تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
تأثیر اخلاق مالیاتی بر تمکین مالیاتی، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﻮردی ﺷﻬﺮ اﺻﻔﻬﺎن

چکیده:  
مطالعه تمکین مالیاتی با رویکردهای جدید، متضمن افزودن پارامترهای غیراقتصادی از قبیل عوامل اجتماعی و ساختارهای نهادی به مدل­های سنتی­ است. مقالۀ حاضر در صدد افزودن «اخلاق مالیاتی» به مدل تمکین مالیاتی است.
­های اخلاق مالیاتی با پرسش­نامه­ای که، سؤالات آن برگرفته از نظرسنجی­های جهانی ارزش­ها (wvs) بوده، کمی شده است. جامعه آماری شامل کل مودیان مالیاتی شهر اصفهان و نمونه­گیری به روش تصادفی توسط سازمان امور مالیاتی و دارایی استان اصفهان انجام شده است. حجم نمونه تعیین شده، به­منظور بررسی فرضیه­های پژوهش، 100 نفر مؤدی مالیاتی است که پس از جمع­آوری داده­ها تجزیه و تحلیل با استفاده از روش­های آماری توصیفی و استنباطی صورت گرفته است. به منظور آزمون فرضیه­های پژوهش از رگرسیون چند متغیره خطی به روش OLS و رگرسیون چند متغیره لجستیک دو جمله­ای استفاده شد.
نتایج حاصل از برآورد مدل­ها نشان می­دهد که متغیرهای نگرش نسبت به فرار مالیاتی، هنجارهای اجتماعی و اعتماد به دولت و سیستم مالیاتی، حقوقی و قضایی در سطح اطمینان 95% و متغیر سن در سطح اطمینان 90% اثر مثبت و معناداری بر اخلاق مالیاتی دارند.همچنین، در سطح اطمینان 95% متغیر اخلاق مالیاتی اثر مثبت و معناداری بر تمکین مالیاتی دارد.
واژه‌های کلیدی: اخلاق مالیاتی، تمکین مالیاتی، اجتناب مالیاتی، فرار مالیاتی

تاریخ ثبت: 1395/08/02
تعداد مطالعه: 331
تعداد دریافت: 1
حجم فایل : 478.15 KB
گروه: اجتناب مالیاتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics