تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حسابداری در ایران امروز، با تعریف ها، مفاهیم و بازتاب عملکرد گسترده‌اش، جایگاه مناسبی در نظام مالی و اقتصادی یافته است. بازتاب این امر را می‌توان در توجه خاص مدیران به حسابداری و استفاده از اطلاعات مالی در تصمیم‌گیری ها و سیاست‌گذاری های استراتژیک موسسه‌ها و شرکت های تحت نظارتشان مشاهده کرد. 

 

در سطح کلان نیز شاهد اعتماد و اتکای نظام مالی کشور به رسیدگی‌های حسابرسان، بررسی اسناد و مدارک فعالیتهای مالی به وسیله آنان و قضاوت نهایی ایشان هستیم که در قالب گزارشهای حسابرسی منتشر می‌شود.

بررسی تاریخی تحولات دانش حسابداری نشانگر آن است که جایگاه کنونی حسابداری و حسابرسی در ایران مرهون تلاش استادان بزرگواری است که متاسفانه یا دیگر در میان ما نیستند و یا در سن کهنسالی دوران بازنشستگی خود را می‌گذرانند، گرچه هنوز از تلاش و تحقیق باز نایستاده‌اند. فصلنامه حسابرس به منظور بزرگداشت این استادان و معرفی آنان به نسل کنونی حسابداران بر آن است تا با بضاعت و امکانات خود در هر شماره به معرفی یکی از آنان بپردازد.

 

زندگی نامه استاد:

علی‌اصغر آموخته (نام کامل: علی‌اصغر آموخته) در سال 1284 در خانواده‌ای فرهنگی، در فضایی سرشار از عشق و زنده‌دلی در طبیعت زیبای بندرانزلی دیده بر جهان گشود. پدرش در وزارت معارف وقت به کار اشتغال داشت. او تحصیلات ابتدایی خود را در مدرسه هدایت و دوره متوسطه را در مدرسه علمیه تهران گذراند و از سال 1300 یعنی سن 16 سالگی وارد خدمات دولتی شد. مدت 6 سال در اداره فرهنگ گیلان مشغول به کار بود و از سال 1306 تا 1315 در بانک شاهنشاهی ایران در تهران به کار پرداخت. علی‌اصغر آموخته در این مدت کار حرفه‌ای را کافی ندانست و همچنان به مطالعه و گسترش آموخته‌هایش ادامه می‌داد. او ضمن آموزش زبان انگلیسی، فرانسه و روسی، به صورت مکاتبه‌ای، دانشجوی انجمن بانکداری لندن شد و در زمینه‌های حسابداری تجاری، صنعتی، بانکی و اقتصاد ارز خارجی تحصیلات عالی خود را دنبال کرد. سه سال بعد برایش فرصتی فراهم آمد تا با کار کردن در بانک فلاحتی و صنعتی ایران، وزارت بازرگانی و شهرداری تهران، خود را برای ورود به اصلی ترین محل کار خویش آماده‌تر سازد. علی‌اصغر آموخته در خرداد ماه سال 1318 به عنوان کارمند با امضای نماینده مختار، کار خود را در اداره حسابداری کل بانک‌ملی‌ایران شروع کرد و این آغاز دوره‌ای طولانی، پرکار و موثر بود که سیر آن چنین ادامه یافت:

مهر 1318: رییس اداره دوم اداره حسابداری کل بانک‌ملی‌ایران

آذر 1318: انتقال به وزارت دارایی به عنوان رییس اداره کل حسابداری قسمت اقتصادی

دی 1321: رییس اداره کل حسابداری بانک‌ملی‌ایران

مهر 1327: رییس نمایندگی بانک‌ملی‌ایران در لندن

تیر 1332: نماینده بانک‌ملی‌ایران در کمیسیون ارز (انتقال موقت به وزارت دارایی)

فروردین 1334: عضویت در هیئت مدیره بانک رهنی

بهمن 1338: پس از 38 سال خدمت دولتی به افتخار بازنشستگی نایل آمد.

 

علی‌اصغر آموخته، آموخته بود و آموزش‌داد که بقا و اعتبار افراد حرفه‌ای مرهون تلاش بی‌امان و نظم فکری در انسجام بخشیدن به مطالب علمی و تخصصی است. برخورد او با مسایل حرفه‌ای این کلام ارزشمند را محقق ساخت که به واقع "سختکوشی هدیه خداوند است."

وی طی دوره مسئولیت خویش در سمت ریاست اداره کل حسابداری بانک، دو یادگار بسیار ارزشمند از خود به‌جای گذاشت که اکنون نیز در دیده صاحبنظران همچنان ممتاز و برجسته است. کتاب های علم حسابداری دوره اول و دوره دوم، مشتمل بر معاملات ارزی و عملیات حسابداری آنها، همراه با فصلی مشروح در تنظیم ترازنامه‌ها، دوکتابی است که همچنان ما را با دلسوزی، دقت نظر و عمق بینش مرحوم آموخته آشنا می‌کند. این دو کتاب که در سالهای 1324 و 1326 چاپ و منتشر شده، اگر چه به ظاهر برای استفاده کارکنان بانک نگاشته شده است، اما شاید با نگاهی دیگر مجموعه‌ای از دانش حسابداری آن دوران به شمار آید.

فاصله بین چاپ و انتشار دوره اول و دوم کتاب های یادشده نتیجه ماموریتی آموزشی بود که از طرف بانک و در انگلستان و آمریکا به او محول شد. در این ماموریت او عملیات بانک های نوین را در ایروینگ تراست کمپانی، چیس نشنال بانک و فدرال رزرو از نزدیک مشاهده کرد (1325) و در انجام وظیفه چنان دقت و توجه از خود بروز داد که ماحصل آن ماموریت وی به عنوان اولین نماینده بانک‌ملی‌ایران در کشور انگلستان در سال 1327، شد. این ماموریت همچنین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود. در حکم ماموریت ایشان چنین آمده است: "اطمینان دارم در این ماموریت که برای اولین بار بانک‌ملی‌ایران، خود را به وسیله نماینده‌ای مستقیماً به دنیای خارج معرفی می‌نماید، با شایستگی و حس میهن پرستی از عهده انجام وظایف خواهید برآمد."

عضویت در هیئت مدیره بانک رهنی، در زمانی صورت گرفت که آموخته نایب رییس کمیسیون ارز وزارت دارایی بود و انتخاب وی براساس پیشنهاد رییس بانک رهنی و موافقت وزارت دارایی و بانک ملی ایران، به عنوان صاحبان سهام آن بانک انجام گرفت. این مسئولیت نیز تنها ارتقای سمت نبود بلکه دلیلی داشت و آن انجام اصلاحات در اساسنامه و سایر مقررات بانک و آیین نامه استخدامی آن بود.

بازنشستگی علی‌اصغر آموخته تنها منحصر به کلماتی بود که در روی کاغذ و به عنوان حکم اداری در سال 1338، ثبت شد. پس از آن هم وی فعالیت های آموزشی خود را همچنان با دقت، جدیت و سختکوشی ادامه داد. چنانکه در سال 1345، به منظور مشورت در امورمالی و تربیت کادر حسابداری در سازمان تسلیحات ارتش دعوت به کار و ارائه نظر شد.

علی‌اصغر آموخته در اول فروردین ماه 1358 همزمان با آغاز بهار و رویش شکوفه‌ها برشاخه‌های خفته در سرمای زمستان، عزم دیار باقی‌کرد، اما طراوت اشتیاق او به شکوفایی علم و رشته تخصصی و حرفه‌ایش که سالها با عشق به آن زیست و خدمت کرد، همچنان باقی است. یاد این سرو آزاد که با نام علی‌اصغر آموخته در حیطه کار، علم و دانش حرفه‌ای چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور رویید و بالید و بر‌و‌باری سرشار نثار دوستان، همکاران و شاگردانش کرد، همچنان زنده، مانا و پایدار است. روانش شاد.

 

 

ویژگیهای فردی علی‌اصغر آموخته منحصر به فرد است :

 سختکوشی، دقت در امور، نظم، جدیت، میهن‌پرستی و وقت‌شناسی از آن جمله‌اند. افزون بر این در محیط کار خود برای افراد صادق و کوشا احترام بسیار قائل بود و بر حرفه‌ای بودن، به روز بودن علمی و آگاهی از جدیدترین تغییرات در مسائل حرفه‌ای تاکید داشت. مناسبات جدی و سنجیده و در عین حال مهرآمیز او با کارمندان هنوز هم از خاطرات شیرین و پندآموز کارکنان قدیمی بانک رهنی قدیم (بانک مسکن کنونی) است.

 

منبع:

مجله حسابرس

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رضا امیری |   1395/04/04 00:10:45   |
1     0
موفقیت های بزرگ، نود و نه درصدش به کوشش و تنها یک درصدش به نبوغ احتیاج داره." توماس ادیسون"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics