تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی میزان توجه به مؤلفه های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی

پژوهش حاضر با هدف بررسی مولفه های سواد مالی و سواد اقتصادی در محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی انجام شده است. روش تحقیق از نوع تحلیل محتوا و جامعه آماری کتاب های درسی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 92-1391 است. در این پژوهش حجم نمونه شامل تمامی محتوای کتاب های درسی ریاضی (پایه های اول تا ششم)، تعلیمات اجتماعی (پایه سوم)، مطالعات اجتماعی (پایه ششم ابتدایی) همچنین بخش مدنی محتوای کتاب های تعلیمات اجتماعی پایه های چهارم و پنجم ابتدایی است. برای جمع آوری داده های مورد نیاز از فرم های تحلیل محتوای کد گذاری شده با تاکید بر چهار مولفه اصلی سواد مالی و چهار مولفه اصلی سواد اقتصادی استفاده شده است. روایی صوری و محتوایی ابزار پژوهش، بر اساس نظرات متخصصان و پایایی آن پژوهش بر اساس روش هولستی با ضریب پایایی 95% برای سواد اقتصادی و 93% برای سواد مالی محاسبه شده است. داده های حاصل از فرآیند تحلیل محتوا حاکی از آن است که میزان توجه به هر یک از مولفه های سواد مالی و اقتصادی درمحتوای کتاب های درسی متفاوت است؛ ضمنا به مولفه های سواد اقتصادی بیشتر از سواد مالی پرداخته شده است. با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش و نقش سواد مالی و اقتصادی در دنیای امروز، تاکید بیشتر برمولفه های سواد مالی و اقتصادی در محتوای کتاب های درسی دوره ابتدایی بیش از پیش ضروری به نظر می رسد.
 

تاریخ ثبت: 1396/04/14
تعداد مطالعه: 473
تعداد دریافت: 14
حجم فایل : 1.44 MB
گروه: سواد مالی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سعید میرجلیلی |   1397/11/17 13:05:40   |
0     0
سواد مالی و سرمایه گذاری با اقتصاد دانش بنیان و دانش همبستگی خوبی می تواند داشته باشد تا هموطنان از منافع اقتصاد دانش هم بهره ببرند و خلاقیت ها افزایش دهند
که برای بقا در شرایط اقتصادی نوین لازم و ضروری است.
سواد مالی کمک می کند که چه وقت و چگونه از منابع و توانمندی های خود در مسیر تولید ثروت استفده کنیم.
البته این اموزش فقط از مبادی رسمی نیست بلکه مطالب مطرح شده در سواد مالی و سرمایه گذاری از نظر عوامل سه گانه شناختی، عاطفی و روانی، حرکتی بیشتر معطوف به حوزه شناختی و در سطح دانش و درک فرصت ها و هنر دادو ستد فرصت ها قابل ردیابی است.
کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی به عنوان طبقات اثر بخش حوزه شناختی در تقویت سواد مالی مهم است تا به درک و استنباط دقیق از مفهوم سرمایه گذاری و تولید ثروت هم کمک شود.
همچنین نیاز است این مفاهیم برای هر مقطع تحصیلی و همچنین هر قشری ، دسته بندی شده و به فراخور سن و پایه تحصیلی آنان تنظیم و عرضه شود.
بسیاری از اندیشمندان عرصه علوم انسانی، توسعه اجتماعی را در گرو تربیت نسلی که کنجکاو و پرسشگرا ست دانسته اند، نسلی که خود می تواند پویا و همچنین مولد فکر و اندیشه و تولید کننده ثروت و ثروت شناس باشد.
با فراگیر شدن بورس کشور در مسیر موفقیت طرح توزیع سهام عدالت در میان همه جمعیت و خانوارهای ایرانی ایجاب می کند سواد مالی هم توسعه یابد که البته در چارچوب مسئولیت اجتماعی بورس مد نظر است.
بازار سرمایه کشور در حال حاضر شامل بورس اوراق بهادار، بورس کالا ، فرابورس
و بورس انرژی است و ابزارهای معاملاتی هم به تدریج توسعه یافته و در حال توسعه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics