تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
استانداردهای حسابداری اسلامی

چکیده: 
بسیاری از جنبه های اقتصاد اسلامی تا حد زیادی با اقتصاد غربی متفاوت است. تکنیکهای حسابداری انگلیسی آمریکایی نمی توانند به آسانی در اقتصاد اسلامی به کار گرفته شوند و بنابراین استانداردهای حسابداری بین المللی بنا شده بر چنین تکنیکهایی مشکلاتی را برای مسلمانان در سراسر جهان ایجا خواهد کرد. به این دلیل برای حسابداران مسلمان مهم است که استانداردهای حسابداری را توسعه دهند که به طور خاص مناسب نیازهای اسلامی شان باشد.
 
کلید واژه: استانداردهای حسابداری، حسابداری اسلامی، استانداردهای حسابداری اسلامی، سیستم سود و زیان اسلامی

تاریخ ثبت: 1395/07/29
تعداد مطالعه: 1063
تعداد دریافت: 23
حجم فایل : 242.41 KB
گروه: حسابداری اسلامی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

محمد رضا زارع |   1395/10/12 22:36:12   |
0     0
استاندارد های حسابداری اسلامی
حسابداری اسلامی باهدف تامین نیازهای اطلاعاتی اسفتاده کنندگان درکشورهای اسلامی و همگرایی
احکام شریعت اسلامی بااستانداردهای حسابداری شکل گرفت. امروزه درکشورهای اسلامی به دلیل تفاوت
های بنیادی محیطی باغرب، موضوع حسابداری اسلامی مطرح شده است و همچنین مباحث مربوط به
حسابداری اسلامی چندی است که درمیان کشورهای اسلامی رواج یافته وریشه های آن را بایددرمباحث
بانکداری اسلامی و عقوداسلامی جست. حسابداری اسلامی، فرایند حسابداری است که درصد ارایه ی
اطلاعاتی کافی) نه لزوما محدودبه اطلاعات مالی( به سهامداران بنگاه اقتصادی است . اطلاعاتی که به
سهامداران اطمینان می دهد که بنگاه اقتصادی همواره در محدوده ی مشخص شده توسط دین مبین
اسلام فعالیت کرده و هدف های اقتصادی اجتماعی خود رادنبال می کند.این مقاله درابتدا به بررسی
چگونگی اجرای حسابداری اسلامی دردنیا و سپس به بیان اجرای احکام اسلامی درایران به عنوان یک
محرک قابل درامرپیاده سازی حسابداری اسلامی می پردازد. دراین مقاله مشخص گردید که حسابداری
همواره متاثر ازمحیط زندگی خود می باشد و هم پای با تغییرات محیط سیاسی، اقتصادی، اجتماعی
وفرهنگی دستخوش تغییرگشته است وبرای دوام وبقا انعطاف پذیری خاصی از خودنشان داده است.
بنابراین درایران نظربه اینکه تمامی قوانین آن برپایه احکام اسلامی تدوین می گردد، اجرای عملیات
حسابداری آن نیزخارج ازمحدوده شریعت اسلامی نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:52:47   |
0     0
اقتصادغربی درمقابل اقتصاداسلامی
اقتصاداسلامی برپایه شریعت یا قوانین اسلامی است که ناظر به مسائل مادی و معنوی به صورت همزمان می باشد و اصل اساس شریعت دراین است که ”امنیت و عدالت ”(اقتصادی - اجتماعی ) رابرای آحادجامعه به ارمغان آورد. شریعت به ما می آموزد که تمام ثروت های عالم ازآن خداست ومامنحصرا“ امانت دار این ثروت هستیم (قرآن مجیدسوره 55آیه 7) نظام اقتصادی اسلام براین باوراست که هیچ انسانی حق نداردآنچه را ازآن خودبداندکه اساسا“آفریده خدا یا ماحصل تلاش دیگری است (Haqiqi & Pomeranz 1987,153)
این قوانین برای برقراری عدالت اجتماعی وضع شده ، وتفاوت های اصلی بین اقتصادغربی و اسلامی نیزدرهمین نکته ”عدالت اجتماعی“است . درنظام های ”اقتصادی مادی “حاکم برغرب شخص به هر صورتی که بخواهد می تواند از مال و ثروت خود استفاده کندبدلیل اینکه آنها ” حق کامل و غیرمشروط ” خود را، اهرمی ضروری برای زندگی می دانند و تنها هدف چنین اقتصادی ”ثروت اندوزی ” است (Shafi 1979 ) برعکس در اقتصاد اسلامی، چنین حقی برای اشخاص در نظر گرفته نمی شود بلکه آنها صرفا“ به عنوان امانت داران آن ثروت محسوب میشوند و قوانین از طرف خداوند وضع و ابلاغ می گردند هیچ فردی نباید اموال و ثروت خود را هدر دهد .
ثروت های دنیا نصیب آن دسته از افرادی می گردد که آن را از خدا بخواهند و آنهایی که به آن نیاز دارند . ” و ” ثروت اندوزی ” دراقتصاد اسلامی وجود ندارد .
در ادامه ،چند نمونه ازتفاوت های اقتصاداسلامی و غربی به صورت خلاصه ذکر شده است .
اقتصادغرب نمیتواندمسائل فرامادی رادرک کند ولی دراقتصاداسلامی درک مسائل فرامادی امکانپذیر است یکی از مهمترین اهداف اقتصاداسلامی این است که به جای آنکه ثروت در دست شمارمعدودی باشد ، درجامعه جریان پیداکند تا فاصله بین طبقات فقیرو غنی روزبه روز کمتر شود و به صورت عملی آثارمطلوب خودرا بگذارد .
البته موسسات مختلفی برای دستیابی به این اهداف درجامعه تاسیس شده است تکلیف زکات در واقع واردکرد نوعی فشار روی ثروتمندان برای تقسیم ثروت خود بافقیران و مستمندان است ، جلوگیری از ربا و سودهای کلان نامشروع از روشهای دیگر به شمار می رود . حتی این موسسات نیز باموسسه های مشابه خود در اقتصاد غرب بسیار متفاوت هستند .
زکات
یکی از مهمترین و اصلی ترین بنیان های اقتصادی اسلامی زکات است . ازلحاظ رده اقتصادی ،در جایگاه دوم و از لحاظ اهمیت موضوع ،وظیفه شرعی هرمسلمان است زکات به معنای واقعی ”تزکیه “ است کسانی که میزان ثروتشان ازحدنصاب معمولی فراتر رود ملزم به پرداخت بخش ناچیزی ازمال خودبرای تصفیه و تزکیه ثروت خواهندشد تا از گناه حرص و طمع دور بمانند.
نتیجه گیری: اقتصاد اسلامی از جنبه های بسیاری باموازین حسابداری غربی متفاوت است.فنون حسابداری انگلیسی-آمریکایی(غربی)نمی توانددر اقتصاداسلامی به کاررود لذا استانداردهای حسابداری بین المللی برپایه چنین فنونی(فنون حسابدای غربی) خودمشکلات زیادی رابرای جوامع اسلامی سراسرجهان خواهدداشت .
بنابراین نیاز به وضع معیارهای حسابداری منطبق بانیازهای جوامع اسلامی،بیش ازپیش احساس می گردد تابه چنین جوامعی تضمین دهدکه چنین معیارهایی باکمک استانداردهای حسابداری بین المللی ونه غربی وضع شده باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1395/11/19 13:56:46   |
0     0
با سلام واحترام
استانداردهای حسابداری اسلامی-بسیاری از جنبه های اقتصاد اسلامی تا حد زیادی با اقتصاد غربی متفاوت است.
تکنیکهای حسابداری انگلیسی آمریکایی نمی توانند به آسانی در اقتصاد اسلامی به کار گرفته شوند و بنابراین استانداردهای حسابداری بین المللی بنا شده بر چنین تکنیکهایی مشکلاتی را برای مسلمانان در سراسر جهان ایجا خواهد کرد. به این دلیل برای حسابداران مسلمان مهم است که استانداردهای حسابداری را توسعه دهند که به طور خاص مناسب نیازهای اسلامی شان باشد.
رضائی-ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 16:17:23   |
0     0
بسیاری از جنبه های اقتصاد اسلامی تا حد زیادی با اقتصاد غربی متفاوت است. تکنیکهای حسابداری انگلیسی آمریکایی نمی توانند به آسانی در اقتصاد اسلامی به کار گرفته شوند و بنابراین استانداردهای حسابداری بین المللی بنا شده بر چنین تکنیکهایی مشکلاتی را برای مسلمانان در سراسر جهان ایجا خواهد کرد. به این دلیل برای حسابداران مسلمان مهم است که استانداردهای حسابداری را توسعه دهند که به طور خاص مناسب نیازهای اسلامی شان باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/12 20:56:31   |
1     0
باوجود جهانی شدن مالیه اسلامی، استانداردهای مالی گزارشگری بین‌المللی رهنمودی برای چالش‌های حسابداری اسلامی ارائه نکرده‌اند. چالش‌های حسابداری اسلامی در حسابداری مرسوم پوشش داده نشده‌اند و مقبولیت استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی (به‌عنوان نهادهای پیش‌رو تدوین‌کننده استانداردهای حسابداری اسلامی)، نیز نیازمند بررسی می‌باشد. چالش‌های یادشده در دو دسته بنیادی و کاربردی قابل‌تقسیم هستند. چالش‌های مربوط به اهداف و مفاهیم حسابداری، شناسایی و اندازه‌گیری، ارائه و افشا، تحت سرفصل چالش‌های بنیادی و آن دسته از چالش‌هایی که به روش‌های حسابداری و ثبت رویدادهای مالی اسلامی می‌پردازند، چالش‌های کاربردی محسوب می‌گردند. ارائه پاسخ جامع و مقبول به چالش‌های حسابداری اسلامی نیازمند بررسی موضوع از هر دو منظر فقهی و حسابداری می‌باشد. با توجه به عدم وجود ادبیات کافی در موردبررسی فقهی حسابداری اسلامی، پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی صورت می‌پذیرد. روش کیفی پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به‌عنوان روشی معتبر در علوم اسلامی، به بررسی و ارائه پاسخ فقهی مناسب برای چالش‌های بنیادی می‌پردازد. به‌منظور تکمیل کار و اخذ نظر خبرگان حسابداری، بخش دوم پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به انجام می‌رسد. پرسشنامه بر اساس چالش‌ها و نتایج بخش کیفی پژوهش طراحی و توسط اساتید و خبرگان تأیید گردید. تعداد 108 پرسشنامه بر اساس نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی، حسابداران رسمی و مدیران بانکی از طریق رایا‌نامه و یا تحویل حضوری توزیع و50 پرسشنامه تکمیل‌شده دریافت شد. پس از مقایسه نتایج دو بخش کیفی و کمی پژوهش و ارائه پاسخ چالش‌های بنیادی حسابداری اسلامی، لزوم تشکیل کمیته فقهی در سازمان حسابرسی و نیز اقدام فراملی در راستای ملموس عملی برای حل چالش‌های حسابداری اسلامی پیشنهاد شد. درنهایت، بر اساس نتایج حاصل‌شده و پاسخ‌های ارائه‌شده برای چالش‌های حسابداری اسلامی، مدلی برای حسابداری اسلامی ارائه گردید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
samaneh soltani |   1397/11/13 19:14:47   |
0     0
یکی از هدفهای اساسی اقتصاد اسلامی این است که ثروت به جای اینکه در دستان یک عده محمدودی متمرکز شود در جامعه تا آن سطح و گستره ای که ممکن است گردش کند برای مثال تکلیف کردن زکات دستوری مذهبی برای غنی است که به فقیر پرداخت میکند و یا ربا همان بهره ثابت حرام تلقی شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/16 08:39:01   |
0     0
برای تدوین و ایجاد استانداردهای مناسب برای حسابداری، احتیاج به یک جریان قیاسی است که خود احتیاج به نظریه ی محکم و هم راستا با شرایط محیطی دارد. بهترین نظریه، آن است که بر اساس شرایط محیطی، یعنی در محیطی اسلامی و ایرانی، تعریف شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics