تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
ارائه مدل حسابداری اسلامی، با تاکید بر مبانی فقهی و چالش های بنیادی

چکیده: 
چالش های حسابداری اسلامی در حسابداری مرسوم پوشش داده نشده اند و مقبولیت استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی (به عنوان نهاد پیش رو تدوین کننده استانداردهای حسابداری اسلامی)، نیز نیازمند بررسی است. چالش های یادشده در دو دسته بنیادی و کاربردی قابل تقسیم هستند. ارائه پاسخ جامع و مقبول به این چالش ها، نیازمند بررسی موضوع از هر دو منظر فقهی و حسابداری است. با توجه نبود ادبیات کافی در مورد بعد فقهی حسابداری اسلامی، پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی صورت می پذیرد. بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش توصیفی - تحلیلی، به عنوان روشی متقن در علوم اسلامی، به ارائه پاسخ فقهی مناسب برای چالش های بنیادی می پردازد. بخش دوم پژوهش با روش پیمایشی به اخذ نظرات خبرگان حسابداری می پردازد. پس از مقایسه نتایج دو بخش کیفی و کمی و ارائه پاسخ چالش های بنیادی حسابداری اسلامی، لزوم تشکیل کمیته فقهی در سازمان حسابرسی و نیز اقدام فراملی در راستای حل چالش های حسابداری اسلامی پیشنهاد می گردد. در نهایت، بر اساس نتایج، مدلی برای حسابداری اسلامی ارائه می گردد.
 
کلید واژه: حسابداری اسلامی، فقه، چالش

تاریخ ثبت: 1395/07/29
تعداد مطالعه: 388
تعداد دریافت: 19
حجم فایل : 687.06 KB
گروه: حسابداری اسلامی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

falahaty |   1395/10/05 01:34:27   |
0     0
نقد و بررسی هدف اول- منافع ذینفعان: 1.
در تدوین ادبیات حسابداری اسلامی شایسته است نحوه بیان و ادبیات مورداستفاده نیز منطبق بر فقه و ادبیات غنی اسلامی باشد. بر این اساس، بهمنظور بیان منافع و حقوق ذینفعان، استفاده از واژه مصلحت بر واژه منافع ذینفعان ارجحیت دارد. مصلحت از عناوینی است که در فقه اسالمی از جایگاه مهمی برخوردار است )فراهیدی، 1414ق(
. 2. مسئله عدالت در اسالم به حدی حائز اهمیت است که گاهی خداوند از مرتبۀ تدبیر الهی به مقام برپایی عدل یاد میکند. 29 آیه از آیات قرآن کریم بهطور مستقیم راجع به عدالت و بیش از 430 آیه در مورد ظلم که ضد عدالت است، نازلشدهاند. یکی از مهمترین ابعاد متأثر از عدالت، حوزۀ اقتصادی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:43:21   |
0     0
سیستم حسابداری رایج به دلیل دور شدن از ارزش های اسلامی و تأکید بیش از اندازه بر سود و مادیات رفتارهایی نظیر مصرفگرایی، چشم و همچشمی و مادیگرایی را در جامعه نشر داده و مروج سبک زندگی جوامع لیبرالی در جامعه است. بنابراین نیاز به یک سیستم حسابداری متناسب با جامعه اسلامی که انسان را به سبک زندگی اسلامی رهنمون سازد بیش از هر زمان دیگری احساس میشود؛ سیستمی که برخاسته از جهانبینی الهی بوده و ریشه در احکام دینی داشته باشد؛ در چنین حالتی حسابداری مروج آموزههای اسلامی نظیر توجه به منافع عمومی، سود متناسب با تلاش بوده و در جامعه اسلامی مشروعیت خواهد داشت.
به همین دلیل و به لحاظ اهمیت این موضوع، در این تحقیق ضمن انجام مطالعات نظری با استفاده از روش دلفی و کسب نظر از 15 فرد صاحبنظر، نارساییهای نظام حسابداری رایج شناسایی و مدلی برای حسابداری متناسب با سبک زندگی اسلامی ارائه شده است.
حسابداری نسبت به عملکرد مؤلّفههایی نظیر رفاه و عدالت اجتماعی، مسئولیتهای اجتماعی، توجه به ذینفعان، توزیع عادلادنه ثروت و شفافیت و پاسخگویی در سیستم حسابداری رایج با چالش روبه روست.
سیستم حسابداری باید متأثر از اقتصاد اسلامی بوده و نه تنها رنگ و لعاب اسلامی داشته باشد بلکه محتوا و خروجی آن مبتنی بر آموزشهای اسلامی باشد تا از توانایی لازم برای تغییر سبک زندگی جامعه برخوردار گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید سعید |   1397/11/12 16:07:23   |
0     0
چالش های حسابداری اسلامی در حسابداری مرسوم پوشش داده نشده اند و مقبولیت استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی اسلامی (به­عنوان نهاد پیش­رو تدوین کننده استانداردهای حسابداری اسلامی)، نیز نیازمند بررسی است. چالش­های یادشده در دو دسته بنیادی و کاربردی قابل تقسیم هستند. ارائه پاسخ جامع و مقبول به این چالش­­ها، نیازمند بررسی موضوع از هر دو منظر فقهی و حسابداری است. با توجه نبود ادبیات کافی در مورد بعد فقهی حسابداری اسلامی، پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی صورت می پذیرد. بخش کیفی پژوهش با استفاده از روش توصیفی _تحلیلی، به عنوان روشی متقن در علوم اسلامی، به ارائه پاسخ فقهی مناسب برای چالش­های بنیادی می ­پردازد. بخش دوم پژوهش با روش پیمایشی به اخذ نظرات خبرگان حسابداری می ­پردازد.. پس از مقایسه نتایج دو بخش کیفی و کمی و ارائه پاسخ چالش­های بنیادی حسابداری اسلامی، لزوم تشکیل کمیته فقهی در سازمان حسابرسی و نیز اقدام فراملی در راستای حل چالش­های حسابداری اسلامی پیشنهاد می­گردد. درنهایت، بر اساس نتایج، مدلی برای حسابداری اسلامی ارائه می­گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/14 18:33:14   |
0     0
باوجود جهانی شدن مالیه اسلامی، استانداردهای مالی گزارشگری بین‌المللی رهنمودی برای چالش‌های حسابداری اسلامی ارائه نکرده‌اند. چالش‌های حسابداری اسلامی در حسابداری مرسوم پوشش داده نشده‌اند و مقبولیت استانداردهای سازمان حسابداری و حسابرسی نهادهای مالی (به‌عنوان نهادهای پیش‌رو تدوین‌کننده استانداردهای حسابداری اسلامی)، نیز نیازمند بررسی می‌باشد. چالش‌های یادشده در دو دسته بنیادی و کاربردی قابل‌تقسیم هستند. چالش‌های مربوط به اهداف و مفاهیم حسابداری، شناسایی و اندازه‌گیری، ارائه و افشا، تحت سرفصل چالش‌های بنیادی و آن دسته از چالش‌هایی که به روش‌های حسابداری و ثبت رویدادهای مالی اسلامی می‌پردازند، چالش‌های کاربردی محسوب می‌گردند. ارائه پاسخ جامع و مقبول به چالش‌های حسابداری اسلامی نیازمند بررسی موضوع از هر دو منظر فقهی و حسابداری می‌باشد. با توجه به عدم وجود ادبیات کافی در موردبررسی فقهی حسابداری اسلامی، پژوهش حاضر به روش آمیخته اکتشافی صورت می‌پذیرد. روش کیفی پژوهش با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی به‌عنوان روشی معتبر در علوم اسلامی، به بررسی و ارائه پاسخ فقهی مناسب برای چالش‌های بنیادی می‌پردازد. به‌منظور تکمیل کار و اخذ نظر خبرگان حسابداری، بخش دوم پژوهش به روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه به انجام می‌رسد. پرسشنامه بر اساس چالش‌ها و نتایج بخش کیفی پژوهش طراحی و توسط اساتید و خبرگان تأیید گردید. تعداد 108 پرسشنامه بر اساس نمونه‌گیری هدفمند یا قضاوتی برای اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های دولتی، حسابداران رسمی و مدیران بانکی از طریق رایا‌نامه و یا تحویل حضوری توزیع و50 پرسشنامه تکمیل‌شده دریافت شد. پس از مقایسه نتایج دو بخش کیفی و کمی پژوهش و ارائه پاسخ چالش‌های بنیادی حسابداری اسلامی، لزوم تشکیل کمیته فقهی در سازمان حسابرسی و نیز اقدام فراملی در راستای ملموس عملی برای حل چالش‌های حسابداری اسلامی پیشنهاد شد. درنهایت، بر اساس نتایج حاصل‌شده و پاسخ‌های ارائه‌شده برای چالش‌های حسابداری اسلامی، مدلی برای حسابداری اسلامی ارائه گردی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics