تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
مدیریت سود، انگیزه ها و راهکارها

باتوجه به اینکه صورت های مالی اطلاعات مربوط و باارزشی را برای گروه های برون سازمانی فراهم می کند، اتکای شدید بر اعداد حسابداری و به ویژه سود، انگیزه های قدرتمندی را برای مدیران ایجاد میکند.

تاریخ ثبت: 1395/10/07
تعداد مطالعه: 1965
تعداد دریافت: 137
حجم فایل : 516.31 KB
گروه: مدیریت واقعی سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رضایی |   1395/10/10 13:51:49   |
0     1
باسلام
*با توجه به این که صورت های مالی اطلاعات مربوط و با ارزشی را برای گروه های برون سازمانی فراهم می‌کند، اتکای شدید بر اعداد حسابداری و به ویژه سود، انگیزه های قدرتمندی را برای مدیران ایجاد می کند تا سود را به نفع خودشان دستکاری کنند. مدیریت سود ، الزامأ عملکرد واقعی شرکت را منعکس نمی کند و ممکن است منجر به ارائه اطلاعات نادرستی در مورد شرکت شود و در نتیجه باعث قضاوت نادرست سهامداران و سرمایه گذاران در مورد عملکرد شرکت شود. بنابراین، برای یک سازمان، وجود یک مکانیسم حاکمیت شرکتی اثربخش برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران در دستیابی به اطلاعات درست و منصفانه در مورد شرکت حیاتی است. در این مقاله، پس از تعریف مدیریت سود، انواع آن و انگیزه های مدیریت سود ، راهکارهای مقابله با مدیریت سود، یعنی حاکمیت شرکتی و مکانیسم های آن تشریح می شود.
منبع : مطالعات حسابداری و حسابرسی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/04/12 23:44:07   |
مدیریت سود عبارت است از فرایند انجام اقدامات عمومی در محمدوده ی اصول عمومی پذیرفته شده ی حسابداری که سبب رسیدن به سود مورد نظر میشود. مدیریت سود بر خلاف تقلب مستلزم انتخاب رویه های حسابداری و برآوردهایی است که مطابق با اصول پذیرفته حسابداری هستند. مدیریت سود معمولا به یکی از دو روش زیر صورت میگیرد:1. روش حسابداری تعهدی 2. تغییر روش حسابداری(فایفو به لایفو)
سید یوسف حسینی |   1395/10/22 11:00:01   |
0     0
باسلام
صورت های مالی اطلاعات مربوطه و با ارزش را برای گروههای برون سازمانی فراهمم می کند ، اتکای شدید بر اعداد حسابداری به ویژه سود ،انگیزه های قدرتمندی را برای مدیران ایجاد میکندتاسود را به نفع خودشان دستکاری کنند . لذا ضرورت وجود یک مکانیسم حاکمیت شرکتی اثر بخش برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران دردستیابی به اطلاعات درست و منصفانه در مورد شرکت حیاتی است .
از این رو سالهاست که برای افزایش ثروت ذینفعان ، نظارت قوی در محیط های تجاری امری حیاتی محسوب میشود به ویژه در عصر تکنولوژی اطلاعات ، حاکمیت شرکتی نه تنها یک رویه تجاری خوب بلکه جزء لاینفک بازار است که در نتیجه تقاضا برای افزایش پاسخگویی منجر به کاراترشدن بازار شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رعنا یزدانی |   1395/10/23 19:26:50   |
0     0
مدیریت سود ، الزامأ عملکرد واقعی شرکت را منعکس نمی کند و ممکن است منجر به ارائه اطلاعات نادرستی در مورد شرکت شود و در نتیجه باعث قضاوت نادرست سهامداران و سرمایه گذاران در مورد عملکرد شرکت شود. بنابراین، برای یک سازمان، وجود یک مکانیسم حاکمیت شرکتی اثربخش برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران در دستیابی به اطلاعات درست و منصفانه در مورد شرکت حیاتی است. در این مقاله، پس از تعریف مدیریت سود، انواع آن و انگیزه های مدیریت سود ، راهکارهای مقابله با مدیریت سود، یعنی حاکمیت شرکتی و مکانیسم های آن تشریح می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن زارع |   1396/03/04 15:19:36   |
1     0
راک در:
مدیریت سود،(به انگلیسی: Earnings management) در حسابداری، عملی عمدی برای اثر گذاری بر فرایند گزارشگری مالی بخاطر کسب سود شخصی است.[۱] مدیریت سود، شامل تغییر گزارش‌های مالی جهت گمراه ساختن سهامداران دربارهٔ عملکرد اساسی سازمان یا تحت تأثیر قرار دادن پیامدهای قراردادی است که وابسته به ارقام حسابداری گزارش شده می‌باشد."[۲]

مدیریت سود دارای اثر منفی بر کیفیت سود بوده و ممکن است اعتبار گزارش‌های مالی را تضعیف کند. علاوه بر آن در سخنرانی سال ۱۹۹۸ رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آرتور لویت مدیریت سود را به صورت گسترده‌ای مورد خطاب قرار داد. علی‌رغم فراگیری آن، به دلیل پیچیدگی قواعد حسابداری ممکن است برای سرمایه گذاران انفرادی جهت کشف و رهیابی به آن مشکل باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/03/09 05:52:57   |
0     0
حاکمیت شرکتی چیست؟
حاکمیت شرکتی، مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی بمنظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده¬های احتمالی می¬باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/18 09:59:16   |
0     0
تعریف مدیریت سود:
عبارت است از فرآیند انجام اقدامات عمومی در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری که سبب رسیدن به سطح سود مورد نظر می شود.
از طریق دو روش زیر انجام می گردد:
1-روشهای حسابداری تعهدی(زمان شناخت درآمد و هزینه) بکارگیری این روش آسان تر،ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است.
2- تغییر روش حسابداری(فایفو به لایفو) نسبتا گران،قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/03/20 03:16:34   |
0     0
انواع مدیریت سود:
1:مدیریت سود کارا:به معنای بهبود محتوای اطلاعاتی سود در ارسال اطلاعات محرمانه است.
2:مدیریت سود فرصت طلبانه:به معنای این است که مدیریت به منظور حداکثر کردن مطلوبیت خویش،سود را بگونه ای فرصت طلبانه افشا کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:26:51   |
0     0
مدیریت سود یکی از موضوع­های پر­طرفدار بین سرمایه­گذاران، قانون­گذاران، تحلیل­گران و عموم کاربران صورت­های مالی است. به گفته­ی فیشر مدیریت سود دخالت هدفمند مدیران در فرآیند گزارشگری مالی برون سازمانی است. یکی از راه­های کاهش مدیریت سود ارتقای کیفیت حسابرسی است. زیرا، شرکت­هایی که سود را دستکاری و مدیریت می­کنند، بیشتر مستعد این هستند که گزارش حسابرسی تعدیل­شده(غیر­مقبول) داشته باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:29:28   |
0     0
مدیریت سود را می‌‏توان از دو منظر انعقاد قرارداد و گزارشگری مالی، مورد بحث قرار داد. از نظر گزارشگری مالی، مدیران ممکن است، به وسیله مدیریت سود، بر ارزش بازار سهام شرکت خود تاثیر بگذارند. از منظر انعقاد قرارداد، مدیریت سود، راهی کم هزینه برای حمایت شرکت در مقابل نتایج غیر قابل پیش‌بینی مقررات در زمینه قراردادهاست. در هر دو منظر مدیریت سود باعث ایجاد انگیزه می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:32:38   |
0     0
انگیزه مدیریت سود
مدیریت سود، انگیزه ها و راه کارها
با توجه به این که صورت های مالی اطلاعات مربوط و با ارزشی را برای گروه های برون سازمانی فراهم می‌کند، اتکای شدید بر اعداد حسابداری و به ویژه سود، انگیزه های قدرتمندی را برای مدیران ایجاد می کند تا سود را به نفع خودشان دستکاری کنند. مدیریت سود ، الزامأ عملکرد واقعی شرکت را منعکس نمی کند و ممکن است منجر به ارائه اطلاعات نادرستی در مورد شرکت شود و در نتیجه باعث قضاوت نادرست سهامداران و سرمایه گذاران در مورد عملکرد شرکت شود. بنابراین، برای یک سازمان، وجود یک مکانیسم حاکمیت شرکتی اثربخش برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران در دستیابی به اطلاعات درست و منصفانه در مورد شرکت حیاتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Sobhan Karimi |   1396/03/30 20:48:53   |
0     0
فرایند اندازه گیری سودو نتیجه آن نقش مهمی در اداره

شرکت داردو معمولا کاربران صورتهای مالی اهمیت زیادی برای

آن قائلند از آنجا که محاسبه سود بنگاه اقتصادی متاثر از

روشهای برآورد حسابداری است و تهیه صورتهای مالی به عهده

مدیریت واحد تجاری است،ممکن است بنا به دلایل مختلف، مدیریت

اقدام به مدیریت سود نماید.

بخش زیادی از مفاهیم مرتبط با مدیریت سود ،معطوف به

چرایی،چگونگی وتبعات مدیریت سود بوده است وبررسی

راهکارهایی جهت کنترل این عمل کمتر مورد استفاده قرار

گرفته است.



ازمهمترین ویژگی شرکتهای سهامی،تفکیک مالکیت از مدیریت

آنهاست.بر این اساس برای مدیران امکان دسترسی انحصاری به

بخشی از اطلاعات ونیز تهیه وارسال اطلاعاتی همچون اطلاعات

مالی بوجود آمده است.این ویژگی ونیز ویژگی حسابداری

تعهدی،به خاطر وجود معوقات(مابه التفاوت بین سود نقدی

وسود تعهدی)وانگیزه هایی همچون انگیزه پاداش،هموار سازی

سودومقررات گریزی این امکان وانگیزه را برای مدیران

بوجود می آورد تا در جهت منافع خود ودر تضاد با منافع

سایر گروه هااطلاعات را دستکاری کنند ویا به عبارت کامل

تر دست به اعمال مدیریت سود بزند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 21:27:19   |
مدلهای مورد استفاده برای کشف مدیریت عایدات :
از آنجا که پدیـده ی مـدیریتِ سـود بطـور مـستقیم قابـل
اندازه گیری نیست اهمیت تبیین مدلی مناسب برای کشف
و اندازه گیری آن آشکار میشود. در یک طبقه بندی کلـی
مدلهای کشف و اندازه گیـری مـدیریتِ سـود را مـی تـوان
شـامل دو گـروه دانـست: نخـست؛ مـدلهـای مبتنـی بـر
اقـلامِ تعهـدی(مـدل مـک نیکـولز و ویلـسون1988 ،مـدل
هیلی1985 ،مدل دی آنجلو 1986 ،مدل جونز1991 ،مدل
تعدیل شـده جـونز، پـت رونـی1992 ،بیـور و اَنگِـل1996،
بینش1997 ،و بیـور و مـک نیکـولز 1998 ،مـدل صـنعت،
مدل کوتاری2004 (و دوم مدلهای غیرتعهدی که شامل ،
مــدل توزیــع(بروگــستِلر و دی چــف1997 ،دی جــورج و
دیگــران1999 ،مِیــر و اســکینر1999 ، (مــدل تغییــرات
2007 )میباشند. حسابداری و مدل علائمِ هشدار
مدلهای مبتنی بـر اقـلامِ تعهـدی خـود نیـز بـه دو گـروه
تفکیک میشود: الف) مدلهای مبتنـی بـر اقـلامِ تعهـدی
اختیاری(هیلی1985 ،دی آنجلو1986،جونز1991 ،تعـدیل
شده جونز1995،کَنگ وسیوارامکریشنان 1995 ، دی چـاو
و دی چف2002،کوتـاری2004 .(ب) مـدلهای مبتنـی بـر
اقــلامِ تعهــدی خــاص(مــک نیکــولز و ویلــسون1988،
پترونی1992 ،بیور و اَنگِل1996 ،بیـنش1997 ،و بیـور و
مکنیکولز 1998 .
محمد احمدی |   1396/04/02 13:32:32   |
0     0
مشخصه شرکت های بزرگ ، ساختار مالکیت گسترده و تفکیک مالکیت از مدیریت است . این بدین معناست که سهامداران کنترل اثربخشی را بر مدیران اعمال نمی کنند و در نتیجه احتمال این که مدیران برای دستیابی به منافع خاص خود به گونه ای فرصت طلبانه رفتار کنند، افزایش می یابد. رسوایی های حسابداری اخیر در شرکت های مشهوری همچون انرون ٤، ورلدکام ٥، تایکو٦، اکسروکس ٧ و هلث سوث ٨ بیانگر مثال های حادی از چنین رفتارهای فرصت طلبانه ای هستند که اعتماد سرمایه گذاران را از بین برده اند و مدیران و حسابرسان را در سطح جهانی در معرض پرس و جوهای قانون گذاران قرار داده اند [٢٤]. در نتیجه این رسوایی ها، بسیاری از این شرکت ها شاهد سقوط شدید ارزش اوراق مالکانه خود شدند و تنزل رتبه اعتباری اوراق بدهی خود را (غالباً تا حد اوراق بنجل ) نیز تجربه کردند. افشای حقایق مربوط به بی اعتباری سود گزارش شده کماکان در حال افزایش است . افزایش فراوانی ارائه مجدد سود توسط شرکت ها در چند سال اخیر شاهدی دال بر این مدعا است . ضعف کنترل های داخلی علت ناتوانی در گزارشگری مالی است . نگرانی در مورد مسائل حسابداری عمدتاً به عنوان دلیلی برای سقوط بازار سهام پس از این رسوایی ها بوده است . چهار تغییر عمده پس از این رسوایی ها رخ داده است . اول ، ماهیت صنعت حسابرسی تغییر کرده است . سه موسسه از چهار موسسه بزرگ حسابرسی ٩ امور مشاوره خود را متوقف کرده اند یا درصدد توقف آن هستند. دوم ، ارتور اندرسن ١٠، یکی از پنج موسسه بزرگ حسابرسی سابق ، از چرخه رقابت کنار رفت . سوم ، در جولای ١١ سال ٢٠٠٢، رئیس جمهور جورج دبلیو بوش ١٢ لایحه سربنز - اکسلی ١٣ را به منظور قانونی شدن امضا کرد [٨]. این قانون که از زمان اجرای قوانین اوراق بهادار فدرال در سال
١٩٣٣ و ١٩٣٤ عمدتاً به عنوان گسترده ترین قانون فدرال ایالات متحده در نظر گرفته می شود [٢٩]، تعدادی از قوانین حاکمیت شرکتی را بر کلیه شرکت های سهامی عام که سهام ان ها در بورس های ایالات متحده مبادله می شود، تحمیل کرد. سرانجام ، در نوامبر١٤ سال ٢٠٠٣، بورس سهام نیویورک ١٥ و انجمن ملی استعلام خودکار واسطه های اوراق بهادار١٦ مجموعه دیگری از قوانین حاکمیت شرکتی را تصویب کردند که در مورد کلیه شرکت های پذیرفته شده در این بازارها بکار می رود. بورس سهام امریکا١٧ نیز در دسامبر ٢٠٠٣، قوانین مشابهی را تصویب کرد .[8]
هدف قانون سربنز - اکسلی ، بهبود حاکمیت شرکتی ، افزایش کیفیت گزارش های مالی ، ارتقای اثربخشی کمیته حسابرسی و ایجاد هیات نظارت بر حسابداری شرکت های سهامی عام ١٨ به منظور کنترل بر حرفه حسابرسی و افزایش مسئولیت جزایی و کیفری مربوط به تخطی از قوانین بورس و اوراق بهادار بود [٢٠].

٢- مدیریت سود
در عصر پس از انرون ١٩، واژه مدیریت سود به عنوان یکی از حیاتی ترین مسائل در نظر گرفته شده است و توجه بیشتری را به خود جلب کرده است . مدیریت سود عبارت است از فرایند انجام اقدامات عمومی در محدوده اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری که سبب رسیدن به سطح سود مورد نظر می شود [٣]. بنا به گفته برگستالر٢٠و اماس ٢١ (١٩٩٨)، مدیریت سود عمومأ دربرگیرنده محدوده وسیعی از اقداماتی است که بر سود اثر می گذارد و محدوده وسیعی از اقدامات عملیاتی ، سرمایه گذاری و تامین مالی واقعی تا اقدامات دفترداری محضی را در بر می - گیرد که فقط بر معیارهای حسابداری سنجش سود تاثیر می گذارد (همان منبع ).
بنابراین ، مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران در گزارشگری مالی و در سازماندهی معاملات از قضاوت استفاده کرده و گزارشات مالی را تغییر دهند به گونه ای که برخی از ذینفعان نسبت به عملکرد اقتصادی شرکت گمراه شوند یا نتایج قراردادهایی را تحت تاثیر قرار دهند که به اعداد حسابداری وابسته هستند [١٨]. به هرحال ، مدیریت سود برخلاف تقلب ، مستلزم انتخاب رویه های حسابداری و برآوردهایی است که مطابق اصول پذیرفته شده حسابداری هستند مدیریت سود معمولأ به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد [٣]:
١- روش های حسابداری تعهدی ٢٢ (زمان شناخت درآمد و هزینه ). بکارگیری این روش ، آسان تر، ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است .
٢- تغییر روش حسابداری ٢٣ (فایفو٢٤ به لایفو٢٥). بکارگیری روش دوم ، نسبتأ گران ، قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/04/02 16:59:41   |
0     0
مدیریت سود،(به انگلیسی: Earnings management) در حسابداری، عملی عمدی برای اثر گذاری بر فرایند گزارشگری مالی بخاطر کسب سود شخصی است.[۱] مدیریت سود، شامل تغییر گزارش‌های مالی جهت گمراه ساختن سهامداران دربارهٔ عملکرد اساسی سازمان یا تحت تأثیر قرار دادن پیامدهای قراردادی است که وابسته به ارقام حسابداری گزارش شده می‌باشد."[۲]

مدیریت سود دارای اثر منفی بر کیفیت سود بوده و ممکن است اعتبار گزارش‌های مالی را تضعیف کند. علاوه بر آن در سخنرانی سال ۱۹۹۸ رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آرتور لویت مدیریت سود را به صورت گسترده‌ای مورد خطاب قرار داد. علی‌رغم فراگیری آن، به دلیل پیچیدگی قواعد حسابداری ممکن است برای سرمایه گذاران انفرادی جهت کشف و رهیابی به آن مشکل باشد.[۳]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:19:32   |
0     0
مدیریت سود عبارت است از فرایند انجام اقدامات عمومی در محدوده اصول عمومی پذیرفته شده حسابداری که سبب رسیدن به سطح سود مورد نظر می شود مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران در گزارشگری مالی و در سازماندهی معاملات از قضاوت استفاده کرده و گزارش های مالی را تغییر دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:21:21   |
0     0
در مواقع متعددی، وجود انگیزه های اقتصادی الزام آور برای مدیران باعث می شود که آنها دست به مدیریت سود بزنند.
1- انگیزه های قراردادی : قرارداد های بدهی – پاداش – امنیت شغلی
2- انگیزه های بازار : عرضه اولیه سهام – خرید سهام توسط مدیریت – رشد و پیش بینی سود ( زمانی که سود پایین تر ازحد معمول است ) – هزینه های شست و شوی بزرگ ( شرکتهایی که در سال جاری عملکرد بدی داشته اند، مدیریت هزینه های آتی را در سال جاری می آورد که سال بعد سود بیشتری گزارش کند )
3- انگیزه های قانونی : وارسی سیاسی – تخفیف واردات – مقررات بانکی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/04 22:45:40   |
0     0
مدیریت سود،(به انگلیسی: Earnings management) در حسابداری، عملی عمدی برای اثر گذاری بر فرایند گزارشگری مالی بخاطر کسب سود شخصی است.مدیریت سود، شامل تغییر گزارش‌های مالی جهت گمراه ساختن سهامداران دربارهٔ عملکرد اساسی سازمان یا تحت تأثیر قرار دادن پیامدهای قراردادی است که وابسته به ارقام حسابداری گزارش شده می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/08 12:06:05   |
0     0
مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران در گزارشگری مالی و در سازماندهی معاملات از قضاوت استفاده کرده و گزارشات مالی را تغییر دهند به گونه ای که برخی از ذینفعان نسبت به عملکرد اقتصادی شرکت گمراه شوند یا نتایج قراردادهایی را تحت تاثیر قرار دهندکه به اعداد حسابداری وابسته هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسفی |   1396/04/09 14:26:24   |
0     0
یکی از فعالیتهای مدیر این است که موجبات انگیزش ‏کارکنان را در سطح بالایی از عملکرد فراهم سازد بدین ‏معنی که اطمینان یابد که افراد کار می کنند بطور ‏منظم سر کار حاضر می شوند و سهم مثبتی در رسالت ‏سازمان دارند عملکرد شغلی به توانایی محیط و همچنین ‏انگیزش مرتبط است.

انگیزه بعنوان یکی از فرآیندهای ارضای نیاز به حساب ‏می آید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 21:17:44   |
مدلِ تعـدیل شـده جـونز:
در متـون تحقیقـی نـسخه ویرایش شده ای از مدل اصلی جونز وجود دارد که از آن به یـادمیشـود. ایـن مـدل به عنوان مدل تعدیل شـده ی جـونزنخستین بار توسط دی چاو و دیگران(1995 (مورد استفاده قرار گرفت. یکی از نقایص مدل جونزنادیده گرفتن احتمال انجام مدیریتِ سود از راه اعمال نظر بـر شناسـایی درآمـدهااست. تعدیل انجام شده از این امرجلـوگیری مـینمایـد. درمدل تعدیل شده جونز اقـلامِ تعهـدی غیراختیـاری در طـی دوره ی رخداد (یعنـی در طـی دوره هـایی کـه فـرض شـده مــدیریتِ ســود در آنهــا رخ دادهاســت)
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:21:24   |
0     0
اولویت مدیریت سود را به عنوان رویه هایی تعریف نمود که

گزارشات سود نشاندهنده آمال وخواسته های مدیریت ونه

عملکرد واقعی شرکت است.



دی جورج مدیریت سود را به عنوان نوعی دستکاری مصنوعی

سود توسط مدیریت جهت حصول اطمینان به سطح مورد انتظار

برای بعضی تصمیمات خاص،تصور سرمایه گذاران است.



بنابراین مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران در

گزارشگری مالی و در سازماندهی معاملات از قضاوت استفاده

کرده وگزارشات مالی را تغییر دهند به گونه ای که برخی

از ذینفعان نسبت به عملکرد شرکت گمراه شوند یا نتیجه

قراردادهایی را تحت تاثیر قرار دهند که به اعداد

حسابداری وابسته هستند.



به هر حال مدیریت سود بر خلاف تقلب ،مستلزم انتخاب رویه

های حسابداری وبرآوردهایی است که مطابق اصول پذیرفته

شده حسابداری هستند.

مدیریت سود به دو شکل مدیریت سود مبتنی بر ارقام

حسابداری(مدیریت اقلام تعهدی اختیاری)و مدیریت واقعی سود

(دست کاری فعالیت های واقعی )وجود دارد. در مدیریت سود

مبتنی بر ارقام حسابداری، مدیریت از طریق روشهای

حسابداری، و در پایان سال با استفاده از اقلام تعهدی

اختیاری، سود را جهت اهداف خویش دستکاری می نماید اما در

مدیریت واقعی سود مدیر از طریق تصمیمات عملیاتی(زمان

بندی این تصمیمات)، اقدام به مدیریت سود می نماید. برخلاف

مدیریت سود مبتنی بر ارقام حسابداری، کشف مدیریت واقعی

سود توسط حسابرسان معمولا به سختی انجام می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 21:04:52   |
مدل جونز:
مدل جونز. مدل جونز(1991 (بینیاز از فرض ثابـت بـودنِ
اقلامِتعهدی غیراختیاری است. جونز درمدل خود کوشید تا
اثرِ تغییرات شـرایط اقتـصادی را بـر اقـلام غیراختیـاری را
تحــت کنتــرل قراردهــد. مــدل وی بــرای تعیــینِ اقــلام
غیراختیاری برای هر سال رخداد می باشد .
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:22:45   |
0     0
انواع مدیریت سود

1-مدیریت سود کارا:به معنای بهبود محتوای اطلاعاتی سود در

ارسال اطلاعات محرمانه است.

سوبرامانیام وکریشنان نتیجه گرفته اند که رفتار اقلام

تعهدی اختیاری حاکی از کارابودن مدیریت سود است ،زیرا

اقلام تعهدی اختیاری رابطه مثبت ومعنی داری با سودآوری

آتی دارد.

2-مدیریت سود فرصت طلبانه:به معنای این است که مدیریت

به منظور حداکثر کردن مطلوبیت خویش ،سود را به گونه ای

فرصت طلبانه گزارش می کند.برگستالر ودیچو نشان دادند که

مدیران به منظور جلوگیری از گزارش زیان یا کاهش سود

اقدام به مدیریت سود می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/17 16:55:04   |
0     0
سود خالص، (به انگلیسی: Net income) یا درآمد خالص، در تجارت و کسب‌وکار، به آورده یا سود یک نهاد، در طول یک دوره حسابداری اطلاق می‌گردد، که از طریق کسر نمودن هزینه‌های عملیاتی و مالیات از درآمد آن شرکت، محاسبه شده باشد.[۱]

به بیان ساده‌تر، اگر هزینه‌های عملیاتی و مالیات یک شرکت را در طول یک دوره زمانی مشخص؛ مثلاً یک سال مالی، از درآمدهای آن شرکت کسر نماییم، عدد بدست آمده، نشانگر سود خالص آن شرکت می‌باشد.[۲] مثبت یا منفی بودن این عدد، نسبت مستقیم با عملکرد شرکت مورد نظر دارد. همچنین مثبت بودن سود خالص، به افزایش ارزش سهام و در نهایت افزایش حقوق صاحبان سهام می‌انجامد.[۳][۴]

در حوزه ارائه صورت‌های مالی، بنیاد استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی سود خالص را مترادف با سود و زیان، تعریف می‌کند. سود خالص در حسابداری یک مفهوم کاملاً مجزا از سود می‌باشد. سود خالص همچنین می‌تواند از مجموع درآمدهای غیرعملیاتی و درآمدهای عملیاتی یک شرکت، سپس کم کردن مالیات، محاسبه شود.[۵][۶]

محاسبه سود خالص با شروع از مجموع درآمدهای عملیاتی شرکت آغاز می‌شود. به‌این‌ترتیب هزینه های فروش، در کنار هر هزینه دیگری که شرکت در طول دوره متحمل می‌شود، حذف می‌شود تا سود قبل از مالیات بر درآمد محاسبه شود. مالیات از این مقدار کم می‌شود تا مقدار خالص را به دست دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/17 16:55:43   |
0     0
سود، در اصطلاح حسابداری، برابر با تفاوت درآمد و هزینه است. سود در علم اقتصاد دارای معنای متفاوتی است. سود با درآمد رابطهٔ مستقیم و با زیان، رابطهٔ معکوس دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 20:43:09   |
0     0
مدلهای مورد استفاده برای تعیین اقلام تعهدیِ اختیاری :
مــدل هیلــی. در مــدل هیلــی
(1985 (محاســبه
اقــلام تعهــدیِ اختیــاری از راه مقایــسه میــانگینِ کــل
اقلامِ تعهدی(بـه مقیـاس جمـع دارایـیهـای دوره ی قبـل)
دورههای پیشین(دوره برآورد)با دوره رخداد انجام میشـود
بدین سان ما میتوانیم چنین مدلی را بـرای اقـلامِ تعهـدی
غیراختیاری(عادی) تعریف کنیم:
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 20:44:12   |
0     0
مدلهای مورد استفاده برای تعیین اقلام تعهدیِ اختیاری :
مــدل هیلــی. در مــدل هیلــی1985
اقــلام تعهــدیِ اختیــاری از راه مقایــسه میــانگینِ کــل
اقلامِ تعهدی(بـه مقیـاس جمـع دارایـیهـای دوره ی قبـل)
دورههای پیشین(دوره برآورد)با دوره رخداد انجام میشـود
بدین سان ما میتوانیم چنین مدلی را بـرای اقـلامِ تعهـدی
غیراختیاری(عادی) تعریف کنیم:
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 20:50:25   |
0     0
مـدل تعـدیل شـده دی آنجلـو. فریـدلان 1994
مدل تعدیل شده دی آنجلـو را از طریـق افـزودن فـروش بعنـوان
متغیر سطح فعالیـت بـه نـسخه ی اصـلی مـدل دی آنجلـو
معرفــی کــرد. در مــدل اولیــه دیآنجلــو اقــلامِ تعهــدی
غیراختیاری تنها بر اساس سـطح اقـلامِ تعهـدی دوره قبـل
برآورد میشود؛ در حالی که به باور فریدلان اقـلامِ تعهـدی
غیراختیاری متأثر از تغییرات سطح فعالیت(فروش) است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/26 21:10:49   |
0     0
مدل دی آنجلو:
مدل دی آنجلو 1986 از کلِ اقلامِ تعهدی آخرین دوره(به مقیاسِ مجموع داراییهـا در دوره ی قبـل ) به عنوان معیار اقلامِ تعهدی غیراختیاری استفاده مـیکنـد.
از ایــن رو در مــدل دی آنجلــو اقــلامِ تعهــدی غیراختیــاری می باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/09/04 23:58:20   |
0     0
تعریف مدیریت سود:
عبارت است از فرآیند انجام اقدامات عمومی در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری که سبب رسیدن به سطح سود مورد نظر می شود.
از طریق دو روش زیر انجام می گردد:
1-روشهای حسابداری تعهدی(زمان شناخت درآمد و هزینه) بکارگیری این روش آسان تر،ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است.
2- تغییر روش حسابداری(فایفو به لایفو) نسبتا گران،قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/09/04 23:59:01   |
0     0
مدیریت سود زمانی رخ می دهد که مدیران در گزارشگری مالی و در سازماندهی معاملات از قضاوت استفاده کرده و گزارشات مالی را تغییر دهند به گونه ای که برخی از ذینفعان نسبت به عملکرد اقتصادی شرکت گمراه شوند یا نتایج قراردادهایی را تحت تاثیر قرار دهندکه به اعداد حسابداری وابسته هستند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/09/04 23:59:39   |
0     0
مدیریت سود معمولأ به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد [٣]:
١- روش های حسابداری تعهدی ٢٢ (زمان شناخت درآمد و هزینه ). بکارگیری این روش ، آسان تر، ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است .
٢- تغییر روش حسابداری ٢٣ (فایفو٢٤ به لایفو٢٥). بکارگیری روش دوم ، نسبتأ گران ، قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/09/04 23:59:53   |
0     0
مدیریت سود معمولأ به یکی از دو روش زیر صورت می گیرد [٣]:
١- روش های حسابداری تعهدی ٢٢ (زمان شناخت درآمد و هزینه ). بکارگیری این روش ، آسان تر، ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است .
٢- تغییر روش حسابداری ٢٣ (فایفو٢٤ به لایفو٢٥). بکارگیری روش دوم ، نسبتأ گران ، قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است ....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/10 02:33:14   |
0     0
مدیریت سود،(به انگلیسی: Earnings management) در حسابداری، عملی عمدی برای اثر گذاری بر فرایند گزارشگری مالی بخاطر کسب سود شخصی است.[۱] مدیریت سود، شامل تغییر گزارش‌های مالی جهت گمراه ساختن سهامداران دربارهٔ عملکرد اساسی سازمان یا تحت تأثیر قرار دادن پیامدهای قراردادی است که وابسته به ارقام حسابداری گزارش شده می‌باشد."[۲]
مدیریت سود دارای اثر منفی بر کیفیت سود بوده و ممکن است اعتبار گزارش‌های مالی را تضعیف کند. علاوه بر آن در سخنرانی سال ۱۹۹۸ رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آرتور لویت مدیریت سود را به صورت گسترده‌ای مورد خطاب قرار داد. علی‌رغم فراگیری آن، به دلیل پیچیدگی قواعد حسابداری ممکن است برای سرمایه گذاران انفرادی جهت کشف و رهیابی به آن مشکل باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:35:20   |
0     0
با توجه به این که صورت های مالی اطلاعات مربوط و با ارزشی را برای گروه های برون سازمانی فراهم می کند، اتکای شدید بر اعداد حسابداری و به ویژه سود، انگیزه های قدرتمندی را برای مدیران ایجاد می کند تا سود را به نفع خودشان دستکاری کنند. مدیریت سود ، الزاما عملکرد واقعی شرکت را منعکس نمی کند و ممکن است منجر به ارائه اطلاعات نادرستی در مورد شرکت شود و در نتیجه باعث قضاوت نادرست سهامداران و سرمایه گذاران در مورد عملکرد شرکت شود. بنابراین، برای یک سازمان، وجود یک مکانیسم حاکمیت شرکتی اثربخش برای حفاظت از حقوق سرمایه گذاران در دستیابی به اطلاعات درست و منصفانه در مورد شرکت حیاتی است. در این مقاله، پس از تعریف مدیریت سود، انواع آن و انگیزه های مدیریت سود ، راهکارهای مقابله با مدیریت سود، یعنی حاکمیت شرکتی و مکانیسم های آن تشریح می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:37:56   |
0     0
میل به کوششش فراوان در جهت تامین هدفهای سازمان به ‏گونه ای که این تلاش در جهت ارضای برخی از نیازهای ‏فردی سوق داده شود.‏ یکی از فعالیتهای مدیر این است که موجبات انگیزش ‏کارکنان را در سطح بالایی از عملکرد فراهم سازد بدین ‏معنی که اطمینان یابد که افراد کار می کنند بطور ‏منظم سر کار حاضر می شوند و سهم مثبتی در رسالت ‏سازمان دارند عملکرد شغلی به توانایی محیط و همچنین ‏انگیزش مرتبط است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/11/01 21:47:50   |
0     0
تعریف مدیریت سود:
عبارت است از فرآیند انجام اقدامات عمومی در محدوده اصول پذیرفته شده حسابداری که سبب رسیدن به سطح سود مورد نظر می شود.
از طریق دو روش زیر انجام می گردد:
1-روشهای حسابداری تعهدی(زمان شناخت درآمد و هزینه) بکارگیری این روش آسان تر،ارزان تر و کشف آن توسط حسابرس سخت تر است.
2- تغییر روش حسابداری(فایفو به لایفو) نسبتا گران،قابل مشاهده و کشف آن توسط حسابرس آسان تر است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/11/01 21:49:18   |
0     0
در مواقع متعددی، وجود انگیزه های اقتصادی الزام آور برای مدیران باعث می شود که آنها دست به مدیریت سود بزنند.
1- انگیزه های قراردادی : قرارداد های بدهی – پاداش – امنیت شغلی
2- انگیزه های بازار : عرضه اولیه سهام – خرید سهام توسط مدیریت – رشد و پیش بینی سود ( زمانی که سود پایین تر ازحد معمول است ) – هزینه های شست و شوی بزرگ ( شرکتهایی که در سال جاری عملکرد بدی داشته اند، مدیریت هزینه های آتی را در سال جاری می آورد که سال بعد سود بیشتری گزارش کند )
3- انگیزه های قانونی : وارسی سیاسی – تخفیف واردات – مقررات بانکی .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/08 19:33:27   |
1     0
سود خالص، (به انگلیسی: Net income) یا درآمد خالص، در تجارت و کسب‌وکار، به آورده یا سود یک نهاد، در طول یک دوره حسابداری اطلاق می‌گردد، که از طریق کسر نمودن هزینه‌های عملیاتی و مالیات از درآمد آن شرکت، محاسبه شده باشد.[۱]

به بیان ساده‌تر، اگر هزینه‌های عملیاتی و مالیات یک شرکت را در طول یک دوره زمانی مشخص؛ مثلاً یک سال مالی، از درآمدهای آن شرکت کسر نماییم، عدد بدست آمده، نشانگر سود خالص آن شرکت می‌باشد.[۲] مثبت یا منفی بودن این عدد، نسبت مستقیم با عملکرد شرکت مورد نظر دارد. همچنین مثبت بودن سود خالص، به افزایش ارزش سهام و در نهایت افزایش حقوق صاحبان سهام می‌انجامد.[۳][۴]
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/11/16 17:08:40   |
0     0
حاکمیت شرکتی چیست؟
حاکمیت شرکتی، مجموعه روابطی است بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی بمنظور رعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری از سوءاستفاده¬های احتمالی می¬باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی مرتضایی |   1397/11/12 20:44:15   |
0     0
مدیریت سود تعهدی. به اعتقاد دچو و اسکینر )0111 )مدیریت سود تعهدی شامل انتخابهای حسابداری
در چارچوب اصول پذیرفتهشدهی حسابداری است که تالش دارد عملکرد اقتصادی واقعی را مبهم نشان دهد یا
بپوشاند. مدیریت سود تعهدی را مدیریت سود حسابداری نیز میگویند چرا که مدیریت از طریق اقالم تعهدی اختیاری
به آرایش ارقام حسابداری مطابق با اهداف مطلوب خود میپردازد. به طور کلی این روش متأثر از انتخاب روشهای
حسابداری مناسب توسط مدیریت، جهت دستیابی به سطوح مطلوب و مورد نظر سود است. ابزار مدیریت سود وسیلهای
است که مدیریت با استفاده از آن، سود مورد گزارش را در جهت اهداف خود تغییر میدهد. از آنجا که مدیریت سود
تعهدی از طریق اقالم تعهدی اختیاری صورت میگیرد، پس ابزار اصلی مدیریت سود تعهدی، اقالم تعهدی اختیاری
میباشند. اقالم تعهدی را بیشتر بدین صورت تعریف کردهاند که گویای تفاوت بین سود حسابداری و اجزای نقدی آن
است، به بیان دیگر، تفاوت بین جریان نقدی و زمانبندی شناخت معامالت است )علیآبادی و نوری فرد، 4833 .)بدین
معنی که اقالم تعهدی مثبت بزرگ، نشاندهندهی فزونی سود گزارششده نسبت به جریان وجه نقد تولیدشده توسط
شرکت میباشد که این تفاوت به دلیل بکارگیری سیستم تعهدی در حسابداری است:
Et= CFOt + Accrualt
که در آن سود )E )از دو جزء جریان نقد )CFO )و اقالم تعهدی )Accrual )تشکیل شده است. با فرض اینکه
جریان وجه نقد دستکاری نمیشود، تنها راه باقیمانده برای دستکاری سود، افزایش یا کاهش اقالم تعهدی است. در
ادبیات حسابداری اقالم تعهدی به دو نوع تفکیک شده است: اقالم تعهدی اختیاری و اقالم تعهدی غیر اختیاری.
اقالم تعهدی اختیاری آن دسته از اقالم تعهدی هستند که تحت کنترل مدیریت میباشند و به راحتی هدف
دستکاری واقع میشوند درحالیکه اقالم تعهدی غیر اختیاری تحت کنترل مدیریت واحد تجاری نمیباشند. یک عامل
بنیادی در آزمون مدیریت سود در شرکتها، تخمین عامل اختیار و اعمال نظر مدیران در تعیین سود است. بررسی
ادبیات مدیریت سود، بیانگر وجود رویکردهای متفاوت در تعیین سود گزارششده است. یکی از مهمترین رویکردها،
مبتنی بر اقالم تعهدی اختیاری به عنوان شاخصی برای تعیین و کشف مدیریت سود در واحدهای تجاری است )مشایخی
و همکاران، 4831 .)برآورد عمر مفید داراییها، تعیین ارزش اسقاط داراییها، انتخاب روشهای حسابداری مطلوب
مدیریت مثل روش استهالک، منظور کردن ذخیره کمتر برای مطالبات مشکوک الوصول و تأخیر در حذف مستقیم
داراییها را میتوان نمونهای از مدیریت سود تعهدی دانست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی مرتضایی |   1397/11/12 21:28:55   |
0     0
مدیریت سود خوب در برابر مدیریت سود بد
در مدیریت سود “بد” که در اصل، همان مدیریت سود نامناسب است، تلاش می شود عملکرد عملیاتی واقعی شرکت با استفاده از ایجاد ثبت های حسابداری مصنوعی یا تغییر برآوردها از میزان معقول، مخفی بماند. برای مثال، هیأت اجرائی هی یک شرکت ممکن است تأثیرات یک حاشیه سود کم را با ثبت درآمدهای دوره بعد در این دوره یا کاهش هزینه های مطالبات سوخت شده ، افزایش دهند. پنهان کردن روند عملیات واقعی با استفاده از تهاترهای حسابداری مصنوعی و افشا نشده از مصادیق مدیریت سود بد می­باشد که اغلب نیز امری غیر قانونی می باشد. به این دلیل وجود ذخایر مخفی، شناخت نادرست درآمد، قضاوتهای محافظه کارانه، بیش از حد یا کمتر از حد می باشد. در بدترین حالت، اینها به تقلب منجر می ‏شود. در مقابل، مدیریت سود “خوب” نیز وجود دارد. یک فعالیت عاقلانه و مناسب که بخشی از فرآیند مدیریت مالی و اعاده ارزش سهامداران می باشد، از موارد مدیریت خوب سود به شمار می­ رود. مدیریت سود خوب از فرآیند روزمره اداره یک شرکت با مدیریت عالی، محسوب می شود، که در طی آن مدیریت، بودجه معقول تعیین می­نماید، نتیجه ها و شرایط بازار را بررسی می­کند، در برابر تمامی تهدیدات و فرص تهای غیر منتظره واکنش مثبت نشان م یدهد و تعهدات را در بیشتر یا تمامی موارد به انجام می­رساند. یک شرکت نیاز به بودجه ریزی، داشتن هدف، سازماندهی عملیات داخلی و ایجاد انگیزه در کارکنانش در کنار ایجاد یک سیستم بازخورد، جهت آگاهی سرمایه­ گذارانش دارد. رسیدن به نتیجه ‏های با ثبات و قابل پیش بینی و رسیدن به روند مثبت سود با استفاده از محرک های طرح ریزی و عملیاتی خوب، نه غیر قانونی است و نه غیر اخلاقی؛ نشانه ای از مهارت ها و پیشرفت است که بازار در پی آن است و به آن پاداش می دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی مرتضایی |   1397/11/12 21:33:38   |
0     0
نکاتی در مورد تقسیم سود :
پرداخت سود سهام به صاحبان سهام عادی یکی از راههایی است که شرکت می تواند بدان وسیله مستقیما بر ثروت سهامداران اثر بگذارد. بنابراین هدف از اجرای چنین سیاستی تعیین نقشی است که این سیاست در به حداکثر رسانیدن ثروت سهامداران ایفا می کند. از انجا که سیاست تقسیم سود تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می گیرد، پرداخت تمام سود به سهامداران به معنای به حداکثر رساندن ثروت سهامداران نخواهد بود.سود انباشته همیشه یکی از منابع تأمین مالی بلند مدت برای شرکتها بوده است.معمولا “پشرکتهای سهامی عام ۳۰%سود خالص را به حساب سود انباشته منظور می نمایند. از انجائیکه بخشی از سود سالیانه به صاحبان سهام داده می شود و بخش دیگر به حساب سود انباشته منظور می گردد، هیأت مدیره می تواند سیاست های مربوط به تقسیم سود را به عنوان یک راهنما مورد استفاده قرار دهد. سود انباشته یکی از مهمترین منابع مالی بلند مدت شرکتها می باشد، در سالهای اخیر شرکتهای بزرگ برای تأمین نیازهای مالی خود اغلب از سود استفاده کرده اند. با توجه اهمیت سود تقسیم نشده در تأمین مالی سود تقسیم نشده در تأمین مالی پروژه های سرمایه گذاری شرکتها، چرا شرکتها بین سهامداران خود سود توزیع می کنند. این کار دلایل مختلفی دارد (چالاکی،پری،۱۳۸۲) که برخی از انها عبارتند از:

۱٫سود سهام،درامد باثباتی برای سهامداران فراهم می اورد بطوریکه می توانند براساس ان هزینه زندگی خود را تنظیم نمایند.

۲٫تغییرات در سود سهام،حاوی اطلاعات مفیدی برای سرمایه گذاران می باشد.

۳٫اگر سهامداران شرکت عادت به دریافت سود داشته باشند،مشکل است که بتوان به یکباره سود سهام را متوقف کرد.

۴٫عدم پرداخت سود ممکن است باعث تبلیغات تهاجمی رقبا علیه شرکت شود.

۵٫سرمایه گذاران وخریداران سهام به گزارش ها واخبار سود سهام سالیانه شرکتها توجه دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1397/11/13 12:42:07   |
0     0
مدیریت سود:
مدیریت سود در ادبیات حسابداری از مباحثی است که در حوزه سود حسابداری مطرح می شود . این مبحث در حسابداری از حدود ابتدای قرن بیستم به بعد با تحقیقات مختلفی توسط صاحب نظران رشته حسابداری شکل گرفت. هر یک از این پژوهشها از ابعاد خاصی و با عبارات متفاوتی نظیر دستکاری سود،هموارسازی سود و در نهایت مدیریت سود به موضوع پرداخته اند در ادبیات حسابداری تعاریف گوناگونی از مدیریت سود ارائه شده است که درادامه به چند مورد ان اشاره میشود.
دیوید سون و همکاران ( 1987)مدیریت سود را فرایند برداشتن گام های عمدی در چارچوب اصول پذیرفته شده حسابداری که مدیران را قادر میسازد تا سود گزارش شده را به سطح مطلوب خودشان برسانند؛ تعریف میکنند.
شیپر (1989 )مدیریت سود را مداخله ای هدفمند در فرآیند گزارشگری مالی خارجی به قصد به دست آوردن منافع شخصی بیان میدارد.
بیتی (1994 ) مدیریت سود را فرآیند تصمیم گیری آگاهانه با رعایت اصول پذیرفت ه شده حسابداری به منظور رساندن سود گزارش شده به سطح مورد نظر، تعریف کرده است.
اسکات (1997) مدیریت سود را به عنوان انتخاب سیاستهای حسابداری به منظور دستیابی به برخی اهداف خاص تعریف کرده است.
جونز و شارما (2001 )مدیریت سود نوعی اقدام آگاهانه با هدف طبیعی نشان دادن سود شرکت به یک سطح مطلوب و مورد نظر می باشد . به عقیده جونز و شارما مدیریت سود زمانی اتفاق میافتد که مدیران با استفاده از قضاوت در گزارشگری مالی و ساختار مبادلات جهت گمراه نمودن بعضی از ذینفعان درباره ی عملکرد اقتصادی شرکت یا تحت تاثیر قرار دادن نتایج قراردادی که به ارقام حسابداری گزارش شده وابسته است، در گزارشگری مالی تغییر ایجاد میکند
انگیزه مدیریت سود:
1- انگیزههای بازار سرمایه
2 - انگیز ه های قراردادی
3- انگیزه های سیاسی
4 - انگیزه های مالیاتی
5 - انگیزه های شخصی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مرتضی باغستانی |   1397/11/13 13:03:40   |
0     0
ابعاد کیفیت سود:
ویژگى سرى زمانى: این ویژگى شامل تداوم و تکرار پذیرى و قابلیت پیشگویى است
تداوم و تکرار پذیرى: تداوم و تکرار پذیرى منجربه تحقق آتى مى شود.این ساختار به معنى سودبا پشتوانه و داراى قابلیت حمایت شوندگى است
سود با کیفیت، داراى پشتوانه و قابلیت حمایت بالایى است.
در این زمینه محققینى چون کرمندىو لیپا در ،1987کولینز کوتهارى در 1989و استون وزمجسکى در 1989ضریب کوواریانس بین بازده سهام و سطوح سود را معیار تداوم سود مى دانند.
قابلیت پیشگویى: قابلیت پیشگویى اجزاى سود، براى بهبود قابلیت و توانایى استفاده کنندگان درتخمین اجزاى سود است. این قابلیت به مفید بودن در تصمیم گیرى مربوط بوده، اغلب محققین به آن، به عنوان قابلیت سود گذشته در پیش بینى سودآتى نگاه مى کنند.
نقدشوندگى و اقلام تعهدى: در این دیدگاه، نسبت جریان نقدى حاصل از فعالیت هاى عملیاتى به درآمد، معیارى از کیفیت سود است، به طورى که نزدیکى به نقد نیز به معناى کیفیت بالاى آن بوده، توسط محققینى چون راجت)،(2002 هریس) (2000و پنمان) (2001مورد تاکید قرار گرفته است. پس میزان نزدیکى به جریان نقدى، یکى دیگر از ساختارهاى کیفیت سود است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics