تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

با توجه به آنکه پروپزال یکی از دغدغه های دوره تحصیل دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا می باشد لذا جهت اطلاعات بیشتر دانشجویان عزیز نحوه نگارش آن را به استحضار می رساند:

 

پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید. 

 نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع :

عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود. 

-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.

-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد. 

 -3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.

 -4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.

-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.

 

منبع : کتاب تدوین پایان نامه ، رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی

             

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجتبی میرجلیلی |   1395/02/13 13:07:08   |
3     0
با سلام
ترم دوم واسه جستجوی کلید واژه و جستجوی مقالات لاتین حدود یکماهی از سر کار که میومدم یک و دو شب وقت گذاشتم که در نهایت به کل منصرف و نا امید و خسته شدم و تصمیم گرفتم کار پایان نامه را بدم بیرون، تا اینکه یه روز توی دانشگاه با خانم حسنی آشنا شدم خداخیرشون بده واسم کاملا و مختصر و با دل صبر واسم توضیح دادن که کجا و چجوری برم جستجو کنم و بعد آدرس بالای مرور گر را کپی و برم توی سایت دیگه جستجو و اصل مقاله را دانلود کنم . کاش می شود در انتخاب موضوع، سایت ها و فوت و فن جستجو اونو به مطالبتون اضافه کنید تا دوستانی که میخان شروع کنن راحت تر باشد البته به امید اینکه قدر این مطالب و تجربیاتی که با مطالعه و سختی به دست اومده را بدونن .
باتشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه حسنی صدرآبادی |   1395/02/13 15:54:14   |
با سلام و عرض ادب خدمت دانشجوی عزیز
از آنجایی که انتخاب موضوع و روش های پیدا کردن آن یکی از دغدغه های اکثر دانشجویان هست در این سایت تیم متفکران نوین مالی مقالات لاتین جدید از بهترین مجلات را در اختیار همه دانشجویان قرار داده اند .
لینک مقالات تخصصی science direct
http://share.drtaftiyan.com/SC.php?type=component_sections&id=20&sid=202
دانشجویانی که مایل هستند مستقیما از سایت های خارجی مقاله لاتین دریافت کنند و در این زمینه تخصص ندارن به لینک زیر مراجعه کنند.
http://share.drtaftiyan.com/SC.php?type=component_sections&id=2&sid=99
موفق و پیروز باشید
نازنین حشمتی |   1395/02/14 20:57:30   |
با عرض سلام خدمت آقای میرجلیلی:
تیم متفکران نوین مالی برای راحتی شما و دانشجویان عزیزی که در انتخاب موضوع و جستجوی کلید واژه مشکل دارند مقاله ای آماده کرده است که درآن به زبان ساده ، روش یافتن کلیدواژه فارسی و لاتین را در یکی از سایت ها توضیح داده است که در لینک زیر می توانید این مقاله را دریافت کنید:
http://share.drtaftiyan.com/SC.php?type=component_sections&id=3&sid=109
به امید موفقیت همه شما دانشجویان عزیز.....
رویـــا اسماعیلی |   1395/04/30 09:51:03   |
1     1
سلام خدمت خانم دکترتفتیان.مرسی بابت اطلاعات خوبی که دراختیاردانشجویان گذاشتید.ان شالله هرجاهستید موفق و موید باشید و یه تشکر ویژه از اعضای تیم متفکران نوین مالی.واقعا خیلی به ما کمک کرد.ممنون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/08/13 13:23:34   |
0     0
مفید و مختصر بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/08/17 20:32:43   |
1     0
در بخش موضوع می بایست جوانب موضوع ، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر ، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید. روشن کنید چرا این موضوع باید برای استاد راهنمای بالقوه ی شما جذاب باشد؟ چه مشکل یا مساله ی جدیدی را می خواهید مطرح کنید؟ و چرا حل آن مهم است؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/08/17 20:42:23   |
1     0
هر چند انتخاب موضوع و فرایند تهیه و تکمیل یک پروپوزال به راحتی و در مدت زمانی کوتاه انجام می شود، ولی باید توجه داشت که پروپوزال در واقع پیشنهادیه تحقیق بوده و به منزله نقشه های محاسباتی ساختمان است، لذا چنانچه با دقت و با محاسبات دقیق طراحی گردد، پژوهشگر در انجام مراحل بعدی با مشکل اساسی روبرو نخواهد شد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/03 15:20:16   |
1     0
در قسمت عنوان انگلیسی حرف اول همه کلمات به جز حروف ربط و اضافه باید بزرگ باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حیدری |   1395/10/05 01:04:32   |
1     0
پس از انتخاب موضوع، محقق باید چهارچوب کار و سرفصل های اصلی تحقیق ـ که در لاتین به آن پلان (Plan ) یا نقشه کار گفته می شود ـ را تهیه و تنظیم نماید. هر موضوع تحقیقی می تواند اقتضای طرح و چهارچوب خاص خود را داشته باشد؛ بنابراین نمی توان قالب یکسانی را برای تمامی موضوعات ارائه نمود ؛ اما آنچه که محقق باید در بررسی هر موضوعی در نظر داشته باشد، ارائه پژوهش خود در قالب و طرحی مشخص کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 10:26:38   |
1     0
انتخاب موضوع تحقیق اولین مرحله در تدوین و اجرای یک طرح پژوهشی است و رکن اصلی هر تحقیق علمی تلقی میشود، در این مرحله مشخص می گردد که مجهول تحقیق چیست و چه چیزی باید معلوم شود، انتخاب موضوع تحت تاثیر دو عامل شخصیت و محیط محقق قرار دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حیدری |   1395/10/09 18:51:06   |
2     0
قبل از نهایی ساختن پروپزال پژوهش وتسلیم آن لازم است پژوهشگر به ارزیابی میزان مطلوبیت ان بپردازد.
1 موضوع زمینه پژوهش و اهمیت موضوع توضیح داده شده باشد.
2 قصد ازانجام پژوهش
3 ضرورت انجام پژوهش
4 چرایی انجام پژوهش به صورت کیفی
5 پارادیم پژوهش
6 نوع پژوهش کیفی ودلایل انتخاب آن
7 زمینه پژوهش از نظر اجتماعی و....
8 چارچوب مفهمومی پژوهش
9 چگونگی ارتباط پژوهشگر با سوژه های پژوهشی بر اساس پارادایم پژوهششی
10 ملاحظات اخلاقی حقوق پژوهشگران
11 ابعاد ومحورهای ملاحظات اخلاقی
12 روش ویا روش گرد آوریداده
13 نوع داده
14 ابزار گردآوری داده
15 روش ویا روش های تحلیل دادها و........
16داعتبار وتایید پذیری .قابلیت انتقال وقابلیت وابستگی
17 محدویت های پژوهشی در پارادایام انتخابی
18 پژوهشگر خود را از منظر ارتباط با موضوع پژوهشی معرفی کرده باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/10 12:02:17   |
2     0
اولین قدم برای نوشتن یک پروپوزال انتخاب موضوع است و موضوع باید دارای معیارهایی باشد که خلاصه آنها به شرح زیر است.
معیارهای انتخاب یک موضوع تحقیقاتی چیست؟
1- موضوع باید مناسبت داشته باشد
2-اجتناب از دوباره‌کاری در موضوع طرح
3- موضوع قابلیت اجراء را داشته باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/10 12:04:35   |
1     0
موضوع قابلیت اجراء را داشته باشد:
یعنی آیا تمامی امکانات و شرایط لازم برای انجام تحقیق درخصوص موضوع مذبور در آن مکان فراهم است یا نه؟ و یک موضوع حتی اگر تمامی ویژگی‌های لازم را داشته باشد، اما قابل انجام نباشد، موضوع خوبی نخواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/10 12:05:08   |
1     0
موضوع باید مناسبت داشته باشد:
یعنی موضوع جزء موضوعات اولویت دار باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجیدی نژاد |   1395/10/10 12:06:01   |
1     0
اجتناب از دوباره‌کاری در موضوع طرح:
برای اینکه بدانیم موضوع مورد تحقیق ما تکراری است یا نه و آیا ارزش تحقیق دارد یا نه، باید متون مرتبط بررسی شود. با توجه به امکانات موجود و در دسترس، این امر کار دشواری نیست. محقق می‌تواند با مراجعه به مقالات داخلی و خارجی، خلاصه کنگره‌ها تماس با سایر محققینی که درخصوص موضوع پژوهش یا موضوعات مشابه کار کرده‌اند، نظری اجمالی به کارهای سایر محققین داشته باشد. البته ذکر این نکته لازم است که زمانی یک موضوع تکراری است که تمامی ابعاد تحقیق و موضوع مانند هم باشند. ولی اگر از نظر زمانی یا مکانی با هم متفاوت باشند، موضوع دیگر تکراری نیست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز جعفرزاده |   1395/10/10 15:36:47   |
1     0
نگارش پروپوزال
پس از تأیید موضوع پروپوزال و انجام کنفرانس سه نفره بین دانشجو، پژوهشگر و موسسه، نگارش پروپوزال آغاز میشود.در طی این فرایند دانشجو هر زمان که بخواهد امکان برقراری ارتباط با پژوهشگر را دارد.پس از نگارش پروپوزال برای دانشجو ارسال میگردد که پس از مطالعه پروپوزال توسط دانشجو و در صورت نیاز آموزش در راستای درک بیشتر موضوع، پروپوزال برای استاد راهنما ارسال میگردد.در صورت نیاز اصلاحات پروپوزال، بصورت کامل انجام میشود و در نهایت برای تأیید پروپوزال به قسمت پژوهش دانشگاه ارسال می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 21:59:21   |
2     0
پس از آنکه پژوهشگر موضوع تحقیق را با توجه به علاقه ، توانایی خود و بدیع بودن ، قابل پژوهش بودن، اهمیت و اولویت داشتن و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی و مالی موضوع انتخاب نمود باید این موضوع را با یک عنوان که در برگیرنده تمام موضوع تحقیق باشد بیان نماید .
عنوان تحقیق به فراخور نوع تحقیق ( بنیادی ، کاربردی و ... ) باید در عین خلاصه بودن دقیقاً بیان نماید که در حین تحقیق چه متغییر هایی بررسی خواهد شد ، همچنین می بایست جامعه تحقیق ، زمان و مکان تحقیق در عنوان کاملاً مشهود باشد( در مورد تحقیقات کاربردی) .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 02:00:25   |
3     0
پروپزال پیش نویس پ‍ژوهشی که دانشجو می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی به شیوه تحقیق خود انجام دهد.
از آنجایی که پروپوزال ارائه شده توسط دانشجو یکی از مواردی که در پذیرش دانشجو در دانشگاه بسیار تاثیر گزار است به همین دلیل توضیح اهمیت آن موضوع، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته و نتایجی که از آن عاید خواهد شد و همچنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را به طور کامل شرح دهید.
ظاهر پروپوزال به مقتضای رشته تحصیلی شما می تواند متفاوت باشد ولی به خاطر داشته باشید تمامی بخش های زیر را باید شامل شود:

1- موضوع تحقیق (Field of Research)
ذیل عنوان موضوع تحقیق می بایست عنوان دقیق تحقیق خود را ذکر کنید. از آنجایی که عنوان پروپوزال نشانگر محتوای آن است در انتخاب آن دقت لازم را مبذول فرمایید. برای مثال :
Title: .....................................................

2- توضیح موضوع و اهمیت آن (Topic of Research Proposal)
در این بخش می بایست جوانب موضوع، چگونگی ارتباط آن با رشته تحصیلی مورد نظر، و اهمیت موضوع به لحاظ علمی و کاربردی را توضیح دهید.
سعی کنید به طور واضح اعلام نمایید که قصد طرح چه موضوعی یا مسئله ای را دارید. در نظر داشته باشید موضوع را طوری مطرح نمایید که حل مسئله در نظر استاد راهنمای شما بسیار مهم جلوه کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 02:06:11   |
2     0
از طرح عنوانی که تنها زیبا باشد اما گویای متن تحقیقاتی شما نباشد خودداری نمایید!
در نظر داشته باشید عنوان پروژه خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید می باشد بنابراین سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه، چارچوب کلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید گویای آن چه شما می خواهید ارائه دهید باشد.
اصل موضوع تحقیقاتی و موارد که در کناره آن می خواهید طرح نمایید را مد نظر قرار داده و عنوان را با توجه به آن چیدمان نمایید.
حد المقدور عنوان پروژه را بسیار کوتاه انتخاب نمایید و کلمات اضافی را به طور کامل حذف نمایید.
موضوعاتی را انتخاب نمایید که جنبه کلی داشته باشد و به خاطر داشته باشید موضوعی را در نظر بگیرید که برای استاد راهنمای شما جذابیت داشته باشد.
ساده ترین، مناسب ترین، عملی ترین، علمی ترین روش که برای تحقیق شما ممکن است را انتخاب کنید.
حتماً درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. متن پروپوزال می بایست به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.
از آنجایی که در تحصیل به شیوه تحقیق پروپوزال نشانگر توانایی های شماست و به طور کلی سنجش علمی شما تنها از طریق آن صورت می گیرد تلاش و دانش خود را برای تنظیم آن به کار بگیرید و به طور کلی پروپوزال را جدی بگیرید!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 03:02:12   |
1     0
طرح مساله:
پژوهشگر در این قسمت باید بکوشد سئوالهای وسوسه انگیز بسوی تحقیق جذب کند و ذهن مخاطب را از امور بدیهی و همیشگی دور سازد وچالشی در ذهن او پدید آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:23:27   |
0     0
پس از آنکه پژوهشگر موضوع تحقیق را با توجه به علاقه ، توانایی خود و بدیع بودن ، قابل پژوهش بودن، اهمیت و اولویت داشتن و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی و مالی موضوع انتخاب نمود باید این موضوع را با یک عنوان که در برگیرنده تمام موضوع تحقیق باشد بیان نماید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:31:00   |
0     0
-حتما در هنگام انتخاب موضوع دقت کنید که موضوع تحقیق شما باید برای کسی که پروپوزال را مورد بررسی قرار میدهد جذاب و جالب باشد و استفاده از بودجه ی دولتی برای انجام آن پروژه پژوهشی معقول به نظر برسد.
-سعی کنید موضوع پروپوزال کاملا روشن و ساده باشد. از خوشگل کردن بی مورد عنوان تحقیق جدا خودداری کنید !
- عنوان پروژه خود را به صورت مجموع خلاصه ای فشرده از آن چه که در ذهنتان دارید در نظر بگیرید. و سعی کنید با همان یک جمله ی کلیدی در عنوان پروژه بتوانید چارچوب کلی تحقیق و پژوهش و هدف هایتان را به خواننده انتقال دهید. عنوان و هدف کار تحقیقی شما باید کاملاً مشخص باشد که شما قصد داریئ چه چیزهایی را و در چه شرایطی مورد مطالعه و ارزیابی قرار دهید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:41:21   |
0     0
عنوان پژوهش باید ارزش تحقیق داشته باشد.
پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد.
موضوع تحقیق در حوزه کاری و تخصصی پژوهشگر باشد.
موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد که جامعه به انجام تحقیق در مورد آن نیازمند باشد و پژوهش بتواند با نتایج خود مشکلی را از جامعه برطرف کند.
پژوهشگر به عنوان تحقیق و انجام پژوهش در مورد آن میل و علاقه داشته باشد.
موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد که هدف های تحقیق را بیان کند .
بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مکانی و محدوده زمانی پژوهش مشخص گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 11:50:07   |
0     0
1- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
2- دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
3- از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
4- به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
5- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابولفضل دهقان |   1395/10/28 11:51:38   |
0     0
انتخاب موضوع تحقیق اولین مرحله در تدوین و اجرای یک طرح پژوهشی است و رکن اصلی هر تحقیق علمی تلقی میشود، در این مرحله مشخص می گردد که مجهول تحقیق چیست و چه چیزی باید معلوم شود، انتخاب موضوع تحت تاثیر دو عامل شخصیت و محیط محقق قرار دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:13:25   |
0     0
پس از آنکه پژوهشگر موضوع تحقیق را با توجه به علاقه ، توانایی خود و بدیع بودن ، قابل پژوهش بودن، اهمیت و اولویت داشتن و در دسترس بودن منابع اطلاعاتی و مالی موضوع انتخاب نمود باید این موضوع را با یک عنوان که در برگیرنده تمام موضوع تحقیق باشد بیان نماید .
عنوان تحقیق به فراخور نوع تحقیق ( بنیادی ، کاربردی و ... ) باید در عین خلاصه بودن دقیقاً بیان نماید که در حین تحقیق چه متغییر هایی بررسی خواهد شد ، همچنین می بایست جامعه تحقیق ، زمان و مکان تحقیق در عنوان کاملاً مشهود باشد( در مورد تحقیقات کاربردی) .
بطور مثال می توان به عناوین ذیل اشاره نمود :
الف – بررسی رابطه فقر و افت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی محمد آباد در سال تحصیلی 86-85 .
همانگونه که ملاحظه می کنید دوره تحصیلی ، زمان و شهر (جامعه تحقیق) ، متغییرها فقر و افت تحصیلی در عنوان فوق کاملاً مشهود است و یا می توان در موضوع های اجتماعی عنوان ذیل را مثال زد .
ب- شناسایی روند گرایش جوانان شهر اصفهان نسبت به مشاغل مختلف در دودهه گذشته .
در این عنوان نیز زمان ، جامعه و متغییر مشهود است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صدیقه شکران |   1395/10/28 20:20:00   |
0     0
پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صغری شکران |   1395/10/28 20:21:11   |
0     0
. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود.
-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
-3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
-4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات میراحمدی |   1395/10/28 20:52:22   |
0     0
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت خانم دکتر تفتیان و بقیه اعضای. تیم متفکران نوین مالی.مطالب فوق العاده مفید بودند ک شایستگی تشکر وقدردانی را دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/11/01 19:27:50   |
0     0
پس از انتخاب موضوع، محقق باید چهارچوب کار و سرفصل های اصلی تحقیق ـ که در لاتین به آن پلان (Plan ) یا نقشه کار گفته می شود ـ را تهیه و تنظیم نماید. هر موضوع تحقیقی می تواند اقتضای طرح و چهارچوب خاص خود را داشته باشد؛ بنابراین نمی توان قالب یکسانی را برای تمامی موضوعات ارائه نمود ؛ اما آنچه که محقق باید در بررسی هر موضوعی در نظر داشته باشد، ارائه پژوهش خود در قالب و طرحی مشخص کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 06:48:16   |
0     0
ساله و موضوع تحقیق عبارت از شرایطی است که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کند و کاو کند.
مساله مشکل احساس شده ای است که محقق به آن علاقمند است و می خواهد راه حل آنرا بیابد هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت که او موضوع و مساله تحقیق خویش را انتخاب کرده است اما احتمالا از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آنرا ادراک کنند عاجز است.
به عبارت دیگر، او در این مرحله چون یک نقاش، طرح کلی خویش را ترسیم کرده است و برای فهماندن آن به دیگران نیازمند برجسته کردن ویژگیها و جزئیات آن می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/05 17:13:11   |
1     0
۹ نکته کلیدی نوشتن پروپوزال ارشد و دکتری

۱- پروپوزال را با موضوع شروع نکنید، بلکه عنوانی مانند مثال زیر را در روی جلد بیاورید و بعد متن پروپوزال را بنویسید :

A PhD / Master Dissertation Proposal Presented to

The Department of Gerontology

Faculty of Gerontology

University Putra Malaysia

By : Maryam Mobini

۲- این نکات را در مورد انتخاب و نگارش تیتر پروژه رعایت کنید :

الف ) سعی کنید موضوع روشن و ساده باشد. از خوشگل کردن عنوان تحقیق خودداری کنید !

ب ) عنوان پروژه را به صورت خلاصه ای فشرده از آن چه در ذهن دارید در نظر بگیرید. سعی کنید با همان یک جمله عنوان پروژه بتوانید چارچوب کلی تحقیق و هدف هایتان را به خواننده منتقل کنید. عنوان کار شما باید کاملاً مشخص کند که شما می خواهید چه چیز را و در چه شرایطی مطالعه کنید.

پ ) در جمله بندی عنوان پروژه دقت کنید تا چیدمان آن طوری باشد که آن چه اصل موضوع تحقیق شماست از فرع آن قابل تشخیص باشد. به این دو مثال دقت کنید:

۱- Red-haired Musicians and Their Preferences for Music Style

۲- Music Style Preferences of Red-haired Musicians

در این جا هر دو جمله ظاهراً یک مفهوم را منتقل می کنند:”سلیقه موزیسین های مو قرمز در انتخاب سبک موسیقی” . اما عملاً تفاوتی بین این دو وجود دارد و آن هم این است که در جمله اول ، تعبیر خواننده این است که توجه بیشتر ما به موزیسین های مو قرمز است و ما اول موزیسین های مو قرمز را بررسی می کنیم و بعد به سلیقه موسیقیایی آن ها می پردازیم. اما در جمله دوم بر عکس ، اولویت به سبک های موسیقی و سلیقه موسیقیایی داده شده و موزیسین های مو قرمز در درجه دوم قرار دارند.

ت ) سعی کنید کلمات اضافی را از عنوان پروژه حذف کنید . دو مثال زیر در واقع یکی هستند ، اما شماره ۲ مقبولیت بیشتری دارد :

۱- The Systematic Development which has occurred during last 50 years and has Changed the face of Southeast Asia

۲- Changes and Development in Southeast Asia

– در مورد (۱)هدف هایی که از تحقیق دارید و (۲) ابژه ای که برای مطالعه انتخاب کرده اید (Objectives) حتماً دقت کنید که در رابطه کامل با هم باشند و در نگارش پروپوزال سعی کنید که این رابطه را به خوبی نمایش دهید. منظور این است که مثلاً اگر هدفی که می خواهید به آن برسید ، نامناسب بودن عروسک های باربی برای تربیت دختران هست ، انتخاب ابژه ای مانند جامعه دختران ۱۵ ساله ساکن منطقه ۲۰ تهران ، نا مناسب و نامربوط به نظر می رسد. توجه داشته باشید که بهترین ابژه را برای رسیدن به هدفتان انتخاب کنید.

۴- در زمینه چگونگی انتخاب روش تحقیق نیز ، وضع به همین ترتیب است. سعی کنید مناسب ترین ، عملی ترین ، علمی ترین و هم خوان ترین روش را برای پژوهش مورد نظرتان انتخاب کنید.



۵- پروپوزال را تمیز و با بخش بندی مناسب تحویل دهید. سعی کنید مرز بین عنوان ها مشخص باشد و مطالب را بر روی ۱ روی کاغذ A4 تایپ کنید.



۶- حجم پروپوزال میبایست برای دوره های کارشناسی ارشد حداقل ۵ صفحه و برای دکتری حداقل ۸ صفحه باشد. در این میان حداقل یک صفحه به ادبیات تحقیق و حداقل یک صفحه به منابع تحقیق اختصاص دهید. سعی کنید از منابع جدید و به روز استفاده نمایید و همه ی منابع پروژه فارسی زبان نباشند. هم چنین توجه بفرمایید فونت استاندارد برای پروپوزالTimes and New Romans با سایز ۱۲ است.

۷- از نوشتن موارد اضافه در پروپوزال ، مثل عریضه نویسی برای استاد راهنما و غیره ، جداً خود داری کنید. از توضیح اضافه هم پرهیز کنید.

۸- در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن پروپوزال با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. متن پروپوزال می بایست به لحاظ علمی و ادبی هیچ غلطی نداشته باشد.



۹- پروپوزال را جدی بگیرید! سنجش علمی شما در واقع فقط از طریق پروپوزال میسر است . پس تمام تلاش و دانش خود را برای تنظیم آن به کار بگیرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:06:04   |
0     0
اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش عبارت است از مجموع اطلاعاتی که مشخص می کند نتایج این تحقیق، تا چه حد بر ای محقق و نیز تا چه حد برای دیگران مفید و مثمر می باشد. به عبارت دیگر، نتایج این تحقیق منشأ چه دستاوردها و آگاهی های جدیدی است؟؛ به هنگام نوشتن اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش توجه داشته باشید که اولاً، مشخص کنید که این پژوهش چه موردی را برای دیگران روشن خواهد کرد و یا در چه موردی اطلاعات جدیدی در اختیار دیگران خواهد گذاشت. ثانیاً، نتایج حاصل از این پژوهش در کجا و کدام قسمت و چگونه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
در این زمینه باید معلوم شود که نتایج حاصل از این پژوهش چگونه در قسمت های مختلف آموزش، خدمات و مدیریت حرفة موردنظر و یا گسترش علم به طور اعم تأثیر خواهد گذاشت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 14:39:43   |
0     0
1-عنوان باید خلاصه روشن ورسا باشد
2-نباید از عبارات نامفهوم وگیج استفاده شود
3-عبارت عنوان پزوهش باید برا کمترین تعداد کلمات محتوای گزارشی را معرفی کند.
4-عنوان باید فاقد اشتباه املایی ودستوری باشد.
5-عنوان را نباید با عبارات بررسی و مطالعه وپزوهشی درباره ی..... شروع کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/08/29 08:22:47   |
1     0
پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:34:51   |
0     0
عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود.
-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
-3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
-4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 20:28:45   |
0     0
نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع

عنوان موضوع از همه قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود.

۱- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.

۲- دربرگیرنده تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.

۳- از به کار بردن مخففها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.

۴- به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.

۵- سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.

فراموش نکنید که پروپوزال یا طرح تحقیق ، پیش نویس پ‍ژوهشی است که شما می بایست برای اخذ مدرک تحصیلی خود انجام دهید. در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید. هم چنین روش یا روش هایی که در پژوهش از آن ها بهره خواهید گرفت را ذکر می کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید محمد میری |   1396/09/15 14:21:43   |
0     0
موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی

بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/17 23:41:19   |
0     0
نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع :
1- عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.

2 -دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
3-از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.

4-به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.

5 -سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/19 07:46:40   |
0     0
عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/09/27 19:10:55   |
0     0
نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع :
عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود.
-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.
-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.
-3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.
-4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.
-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/09/30 14:13:35   |
0     0
نکات مهم در نوشتن عنوان موضو در پروپزال :

عنوان موضوع از همة قسمتهای کار بیشتر خواننده دارد. پس در انتخاب عنوان باید دقت کرد و به نکات زیر توجه نمود.

-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.

-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.

-3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.

-4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.

-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/01 23:19:49   |
0     0
ویژگیهای موضوع تحقیق:
1علاقه پژوهشگر2بدیع بودن3پژوهش پذیر بودن4اهمیت واولویت5توانایی پژوهشگر6منابع مادی7منابع اطلاعاتی8به صرفه بودن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/02 23:10:37   |
0     0
اصولا برای نوشتن هر پروپوزال باید مراحلی را طی کرد که دراینجا نکات آن رایاد آورمی شویم :

اولین نکته انتخاب موضوع پروپوزال است که اهمیت آن را قبلا هم شرح دادیم باید زمینه موضوع چیزی باشد که مورد علاقه شما در آن رشته بخصوص باشد این زمینه موضوع را باید با جستجو کردن درسایت های مقالات علمی پیدا کنید یعنی با خواندن این مقالات احتمالا سوالهایی برای شما پیش خواهد آمد که همین سوالها، موضوع پایان نامه شما را تشکیل خواهد داد .نکته بعدی که خیلی هم مهم است نگارش پروپوزال است که جزء سخت ترین قسمتها می باشد وبرخی به خاطرجدی نگرفتن آن به مشکلات زیادی برخورد می کنند . درنکته سوم گاهی به طراحی پرسشنامه نیازمی باشد که این مرحله هم از اهمیت ویژه ای برخورداراست ودرصورتی که قصد طراحی پرسشنامه را داشته باشید باید حتما به متخصصین آمار مراجعه فرمایید تا پرسشنامه شما مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.

انجام کارعملی یا آماری ،نکته چهارم ما است .

نکته پنجم هم جمع آوری اطلاعات ونگارش پیشینه تحقیق ادبیات موضوع می باشد البته آنچه که دراین مرحله مهم است معتبربودن منابع علمی است .

مرحله آخرهم نتیجه گیری و ویرایش نگارش می با شد که این مرحله نیز از اهمیت خاصی برخوردارمی باشد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1396/10/09 12:38:39   |
0     0
عنوان موضوع باید:
۱) بیش از دو مفهوم کلیدی را دربرنداشته باشد
۲) کلی نبوده وقلمرو محدودی پوشش دهد
۳) عاری از پیش داوری وجهت گیری باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:16:00   |
0     0
عنوان پژوهش باید ارزش تحقیق داشته باشد.
پژوهشگر باید توان انجام تحقیق را داشته باشد.
موضوع تحقیق در حوزه کاری و تخصصی پژوهشگر باشد.
موضوع پژوهش باید به گونه ای باشد که جامعه به انجام تحقیق در مورد آن نیازمند باشد و پژوهش بتواند با نتایج خود مشکلی را از جامعه برطرف کند.
پژوهشگر به عنوان تحقیق و انجام پژوهش در مورد آن میل و علاقه داشته باشد.
موضوع تحقیق باید عملی و اجرائی بوده و قابلیت انجام تحقیق را داشته باشد .
عنوان تحقیق باید به گونه ای باشد که هدف های تحقیق را بیان کند .
بهتر است در عنوان تحقیق، قلمرو مکانی و محدوده زمانی پژوهش مشخص گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ZahraAkhavan |   1396/10/19 23:19:48   |
0     0
پروپزال چیست و چگونه بنویسیم؟
پروپوزال چیست؟

مارس 17, 2017/0 دیدگاه /در ارائه دانشجویی /توسط علی اصغر رزمجو
پروپوزال چیست و روش انجام آن چگونه است؟

شاید برای شما این سوال پیش آمده که پروپوزال چیست؟ پروپوزال یا طرح پیشنهادی را اکثر دانشجویان شنیده اند. اما دسته ای از دانشجویان نیز هستند که به تازگی با واژه پروپوزال آشنا شدند و می خواهند بدانند که پروپوزال چیست. البته این مقاله صرفا جهت آشنایی شما با پروپوزال است ولی دید خوبی به شما خواهد داد.

از آنجایی که عادت ندارم موضوعاتی که به صورت مقاله در وب سایت کلام سبز قرار می دهم پیچیده و زیاد فنی باشد به همین خاطر این مقاله نیز به به صورت ساده و روان در اختیار شما قرار داده می شود.

ابتدا این فیلم را ببینید:




یک مثال ساده در باره این که پروپوزال چیست

وقتی یک مهندس یا معمار قرار است یک ساختمان بسازد اول فکر می کند و بعد با استفاده از قلم و کاغذ یک طرح کلی رسم می کند و یا آن را در کامپیوتر شبیه سازی می کند و بعد از این که با چند نفر مشورت کرد و ایرادات کار گرفته شد شروع به ساختن می کند.
شما هم وقتی می خواهید پایان نامه خود را تدوین کنید دقیقا همین کار را باید انجام دهید تا بعد در حین پژوهش با کلی سوال و مساله مبهم روبرو نشوید.

در واقع شما وقتی می خواهید پایان نامه خود را انجام دهید، دانشگاه از شما می خواهد که یک فرم پروپوزال از سایت دانشگاهتان دانلود کنید و آن را تکمیل کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:43:51   |
0     0
نکات مهم در نوشتن عنوان موضوع :
-1 عنوان نباید خیلی کوتاه و یا خیلی طویل باشد.

-2 دربرگیرندة تمام محتویات کار تحقیقاتی باشد.

-3از به کار بردن مخفف ها، اصطلاحات و کلمات غیر مصطلح و کلمات انگلیسی که معادل فارسی دارند، اجتناب شود.

-4به صورت خبری نوشته شود و از عناوین اختصاری استفاده نشود.

-5 سال و مکان انجام تحقیق حتماً ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/10/28 14:02:09   |
0     0
اولین نکته انتخاب موضوع پروپوزال است که اهمیت آن را قبلا هم شرح دادیم باید زمینه موضوع چیزی باشد که مورد علاقه شما در آن رشته بخصوص باشد این زمینه موضوع را باید با جستجو کردن درسایت های مقالات علمی پیدا کنید یعنی با خواندن این مقالات احتمالا سوالهایی برای شما پیش خواهد آمد که همین سوالها، موضوع پایان نامه شما را تشکیل خواهد داد .نکته بعدی که خیلی هم مهم است نگارش پروپوزال است که جزء سخت ترین قسمتها می باشد وبرخی به خاطرجدی نگرفتن آن به مشکلات زیادی برخورد می کنند . درنکته سوم گاهی به طراحی پرسشنامه نیازمی باشد که این مرحله هم از اهمیت ویژه ای برخورداراست ودرصورتی که قصد طراحی پرسشنامه را داشته باشید باید حتما به متخصصین آمار مراجعه فرمایید تا پرسشنامه شما مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/10/29 18:58:49   |
0     0
باید به این نکته توجه داشت
موضوع قابلیت اجراء را داشته باشد:
یعنی آیا تمامی امکانات و شرایط لازم برای انجام تحقیق درخصوص موضوع مذبور در آن مکان فراهم است یا نه؟ و یک موضوع حتی اگر تمامی ویژگی‌های لازم را داشته باشد، اما قابل انجام نباشد، موضوع خوبی نخواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/10/30 21:31:18   |
0     0
در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:29:30   |
0     0
قبل از نهایی ساختن پروپزال پژوهش وتسلیم آن لازم است پژوهشگر به ارزیابی میزان مطلوبیت ان بپردازد.
1 موضوع زمینه پژوهش و اهمیت موضوع توضیح داده شده باشد.
2 قصد ازانجام پژوهش
3 ضرورت انجام پژوهش
4 چرایی انجام پژوهش به صورت کیفی
5 پارادیم پژوهش
6 نوع پژوهش کیفی ودلایل انتخاب آن
7 زمینه پژوهش از نظر اجتماعی و....
8 چارچوب مفهمومی پژوهش
9 چگونگی ارتباط پژوهشگر با سوژه های پژوهشی بر اساس پارادایم پژوهششی
10 ملاحظات اخلاقی حقوق پژوهشگران
11 ابعاد ومحورهای ملاحظات اخلاقی
12 روش ویا روش گرد آوریداده
13 نوع داده
14 ابزار گردآوری داده
15 روش ویا روش های تحلیل دادها و........
16داعتبار وتایید پذیری .قابلیت انتقال وقابلیت وابستگی
17 محدویت های پژوهشی در پارادایام انتخابی
18 پژوهشگر خود را از منظر ارتباط با موضوع پژوهشی معرفی کرده باشد
اولین نکته انتخاب موضوع پروپوزال است که اهمیت آن را قبلا هم شرح دادیم باید زمینه موضوع چیزی باشد که مورد علاقه شما در آن رشته بخصوص باشد این زمینه موضوع را باید با جستجو کردن درسایت های مقالات علمی پیدا کنید یعنی با خواندن این مقالات احتمالا سوالهایی برای شما پیش خواهد آمد که همین سوالها، موضوع پایان نامه شما را تشکیل خواهد داد .نکته بعدی که خیلی هم مهم است نگارش پروپوزال است که جزء سخت ترین قسمتها می باشد وبرخی به خاطرجدی نگرفتن آن به مشکلات زیادی برخورد می کنند . درنکته سوم گاهی به طراحی پرسشنامه نیازمی باشد که این مرحله هم از اهمیت ویژه ای برخورداراست ودرصورتی که قصد طراحی پرسشنامه را داشته باشید باید حتما به متخصصین آمار مراجعه فرمایید تا پرسشنامه شما مورد سنجش و ارزیابی قرار بگیرد.
در پروپوزال ، شما به معرفی موضوعی که برای پایان نامه خود انتخاب کرده اید ، توضیح اهمیت آن موضوع ، ذکر پ‍‍ژوهش هایی که در گذشته در این باره صورت گرفته ، و نتایجی که فکر می کنید از تحقیق خواهید گرفت می پردازید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه تاک |   1397/09/19 20:53:59   |
0     0
در مورد تایپیک دو مورد رعایت شود:
1) تعریف مسیله پژوهشی
2)چگونگی دنبال کردن مسیله
عنوان باید جذاب ، کوتاه، واضح قابل فهم و قابل پردازش باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی- دکتری حسابداری |   1397/09/21 13:16:20   |
0     0
نکات مهم در مورد نوشتن موضوع در پروپوزال:
1- عنوان در حد امکان مختصر ولی معنی دار باشد
2- عنوان شامل همه ابعاد تحقیق باشد
3- کلمات واضح و ملموس باشد
4- در حد امکان از لغات فارسی قابل فهم برای کاربران استفاده شود
5- عنوان حاوی جملات خبری باشد
6- علائم اختصاری نامفهوم در آن وجود نداشته باشد
7- عنوان حاوی سال و محل انجام پژوهش باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics