تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

از بخشهای مهم و زیر بنایی برای نگارش پیش نویس طرح تحقیقاتی ، بیان مسئله است که ضمن آشنا نمودن خواننده بـا موضـوع تحقیـق در روشن نمودن مراحل بعدی پژوهش مثل اهداف و روش ، تاثیر بسیار دارد . 

در این بخش محقق اطلاعات زمینـه ای و ابعـاد مختلـف موضـوع ، دلایل  انتخاب و فواید ناشی از تحقیق را به روشنی توضیح می دهد تا ایدة تحقیق موجه جلوه کند و ضرورت انجام آن احساس شـود و اهمیـت آن آشکار گردد .

بیان مسئله همچنین در ارائه طرح به مسئولین و سازمان های تامین کننده بودجه و توجیه آنان کاربرد دارد .

بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد:

-1 مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
-2 به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟

-3 چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.

بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش استدر بیان مسئله هدف و مشکل اصلی پژوهش بیان می شود ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهیم بگوییم یا در تحقیق خود بدنبال چه چیزی هستیموقتی بر مسئله پژوهش اشراف داشته باشید و بتوانید آن را به خوبی تحلیل کنید، به یقین در انجام کار خود توفیق بیشتری خواهید داشت.

عدم دقت در روشن‌سازی کامل مسئله پژوهش ، این احتمال را به وجود می آورد که تلاش شما، در مسیر انحرافی بیفتد؛ مثل این که به جای بررسی "علت ها"، به شناسایی «عوامل» بپردازید؛ بی آن که به تفاوت بسیار حساس بین این دو هدف، توجه کنید و یا به جای«انگیزش»، «علاقه‌مندی» را که می تواند با آن متفاوت باشد، مورد مطالعه قرار دهید.

 

 

به بیان دیگر بیان مسئله پژوهش شامل : تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستندسازی شود یعنی مطالب با ذکر منابع ذکر شود )، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن پردازد.)

برای بیان مساله، صورت مساله باید کاملا روشن باشد ، زیرا به عنوان یک اصل اساسی ، حل مساله نیازمند شناخت خود مساله است و بدون شناختن و روشن کردن صورت مساله ، هیچ مساله ای قابل حل نیست .

بیان مساله یعنی بیان موضوع تحقیق به روش علمی.

بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.

 

برای نوشتن بیان مساله تحقیق باید ادبیات و منابع مربوط با موضوع را مطالعه کنید تا موضوع کاملا واضح شود و بعد با کمک مقاله های فارسی شروع به نوشتن کنید .

در بیان مساله می بایست براساس مستندات و دلایل نشان دهیم که مساله ای وجود دارد. باید توجه شود که برای حل یک مساله، ابتدا باید ابعاد شرایط دقیق آن روشن شود.(میرزایی،1392، 148-147)

از مقالات فارسی و انگلیسی که پیرامون موضوع و متغیرهای خود یافته اید برای نوشتن مطالب بیان مساله استفاده کنید. رفرنس دهی مقالات فارسی و انگلیسی طبق راهنمای نگارش پایان نامه 

مقالات فارسی ( نام خانوادگی نویسنده اول و همکارانش، سال، صفحه)

مقالات انگلیسی

در بیان مساله به تعریف نظری متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته میشود و در آخر بیان مساله باید رابطه بین متغیر ها و تئوری های پشتوانه آن ذکر شود.

نکته:پرسش اصلی پایان نامه باید در انتهای بیان مساله گفته شود .

 

منبع :

کتاب تدوین پایان نامه ،رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی

 

 

 

 

 

 

 

 

در صورت علاقه مندی به یادگیری کامل مبحث تدوین پروپزال جهت پیش ثبت نام و یا  شرکت در دوره ها کلیک کنید.

جهت پیش ثبت نام  کلیک کنید...

در صورتی که به مشاوره پیرامون موضوع فوق علاقه دارید کلیک کنید...

اطلاعات بیشتر کلیک کنید...

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجتبی میرجلیلی |   1395/02/13 12:41:34   |
3     0
با سلام و تبریک . قبلا تمام مراحل پروپوزال را از سایت دانلود و پرینت گرفتم و خوندم ، قبل از اینکه پروپوزالمو شروع کنم یه نکته را دورش خط کشیدم که نوشته بود " پرسش اصلی پایان نامه باید در انتهای بیان مساله گفته شود . " بعد موقعی که میخاستم شروع کنم با راهنماییهای خانم باکفایت دیدم چیزی نگفتن یا حتی توی جلسه شورا کسی ایراد نگرفت ، هنوزم واسم سواله ، آخه توی کلاس استاد میر درس روش تحقیق اونجا هم یادمه همین مطلبا گفتند. اما یجا توی پروپوزال داخل کادر پرسش بیان مسئله را میخاست،
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
azam.bakefayat |   1395/02/13 18:06:02   |
باسلام
در پروپوزال یک قسمتی است بنام اطلاعات مربوط به پایان نامه که درآن قسمت پرسش اصلی تحقیق (مسألهء تحقیق) را از ما سوال میکنند. یعنی به چه سوالی شما دراین تحقیق قراره پاسخ دهید.

درحقیقت یه تحقیق خوب به یک سوال تحقیق نیاز داره که دوتا ویژگی داره:

محدوده آن معین باشه یعنی به جنبه های خیلی مشخصی بپردازه که بتونید در یک تحقیق مشخص اطلاعات رو جمع آوری و تحلیل کنید
بتونه نکاتی از یک موضوع کلی تر و وسیع تر را مشخص کنه.

به عبارت دیگه پاسخ تحقیق مثل دانه های یک پازل در کنار دانه های قبلی قرار بگیره تا تصویر بهتری از یک موضوع کلان را مشخص کنه
نجمی |   1395/08/13 13:28:36   |
0     0
مطالب همراه با منابع ذکر شود.
منبع هم از نشریات معتبر باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/08/17 20:56:21   |
0     0
نوشتن این بخش به قدرت تجزیه و تحلیل شما بستگی دارد. پیشنهاد می کنم با افرادی که در این زمینه تحقیق کرده اند و نیز با کسانی که در ارتباط با موضوع تحقیق مورد نظر شما تجربه دارند مصاحبه کنید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/03 15:32:37   |
0     0
ژوهشگر در این قسمت باید بکوشد سئوالهای وسوسه انگیز بسوی تحقیق جذب کند و ذهن مخاطب را از امور بدیهی و همیشگی دور سازد وچالشی در ذهن او پدید آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوروز سویدا |   1395/10/03 21:14:30   |
1     1
با سلام
تقریبا همه انسانها برای یافتن پاسخ سئوالات حول مشکلات خود ناچار به کاوش وتحقیق میباشد ولی ممکن است تعدادی از آنان تشریفات و آداب یک تحقیق علمی و اساسی را رعایت نکند اصطلاح تحقیق علمی اطلاق خاصی دارد و می توان آن را برای نوع خاصی ار فعالیت های تحقیقاتی بکار یزد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالرحیم امین |   1395/10/03 23:40:50   |
1     0
به نظر اینجانب اگر بتوان برای هریک از موضوعات مورد بحث برای مثال"بیان مسئله"در اینجا مثالی ذکر شود احتمالا درک موضوع برای دانشجویان خیلی بهتر و ملموستر خواهد بود.باتشکر
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عبدالرحیم امین |   1395/10/03 23:42:51   |
0     1
به طور کلی اجزای بیان مسئله عبارتست از؛ ا) تعریف مشکل. در این قسمت متغیرهای اصلی مشکل و روابط آنها تشریح می شود اهمیت پژوهش در چه زمینه ای است و برای چه کسی و یا سازمانی همینجا مطرح می گردد. در اینجا می توان به آمار و آرای دانشمندان در ارتباط با موضوع اشاره کرد. اقداماتی که در رابطه با نحوه برخورد با مشکل، راه حل ها و خدمات موجود در گذشته و حال، در همین قسمت مورد توجه قرار می گیرد. اینجا می توان نمودار استخوان ماهی وار، وارد عمل شد. بدون اینکه شکل و یا نموداری رسم شود. عوارض ناشی ازتداوم مشکل نیز اینجا ذکر می شود.۲) راه حل یا عوامل موثر بر حل مشکل با توسل به یافته های مهم پژوهش های مربوط به طور مختصر در بیان مسئله آورده می شود. تناقض بین پژوهش ها نیز اشاره وار در اینجا قابل طرح است. ۳) در بخش پایانی بیان مسئله می توان جزئیات بیشتری از اینکه پژوهش شما، چه کاری می خواهد انجام دهد را می توان شرح داد. دو بخش اول حتما باید استناد واقعی و علمی داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوروز سویدا |   1395/10/04 21:06:54   |
1     0
ویژگیها و قواعد تحقیق علمی:1_توسعه ای بودن2_قابلیت بررسی داشتن3_نظم داشتن4_تخصصی طلبی5_قابلیت تعمیم6_دقت طلبی7_واقعی بودن8_صبرطلبی9_قاعده تجاهل10_حریت طلبی11_نیازبه مدیریت واحد12_رعایت اصول بی طرفی13_اجتهادبودن تحقیقی14_اتکا بر اطلاعات دست اول
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوروز سویدا |   1395/10/05 00:13:46   |
0     0
یک بیان خوب مسئله اطلاعات زیر را منتقل میکند:
1_اهمیت مسئله
2_تحدید مسئله در یک حوزه ی تخصیصی
3_اطلاعات کلی درباره ی تحقیق انجام شده
4_چارچوبی برای ارائه نتایج تحقیق
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوروز سویدا |   1395/10/05 00:31:21   |
0     0
در بیان مسئله ی تحقیق باید بر اساس مستندات و دلایل گوناگون نشان دهد که مسئله ای خاص وجود دارد و برای این منظور علاوه بر تحلیل روند تاریخی اسناد و مدارک از اطلاعات آماری نیز استفاده کند.تا از این طریق ثابت نمایند که مسئله ای مهم وجود دارد که تحقیق پیرامون آن امری است ضروری بنابراین بیان مسئله باید کوتاهتر و کامل باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوروز سویدا |   1395/10/05 11:24:46   |
0     0
مرحله انتخاب تعریف و بیان مسئله می توان به عوامل زیر باشد.
_گزینش مسئله تحقیق و تعیین حدود ان.
_مطالعه ادبیات و سوابق مسئله تحقیق و تدوین مبنای نظری
_شناسایی و تحلیل مسئله تحقیق
_تعیین متغیرها وتدوین مدل های مربوط به تحقیق
_تشریح مسئله تحقیق و نگارش ان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 10:22:12   |
2     0
نحوه نگارش بیان مساله:بیان مقدمه کلی درباره ضرورت انجام تحقیق،2_بیان ابعاد و ویژگی مساله،3_ ادبیات مساله ،4_فهرست متغیرها،5_سوالات تحقیق6_هدف تحقیق7_ نتایج و دستاوردها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
الناز جعفرزاده |   1395/10/10 15:40:12   |
0     0
بیان مسئله پژوهش شامل: تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستند باشد)، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن، عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مسئله و پیامدهای حاصل از مشکل و اقداماتی که در حال حاضر برای حل مشکل انجام می شود و تفاوت آن با اقدامات قبلی می پردازد.

بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 22:00:05   |
0     0
پژوهشگر در این قسمت باید بکوشد سئوالهای وسوسه انگیز بسوی تحقیق جذب کند و ذهن مخاطب را از امور بدیهی و همیشگی دور سازد وچالشی در ذهن او پدید آورد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:35:08   |
0     0
بیان مساله
چگونه بیان مساله پروپزال خود را بنویسیم؟
مساله و موضوع تحقیق عبارت از شرایطی است که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کند و کاو کند.
مساله مشکل احساس شده ای است که محقق به آن علاقمند است و می خواهد راه حل آنرا بیابد هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت که او موضوع و مساله تحقیق خویش را انتخاب کرده است اما احتمالا از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آنرا ادراک کنند عاجز است.
به عبارت دیگر، او در این مرحله چون یک نقاش، طرح کلی خویش را ترسیم کرده است و برای فهماندن آن به دیگران نیازمند برجسته کردن ویژگیها و جزئیات آن می باشد.
معمولا مساله و موضوع تحقیق به صورت سوالی بیان نمی شود بلکه به صورت یک جمله کامل مثبت ، دقیق و صریح مطرح می گردد.
به سخن دیگر مساله و موضوع پژوهش بایستی به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی و تحقیق باشد به گونه ای که کلمات دقیقا معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی عملی و علمی باشند.
منظور از چگونگی بررسی متغیر یا متغیرها این است که بیان مساله مشخص کند که در این تحقیق ، هدف، توصیف سطحی یا مطالعه و مقایسه جامع و عمیق یا بررسی روابط تقارنی و همبستگی و یا احتمالا برآورد و تخمینی از روابط علت و معلولی متغیرهای ویژه است .
در اغلب پروپوزال های رشته های علوم انسانی قاعده کلی برای بیان مساله و موضوع تحقیق این است که کلیه سوالات زیر به روشنی و وضوح پاسخ داده شود:
1-چه کسی؟ پژوهش در مورد چه کسانی انجام می شود؟ یا چه کسانی مورد پژوهش قرار می گیرند؟
2-چه متغیر یا متغیرهایی؟ مطالعه درباره چه متغیر یا متغیرهایی است؟ یا چه عواملی مورد تحقیق قرار میگیرند؟
3-چگونه؟ پژوهش چگونه انجام می شود؟ آیا ارتباط بین دو یا چند متغیر را تعیین می کند؟ آیا دستکاری شرایط و تاثیر عامل یا عواملی خاص مورد توجه است ؟ آیا مقایسه عملکردها و ویژگیهای گروههای مورد نظر است ؟ آیا صرفا شرایط موجود توصیف می شود؟
4-کجا؟ پژوهش در چه مکانی و یا در چه محیط و محدوده ای انجام خواهد گرفت؟
5-چه وقت؟ پژوهش در چه دوره ، سال و زمانی انجام می شود؟
در بیشتر پروپوزالهای رشته های علوم پایه و فنی بیان مساله بایست به چهار سوال زیر پاسخ دهد:
1. مساله از کجا آغاز شده و ادامه مساله به چه می انجامد؟
2. به طور اجمالی قبلا در زمینه حل مساله چه اقداماتی انجام یافته است؟
3. راه حل پیشنهادی شما برای حل مساله چیست؟
4. مزیت راه حل پیشنهادی بر راه حل های قبلی چیست؟

منبع:http://www.tahsilattakmili.blogfa.com/post-16.aspx
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 14:32:30   |
0     0
بیان مسئله
در این قسمت از شما خواسته می شود تا مسئله تحقیق خود را بیان کنید مسئله تحقیق در واقع بیان ابعاد تحقیق می باشد و بیان این موضوع که در تحقیق خود دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. در بیان مسئله نباید به بیان حاشیه ها پرداخت باید به طور مستقیم بیان کرد چه مشکل و مسئله ای وجود دارد و در تحقیق شما به دنبال حل مشکل و مسئله موجود هستید. در بیان مسئله متغییرهای تحقیق، جنبه های مجهول تحقیق و منظور اصلی تحقیق نیز بیان می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه پاکدل |   1395/10/27 19:18:33   |
0     0
بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش است. در بیان مسئله هدف و مشکل اصلی پژوهش بیان می شود ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهیم بگوییم یا در تحقیق خود بدنبال چه چیزی هستیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:24:05   |
0     0
پژوهشگر در این قسمت باید بکوشد سئوالهای وسوسه انگیز بسوی تحقیق جذب کند و ذهن مخاطب را از امور بدیهی و همیشگی دور سازد وچالشی در ذهن او پدید آورد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:38:44   |
0     0
در توصیف مساله باید به چه سوالاتی بپردازیم؟ در توصیف مساله می توان به ابعاد مختلفی از مساله پرداخت که از آن جمله می توان به مقدار (کمّیت) مساله، چگونگی (کیفیت) مساله و زمان و مکان مساله اشاره نمود. این سوالات اگر به تفکیک متغیرهای زمینه ای دیگر ارائه شود می تواند بیانگر وسعت دامنه تحقیق نیز باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 11:53:46   |
0     0
بیان مسئله یا مشکل (ضروری اجرای پژوهش):
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد.
1- مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
2- به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟
3- چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.
نکته: بلافاصله پس از بیان مسئله باید تمامی مخففها و اصطلاحات و منابع مورد استفاده در پاورقی توضیح داده و نوشته شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل دهقان تفتی |   1395/10/28 14:28:59   |
0     0
تقریبا همه انسانها برای یافتن پاسخ سئوالات حول مشکلات خود ناچار به کاوش وتحقیق میباشد ولی ممکن است تعدادی از آنان تشریفات و آداب یک تحقیق علمی و اساسی را رعایت نکند اصطلاح تحقیق علمی اطلاق خاصی دارد و می توان آن را برای نوع خاصی ار فعالیت های تحقیقاتی بکار یزد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:17:26   |
0     0
به بیان دیگر بیان مسئله پژوهش شامل : تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستندسازی شود یعنی مطالب با ذکر منابع ذکر شود )، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن پردازد.)
بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.



برای نوشتن بیان مساله برای تحقیق علمی باید ادبیات و منابع مربوط با موضوع را مطالعه کنید تا موضوع کاملا واضح شود و بعد با کمک مقاله های فارسی شروع به نوشتن کنید .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محدثه السادات میراحمدی |   1395/10/28 20:59:26   |
0     0
در این بخش محقق اطلاعات زمینـه ای و ابعـاد مختلـف موضـوع ، دلایل انتخاب و فواید ناشی از تحقیق را به روشنی توضیح می دهد تا ایدة تحقیق موجه جلوه کند و ضرورت انجام آن احساس شـود و اهمیـت آن آشکار گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/11/01 19:26:00   |
0     0
یه تحقیق خوب به یک سوال تحقیق نیاز داره که دوتا ویژگی داره:

محدوده آن معین باشه یعنی به جنبه های خیلی مشخصی بپردازه که بتونید در یک تحقیق مشخص اطلاعات رو جمع آوری و تحلیل کنید
بتونه نکاتی از یک موضوع کلی تر و وسیع تر را مشخص کنه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عصمت مسعودی |   1395/11/18 19:37:19   |
0     0
بیان مسئله در پایان نامه

بخشی از پایان نامه است که پژوهشگر را برای انجام تحقیق قانع می کند محقق در بیان مسئله هدف خود از کل پایان نامه حسابداری را بیان می کند که به زبان عامیانه به این معنا هست که می خواهد بگوید دقیقا به دنبال چه چیز می جوید بیان مسئله حساس ترین و مهمترین نکات پایان نامه حسابداری است و پژوهش گر باید تسلط کامل به پژوهش داشته باشند که بتوانند به صورت جامع پژوهش را تحلیل کنند بیان مسئله باید تعریف خلاصه ای از پایان نامه حسابداری باشد که به صورت مستند اقداماتی که در رابطه با پژوهش انجام شده را توضیح دهدبیان مسئله باید مختصر و جامع باشد و با موضوع پایان نامه حسابداری هم خوانی داشته باشد مقدم چینی و ارائه نمودار در بیان مسئله لازم نیست
در پایان نامه حسابداری بخش بیان مسئله پژوهشگر با دقت بیشتر و تسلط به موضوع داده هایی را که به طور کامل مرتبط باشد جمع آوری می کند لازم به ذکراست از یکی از مهمترین نکات جمع آوری داده های واقعی است که به اثبات علمی بودن پایان‌نامه‌کمک‌می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 07:04:21   |
0     0
در اغلب پروپوزال های رشته های علوم انسانی قاعده کلی برای بیان مساله و موضوع تحقیق این است که کلیه سوالات زیر به روشنی و وضوح پاسخ داده شود:
1-چه کسی؟ پژوهش در مورد چه کسانی انجام می شود؟ یا چه کسانی مورد پژوهش قرار می گیرند؟
2-چه متغیر یا متغیرهایی؟ مطالعه درباره چه متغیر یا متغیرهایی است؟ یا چه عواملی مورد تحقیق قرار میگیرند؟
3-چگونه؟ پژوهش چگونه انجام می شود؟ آیا ارتباط بین دو یا چند متغیر را تعیین می کند؟ آیا دستکاری شرایط و تاثیر عامل یا عواملی خاص مورد توجه است ؟ آیا مقایسه عملکردها و ویژگیهای گروههای مورد نظر است ؟ آیا صرفا شرایط موجود توصیف می شود؟
4-کجا؟ پژوهش در چه مکانی و یا در چه محیط و محدوده ای انجام خواهد گرفت؟
5-چه وقت؟ پژوهش در چه دوره ، سال و زمانی انجام می شود؟
در بیشتر پروپوزالهای رشته های علوم پایه و فنی بیان مساله بایست به چهار سوال زیر پاسخ دهد:
1. مساله از کجا آغاز شده و ادامه مساله به چه می انجامد؟
2. به طور اجمالی قبلا در زمینه حل مساله چه اقداماتی انجام یافته است؟
3. راه حل پیشنهادی شما برای حل مساله چیست؟
4. مزیت راه حل پیشنهادی بر راه حل های قبلی چیست؟
سوابق مربوط ( بیان مختصر سابقهء تحقیقات انجام شده دربارهء موضوع ونتایج به دست آمده در داخل و خارج ازکشور و نظرهای علمی موجود دربارهء موضوع تحقیق)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/05 14:18:33   |
1     0
اجزای تشکیل دهنده پروپوزال :
مهم ترین بخش های تشکیل دهنده پروپزال به قرار زیر هستند:
موضوع تحقیق
توضیح موضوع و اهمیت آن
ادبیات تحقیق و پژوهش های مرتبط
اهداف و فرضیه ها
روش ها و ابزار های تحقیق
نتایج و توصیه ها
منابع مآخذ
منبع:http://www.phdpars.com
جواد رضایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/05 17:17:29   |
0     0
بیان مساله قسمت بسیار مهم هر پروپوزال بوده و تقریبا در تمامی پروپوزالهای پژوهشی حضور دارد. بیان مساله اولین بخش محتوایی پروپوزال است و تاثیر تعیین کننده ای در ارزشیابی پروپوزال دارد و کیفیت بیان مساله، نشان دهنده میزان آشنایی محقق با موضوع تحقیق است. ذیلا به 10 سوال مهم در باره نحوه طراحی بیان مساله در پروپوزالها می پردازیم.

1- بیان مساله، بیان چه چیزی است؟ در بیان مساله به چه چیزی باید اشاره کنیم؟ از کجا تشخیص می دهیم یک موضوع، مساله هست یا خیر؟ به عنوان مثال مشارکت شهروندان در امور فرهنگی یا سیاسی مساله است یا خیر؟ اوقات فراغت مساله است یا خیر؟ اعتیاد به سیگار چطور؟ گرایش به موسیقی و فیلم؟ رضایت شغلی کارکنان یک سازمان؟ عملکرد تحصیلی دانشجویان؟ روحیه کارآفرینی فارغ التحصیلان؟ کارآیی اساتید؟ و خیلی از موضوعات دیگر. آیا هر موضوعی به محض اینکه مورد تحقیق قرار بگیرد به مساله تبدیل می شود؟ نشانه های مساله بودن یک موضوع کدامند؟

اگر هدف اصلی هر تحقیقی را فراهم ساختن شناخت روشمند نسبت به یک موضوع در نظر بگیریم، آنگاه در بیان مساله تحقیق باید به پیامدهای منفی جهلی که نسبت به موضوع وجود دارد اشاره کنیم. به گونه ای که افراد مرتبط با آن موضوع با خواندن یا شنیدن استدلالات ما بپذیرند که فقدان اطلاعات روشمند نسبت به آن موضوع می تواند به همان پیامدهای منفی که اشاره کرده ایم بیانجامد. به عنوان مثال در بیان مساله مشارکت شهروندان در امور فرهنگی باید استدلالات قابل قبولی عرضه کنیم مبنی بر این که فقدان یا کمبود اطلاعات روشمند و مستند به پژوهش علمی در زمینه مشارکت شهروندان در امور فرهنگی می تواند پیامدهای منفی متعددی به دنبال داشته باشد.

2- جهل نسبت به موضوع به چه معنایی است؟ در اینجا منظور از جهل به موضوع، فقدان یا کمبود اطلاعات روشمند نسبت به

الف- کمّ و کیف موضوع،

ب- علل بوجود آورنده مساله،

ج- راه های حلّ مساله

د- و یا سنجش اثربخشی برنامه (کاربست راهکارها) ی مرتبط با حلّ مساله می باشد.

مثلا چنانچه در باره میزان مشارکت یا نحوه مشارکت شهروندان در امور فرهنگی اطلاعاتی که حاصل تحقیق روشمند باشد، وجود نداشته باشد می گوییم با یک مساله مواجه هستیم. یا چنانچه اطلاعات دقیقی در باره علل پایین بودن مشارکت شهروندان در امور فرهنگی نداشته باشیم، پای مساله ای در میان است که نیاز به تحقیق دارد و نیز اگر راه های افزایش و ارتقای مشارکت شهروندان را ندانیم با مساله ای سر و کار داریم. گاهی اوقات نیز پیش می آید که در باره ارتقای سطح مشارکت شهروندان، برنامه ای اجرا شده است ولی برنامه مربوطه مورد ارزشیابی قرار نگرفته است و اطلاعات روشمندی در باره اثربخش بودن یا نبودن آن وجود ندارد، در این حالت نیز با مساله سر و کار داریم.

3- چگونه می توان اثبات کرد در باره موضوع مورد نظر ما اطلاعات روشمند وجود ندارد؟ ابتدا می توان جستجویی در کتابخانه ها و مراکز پژوهشی انجام داد و به این موضوع پی برده و آن را نقل نمود. مثلا اگر شما نشان دهید که آخرین تحقیقی که در باره کمّ و کیف موضوع مورد نظر شما انجام شده است مربوط به ده سال پیش است و آنگاه به تغییرات عمده ای که در طول این ده سال در جامعه مورد بررسی ایجاد شده است اشاره نمایید، خلاء اطلاعات روزآمد در باره آن موضوع را نشان داده اید. گاهی اوقات اطلاعات روشمند روزآمدی در باره موضوع وجود دارد، اما این اطلاعات روزآمد مربوط به جوامع آماری دیگری است. در اینجا باید ضمن اشاره به تحقیقات مزبور به تفاوتهای بنیادینی که بین جامعه مورد نظر ما و جوامع آماری مزبور وجود دارد اشاره نماییم. یکی دیگر از نشانه های خلاء دانشی در باره موضوع مورد بررسی استناد به تصمیمات و برنامه های متنوع و بعضا متضادی است که در ارتباط با موضوع مورد نظر اتخاذ می شود. تصمیمات مزبور نشانه اطلاعات ضدّ و نقیض در باره موضوع است.

4- چگونه می توان نشان داد که فقدان یا کمبود اطلاعات روشمند در باره موضوع، نشانه وجود مساله است؟ برای این مهم باید به پیامدهای منفی متعددی که حاصل اقدامات نامناسب در ارتباط با موضوع است اشاره کنیم. با این کار در حقیقت می خواهیم ثابت کنیم اگر اقدامی در ارتباط با موضوع انجام نشده است به دلیل فقدان یا ضعف اطلاعات لازم بوده است و یا اگر اقدامی در ارتباط با موضوع انجام شده است بر اطلاعات صحیح و روزآمد استوار نبوده است.

5- منظور از پیامدهای منفی چیست؟ بیان پیامدهای منفی بخش مهم بیان مساله است و می تواند توجه عمیق خواننده را نسبت به مساله بودن موضوع تحقیق جلب نماید. منظور از پیامدهای منفی، مجموعه زیانهای مالی، یا آسیبهای روانی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی است که ناشی از فقدان یا کمبود اطلاعات روشمند در زمینه موضوع می باشد. می توان با یک تقسیم بندی ساده پیامدهای منفی را در چهار بعد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در سه سطح خرد (فردی)، میانه (سازمانی) و کلان (ملّی) دسته بندی کرد. گاه برخی پیامدهای منفی در طول یکدیگر قرار داشته و برخی از آنها برخی دیگر را تشدید می کنند، بیان روابط موجود در میان پدیده های منفی نیز می تواند ابعاد مساله آمیز موضوع را نشان دهد. این الگو می تواند ما را در بیان تفصیلی مساله یاری نماید. من اعتقاد دارم برای جلب توجه سریع و در عین حال عمیق خواننده نسبت به موضوع، بهتر است استدلال های خود در این زمینه را با برجسته کردن نوشته های خود یا به تصویر کشیدن آن در قالب دیاگرام نشان دهیم.

تذکر: نکته مهمی که در بیان پیامدهای منفی لازم است به آن اشاره نماییم ربط پیامدهای منفی مزبور به شرح وظایف و اهداف آن سازمانی است که می خواهیم تحقیق را برایش انجام دهیم. چه بسا پیامدهای منفی مربوط به یک مساله که وظیفه خنثی سازی آن مربوط به سازمانهای دیگر باشد. در حقیقت محقق باید به صورت مستند ربط مساله را با سازمانی که می خواهد تحقیق برای آن انجام شود نشان دهد.

6- پیامدهای منفی مربوط به مساله را از کجا تشخیص بدهیم؟ نوشتن این بخش به قدرت تجزیه و تحلیل شما بستگی دارد. به اینحال پیشنهاد می کنم با افرادی که در این زمینه تحقیق کرده اند و نیز با کسانی که در ارتباط با موضوع تحقیق مورد نظر شما شغلی دارند مصاحبه کنید. مخصوصا سازمانی که این درخواست انجام تحقیق در باره موضوع مورد نظر شما را دارد. یادتان باشد از قبل سوالاتتان را برای مصاحبه با این افراد آماده کنید. از آنها سوال کنید چرا این موضوع توجه آنها را به خودش جلب کرده است. از دیگران سوال کنید که به نظر شما چرا این موضوع برای فلان سازمان مهم شده است تا تحقیقی در باره اش انجام شود و سوالات مشابه.

7- چه وجهی از مساله مهمتر است؟ توصیف، تبیین، راهکارها یا ارزشیابی؟ من اعتقاد دارم مادام که توصیف دقیق و روشمندی از کمّ و کیف مساله وجود نداشته باشد پرداختن به تبیین و پاسخ گفتن به چرایی آن بیهوده است. لذا وجه توصیفی مساله از همه مهمتر است. بعد از توصیف، تبیین مساله اهمیت پیدا می کند. بدین معنا که چنانچه در جریان توصیف و بیان دقیق کمّ و کیف موضوع متوجه وجود مساله ای شدیم آنگاه باید یک پژوهش روشمند در زمینه علل پیدایش یا تشدید کننده مساله انجام دهیم. تا وقتی که علل و زمینه های ایجاد کننده یک مساله طی تحقیق روشمند به ما شناسانده نشود هرگونه تحقیقی در باره ارائه راهکار برای برطرف کردن مساله به مثابه آب در هاون کوبیدن است. تحقیق برنامه ای وقتی می تواند انجام شود که شناخت دقیقی در باره علل پیدایش مساله وجود داشته باشد. در وهله چهارم و آخر نوبت به تحقیق ارزشیابی می رسد که منوط به اجرای برنامه ای است مبتنی بر راهکارهای مستند به تحقیقات پیشین. البته گاهی اوقات ممکن است برنامه ای بدون استناد به تحقیقات و راهکارهای علمی اجرا شده باشد. در این حالت می توان به صرف انجام شدن یک برنامه، تحقیقی در زمینه ارزیابی اثربخشی آن برنامه انجام داد.

8- در توصیف مساله باید به چه سوالاتی بپردازیم؟ در توصیف مساله می توان به ابعاد مختلفی از مساله پرداخت که از آن جمله می توان به مقدار (کمّیت) مساله، چگونگی (کیفیت) مساله و زمان و مکان مساله اشاره نمود. این سوالات اگر به تفکیک متغیرهای زمینه ای دیگر ارائه شود می تواند بیانگر وسعت دامنه تحقیق نیز باشد.

9- در تبیین مساله چه سوالاتی اهمیت دارد؟ در تبیین مساله باید بین تحقیقات آکادمیک و تحقیقات کاربردی تمایز قائل شد. در تحقیق آکادمیک ممکن است هدف نظریه آزمایی باشد لذا سوالاتی مطرح می شود که به نظریه مورد نظر نزدیک باشد. اما در تحقیقات کاربردی هدف نظریه آزمایی نیست. لذا سوالات یا فرضیات مورد نظر باید حتّی الامکان به کاربرد نزدیک باشد. در طراحی سوالات تبیینی باید به متغیرهایی که برای سفارش دهنده پژوهش امکان دستکاری در آنها یا برنامه ریزی بر اساس آنها میسر باشد بپردازیم.

10- در پژوهش برنامه ای چه سوالاتی اهمیت دارد؟ در پژوهش برنامه ای نباید سوالات را به آنچه که باید انجام داد منحصر ساخت. محقق در پژوهش برنامه ای علاوه بر آنکه ماهیت اقداماتی که برای حل مساله لازم است انجام شود مشخص نماید، باید سوالات مهم دیگری را نیز پاسخ بدهد که مهمترین آنها عبارتند از : جامعه هدفی که قرار است تغییر بر روی آنها انجام شود چه ویژگیهایی دارد؟ کارگزاران تغییر یا کسانی که قرار است مجری برنامه باشند چه ویژگیهایی دارند و نیز باید داشته باشند؟ زمانها و مکانهای مناسب برای اجرای برنامه کدامند؟ هزینه مورد نیاز برای اجرای برنامه چه مقدار است و از کجا باید تامین شود؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:04:05   |
0     0
هر تحقیق علمی با طرح سوال یا مساله ای آغاز می شود که تحقیق برای پاسخگویی به آن انجام می گیرد؛ مسئله و موضوع تحقیق عبارت است از شرایطی که وجود دارد و در ذهن پژوهشگر ایجاد سئوال می کند و پژوهشگر را بر می انگیزد که در آن کندوکاو کند. این مسئله، مشکل احساس شده ای است که محقق به حل آن علاقه مند است و می خواهد راه حل آن را بیابد. هنگامی که محقق چنین احساسی پیدا می کند می توان گفت که او موضوع و مسئله تحقیق خویش را انتخاب کرده است. اما احتمالاً از بیان آن به گونه ای که دیگران نیز آن را ادراک کنند، عاجز است.
معمولاً مسئله و موضوع تحقیق به صورت سئوالی بیان نمی شود، بلکه به صورت یک جملة کامل مثبت، دقیق و صریح مطرح می گردد. به سخن دیگر، مسئله و موضوع پژوهش بایستی به گونه ای تنظیم و بیان شود که به طور عملی قابل بررسی و تحقیق باشد. انتخاب کلمات باید با دقت و با توجه به مسئله و موضوع انتخابی باشد؛ به گونه ای که کلمات دقیقاً معنای مورد نظر را برسانند و از لحاظ پژوهش قابل بررسی عملی و علمی باشند.
محقق باید در بیان یا تعریف مساله به تشریح این موارد بپردازد: معرفی دقیق مساله، معرفی جنبه های مجهول و مبهم، معرفی متغیرهای مربوط همراه با مدل نظری معرف روابط بین متغیرها، تعاریف عملیاتی، منظور و مقصود تحقیق و سرانجام تشریح دقیق ابعاد و حدود مساله تحقیق و تمیز آن نسبت به مسائل دیگر. بیان مسئله بایستی به نحوی باشد که چگونگی بررسی متغیر یا متغیرها، مکان و دامنه و وسعت پژوهش را روشن کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 14:41:34   |
0     0
به طور کلی اجزای بیان مسئله عبارتست از؛ ا) تعریف مشکل. در این قسمت متغیرهای اصلی مشکل و روابط آنها تشریح می شود اهمیت پژوهش در چه زمینه ای است و برای چه کسی و یا سازمانی همینجا مطرح می گردد. در اینجا می توان به آمار و آرای دانشمندان در ارتباط با موضوع اشاره کرد. اقداماتی که در رابطه با نحوه برخورد با مشکل، راه حل ها و خدمات موجود در گذشته و حال، در همین قسمت مورد توجه قرار می گیرد. اینجا می توان نمودار استخوان ماهی وار، وارد عمل شد. بدون اینکه شکل و یا نموداری رسم شود. عوارض ناشی ازتداوم مشکل نیز اینجا ذکر می شود.۲) راه حل یا عوامل موثر بر حل مشکل با توسل به یافته های مهم پژوهش های مربوط به طور مختصر در بیان مسئله آورده می شود. تناقض بین پژوهش ها نیز اشاره وار در اینجا قابل طرح است. ۳) در بخش پایانی بیان مسئله می توان جزئیات بیشتری از اینکه پژوهش شما، چه کاری می خواهد انجام دهد را می توان شرح داد. دو بخش اول حتما باید استناد واقعی و علمی داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1396/03/28 22:31:58   |
0     0
نحوه نگارش بیان مساله

اولین قسمت برای بیانیه مساله خوب می تواند اهمیت مشکل را بیان کند..مسئله باید به صورت سوالی بیان شود به این ترتیب تلاش برای کشف مجهول و یافتن پاسخ سوال، بیشتر جلب توجه می کند. حداقل در سه جمله مسئله و مشکل اصلی را ذکر کنید. ذکر اهمیت تحقیق برای سازمان ذیربط از اهم موارد است. در این قسمت می توانید از نظریه های مختلف در ارتباط با این مشکل استفاده کرده و اشاره ای به تحقیقات پیشین داشته باشید. در یک بیان مساله خوب و اصولی باید همه اصطلاحات تخصصی شرح داده شود و از به کارگیری لغات غیرمعمول اجتناب شود.

بیان وضعیت موجود بخش دوم از نگارش بیان مساله است که باید بتوانید با استفاده از آمار و ارقام، اسناد و منابع معتبر، وضعیت مسئله را در جامعه شرح دهید. در واقع ضروری است وضع موجود و جدیدترین آمار را بیان کنید. پژوهش های انجام شده و نتایج به دست آمده از تحقیقات را به صورت اختصاری در بیان مساله قوی بنویسید.

قسمت نهایی بیان یک مساله باید به پیش بینی آینده در مورد مساله پرداخته شود. در واقع پژوهشگر در نهایت اعلام می کند که در صورتی که این تحقیق صورت نگیرد، جامعه با چه مشکل و یا دشواری در آینده مواجه خواهد شد. بیان مساله باید بتواند عواقب ناشی از اجرا و یا عدم اجرای طرح را پیش بینی کرده و نقش موثر پژوهش خود را در حل مسئله شرح دهد. در قسمت پایانی می توانید با ذکر جزئیات، نوع پژوهش مورد نظر را شرح دهید. لازم به ذکر است که این موارد باید با استفاده از آماری منطقی و بر اساس شواهد تنظیم شود تا بتواند ضرورت انجام پژوهش را توجیه کند.
دهشیری-ارشد حسابداری94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1396/03/28 22:32:36   |
0     0
بیان مسأله از بخشهای مهم و زیر بنایی برای نگارش پیش نویس طرح تحقیقاتی است. بیان مسأله است که ضمن آشنا نمودن خواننده با موضوع تحقیق، در روشن نمودن مراحل بعدی تحقیق، مثل اهداف و روش، تأثیر بسیار دارد.
دراین راستا ،درتدوین بیان مساله رعایت نکات زیر ضرورت دارد:

۱-تعریف مساله ( توضیح بنیادی موضوع – تبیین ابعاد ووسعت آن )

۲- اهمیت مساله ( با تاکید بر منابع علمی واطلاعات جدید )

۳- راه حلهای موجود ( با تاکید بر منابع علمی واطلاعات جدید )

۴- لزوم اجرای پژوهش ( مثل عوارض ناشی از تداوم مشکل)

۵- اشاره به آنچه می خواهد انجام شود( همراه با اشاره کلی به اهداف وجمعیت مورد مطالعه )

مهدی رنجبر- کارشناسی ارشد حسابداری 94
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/04 22:11:54   |
0     0
برای بیان مساله، صورت مساله باید کاملا روشن باشد ، زیرا به عنوان یک اصل اساسی ، حل مساله نیازمند شناخت خود مساله است و بدون شناختن و روشن کردن صورت مساله ، هیچ مساله ای قابل حل نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/04 22:13:45   |
0     0
در بیان مساله به تعریف نظری متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته میشود و در آخر بیان مساله باید رابطه بین متغیر ها و تئوری های پشتوانه آن ذکر شود.

نکته:پرسش اصلی پایان نامه باید در انتهای بیان مساله گفته شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:36:19   |
0     0
برای بیان مساله، صورت مساله باید کاملا روشن باشد ، زیرا به عنوان یک اصل اساسی ، حل مساله نیازمند شناخت خود مساله است و بدون شناختن و روشن کردن صورت مساله ، هیچ مساله ای قابل حل نیست .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:37:01   |
0     0
بیان مساله یعنی بیان موضوع تحقیق به روش علمی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 20:31:27   |
0     0
در بررسی متون با مراجعه به کتب، مجلات داخلی و خارجی، تماس با سایر محققین و استفاده از بانکهای الکترونیک داخلی و خارجی می‌توان مروری بر مطالعات سایر محققین در زمینه کار خود یا مشابه آن داشت و با مطالعه آنها از تجربیات و نتایج به دست آمده استفاده کرد و از متدولوژی طرح، روشهای نمونه‌گیری و تحلیلهای آماری آنها برای تحقق انجام یک تحقیق مفید و درست بهره برد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید محمد میری |   1396/09/15 14:25:34   |
0     0
بیان مسئله به صورت مختصر به شرح زیر میباشد:بیان مقدمه کلی درباره ضرورت انجام تحقیق،2_بیان ابعاد و ویژگی مساله،3_ ادبیات مساله ،4_فهرست متغیرها،5_سوالات تحقیق6_هدف تحقیق7_ نتایج و دستاوردها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/17 23:48:11   |
0     0
بیان مساله یعنی بیان موضوع تحقیق به روش علمی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/19 07:44:08   |
0     0
در بیان مساله به تعریف نظری متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته میشود و در آخر بیان مساله باید رابطه بین متغیر ها و تئوری های پشتوانه آن ذکر شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1396/09/21 16:15:30   |
1     0
ﻄﻮرﮐﻠﯽ ﻣﺴﺌﻠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺸﮑﻞ را ﻣﻄﺮح ﮐﻨﺪ، اﺑﻌﺎد آﻧﺮا ﻣﺴﺘﻨﺪ ﻧﺸﺎن دﻫﺪ، اﻧﮕﯿﺰه ﭘﮋوﻫﺸﮕﺮ را ﺑﯿﺎن ﮐﻨﺪ ،
ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ را ﻧﺸﺎن داده، ﻧﺤﻮه ﺑﺮرﺳﯽ آﻧﻬﺎ را روﺷﻦ ﻧﻤﻮده و ﻣﺤﺪوده ﻣﮑﺎﻧﯽ و زﻣﺎﻧﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ را ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1396/09/21 21:15:18   |
2     0
درنگارش بیان مسئله موارد زیر باید لحاظ کرد:
1بیان مسئله باید براساس نظم منطقی از کل به جزء واز عمومی به اختصاصی ، تنظیم شود وپیوستگی مطالب را حفظ کند
2مشکل را به طور کامل شرح دهد وضرورت انجام تحقیق را مشخص کند
3 به ضرورت انجام تحقیق وتاثیر مثبت آن اشاره کند
4 چنانچه تحقیقی در این زمینه انجام شده به آن اشاره کرده وتفاوت این تحقیق با موارد قبلی را مشخص کنید
5 ذکر شود نتایج تحقیق می تواند برای چه گروه ها و یا سازمان هایی مفید باشد واز آن بهره خواهند برد
6 دربخش اخر بیان مسئله ،هدف تحقیق را مطرح کنید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/09/27 19:18:28   |
0     0
بیان مسئله پژوهش شامل : تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستندسازی شود یعنی مطالب با ذکر منابع ذکر شود )، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن پردازد.)
برای بیان مساله، صورت مساله باید کاملا روشن باشد ، زیرا به عنوان یک اصل اساسی ، حل مساله نیازمند شناخت خود مساله است و بدون شناختن و روشن کردن صورت مساله ، هیچ مساله ای قابل حل نیست .
بیان مساله یعنی بیان موضوع تحقیق به روش علمی.
بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.

برای نوشتن بیان مساله تحقیق باید ادبیات و منابع مربوط با موضوع را مطالعه کنید تا موضوع کاملا واضح شود و بعد با کمک مقاله های فارسی شروع به نوشتن کنید .
در بیان مساله می بایست براساس مستندات و دلایل نشان دهیم که مساله ای وجود دارد. باید توجه شود که برای حل یک مساله، ابتدا باید ابعاد شرایط دقیق آن روشن شود.(میرزایی،1392، 148-147)
از مقالات فارسی و انگلیسی که پیرامون موضوع و متغیرهای خود یافته اید برای نوشتن مطالب بیان مساله استفاده کنید. رفرنس دهی مقالات فارسی و انگلیسی طبق راهنمای نگارش پایان نامه
مقالات فارسی ( نام خانوادگی نویسنده اول و همکارانش، سال، صفحه)
مقالات انگلیسی
در بیان مساله به تعریف نظری متغیرهای مستقل و وابسته پرداخته میشود و در آخر بیان مساله باید رابطه بین متغیر ها و تئوری های پشتوانه آن ذکر شود.
نکته:پرسش اصلی پایان نامه باید در انتهای بیان مساله گفته شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/09/30 14:15:21   |
0     0
•برای بیان مساله تحقیق باید به نکات زیر توجه نمود و سعی کرد تا به شیوه ای مناسب موارد زیر در متن آورده شود:
• اطلاعات زمینه ای در مورد موضوع مورد مطالعه
• توصیف دقیق مسأله
• نحوه بروز یا وقوع
• وسعت و شدت مساله و عوارض ناشی از آن در جامعه
• عوامل دخیل در بروز مسأله
• نحوه برخورد فعلی با مساله
• آنچه درمورد راه حل مساله می اندیشید
• فواید پژوهش و نتایجی که از حل مشکل انتظار می رود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/01 23:24:21   |
0     0
یک بیان خوب مسئله اطلاعات زیر را منتقل میکند:
اهمیت مسئله
تحدید مسئله در حوزه تخصصی
اطلاعات کلی درمورد تحقیق انجام شده
چارچوبی برای ارائه نتایج
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/02 23:13:33   |
0     0
از بخشهای مهم و زیر بنایی برای نگارش پیش نویس طرح تحقیقاتی ، بیان مسئله است که ضمن آشنا نمودن خواننده با موضوع تحقیق در روشن نمودن مراحل بعدی پژوهش مثل اهداف و روش ، تاثیر بسیار دارد . در این بخش محقق اطلاعات زمینه ای و ابعاد مختلف موضوع ، دلایل انتخاب و فواید ناشی از تحقیق را به روشنی توضیح می دهد تا ایده تحقیق موجه جلوه کند و ضرورت انجام آن احساس شود و اهمیت آن آشکار گردد . بیان مسئله همچنین در ارائه طرح به مسئولین و سازمانهای تامین کننده بودجه و توجیه آنان کاربرد دارد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/02 23:17:18   |
0     0
برای بیان مسئله در پروپوزال پایان نامه و طرح های پژوهشی باید نکاتی مانند توضیح بنیادی مساله پژوهش ، بیان اهمین مساله ، راه حل های شناخته شده آن مساله و دلایل اهمیت پژوهش برای رفع آن مساله را در نظر گرفت .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1396/10/07 22:28:17   |
0     0
بیان مسله ی اصلی تحقیق
مساله را در یک تعریف کلی می توان به شیوه های زیر تعریف کرد:
1-وضعیتی که بیانگر فاصله ی بین (واقعیت موجود) با (وضعیت مطلوب) است.
2-مسأله ، مانعی است که بر سر راه دستیابی به هدف پدیدار شده اشت.
هر مسأله اصلی درحوزه یک مسأله کلی تری قرار دارد.
معیار(1):روشن ، محدود وشفاف بودن
معیار(2) :امکان بررسی با روش های علمی داشتن
معیار(3):آکنده شدن مسأله اجرایی به قضاوت های اخلاقی ، ارزشی ، فلسفی و ایدوئولوژیک
معیار(4)مطرح نکردن پیش بینی های کلی در قالب پرسش
معیار(5):با جمله پرسشی بیان شدن
معیار(6): امکان پذیر بودن اندازه گیری متغیرها
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
شیما قمشاهی |   1396/10/08 21:49:08   |
0     0
ر نگارش این مبحث باید ابتدا به ارائه موضوعات کلی پرداخت ، سپس طی یک روند منطقی موضوع مورد نظر را به طور اختصاصی شرح داد . به عنوان مثال اگر موضوع مورد بررسی تاثیر نوعی وسیله پیشگیری از بارداری است ، بهتر است اول اشاره ای مختصر به مشکلات ازدیاد جمعیت نمود . سپس راههای کنترل جمعیت و راههای پیشگیری از بارداری و در نهایت به طور اختصاصی به روش مورد نظر پرداخت . توجه به نکات زیر در تدوین بیان مساله ضروری است :

تعریف مساله ( توضیح بنیادی موضوع ، تبیین ابعاد و وسعت آن )

اهمیت مساله ( با تاکید بر منابع علمی و اطلاعات جدید )

راه حلهای موجود ( با تاکید بر منابع علمی و اطلاعات جدید )

لزوم اجرای پژوهش ( مثل عوارض ناشی از تداوم مشکل )

اشاره به آنچه می خواهد انجام شود همراه با اشاره ای کلی به اهداف و جمعیت مورد مطالعه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا عضدی |   1396/10/09 13:34:21   |
0     0
برای انتخاب مسئله پژوهشی،پژوهشگر میتواندیکی ازشیوه های زیر رابه کار گیرد:
۱.مرور پژوهش های گذشته
۲.خلا موجود در دانش
۳. تبیین واقعیت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:17:36   |
0     0
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد:

-1 مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
-2 به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟

-3 چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:45:19   |
0     0
بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش است. در بیان مسئله هدف و مشکل اصلی پژوهش بیان می شود ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهیم بگوییم یا در تحقیق خود بدنبال چه چیزی هستیم. وقتی بر مسئله پژوهش اشراف داشته باشید و بتوانید آن را به خوبی تحلیل کنید، به یقین در انجام کار خود توفیق بیشتری خواهید داشت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/10/28 14:08:56   |
0     0
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد:

-1 مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
-2 به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟

-3 چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/10/29 19:01:33   |
0     0
پژوهشگر در بیان مسئله هدف خویش را بیان می‌کند ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهد بگوید یا چه چیزی را می‌جوید. بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش را تشکیل می دهد. پژوهش‌گرانی که بر مسئله پژوهش اشراف داشته باشند و بتوانند آن را به خوبی تحلیل کنند، به یقین در انجام پژوهش های کیفی، توفیق بیشتری خواهند داشت. عدم دقت در روشن‌سازی کامل مسئله پژوهش ، این احتمال را به وجود می آورد که تلاش های پژوهشگر، در مسیر انحرافی بیفتد؛ مثل این که به جای بررسی «علت ها»، به شناسایی «عوامل» بپردازد؛ بی آن که به تفاوت بسیار حساس بین آن دو هدف، توجه شود و یا به جای «انگیزش»، «علاقه‌مندی» را که می تواند با آن متفاوت باشد، مورد مطالعه قرار دهد.

بیان مسئله پژوهش شامل: تعریف مختصر از موضوع مورد بحث تحقیق و بیان وسعت ،شدت و بار مسئله تحقیق (می بایستی مستند باشد)، ذکر نیازهای مرتبط با مسئله و ابعاد مسئله ­آمیز آن، عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر مسئله و پیامدهای حاصل از مشکل و اقداماتی که در حال حاضر برای حل مشکل انجام می شود و تفاوت آن با اقدامات قبلی می پردازد.

بیان مسئله باید کوتاه و مختصر و کامل باشد ، با عنوان تطبیق داشته باشد ، از ارائه جدول و نمودار خودداری شود ، بیان احساسات ، مطالب بدیهی، کلی­ گویی و تکرار مطلب و همچنین مقدمه چینی برای بیان مسئله لازم نیست و مطالب همراه با منابع ذکر شود.

همچنین پژوهشگر از طریق دقت بیشتر و شناسایی کامل مسئله توفیق حاصل می کند تا:

• داده هایی را که به طور کامل با مسئله ارتباط دارند، گردآوری نموده و از پی جویی اطلاعات نا مربوط پرهیز کند.

• در تعیین هدفهای تحقیق دقت بیشتری معمول دارد.

از طریق متمرکز شدن کوشش های مطالعه برمسئله اصلی از هدر دادن وقت جلوگیری می شود. به هر حال بیان مسئله و توضیح آن، با هدف روشن سازی دقیق مشکل اصلی تحقیق و جلوگیری از تداخل مسایل دیگر در آن انجام می پذیرد.

انتخاب یا بیان مساله ( اجتماعی ) قابل تحقیق:

– یک واقعیت اجتماعی دارای دو چهره است. ۱- پدیده اجتماعی . ۲- مساله اجتماعی

پدیده اجتماعی از لحاظ ریاضی به سمت بی نهایت نیل می کند . با از بین رفتن افراد، از بین نمی روند. اگر در یک جامعه ای هیچ مثالی برای یک پدیده وجود نداشته باشد این به منزله کتمان یا انکار پدیده بودن آن واقعیت نیست. پدیده اجتماعی چه مصداق داشته باشد چه نداشته باشد وجود دارد.

پدیده اجتماعی زمانی قابلیت تحقیق پیدا می کند که تبدیل به مساله اجتماعی شود و هر پدیده ای به صورت بالقوه قابل مطالعه است ولی ما آنهایی را مطالعه می کنیم که به مساله تبدیل شده باشند.

برای انتخاب مساله باید شرایطی را در نظر داشت:

مساله اجتماعی چیزی نیست که مستقل از ذهن وجود داشته باشد و فکر کنیم که دیگران نیز در هر شرایطی که باشند آن را خواهند دید یا آن را احساس خواهند کرد، بلکه مساله اجتماعی چیزی است که ساخته می شود ، ادعایی است که بایستی تلاش کرد تا دیگران آن را باور کنند و تا وقتی آن را باور نکنند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. کما اینکه قرنها بشر در فقر زندگی می کرد لیکن باور نداشت که فقر یک مشکل اساسی است. بنابراین فقر بخشی از واقعیت اجتماعی بود و مساله اجتماعی نبود.

مساله اجتماعی مشکلی نیست که شایع باشد ، بلکه در اذهان عمومی بایستی قابل حل باشد و اداره ای جمعی نیز برای مواجهه با آن وجود داشته باشد و اگر هر یک از این ویژگی ها وجود نداشته باشد ، چیزی به نام مساله اجتماعی وجود نخواهد داشت(لوزیک،۱۳۸۳: ۱۱)

ما زمانی واژه مساله اجتماعی را به کار می بریم که نشان دهیم چیزی اشتباه است . این یک ادراک عمومی است. زمانی ما واژه مساله اجتماعی را به کار می بریم که با زحمتی روبه رو شویم. (لوزیک،۱۳۸۳: ۲۳)

دومین نکته در تعریف مسائل اجتماعی، دشواری و جدی بودن مساله است. مساله اجتماعی باید ناظر بر شرایط شایع و گسترده ای باشد، بدین معنا که در برگیرنده و آسیب زننده به تعداد بسیاری از افراد باشد و صرفا مشکل تعداد اندکی از افراد نباشد.

سومین نکته در تعریف مساله اجتماعی آن است که همیشه در تصور مساله اجتماعی یک مقداری دید خوشبینانه وجود دارد. شرایطی مساله اجتماعی نامیده می شود که این تصور درباره آن وجود دارد که می شود و امکان دارد آن را تغییر داد. شرایطی که به نظر ما تحت تاثیر انسانها ایجاد شده و بنابراین به وسیله خود انسانها نیز می شود آن را تغییر داد (لوزیک،۱۳۸۳: ۲۴).

پس مساله اجتماعی به شرایطی اطلاق می شود که غلط ، مشکل زا، شایع و قابل تغییر باشد.

یک مساله خوب مساله ای است که بتوانیم آن را عملی کرد و جنبه فلسفی نداشته باشد.

از آنجایی که تعیین موضوع در کار تحقیق دارای اهمیتی ویژه است برای آن چند ویژگی را قائل شده ایم:

– بدیع و دارای جهاتی از ابتکار و خلاقیت باشد.

– پاسخی اساسی به نیازهای آنی یا کنجکاویهای بزرگ علمی فراهم آورد.

– از فلسفه اجتماعی بدر آید و تحقیق جامعه شناختی را طلب کند و یا به عبارت دیگر ، قابل بررسی علمی باشد.

– از بدیهیات دور ماند و پاسخی اصیل برای مسائل اساسی جامعه فراهم آورد، تحقیقی که در ان سوالها و یا سوال اساسی امور یا امری بدیهی باشد، مقبول نیست.

– تا آنجا که ممکن است روشن و دور از هر گونه ابهام باشد.

– موضوع هر تحقیق اجتماعی با ید تا انجا که ممکن است محدود گردد . بنابراین ف هر تحقیق اجتماعی ، نیازمند آنست که موضوع دقیق ، مشخص و تا حد امکان محدود داشته باشند( ساروخانی ،۱۳۸۵ : ۱۴۵- ۱۴۴ ).

در نهایت در نقل قول از کرلینجر در باب طرح مساله باید گفت که « مسائلی که بصورت سوال مطرح می شوند ، قابلیت تجزیه و تحلیل و تبیین علمی بیشتری دارند. اگر مساله ای را بصورت پرسش مطرح کنیم ، می توانیم فرضیه های جالب تر و علمی تری برای مطالعه آن تهیه کنیم، در مدت کوتاه تری نیز به نتیجه برسیم( نبوی،بی تا : ۷۲).

محدوده موضوع:

در طرح موضوع مورد مطالعه محدوده موضوع نیز به طور روشن و بوضوح مشخص می‌شود و این یکی از مسائلی است که بسیار حائز اهمیت است زیرا انجام تحقیقی که محدوده و چهارچوب مشخصی نداشته باشد عملاً امکان پذیر نیست و چنانچه موضوع را بدون در نظر گرفتن جامعه آماری و حد و مرز معینی مورد مطالعه قرار دهیم نتایج بدست آمده اعتبار علمی نخواهد داشت . مثلاً چنانچه ما عنوان کنیم که قصد مطالعه مشتریان نمایندگیهای تهران را داریم موضوع مورد مطالعه ماگسترده و درعین حال بسیار مبهم است زیرا معین نشده است که مطالعه ما در ارتباط با چه ویژگی از جامعه مشتریان است و کدامیک از نمایندگیها یا کدام بخش از نمایندگی را در بر می‌گیرد و آیا مطالعه ما تنها مربوط به جامعه مشتریان مرد می‌شود و یا زنان و یا هر دو را در بر می‌گیرد؟ و ابهامات دیگر از این قبیل…بنابراین مشاهده می‌شود که ابهامات و سئوالات بیشماری در مورد چنین موضوع مطرح می‌شود که جواب به تمام آنها از جانب محقق قبل از شروع تحقیق ضرورت کامل دارد .مشخص و محدود کردن دقیق جامعه مورد مطالعه و تعیین چارچوب موضوع, گذشته از آنکه نتایج بدست آمده از تحقیق را قابل قبول و معتبر می‌سازد , محقق و پرسشگران و سایر افرادی را که در پژوهش شرکت دارند را از سردرگمی و ابهام و تردید رهایی می‌دهد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:31:27   |
0     0
به طور کلی اجزای بیان مسئله عبارتست از؛ ا) تعریف مشکل. در این قسمت متغیرهای اصلی مشکل و روابط آنها تشریح می شود اهمیت پژوهش در چه زمینه ای است و برای چه کسی و یا سازمانی همینجا مطرح می گردد. در اینجا می توان به آمار و آرای دانشمندان در ارتباط با موضوع اشاره کرد. اقداماتی که در رابطه با نحوه برخورد با مشکل، راه حل ها و خدمات موجود در گذشته و حال، در همین قسمت مورد توجه قرار می گیرد. اینجا می توان نمودار استخوان ماهی وار، وارد عمل شد. بدون اینکه شکل و یا نموداری رسم شود. عوارض ناشی ازتداوم مشکل نیز اینجا ذکر می شود.۲) راه حل یا عوامل موثر بر حل مشکل با توسل به یافته های مهم پژوهش های مربوط به طور مختصر در بیان مسئله آورده می شود. تناقض بین پژوهش ها نیز اشاره وار در اینجا قابل طرح است. ۳) در بخش پایانی بیان مسئله می توان جزئیات بیشتری از اینکه پژوهش شما، چه کاری می خواهد انجام دهد را می توان شرح داد. دو بخش اول حتما باید استناد واقعی و علمی داشته باشد.
بیان مسئله باید مختصر و دقیق (حداکثر 1 صفحه) و با ذکر منابع نوشته شود و در نگارش آن به نکات زیر توجه کرد:

-1 مسئله و مشکل چیست؟ با جملاتی کوتاه و شیوا ماهیت، شدت، وسعت و عوامل موثر بر مسئله را ذکر کنید.
-2 به پیامدهای مسئله و خطرات ناشی از آن اشاره کنید؟

-3 چرا انجام پژوهش مورد نظر لازم است و با توضیح و ارائه راه حل، اهمیت موضوع طرح و ضرورت آن را توجیه نمایید.
بیان مسئله، ظریف‌ ترین، حساس‌ترین و شاید بتوان گفت که مشکل‌ترین بخش از فرآیند پژوهش است. در بیان مسئله هدف و مشکل اصلی پژوهش بیان می شود ؛ یعنی چه چیزی می‌خواهیم بگوییم یا در تحقیق خود بدنبال چه چیزی هستیم. وقتی بر مسئله پژوهش اشراف داشته باشید و بتوانید آن را به خوبی تحلیل کنید، به یقین در انجام کار خود توفیق بیشتری خواهید داشت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه تاک |   1397/09/19 20:22:09   |
0     0
ویژگی های مسیله
1)تحقیق با طرح یک سوال اغاز میشود.سوال نباید خیلی باز باشد یا خیلی بسته 2)سوال بدیهی نباشد و جذاب باشد و نیز تخیلی نباشد3)سوال تحقیقاتی نباید سوال اموزشی باشد
مثلا این یک سوال اموزشی است: بهای تمام شده شامل چه عواملی است؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
روح اله خزاعی- دکتری حسابداری |   1397/09/21 13:34:58   |
0     0
در عنوان بیان مسئله نکته مهمی که وجود دارد این است که خواننده را با موضوع مورد بررسی و مراحل انجام آن آشنا میکند. در بیان این قسمت محقق سعی می کند ایده خود را تبیین کرده و دلایل ضرورت انجام آن تحقیق را توجیه کند همچنین محقق در این قسمت سعی می کند اهمیت انجام پروژه را برای خواننده عنوان نماید. از طرفی سازمانی که بناست برای انجام این پروژه هزینه پرداخت کند نیز نسبت به کاربرد نتایج حاصل از این تحقیق آگاهی پیدا می کند
بیان مسئله نباید بیش از یک صفحه باشد
در بیان مسئله میبایست منابع مربوطه نیز دقیقا نوشته شود
جملات کوتاه واضح روان و قابل فهم باشد
در بیان مسئله میبایست به پیامدهای مسئله و همچنین خطرات ناشی از آن توجه کرد
چرایی انجام تحقیق میبایست بیان شود
این قسمت بسیار مهمه و محقق سعی می کند در آن بگوید من میخوام چی بگم و میخوام به چی برسم
برای خود محقق هم مهم است که بداند دقیقا به دنبال چی می گردد تا از مسئله اصلی منحرف نشود
می بایست در بیان مسئله وسعت شدت و بار مسئله تحقیق مورد اشاره قرار گیرد و کاملا شفاف و روشن عنوان شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics