تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری محیط زیست

حسابداری فرآیند بیان و تفسیر وقایع دارای اثر مالی بر واحد اقتصادی به زبان پولی را بازگو میکند. بدین ترتیب مفاهیم حسابداری منابع انسانی حسابداری اجتماعی و حسابداری محیط زیست مطرح میشود.

تاریخ ثبت: 1395/08/25
تعداد مطالعه: 1270
تعداد دریافت: 76
حجم فایل : 181.22 KB
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

محمدرضا لعلی ثانی |   1395/08/30 15:34:00   |
1     0
حسابداری محیط زیست دربرگیرنده قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی ، ثبت وگزارشگری اثار ناشی از تخریب والودگی محیط زیست می شود . حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه ودرنظر گرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول درفرایندهای اقتصادی ومحاسباتی می باشد .
هدف حسابداری محیط زیست فراهم نمودن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد ، تصمیم گیری ، کنترل وگزارشگری بتواند به مدیران یاری رساند .
نحوه برخورد با هزینه های محیط زیست : هنگامی که برای موسسه ای هزینه زیست محیطی معینی دردوره جاری محتمل می شود باید برای کدام دوره حسابداری هزینه شود ؟ آیا باید سرمایه تلقی شود یا هزینه ویا تعدیل دوره قبل ؟ هزینه های زیست محیطی یک دوره معین ممکن است درنتیجه مخارج جاری یا مورد انتظار آینده یک دارایی یا خدمت ، ایجاد شده باشد هزینه زیست محیطی که در نتیجه مخارج جاری ایجاد شده باشد به وضوح درصورتهای مالی شناسایی خواهد شد وهزینه محیط زیست که در نتیجه مخارج اینده مورد انتظار محتمل می شود زمانی درصورتهای مالی شناسایی خواهد شد که دارای معیار شناسایی بدهی باشد . درصورتی که هزینه زیست محیطی ناشی از تغییر دربرآوردباشد مطابق با استاندارد های مربوط به تغییر دربراورد با آن برخورد می شود .
هزینه های زیست محیط به طورمستقیم یا غیر مستقیم با منافع دوره جاری مرتبط هستند باید دردوره جاری هزینه شوند به علاوه هزینه های محیط زیست که به عنوان هزینه های دوره یا زیان تلقی می شوند باید در دوره جاری حذف شوند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/08/30 18:43:35   |
0     0
حسابداری فرایند بیان و تفسیر وقایع دارای اثر مالی بر واحد اقتصادی به زبان پولی را بازگو می کند.

تعریفی مختصر از حسابداری منابع انسانی و حسابداری اجتماعی:
حسابداری منابع انسانی کاربرد روشهای حسابداری در محدوده نیروی انسانی بوده و اساساً سیستمی است که به مدیریت سازمان می گوید در طول زمان چه تغییراتی در منابع انسانی سازمان رخ داده است. این حسابداری به عنوان ابزار تصمیم گیری، برای مدیریت منابع انسانی سازمان ایفای نقش می کند. هدف سیستم حسابداری منابع انسانی، تسهیل مدیریت افراد است که از آن به حسابداری مدیریت منابع انسانی نیز یاد می شود.
حسابداری اجتماعی بخشی از دانش حسابداری است که هدف آن اندازه گیری و گزارشگری اثرهای اجتماعی ناشی از فعالیتهای واحد تجاری است. از آنجا که هرواحد تجاری عضوی از جامعه ای است که در آن فعالیت می کند و به طور مستمر در تعامل با سایر اعضای جامعه می باشد، با استناد به قراردادهای نانوشته اجتماعی بین اعضای جامعه که برای حفظ منافع تمامی اعضا وضع شده اند، ضرورت دارد واحد تجاری از تعهدات و مسئولیتهای خود آگاه بوده و آنها را محدود به حفاظت منافع سهامداران نداند؛ بلکه در قبال سایر گروههای اجتماع از قبیل اعتباردهندگان، کارکنان، مشتریان و فروشندگان و دیگر گروههای موجود در جامعه و همچنین محسط زیست تعهدات و مسئولیتهای لازم دیگری را نیز پیرامون خود احساس کند.

* حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست دربرگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و درنظرگرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی می باشد.

* هدف حسابداری محیط زیست یا زیست محیطی:
فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری بتواند به مدیران یاری رساند.

* نحوه برخورد با هزینه های محیط زیست:
هزینه های زیست محیطی یک دوره معین ممکن است درنتیجه مخارج جاری یا مورد انتظار آینده یک دارایی یا خدمت، ایجاد شده باشد.
هزینه زیست محیطی که درنتیجه مخارج جاری ایجاد شده باشد به وضوح در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد و هزینه محیط زیست که درنتیجه مخارج آینده موردانتظار محتمل می شود، زمانی در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد که دارای معیارهای شناسایی بدهی باشد.
در صورتی که هزینه زیست محیطی ناشی از تغییر در برآورد باشد، مطابق با استانداردهای مربوط به تغییر در برآورد با آن برخورد می شود.
هزینه های محیط زیست که به عتوان هزینه های دوره یا زیان تلقی می شوند، باید در دوره جاری حذف شوند. بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از تصمیم گیریهای تجاری بهتر، سرمایه گذاری در فناوریهای سازگارتر با محیط زیست (صنایع سبز) و طراحی دوباره فرایندها و محصولات تولیدی به طور درخور ملاحظه ای کاهش داده و یا بطور کامل آنها را حذف کرد.

اصول اساسی در چارچوب حسابداری فعلی:
در حسابداری بهای تمام شده تاریخی، مبادلات به قیمت مبادله ثبت شده و قیمت مبادله معرف ارزش متعارف است. در صورتی که مخارج مؤسسه دارای منافع اقتصادی آینده مورد انتظار باشد، به عنوان مخارج سرمایه ای تلقی می گردند ودرغیراینصورت، هزینه محسوب خواهدشد.
بر این اساس، هزینه های زست محیطی که در طول ساخت یا توسعه یک دارایی واقع شده دارای منافع اقتصادی آینده باشند، سرمایه ای تلقی می گردند و در صورت نداشتن منافع اقتصادی آینده، هزینه منظور خواهند شد.
بطور کلی مخارج آلودگی محیط زیست باید هزینه شوند و تنها در صورت داشتن هر یک از معیارهای زیر ممکن است سرمایه ای تلقی گردند.
+ هزینه های که عمر اموال یا ظرفیت تولید را افزایش داده یا ایمنی یا کارایی اموال را بهبود می بخشند.
+ هزینه هایی که برای کاهش یا جلوگیری از آلودگی محیط زیست انجام می گیرد که مربوط به عملیات یا فعالیتهای آینده هستند.
+ هزینه های که به منظور آماده کردن اموالی که برای فروش گذاشته شده اند، تحمل می شود.

حسابداری زیست محیطی را می توان برای شرکتهای بزرگ و کوچک، صنایع مختلف و یا در بخشهای تولیدی یا خدماتی در مقیاسهای بزرگ و یا در مقیاسهای کوچکتر، با روشی منظم و سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نیاز به کار گرفت. شکل انتخاب حسابداری محیط زیست توسط شرکتها، هدفها و دلیلهای استفاده از آن را منعکس کرده و حمایت مدیران ارشد در هر شرکت برای موفقیت در اجرای حسابداری زیست محیطی ضروری خواهد بود، زیرا تعهد مدیران ارشد سازمان در اجرای آن، عامل مؤثرتری برای ایجاد انگیزه و نگرش مثبت کارکنان برای پذیرش حسابداری محیط زیست خواهد بود.

نتیجه:
حسابداری محیط زیست نه تنها باید یک سیستم هشداردهنده کافی را برای حوادث زیست محیطی فراهم آورد، بلکه بتواند در نهایت ملاحظات اکولوژیک را نیز ارتقا بخشد. یکی از گامهای اساسی و موثر برای مقابله با آلودگی و انهدام محیط زیست، تعقیب و مجازات مرتکبان جرایم علیه محیط زیست و تدوین و تنظیم قوانین و مقررات حوزه های مختلف محیط زیست است. البته فرهنگ سازی و رعایت قوانین و حفظ محیط زیست از سوی مدیران و متعاقبا کارکنان راه موثر دیگری برای ارتقای محیط زیست می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1395/10/28 16:51:23   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسبداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود. حسابداری محیطزیست مبتنی بر تلفیق محیطزیست به عنوان یک منبع سرمایه و در نظر گرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی میباشد.
هدف حسابداری زیست محیطی، فراهم آوردن اطلا عاتی است که برای
ارزیابی عملکرد ، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری بتواند به مدیران
یاری رساند.
هزینه زیست محیطی که در نتیجه مخارج جاری ایجاد شده باشد
به وضوح در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد و هزینه محیط
زیست که در نتیجه مخارج آینده مورد انتظار محتمل میشود، زمانی
در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد که دارای معیارهای شناسایی
بدهی باشد.
هزینه های زیست محیطی که در طول ساخت یا توسعه یک دارایی واقع شده و دارای منافع اقتصادی آینده باشند، سرمایه ای تلقی میگردند و در صورت نداشتن منافع اقتصادی آینده، هزینه منظور خواهند شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:25:40   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست دربرگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و درنظرگرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/02/20 03:17:36   |
0     0
در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیت های زیست محیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت همگان بر این موضوع توافق دارند که مدیران واحد های تجاری تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند. این اعمال فشار از طرف گروههایی نظیر سهامداران، دولت، رسانه های گروهی، مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و دیگر سازمان ها اعمال می شود. شرکت ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی فعالیت های عملیاتی خود چاره ای به جز این ندارند که اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را نیز در حساب ها و تصمیمات خود وارد کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدرضا تیموری |   1396/02/20 03:18:23   |
0     0
حسابداری زیست محیطی سازمان را به ابزاری مجهز می کند که در سیستم حسابداری سنتی تجدید نظر کرده و آن را به گونه ای اصلاح نماید که بتواند اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را پرادزش و به گونه ای مناسب گزارش و در اختیار مدیران قرار دهد. سیستم حسابداری زیست محیطی مبتنی بر اندیشه تحول حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است . در این راستا باید هزینه های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات نیز در کنار سود و هزینه حاصل از خود کالاها و خدمات محاسبه شود . حسابداری زیست محیطی می تواند حلقه ارتباطی بین مدیران زیست محیطی و حسابداران ایجاد و هر دو گروه را تشویق کند که با کار در کنار یکدیگر به سویی حرکت کنند که در آینده هم عملکرد مالی و هم عملکرد زیست محیطی شرکت بهتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حسن زارع |   1396/03/04 15:22:38   |
1     0
مفهوم حسابداری محیط زیست )green- environmental accounting(:
محیط زیست به معنای تمام اجسامی است که اطراف ما را احاطه نموده است اما معنای امروزی این واژه عبارت از، پدیده ای پیچیده و
درهم تنیده است که شامل محیطهای اجتماعی ،زیست شناختی و فیزیکی می شود . محیط زیست به تکه های یک کیک برش خورده شبیه
میباشد که برش زیرین راخاک ،برش میانه را زیست کره و برش باالیی را جوکره و آن قسمت از خاک کره که توسط آب و یخ پوشیده شده را
به نام آب کره یاد میکنند. این برش ها زنجیره پیچیده ای را با هم مرتبط میسازد که هرگونه دستکاری غیرمعقول چه در ساختار و چه در
ترکیب آنها تمام زنجیره به هم پیوسته محیط زیست را پاره خواهد کرد که در برخی موارد قابل ترمیم نیز نمیباشد یا اینکه ترمیم آن به دهها
سال زمان نیاز دارد .
باعنایت به گستردگی مفهوم محیط زیست، بالطبع حسابداری محیط زیست نیز مفهوم گسترده ای خواهد داشت، لذا ما در اینجا تنها به چند
تعریف بسنده میکنیم :
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطالعات هـزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطالعات در
انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کاالها و خدمات می پردازد. حسابداری محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب
افزایــش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.
حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی بعنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هـزینه های زیست محیـطی بعنـوان یکی از
هـزینه های قابـل قبـول در فـرآینـد های اقتصادی و محاسباتی است.)خوش طینت و جعفری ؛ 6831(
حسابداری محیط زیست مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستم حسابداری در شناسایی ،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از
تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد و میتواند در شرکتهای بزرگ و کوچک ،صنایع مختلف و در مقیاسهای متفاوت با روشی
سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نظر به کار گرفته شود . در واقع شکل انتخاب حسابداری محیط زیست توسط شرکتها به اهداف و دالیل
استفاده آنها بازمی گردد . )سجادی و جلیلی ؛6831(
حسابداری محیط زیست، ابزاری مهم برای درک نقشی است که محیط زیست طبیعی در اقتصاد بازی می کند . حسابداری محیط زیست که
گاهی حسابداری سبز یا حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می شود ؛ اشاره به اصالح سیستم حساب های ملی در استفاده یا تهی شدن منابع
طبیعی دارد . حسابداری محیط زیست داده های انبوه ملی است که محیط زیست را به اقتصاد مرتبط می کند و اثرات بلند مدتی بر سیاست
های تصمیم گیری اقتصادی و زیست محیطی دارد. ) اتحادیه جهانی حفظ منبع طبیعی 6779(
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/03/09 05:44:38   |
1     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسبداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/20 12:04:35   |
0     0
هدف حسابداری محیط زیست فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد ، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری بتواند به مدیران یاری رساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/03/23 19:48:46   |
0     0
امروزه بسیاری از شرکت ها با مسائل زیست محیطی روبرو هستند ودرجستجوی شیوه ی مناسب برای گزارش وافشای اطلاات برای عموم مردم
می باشد . مسئله آلودگی محیط زیست از مهمترین معضلات جامعه بشری وکشور ما می باشد . این امر لزوم تعقیب ومجازات جرائم زیست محیطی و تدوین وتنظیم قوانین ومقررات درحوزه های مختلف محیط زیست را اجتناب ناپذیر می سازد .
بدون تردید درصورت استقرار نظام مطلوب حسابداری زیست محیطی در کشور؛ حسابداران می توانند بازوی قدرتمندی برای دولت در ارتباط با کنترل های اقتصادی ومالی باشد برای رسیدن به این مهم باید اهداف ووظایف حسابدار
ی زیست محیطی مشخص وبه طور دقیق تعریف واستانداردها وضوابط و
معیارها براساس اصول منطقی وعملی پایه گذاری وتدوین گردد.
ازاین رو مجامع حرفه ای ذیصلاح باید کار تدوین وتنظیم ضوابط حرفه ای و
به ویژه استانداردهای حسابداری زیست محیطی را به عهده گیرند تا از این
طریق شرکت ها ملزم به رعایت رویه های مصوب باشند دولت نیز ازطریق اصلاح قوانین موجود تصویب قوانین جدید ووضع مجازاتهای قانونی برای شرکتهای آلوده کننده محیط زیست می تواند موجبات کاهش آلودگی را فراهم نماید . علاوه براین متولیان مسائل زیست محیطی باید به فکرنهادینه کردن فرهنگ رعایت مقررات زیست محیطی در جامعه باشد به خصوص اگر صاحبان ومدیران صنایع نسبت به مسائل زیست محیطی دیدگاهی مثبت وتوام باطرفداری از بهبود عملکرد زیست محیطی داشته باشند وآن را از نظر مالی ومنابع انسانی حمایت کنند ؛ موجب می شود که کارکنان نیز درقبال محیط زیست حساس ومتعهد باشند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:36:29   |
0     0
تاریخچه حسابداری محیط زیست :

با افزایش بدهی های زیست محیطی در اواسط دهه هفتاد میلادی شرکت ها ناگزیر به افشای زیان های وارد به محیط زیست شدند. اولین اقدام از سوی سازمان های تدوین کننده استاندارد در سال 1975 ازطرف هیأت تدوین استانداردهای حسابداری انجام شده که این سازمان نشریه شماره پنج خود را تحت عنوان افشا و تعلق پذیری بدهی های احتمالی جهت کمک به شناسایی بدهی های مربوط به محیط زیست منتشر کرد.

در جهت تکمیل استاندارد فوق در سال 1976 تفسیر شماره 14 ازطرف هیأت تدوین استانداردهای حسابداری تحت عنوان ((برآورد معقول از مبلغ یک زیان)) منتشر شد.

در سال 1976 افزایش خسارت های زیست محیطی، کنگره آمریکا را برآن داشت در پاسخ به تقاضای جامعه، قانون حفاظت و بازیافت منابع محیط زیست را به تصویب برساند و به دنبال آن نیز در سال 1980 قانون فدرال تحت عنوان قانون جامع مسئولیت، غرامت و بدهی محیط زیست به تصویب رسید.

در سال 1990 میلادی، هیأت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 8-90 تحت عنوان سرمایه ای کردن هزینه های آلودگی محیط زیست را منتشر کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:38:42   |
0     0
سه مجموعه که درحسابداری محیط زیست نقش دارند:

1-مدیران ارشد موسسات:خط مشی زیست محیطی را پایه ریزی می کنند.

2-مدیران زیست محیطی در سطوح اجرایی:خط مشی زیست محیطی را تحقق می بخشند.

3-کارکنان محیط زیست:در گیر تصمیم های کلان برای تجهیزات کنترل محیط زیست می باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/30 20:42:50   |
0     0
حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی‏ به عنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه‏ های‏ زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه‏های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است.

هدف حسابداری زیست محیطی،فراهم آوردن‏ اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد،تصمیم‏گیری، کنترل و گزارشگری به مدیران یاری می‏رساند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/30 20:44:08   |
0     0
دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی

شرکت‏های تولیدی و خدماتی،انواع مختلفی از هزینه‏ها را متحمل می‏شوند.هزینه‏های زیست محیطی نیز یکی از این هزینه‏هاست.عملکرد زیست محیطی،یکی از عوامل‏ بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است.هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر،شایسته بذل‏ توجه خاص مدیریت هستند:

بسیاری از هزینه‏های زیست محیطی را می‏توان‏ با استفاده از تصمیم‏گیری‏های تجاری بهتر،سرمایه‏گذاری در فن‏آوری‏های سازگارتر با زیست محیطی(صنایع سبز)و طراحی دوباره فرآیندها و محصولات تولیدی به‏طور قابل‏ ملاحظه‏ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد.زیرا، برخی از این هزینه‏ها ممکن است هیچ ارزش افزوده برای‏ سیستم و یا محصول ایجاد نکنند.

مدیریت بهتر هزینه‏های زیست محیطی می‏تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده و(از طریق کاهش آلودگی و حفظ سلامت عمومی)،مزایای قابل‏ ملاحظه‏ای را برای جامعه به همراه داشته باشد.

درک درست هزینه‏های زیست محیطی و اطلاع از عملکرد زیست محیطی فرآیندها و محصولات تولیدی‏ می‏تواند بهایابی درست و صحیح و همچنین قیمت‏گذاری‏ محصولات را بهبود بخشیده و به شرکت‏ها در طراحی فرآیند و محصولات سازگارتر با زیست محیطی یاری‏ رساند.

ثابت شده است با توجه به فرآیندها و محصولات‏ تولیدی منطبق با شرایط زیست محیطی بهتر،مزایای رقابتی‏ برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می‏کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/06 09:53:25   |
0     0
خسارتهای به محیط زیست درزمانی که محتمل (خسارتها ی احتمالی به محیط زیست محتمل باشد) باشند وقبل برآورد مبلغ زیان هم در صورتهای مالی آورده می شوند هم دریادداشت های همراه واگر ممکن باشند درصرتهای مالی آورده نمی شود ولی دریادداشتهای همراه باید آورده شود واگراحتمالی باشد نه درصورتهای مالی ونه دریادداشتهای همراه آورده نمی شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/06 09:59:26   |
0     0
حوادثی که با خسارت به محیط زیست همراه هستند وویژگی اقلام فوق العاده دارند مثل انفجار رآکتورهای اتمی که دارای زیان وخسارتهای زیست محیطی هستند به عنوان اقلام فوقالعاده پذیرفته می شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسفی |   1396/04/09 14:27:51   |
0     0
زوم به کارگیری حسابداری محیط زیست را به عنوان تلاشی در جهت حفاظتاز محیط زیست توجیه می کند. حسابداری محیط زیست، شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلاعات در انجام محاسبات مربوط به قیمت تمامشده کالاها و خدماتمی پردازدو همچنین شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.هحسابداری محیط زیست اطلاعاتی را فراهم می کند که در امر ارزیابی، عملکرد، کنترل، تصمیم گیری وگزارشگری به مدیران کمک می کنند در صورت استقرار نظام مطلوب حسابداری محیط زیست در کشور،حسابداران می توانند بازوی قدرتمندی برای دولت در ارتباط با کنترل های اقتصادی و مالی باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:03:22   |
0     0
کاربردهای حسابداری محیط زیست:

۱) کاربرد حسابداری محیط زیست در هزینه یابی :

. تولید کنندگان هنگام تصمیم گیری جهت تعیین نوع ، مقدار و قیمت محصولات خود به عواملی از قبیل شرایط بازار ، حفظ مشتری و رشد بلند مدت صنعت توجه می کنند . مهمترین عامل بررسی در ارتباط با محصول ، هزینه یابی صحیح آن است . در شرایطی که نتوان هزینه های زیست محیطی را به نحو مطلوب تخصیص داد بین محصولات تولیدی نوعی یارانه متقاطع حادث خواهد شد . در بیشتر موارد محصولات مختلف به شکل فرآیند های تولیدی متفاوت تولید می شوند و هر فرآیندی هزینه زیست محیطی مربوط به خود را دارد .



۲) کاربرد حسابداری محیط زیست در تصمیمات سرمایه گذاری

نخستین وظیفه مدیریت واحد تجاری ، شناسایی و اندازه گیری هزینه های زیست محیطی با روشی سیستماتیک و پایدار است .یکی از این کاربرد های خاص حسابداری محیط زیست برای تحلیل های سرمایه گذاری ارزیابی هزینه کل می باشد .. چهار عنصر اساسی این روش ارزیابی که باعث ارائه اطلاعات مفید تری نسبت به دیگر مدل های ارزیابی شده است عبارتند از :

۱- ارائه صورت جامع تری از هزینه ها ۲) تخصیص مطلوب هزینه هایی که معمولا به حساب های سربار تسهیم می شوند ۳) ارزیابی پروژه های بلند مدت به منظور کسب منافع بیشتر از سرمایه گذاری که معمولا بعد از طی یک دوره زمانی ۲ الی ۳ ساله بازیافت می باشد .۴) شاخص های سود آوری که ارزش زمانی پول در نظر می گیرند .

۳) کاربرد حسابداری محیط زیست در طراحی برنامه های راهبردی :

درک ماهیت و اندازه هزینه های عملیاتی بلند مدت هر واحد تجاری جهت موفقیت آن امری حیاتی است . واحدهای تجاری هنگام طراحی برنامه های راهبردی به بازاری که در آن کالاها و خدمات خود را ارائه و نیز به منابعی که در کنترل دارند نگریسته و در مرحله بعد در موقعیتی قرار می گیرند تا در مورد تعیین این موضوع تصمیم گیری کنند بهترین سود بالقوه در کجا قرار دارد و چه راهبردهایی جهت به دست آوردن این سود مورد نیاز است .سود بالقوه به طور قابل ملاحظه ای می تواند از طریق هزینه های زیست محیطی و چگونگی مدیریت این هزینه ها تحت تاثیر قرار گیرد . از این رو حسابداری محیط زیست را عنصری راهبردی موفقیت بلند مدت واحد تجاری قلمداد می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:04:32   |
0     0
چه شرکت هایی می توانند حسابداری زیست محیطی را اجرا کنند ؟

حسابداری زیست محیطی می تواند در شرکت های بزرگ و کوچک صنایع مختلف و همچنین در بخش های تولیدی یا خدماتی به کار گرفته شود .شرکت ها برای اجرای حسابداری زیست محیطی باید تیم های عملیاتی شامل طراحان سیستم ، شیمی دان ها ، مهندسان، مدیران تولید، اپراتورها ، کارمندان و کسانی که احتمالا قبل از این با یکدیگر همکاری نداشته اند را در کنار یکدیگر به کار گیرند زیرا حسابداری زیست نیازمند گرد آوری اطلاعاتی از تمام گروهای مزبور است . این افراد برای رسیدن به دیدگاه و فهم مشترک در مورد حسابداری زیست محیطی و واقعیت بخشیدن به این دیدگاه نیازمند گفتگو با یکدیگر هستند . شرکت های کوچک می توانند سیستم مدیریت زیست محیطی رسمی نداشته باشند و یا از هیچکدام از روش های مزبور استفاده نکنند اما ممکن است حسابداری زیست محیطی موفقی را به اجرا در آورند. در بسیاری از شرکت هایی که اجرای سیستم های جدید تجاری را شروع کرده و یا در حال تجربه آن هستند حسابداری زیست محیطی می تواند در هر یک از روش های زیر نقش ایفا کند:۱) هزینه یابی بر مبنای فعالیت۲) مدیریت بر مبنای فعالیت .۳)مدیریت کیفیت جامع. ۴)مدیریت کیفیت جامع یا نگرش زیست محیطی. ۵)فرایند مهندسی مجدد و کاهش هزینه ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/12 23:15:34   |
0     0
حسابداری زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت‏هایی‏ است که موجب افزایش توان سیستم‏های حسابداری در جهت شناسایی،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می‏شود.

حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی‏ به عنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه‏های‏ زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه‏های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است.

هدف حسابداری زیست محیطی،فراهم آوردن‏ اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد،تصمیم‏گیری، کنترل و گزارشگری به مدیران یاری می‏رساند.

حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش‏های‏ مبتنی بر بازار،کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ‏ است.حسابداری زیست محیطی،بخشی از این تغییرات را در سازمان وسیع‏تر از آن در جامعه ارائه می‏کند و با ارائه‏ شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت‏های کاری‏ روزانه،به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردی‏ خاص،کمک می‏کند.
حسابداری محیط زیست، ابزاری مهم برای درک نقشی است که محیط زیست طبیعی در اقتصاد بازی می کند . حسابداری محیط زیست که
گاهی حسابداری سبز یا حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می شود ؛ اشاره به اصالح سیستم حساب های ملی در استفاده یا تهی شدن منابع
طبیعی دارد . حسابداری محیط زیست داده های انبوه ملی است که محیط زیست را به اقتصاد مرتبط می کند و اثرات بلند مدتی بر سیاست
های تصمیم گیری اقتصادی و زیست محیطی دارد.
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/17 17:15:38   |
1     0
دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی :

شرکت های تولیدی و خدماتی با انواع مختلفی از هزینه ها مثل هزینه های زیست محیطی روبرو هستند. عملکرد زیست محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است . هزینه ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر دارای اهمیت می باشند:

۱٫ بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از سرمایه گذاری بهتر در فن آوری سازگارتر تجهیزات سازگارتر به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد۰

۲٫ مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی می تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده ومزایای قابل ملاحظه ای را برای جامعه به همراه داشته باشد .

۳٫ درک درست هزینه های زیست محیطی میتواند عملکرد زیست محیطی باعث بهایای درست و صحیح و همچنین قیمت گذاری محصولات را بهبود بخشیده وباعث تشویق سازمانها برای کاهش هزینه های زیست محیطی شود.

۴٫ مزایای رقابتی برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/10 02:51:34   |
0     0
حسابداری مدیریت محیط زیست با استفاده از اطلاعات فیزیکی و مالی رویکرد جدیدی ارائه می کند که بیانگر انتقال داده ها از حسابداری مالی و حسابداری مدیریت به افزایش کارایی مصرف مواد، کاهش اثر و خطر زیست محیطی فعالیت های شرکت و کاهش هزینه های حفاظت از محیط زیست می باشد.



















حسابداری مدیریت محیط زیست از جنبه داخلی، مدیران را در ردیابی صحیح و مدیریت قوی منابع مالی و فیزیکی، شناسایی فرصت های کاهش هزینه و تصمیم گیری بهتر یاری می دهد.
از جنبه خارجی، این تکنیک اطلاعات مفیدی به ذینفعان، نظیر سهامداران، اعتباردهندگان، تحلیل گران ، سازمانهای محیط زیست از نظر مالی و زیست محیطی ارائه می دهد.
به طور کلی ، حسابداری مدیریت محیط زیست به عنوان حسابداری مدیریت با تمرکز بر اطلاعات فیزیکی درباره گردش مواد، انرزی و آب و اطلاعات مالی درباره هزینه ها ودرآمدهای محیط زیست شرکت تعریف می شود. حسابداری مدیریت محیط زیست اجرا بهتر و دقیق تر حسابداری مدیریت با نگاه زیست محیطی است. این تکنیک با بررسی و ارزیابی گردش مواد و انرژی در سیستم تولید، مدیریت را نسبت به هزینه های محیط زیست فرایند تولید که عمدتا از دید آنها پنهان است، آگاه ساخته و به تعیین دقیق بهای تمام شده، ارزیابی عملکرد زیست محیطی سازمان، پاک سازی فرایند تولید از آلاینده های محیط زیست و افزایش کارایی فرایند تولید و تصمیم گیری بهتر مدیران منجر می شود.
در سیستم های سنتی حسابداری مدیریت، کلیه هزینه های غیر مستقیم شرکت اعم از زیست محیطی و غیر آن را در سربار منظور می نمایند، لذا میزان دقیق هزینه های زیست محیطی شرکت از دید مدیران پنهان می شود و این مساله منجر به ارزیابی کمتر از حد این هزینه ها و عدم دستیابی به رشد واقعی آنها و تصمیم گیری های مربوط می شود.
حسابداری مدیریت محیط زیست با استفاده از تراز گردش مواد و تعیین هزینه های مخفی محیط زیست، بخش قابل ملاحظه ای از هزینه های داخلی را برای مدیران آشکار می سازد که در تصمیم گیری برای پروژه های سرمایه گذاری و قیمت گذاری صحیح محصولات حائز اهمیت می باشد.
این تکنیک بر ردیابی کل هزینه های واقعی، ارزیابی زیان کارایی فرایند تولید و هزینه های محیط زیست یک سال معین متمرکز است. و هدف اصلی آن بهبود سیستم اطلاعاتی شرکت و در نتیجه ارائه اطلاعات دقیق و مربوط برای تصمیم گیری مدیران می باشد لذا به بررسی و ارزیابی اثرات خارجی فعالیت های شرکت از جنبه اجتماعی نمی پردازد.

هزینه های محیط زیست
مساله اصلی در مورد هزینه های محیط زیست، فقدان تعریف مشخص و استاندارد است. این مساله باعث می شود شرکت ها مرکز هزینه مشخصی برای این نوع هزینه ها ایجاد نکرده و آنها را در سربار عمومی شرکت منظور نمایند.
عدم ثبت دقیق هزینه های محیط زیست و ردیابی آنها به فرایندها و محصولات مربوطه منجر به ارائه اطلاعات غلط برای تصمیم گیری درباره پروژه های حفاظت از محیط زیست می شود . درنتیجه، اجرای این پروژه ها و بهره مندی زیست محیطی و اقتصادی از آنها میسر نخواهد شد.
سایر منابع ، هزینه های محیط زیست را شامل هزینه های داخلی و هزینه های خارجی معرفی می کنند. هزینه های داخلی ، هزینه های حفاظت از محیط زیست شامل، هزینه هایی برای جلوگیری از آلودگی و مسمومیت محیط، دفع ضایعات، تغییر سیستم های تولید جهت کاهش مواد آلاینده و رفع اشکالات فنی تلقی می شوند. هزینه های خارجی، اثر آلاینده های محیط زیست بر کل جامعه می باشند که کمتر مورد توجه قرار می گیرند. برای کنترل این هزینه ها لازم است دولتها با استفاده از ابزارهایی نظیر وضع قوانین ، برقراری مالیات و جریمه ها سنگین وارد عمل شوند.
حسابداری مدیریت محیط زیست بر شناسایی هزینه های داخلی محیط زیست متمرکز است. و در این رابطه معتقد است که کلیه مواد خریداری شده شرکت باید طی فرایند تولید به محصول تبدیل گردند. هر نوع خروجی غیر از محصولات شرکت به عنوان ضایعات تلقی می شود که ناشی از عدم کارایی فرایند تولید است.و از آنجائی که به موازات اتلاف مواد در هر یک از مراحل تولید، بخشی از هزینه های نیروی کار و سرمایه شرکت که در راستای تولید محصولی با ارزش بکارگرفته شده اند، هدر می روند، هزینه های سرمایه و نیروی کار اتلاف شده نیز به عنوان بخشی از هزینه های محیط زیست شرکت تلقی می شود.
هزینه های محیط زیست در حسابداری مدیریت محیط زیست به صورت محاسبه میشوند.

هزینه های حفاظت محیط زیست (رفع نشتی ها و جلوگیری از آلودگی )
+ هزینه مواد ضایع شده
= کل هزینه های محیط زیست شرکت
+ هزینه های سرمایه و نیروی کار اتلاف شده






حسابداری مدیریت محیط زیست تاکید می کند که ضایعات تولید بدلیل ارزش خرید مواد ضایع شده و نه هزینه های دفع آنها بسیار پر هزینه هستند. تحقیقی به بررسی این مساله درکشورهای آلمان و اتریش پرداخت. یافته های تحقیق نشان داد که هزینه های حفاظت از محیط زیست تنها 1 تا 10 درصد از کل هزینه های محیط زیست می باشند، درحالی که هزینه های خرید مواد ضایع شده 40 تا 90 درصد از کل هزینه های محیط زیست را تشکیل می دهد.
طبقه بندی هزینه های محیط زیست
در حسابداری مدیریت محیط زیست صورت هزینه های محیط زیست به صورت زیر ارائه می شود.
طبقات هزینه محیط زیست
هوا
فاضلاب
خاک
سروصدا
ضایعات
کل


1. رفع ضایعات و نشتی ها

2. مدیریت محیط زیست
3. ارزش خرید مواد خروجی های غیراز محصول
5. مجموع مخارج
4. هزینه های پردازش خروجی های غیراز محصول
6. درآمد محیط زیست







بخش اول هزینه های محیط زیست هزینه های رفع ضایعات و نشتی ها هستند. که از مهمترین اقلام هزینه آن هزینه های جمع آوری ، بازیافت و دفع ضایعات و همچنین هزینه های مربوط به برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده ضایعات و نشتی ها می باشد.
بخش دوم هزینه های محیط زیست را هزینه های مدیریت محیط زیست تشکیل می دهد که شامل هزینه های سالانه شرکت برای جلوگیری از وقوع ضایعات و نشتی ها ، نظیر هزینه بکارگیری تکنولوژی های جدید برای کاهش آلاینده های تولید ، ایجاد شرایط مناسب برای انبارداری خوب و استفاده از مواد تولیدی غیر آلاینده ، هزینه های تحقیق و توسعه برای پروژه های محیط زیست می باشد.
بطور کلی، سه عامل اصلی مواد ، سرمایه ( سرمایه گذاری ها ، استهلاک سالانه و هزینه های تامین مالی ) و نیروی کار فرایند تولید را شکل می دهند. دو بخش بعدی در صورت هزینه های محیط زیست هزینه های مواد ، سرمایه و نیروی کار اتلاف شده بدلیل عدم کارایی فرایند تولید را مورد توجه قرار می دهند.
در بخش سوم ارزش خرید مواد ضایع شده می باشد. با استفاده از تراز گردش مواد، موادی که وارد فرایند تولید شده ولی به محصول تبدیل نشده براساس ارزش خرید ارزشیابی می شوند.
آخرین بخش این هزینه ها متشکل از سایر هزینه های تولید شامل نیروی کار ، استهلاک ماشین آلات و هزینه های تامین مالی است که به دلیل عدم کارایی فرایند تولید هدر رفته اند. لازم بذکر است که بکارگیری حسابداری مدیریت محیط زیست مستلزم بهره مندی از سیستم هزینه یابی بر مبنای فعالیت است که می تواند گردهای مواد را بطور دقیق تعیین و به مراکز هزینه و محصولات تخصیص دهد.
درآمدهای محیط زیست شامل فروش ضایعات ، پاداش ها و سوبسید های دریافتی می باشد. در اکثر کشورها، انجام فعالیت هایی برای حفاظت از محیط زیست از پاداش ، دریافت معافیت های مالیاتی و سوبسید بهره مند می گردد. شرکت این گونه اقلام را در بخش جداگانه ای به عنوان درآمد های محیط زیست منظور می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/10 11:02:19   |
0     0
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:50:18   |
0     0
در عصر حاضر با توجه به وجود برخی محدودیت های زیست محیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت ، همگان بر این
موضوع توافق دارند که مدیران واحد های تجاری تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند بلکه باید
تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند.این اعمال فشار از طرف سهامداران ، دولت ، رسانه های
گروهی ، مصرف کنندگان و... اعمال می شود . شرکت ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی فعالیت های عملیاتی خود چاره ای به جز این
ندارند که اطالعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را نیز در حساب ها و تصمیمات خود وارد کنند .اما با وجود اندازه و اهمیت خیلی زیاد
هزینه های زیست محیطی این هزینه ها توسط مدیران نادیده گرفته شده اند زیرا اطالعات ارائه شده توسط سیستم حسابداری سنتی در این
زمینه عموما ناقص، غیر قابل فهم و نا مربوط بوده است . استفاده از حسابداری زیست محیطی سازمان را به ابزاری مجهز می کند که در
سیستم حسابداری سنتی تجدید نظر کرده و آن را به گونه ای اصالح نماید که بتواند یک حلقه ارتباط بین مدیران زیست محیطی و
حسابداران ایجاد کند و با کنارهم قرار دادن این دو گروه بتواند به سویی حرکت کنند که در آینده هم عملکرد مالی و هم عملکرد زیست
محیطی شرکت بهتر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:51:37   |
0     0
محیط زیست به معنای تمام اجسامی است که اطراف ما را احاطه نموده است اما معنای امروزی این واژه عبارت از، پدیده ای پیچیده و
درهم تنیده است که شامل محیطهای اجتماعی ،زیست شناختی و فیزیکی می شود . محیط زیست به تکه های یک کیک برش خورده شبیه
میباشد که برش زیرین راخاک ،برش میانه را زیست کره و برش باالیی را جوکره و آن قسمت از خاک کره که توسط آب و یخ پوشیده شده را
به نام آب کره یاد میکنند. این برش ها زنجیره پیچیده ای را با هم مرتبط میسازد که هرگونه دستکاری غیرمعقول چه در ساختار و چه در
ترکیب آنها تمام زنجیره به هم پیوسته محیط زیست را پاره خواهد کرد که در برخی موارد قابل ترمیم نیز نمیباشد یا اینکه ترمیم آن به دهها
سال زمان نیاز دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:52:36   |
0     0
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطالعات هـزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطالعات در
انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کاالها و خدمات می پردازد. حسابداری محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب
افزایــش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:53:48   |
0     0
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/11/01 21:51:08   |
0     0
سه مجموعه که درحسابداری محیط زیست نقش دارند:

1-مدیران ارشد موسسات:خط مشی زیست محیطی را پایه ریزی می کنند.

2-مدیران زیست محیطی در سطوح اجرایی:خط مشی زیست محیطی را تحقق می بخشند.

3-کارکنان محیط زیست:در گیر تصمیم های کلان برای تجهیزات کنترل محیط زیست می باشند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میرتقی |   1396/11/01 21:52:30   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست دربرگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و درنظرگرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی می باشد.

* هدف حسابداری محیط زیست یا زیست محیطی:
فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری بتواند به مدیران یاری رساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/11/03 13:18:57   |
0     0
چه شرکت هایی می توانند حسابداری زیست محیطی را اجرا کنند ؟

حسابداری زیست محیطی می تواند در شرکت های بزرگ و کوچک صنایع مختلف و همچنین در بخش های تولیدی یا خدماتی به کار گرفته شود .شرکت ها برای اجرای حسابداری زیست محیطی باید تیم های عملیاتی شامل طراحان سیستم ، شیمی دان ها ، مهندسان، مدیران تولید، اپراتورها ، کارمندان و کسانی که احتمالا قبل از این با یکدیگر همکاری نداشته اند را در کنار یکدیگر به کار گیرند زیرا حسابداری زیست نیازمند گرد آوری اطلاعاتی از تمام گروهای مزبور است . این افراد برای رسیدن به دیدگاه و فهم مشترک در مورد حسابداری زیست محیطی و واقعیت بخشیدن به این دیدگاه نیازمند گفتگو با یکدیگر هستند . شرکت های کوچک می توانند سیستم مدیریت زیست محیطی رسمی نداشته باشند و یا از هیچکدام از روش های مزبور استفاده نکنند اما ممکن است حسابداری زیست محیطی موفقی را به اجرا در آورند. در بسیاری از شرکت هایی که اجرای سیستم های جدید تجاری را شروع کرده و یا در حال تجربه آن هستند حسابداری زیست محیطی می تواند در هر یک از روش های زیر نقش ایفا کند:۱) هزینه یابی بر مبنای فعالیت۲) مدیریت بر مبنای فعالیت .۳)مدیریت کیفیت جامع. ۴)مدیریت کیفیت جامع یا نگرش زیست محیطی. ۵)فرایند مهندسی مجدد و کاهش هزینه ها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/08 19:09:31   |
0     0
بخش اول هزینه های محیط زیست هزینه های رفع ضایعات و نشتی ها هستند. که از مهمترین اقلام هزینه آن هزینه های جمع آوری ، بازیافت و دفع ضایعات و همچنین هزینه های مربوط به برطرف نمودن عوامل ایجاد کننده ضایعات و نشتی ها می باشد.
بخش دوم هزینه های محیط زیست را هزینه های مدیریت محیط زیست تشکیل می دهد که شامل هزینه های سالانه شرکت برای جلوگیری از وقوع ضایعات و نشتی ها ، نظیر هزینه بکارگیری تکنولوژی های جدید برای کاهش آلاینده های تولید ، ایجاد شرایط مناسب برای انبارداری خوب و استفاده از مواد تولیدی غیر آلاینده ، هزینه های تحقیق و توسعه برای پروژه های محیط زیست می باشد.
بطور کلی، سه عامل اصلی مواد ، سرمایه ( سرمایه گذاری ها ، استهلاک سالانه و هزینه های تامین مالی ) و نیروی کار فرایند تولید را شکل می دهند. دو بخش بعدی در صورت هزینه های محیط زیست هزینه های مواد ، سرمایه و نیروی کار اتلاف شده بدلیل عدم کارایی فرایند تولید را مورد توجه قرار می دهند.
در بخش سوم ارزش خرید مواد ضایع شده می باشد. با استفاده از تراز گردش مواد، موادی که وارد فرایند تولید شده ولی به محصول تبدیل نشده براساس ارزش خرید ارزشیابی می شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/11/16 10:29:29   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست دربرگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و درنظرگرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 14:54:48   |
0     0
حسابداری محیط زیست مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستم حسابداری در شناسایی ،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد و میتواند در شرکتهای بزرگ و کوچک ،صنایع مختلف و در مقیاسهای متفاوت با روشی سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نظر به کار گرفته شود . در واقع شکل انتخاب حسابداری محیط زیست توسط شرکتها به اهداف و دلایل استفاده آنها بازمی گردد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/12 21:14:30   |
0     0
در لاتین محیط زیست ( Environment ) به معنای تمام اجسام می باشد که اطراف ما را احاطه نموده است . حسابداری زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم هاای حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود . هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است . هدف حسابداری زیست محیطی فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد شان میباشد . حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش های مبتنی بر بازار کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است .

تاریخچه حسابداری محیط زیست:

از اواسط دهه ۷۰ میلادی شرکتهای صنعتی با مفهوم گزارشگری بدهیها ی زیست محیطی روبه رو شدند .اما این شرکتهای ابتدا تمایلی به افشای زیانهای وارد به محیط زیست در صورت های مالی خود نداشتند اما بر اثر مرور زمان و افزایش میزان خسارت ها شرکتها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند .

در سال ۱۹۷۵ هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره ۵ را جهت کمک به شناسایی این وضیت منتشر کرد که می بایستی خسارتهای احتمالی به محیط زیست درصورتی که قابل اندازه گیری وشناسایی باشد بایستی به عنوان زیان احتمالی شناخته می شد اما به دلیل مشکلات آینده که در براورد میزان این زیانها وجود دچار مشکل شد. افزایش خسارتهای وارده به منابع سبب شد که تقاضا برای اجرای این استاندارد افزایش یابد.

دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی :

شرکت های تولیدی و خدماتی با انواع مختلفی از هزینه ها مثل هزینه های زیست محیطی روبرو هستند. عملکرد زیست محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است . هزینه ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر دارای اهمیت می باشند:

۱٫ بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از سرمایه گذاری بهتر در فن آوری سازگارتر تجهیزات سازگارتر به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد۰

۲٫ مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی می تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده ومزایای قابل ملاحظه ای را برای جامعه به همراه داشته باشد .

۳٫ درک درست هزینه های زیست محیطی میتواند عملکرد زیست محیطی باعث بهایای درست و صحیح و همچنین قیمت گذاری محصولات را بهبود بخشیده وباعث تشویق سازمانها برای کاهش هزینه های زیست محیطی شود.

۴٫ مزایای رقابتی برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics