موفقیت سازمان ها بیشتر از دریچه نواوری دامنه دار هر سازمان توجه می شود و امروزه مدیریت سرمایه های فکری، سازمان را به موفقیت های بیشتری در افق های اینده بازارهای رقابتی خواهد رساند. بنابراین باتوجه به نتایج این پژوهش، پیشنهاد می شود که با سازوکارهای کارامد مدیریتی و اموزش های مناسب نسبت به مدیریت بهتر سرمایه فکری در مناطق مختلف دانشگاه ازاد اسلامی به ویژه در واحدهایی از مناطق که میزان مدیریت سرمایه فکری پایین تر از بقیه واحدهاست توجه و اقدام بیشتری صورت گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics