تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در فرایند پژوهش یکی از مهمترین بخش ها را گرد آوری داده ها و شیوه های آن تشکیل می دهد . ابزار گوناگونی برای گردآوری داده ها وجود دارد و هر پژوهشگر بنا به نوع پژوهش و ضرورت یکی از روش های کلی گردآوری داده ها را انتخاب می نماید.

در قسمت گردآوری ابزار داده ها  توضیح دهید که در انجام پروژه از چه روش های علمی سود خواهید برد و چه ابزارهایی را برای رسیدن به اهداف تحقیق به خدمت خواهید گرفت.

روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :

1- پرسش نامه : پرسشنامه یکی از رایج ترین ابزارهای پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سوالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را می دهد.

2- مصاحبه :  این ابزار گرداوری داده ها ، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می سازد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت .

3- مشاهده : مشاهده عبارت است از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه و توصیف آنچه روی می دهد .مشاهده به عنوان مهمترین ، طبیعی ترین و پرکاربرد ترین شیوه ها و ابزار پژوهش در همه دانش ها جای دارد و در دانش انسانی از اهمیتی خاص برخوردار است .

 

در پایان نامه های رشته حسابداری در پژوهش های بورسی عموما از سایت بورس ، نرم افزار ره اورد نوین ، سایت کدال ، برنامه اکسل و... برای جمع آوری داده ها استفاده می شود .

 

منبع :

کتاب تدوین پایان نامه ، رساله و مقاله علمی نوشته دکتر طبیبی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

نجمی |   1395/08/13 13:31:00   |
1     0
از نظر من روش پرسشنامه ای جذابیت زیادی دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نفیسه شعله ور |   1395/10/06 10:42:55   |
0     0
بر اساس کتاب دکتر خاکی ابزار چهارم برای جمع آوری اطلاعات، بررسی مدارک و اسناد است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امیر حیدری |   1395/10/09 19:07:50   |
2     0
در اغلب پژوهش ها شناخت ابزارها و روشهای معمول گرد اوری داد های پژوهشی از جمله پرسش نامه مصاحبه ومشاهده مقایس های اندازهگیری از اهمیتی بسزا برخوردار است سه روش کلی فوق موضوع روایی وپایایی ابزار گرد آوری داده در ذیل دو پارادایم اثبات گرایی وتفسیر گرایی تحت دو مبحث روش های کیفی وکمی تشریح وروش های مختلف سنجش واندازه گیری ان ها تشریح شده است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
وحید سعیدی |   1395/10/12 22:04:08   |
1     0
الف – پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مشاهده د- مقیاس های اندازه گیری نگرش ها ه- آزمون های روانی – تربیتی و- قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 01:47:10   |
1     0
روش گردآوری اطلاعات
برای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روشها و راههای مختلف عمل می شود. ابزار گردآوری اطلاعات وسیله‌ای است که به پژوهشگر کمک می‌کند تا داده‌های لازم را جمع آوری و ثبت نماید. در اغلب رشته‌های علوم اسانی رایج‌ترین ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش نامه‌ها، برگه مشاهده، برگه مصاحبه و فیش ثبت مطالعات و اطلاعات(در همه رشته ها) و آزمایش (در غالب رشته‌های علوم پایه و فنی ) و غیره می‌باشد. پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد، تصمیم می‌گیرد که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/10/13 03:13:45   |
2     0
ابزار اندازه گیری در تحقیق:الف – پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مشاهده د- مقیاس های اندازه گیری نگرش ها ه- آزمون های روانی – تربیتی و- قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری
الف – پرسشنامه : پرسشنامه یکی از ابزارهای رایج تحقیق است و روشی مستقیم برای کسب داده های تحقیق است . از این طریق می توان دانش ، علایق ، نگرش و عقاید فرد را مورد ارزیابی قرار داد ، به تجربیات قبلی پی برد و به آنچه در حال حاضر انجام می دهد آگاهی یافت .
ب- مصاحبه : با این ابزار امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده فراهم می گردد و با این کار می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی پرداخت
ج- مشاهده : یکی از ابزار جمع آوری داده ها در علوم رفتاری خصوصاً در روان شناسی تحولی و اجتماعی ، مشاهده است . مشاهده عبارتست از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه ، توصیف و ثبت آنچه روی می دهد .
د- مقیاس های اندازه گیری نگرش ها : از جمله ابزار گرد آوری داده ها در تحقیقات علوم رفتاری ، مقیاس های اندازه گیری نگرش است . بطور کلی مقیاس ها برای سنجش نگرش ها ، قضاوت ها ، عقاید و سایر خصیصه هایی که به آسانی قابل اندازه گیری نیستند به کار می رود . برای اندازه گیری نگرش ها می توان از مقیاس های ذیل استفاده کرد : مقیاس لیکرت ، مقیاس افتراق معنایی ، مقیاس ثرستون ، مقیاس گاتمن و مقیاس فاصله اجتماعی بوگاردوس .
ه- آزمون های روانی – تربیتی : در تحقیقات علوم رفتاری ، از آزمونهای روانی – تربیتی به عنوان یکی از ابزارهای گردآوری داده ها استفاده می شود. آزمون وسیله ای است برای اندازه گیری منظم نمونه هایی از رفتار آزمودنی . آزمون برای ارزیابی تفاوت های فردی و یا تفاوتهایی که در فرد در مواقع مختلف دیده می شود ، بکار می رود . آزمونها بر اساس خصیصه اندازه گیری شده به سه گروه بزرگ تقسیم می شوند :
آزمون های هوش و استعداد ، آزمون های پیشرفت تحصیلی و آزمون های رغبت ، نگرش و شخصیت .
و- قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری : قابلیت اعتماد یکی از ویژگیهای فنی ابزار اندازه گیری است و به این معنی است که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی را بوجود می آورد : برای این کار می توان از روش های ذیل به این خواسته دست یافت :
1- اجرای دوباره آزمون یا روش بازآزمایی 2- روش موازی یا استفاده از آزمونهای همتایی 3- روش تنصیف(دو نیمه کردن) 4- روش کودر-ریچاردسون 5- روش آلفای کرونباخ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
افسانه زارعی |   1395/10/25 14:40:02   |
1     0
در این قسمت نوع روش تحقیق بیان می شود. در قسمت روش تحقیق نوع روش گردآوری اطلاعات و ابزار گردآوری اطلاعات بیان می شود. این قسمت از پروپوزال به طور دقیق بیان می کند با استفاده از چه روشی سوالات تحقیق پاسخ داده می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
آزاده عربیان |   1395/10/27 20:27:05   |
1     0
الف – پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مشاهده د- مقیاس های اندازه گیری نگرش ها ه- آزمون های روانی – تربیتی و- قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:56:51   |
1     0
ابزا به وسیله یا وسایلی اطلاق می شود که از طریق اجرای آنها ، اطلاعات جمع آوری می شود . لازم به توضیح است که ابزا تنها به وسایل وتجهیزات اطلاق نمی شود ، بلکه شامل کلیه موادی می شود که پژوهش اقتضا می کند.رایج ترین ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه ، برگه مشاهده ، برگه مصاحبه و فیش ثبت مطالعات می باشد . پژوهشگر برحسب روش تحقیق خود و نوع داده های که قصد دارد آنها را جمع آوری کند تصمیم می گیرد ابزار تحقیق خود را تعیین کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:57:55   |
1     0
*ابزار گردآوری دادها و سیـله ایـست که پژوهشـگر به
کمک آنها داده های لازم را جمع آوری و ثبت می نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/27 23:58:51   |
1     0
رایج ترین ابزار گردآوری داده ها ، پرسشنامه ، برگه مشاهده ، برگه مصاحبه و فیش ثبت مطالعات می باشد . پژوهشگر برحسب روش تحقیق خود و نوع داده های که قصد دارد آنها را جمع آوری کند تصمیم می گیرد ابزار تحقیق خود را تعیین کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
امین |   1395/10/28 00:01:28   |
1     0
باید توجه داشت برای انتخاب ابزار اندازه گیری خود موارد زیرا مد نظر قرار دهیم:
-می توانید از ابزار های دیگران که تولید شد و استفاده شده است استفاده کنید یا خود تولید کنید. - باید میزان ضرایب روائی و پایائی ابزار گردآوری داده ها مشخص ومعین کنید.
- هنگام استفاده هرگونه ابزاری باید محقق مطوئن شود که ابزار مورد نظربا فرهنگ و روحیات مردم مورد تحقیق مناسب است.
- حساسیت ابزارهای جمع آوری اطلاعات باید دقیقاً مورد توجه قرار گیرد.
- چگونگی اجرا ی ابزار مورد نظر باید بطور ساده بیان شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نجمی |   1395/10/28 09:31:19   |
1     0
یکى از روش‌هاى بسیار متداول در گرد‌آورى اطلاعات میدانى روش پرسشنامه‌اى است که امر گرد‌آورى اطلاعات را در سطح وسیع، امکان‌پذیر مى‌سازد. در تحقیقات توصیفى و نیز تحقیقاتى که از گسترهٔ جغرافیایى زیادى برخوردار باشد یا افراد جامعهٔ آمارى و نمونهٔ آن زیاد باشند، معمولاً از روش پرسشنامه‌اى استفاده مى‌شود. روش پرسشنامه‌اى محتاج پیش‌بینى‌ها و برنامه‌ریزى‌ها و تدارک امکانات و نیروى انسانى قابل ملاحظه‌اى است که محقق باید از وجود آنها اطمینان خاطر داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن یوسف زاده |   1395/10/28 12:09:46   |
1     0
پیش از گردآوری داده ها باید طرح مشخص برای این کاردر نظر گرفت. پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد.
الف) داده ها چگونه توصیف و تفسیر می شوند ؟
ب) چه مقدار هزینه برای گردآوری داده ها و تفسیر آنها لازم است ؟
ج) داده ها چگونه گزارش می شوند ؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مریم سرافراز |   1395/10/28 20:22:30   |
1     0
در پایان نامه های رشته حسابداری در پژوهش های بورسی عموما از سایت بورس ، نرم افزار ره اورد نوین ، سایت کدال ، برنامه اکسل و... برای جمع آوری داده ها استفاده می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/11/01 19:24:15   |
1     0
ابزار اندازه گیری در تحقیق:الف – پرسشنامه ب- مصاحبه ج- مشاهده د- مقیاس های اندازه گیری نگرش ها ه- آزمون های روانی – تربیتی و- قابلیت اعتماد ابزار اندازه گیری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/11/01 19:25:01   |
1     0
در اغلب پژوهش ها شناخت ابزارها و روشهای معمول گرد اوری داد های پژوهشی از جمله پرسش نامه مصاحبه ومشاهده مقایس های اندازهگیری از اهمیتی بسزا برخوردار است سه روش کلی فوق موضوع روایی وپایایی ابزار گرد آوری داده در ذیل دو پارادایم اثبات گرایی وتفسیر گرایی تحت دو مبحث روش های کیفی وکمی تشریح وروش های مختلف سنجش واندازه گیری ان ها تشریح شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نعیمه پژوهش |   1396/02/29 07:49:16   |
1     0
رای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روشها و راههای مختلف عمل می شود. ابزار گردآوری اطلاعات وسیله‌ای است که به پژوهشگر کمک می‌کند تا داده‌های لازم را جمع آوری و ثبت نماید. در اغلب رشته‌های علوم اسانی رایج‌ترین ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش نامه‌ها، برگه مشاهده، برگه مصاحبه و فیش ثبت مطالعات و اطلاعات(در همه رشته ها) و آزمایش (در غالب رشته‌های علوم پایه و فنی ) و غیره می‌باشد. پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد، تصمیم می‌گیرد که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1396/03/05 17:41:06   |
1     0
بطور خلاصه فنون تحقیق برای جمع‌آوری داده‌ها عبارتند از :

اسناد: استفاده از مواد مکتوب به عنوان مبنای تحقیق

مصاحبه‌ها: پرسش و بحث درباره موضوعات با افراد مورد نظر

مشاهدات: جمع‌آوری داده‌ها از طریق تماشا یا شرکت کردن در فعالیتها

پرسشنامه‌ها: جمع‌آوری اطلاعات از طریق سؤالات مکتوب

فنون جمع‌آوری داده‌ها :

چهار فن یا روش اصلی برای تولید داده‌ وجود دارند که عبارتند از:

اسناد، مصاحبه‌، مشاهده و پرسش‌نامه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:16:25   |
1     0
سئوال های ویژة تحقیق

همان گونه که اشاره شد، فرضیه های تحقیق باید مورد آزمایش قرار گیرند و نهایتاً گفته شود که فرضیه مورد قبول است یا نه. احتمالاً در برخی از پژوهش ها طرح فرضیه ها به گونه ای که بتوان از طریق آزمون های آماری پذیرش و یا رد آنها را آزمود مقدور نیست؛ لذا در این گونه موارد فرضیه های تحقیق به صورت سئوال نوشته می شود و محقق در پایان تحقیق بایستی قادر باشد به این سئوالات پاسخ دهد. این سئوالات را سئوال های ویژة پژوهش می خوانند و در پایان نامه ها و گزارش های تحقیق تحت عنوان سئوال های ویژة پژوهش مطرح می گردند.
چنانچه پژوهشی تنها دارای یک متغیر باشد و پژوهشگر فقط قصد توصیف چگونگی وضع آن متغیر را داشته باشد بهتر است که محقق به جای بیان فرضیه های تحقیق، سئوال هایی برای این نوع پژوهش مطرح کند. این سئوال ها معمولاً از اهداف پژوهش مشتق می گردند و در جریان تحقیق به معرض آزمایش گذاشته می شوند و در واقع نتیجة پژوهش، بایستی به این سئوال ها پاسخ دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Fereshte Montazeri |   1396/03/25 13:17:57   |
1     0
روش گردآوری داده ها

برای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روش ها و راههای مختلف عمل می شود. ابزار گردآوری داده ها وسیله ای است که به پژوهشگر کمک می کند تا داده های لازم را جمع آوری و ثبت نماید. رایج ترین ابزار گردآوری داده ها، پرسش نامه ها، برگة مشاهده، برگة مصاحبه و فیش ثبت مطالعات و اطلاعات می باشد. پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد، تصمیم می گیرد که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند. برای اطمینان از مناسب بودن ابزار گردآوری داده ها، لازم است این ابزار مشخصات و ویژگی های معینی را دارا باشد و محقق نکات زیر را در مورد آنها مد توجه قرار دهد:
1-پژوهشگر می تواند از ابزار گردآوری داده های موجود که قبلاً توسط دیگران تهیه و تنظیم شده است، استفاده کند و یا خود به تولید ابزاری مناسب مبادرت نماید.
2-در هر صورت میزان ضرایب روایی و پایانی ابزار گردآوری داده ها باید معین و مشخص بوده و این ضرایب نیز به لحاظ مفاهیم آماری قابل قبول باشد.
3-چنانچه پژوهشگر از ابزار گردآوری داده های تنظیم شده توسط دیگران استفاده می کند باید مطمئن باشد که محتوای آن با فرهنگ و روحیات مردم جامعة مورد تحقیق مناسب است.
4-در صورتی که در محتوای ابزار گردآوری داده ها تغییر داده شود باید روایی و پایانی آن مجدداً تعیین شود.
5-حساسیت ابزار گردآوری داده ها نیز بایستی مورد توجه قرار گیرد. به عبارت دیگر، طبقه بندی داده ها و یا طبقه بندی جواب های سئوالات و یا واحد و مقیاس اندازه گیری داده ها باید آنقدر دقیق باشد که بتواند تفاوت های کوچک بین واحدهای مورد پژوهش را معلوم دارد.
6-چگونگی استفاده از ابزار مورد نظر برای گردآوری داده های تحقیق باید معلوم و مشخص باشد. به عبارت دیگر، باید مشخص شود که محقق چگونه، درچه موقعیتی، در چه محیطی، در چه زمانی، از چه کسانی و توسط چه فردی از این وسیله برای جمع آوری داده های مورد نیاز استفاده خواهد کرد. در واقع محقق با در نظر گرفتن متغیرهای مطرح شده در مسئله و موضوع تحقیق و نیز به لحاظ روش انجام پژوهش خویش، بخوبی و وضوح اقدامات ضروری جهت جمع آوری داده های مورد نیاز و نیز ترتیب آنها را توصیف می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1396/03/28 14:47:14   |
0     0
روش و ابزار گرداوری داده ها :

ابزار سنجش و گردآوری اطلاعات

ابزار سنجش و اندازه گیری وسایلی هستند که محقق به کمک آنها می تواند متغیرها را اندازه گیری و اطلاعات مورد نیاز را برای تجزیه و تحلیل و بررسی پدیده مورد مطالعه و نهایتا کشف حقیقت گردآوری نماید.

نمونه های ابزارهای سنجش و گردآوری اطلاعات عبارتند از:

الف) سوالات پرسشنامه: این ابزار بصورت یک مجموعه سوالاتی مکتوب که حول متغیرهای یک مساله تحقیق تنظیم شده ساخته می شود و پاسخگو به شکل حضوری یا غیرحضوری و مستقیم یا غیرمستقیم آن را تکمیل می کند.

ب) سوالات کارت مصاحبه: ابزار مکتوبی است که به عنوان راهنمای طرح سوالات و و ثبت اطلاعات از آن استفاده می‌شود.

ج) شاخص های کارت مشاهده: ابزار مکتوبی است که با توجه به اقلام و اطلاعات خاصی تنظیم می شود و محقق از آن برای ثبت مشاهدات مربوط به پدیده مورد مطالعه استفاده می کند.

د)نظرسنج: ابزار مکتوبی است که محقق با طرح سوالاتی درباره مساله تحقیق و ارائه گزینه هایی در قالب یک طیف وسیعی دارد نوع نگرش و قضاوت فرد و شدت و ضعف آن را نسبت به متغیر یا موضوع یا پدیده ای بسنجد.

ه) آزمون های پیشرفت تحصیلی: ابزارهایی هستند که معلم بصورت سوال‌نامه آنها در اختیار دانش آموز یا دانشجو قرار می دهد تا میزان پیشرفت و افزایش آگاهی های وی درباره موضوع درسی را مورد سنجش و اندازه گیری قرار دهد. این آزمون ها هم بصورت استاندارد و هم بصورت معلم ساخته وجود دارد.

و) آزمون استعداد: ابزاری است مکتوب و معمولا استاندارد که برای اندازه گیری توانایی بالقوه فرد در فعالیت، ذوق و شغل خاص مورد استفاده راهنمایان و مشاوران قرار می گیرد.

ز) آزمون هوش: ابزاری است مکتوب و معمولا استاندارد و میزان شده که معلمان و روانشناسان، روان سنج ها و متخصصان تعلیم و تربیت برای سنجش بهره هوشی افراد آنها را بکار می گیرند.

ح) رغبت سنجک وسیله ای است مکتوب یا گرافیکی و تصویری معمولا استاندارد که برای سنجش و تخمین علاقه و رغبت فرد نسبت به موضوع و پدیده ای خاص مورد استفاده قرار می گیرد.

ط) آزمون فرافکن: ابزاری است که باعث می شود فرد طی آن احساسات درونی، عقاید و نگرش ها، نیازها، آرزوها و ارزش های مورد علاقه خود را بروز دهند.

مقیاس های اندازه گیری

مقیاس های اندازه گیری واحدهایی هستند که برای سنجش متغیرها در ابزارهای گردآوری اطلاعات بکار می روند. مقیاس های اندازه گیری عبارتند از: مقیاس های اسمی یا عددی، مقیاس های فاصله ای و مقیاس‌های نسبی.

مقیاس های اسمی. این مقیاس ها که به مقیاس عددی، نیز مشهورند جزء محدودترین مقیاس ها هستند و بصورت دو ارزشی و چند ارزشی وجود دارند.

مقیاس های ترتیبی. با این مقیاس ها می توان علاوه بر تشخیص وجود یا عدم وجود صفت، شدت و ضعف آن را سنجید.

مقیاس های فاصله ای: مقیاس فاصله ای علاوه بر دارابودن صفات مقیاس های اسمی و ترتیبی، دارای این ویژگی است که می تواند فواصل بین نمرات را نیز مشخص کند یا به عبارتی آن را کمی کند.

مقیاس های نسبی: مقیاس نسبی مانند مقیاس فاصله ای است که با این تفاوت که این مقیاس دارای نقطه صفر مطلق است که به عنوان مبدا سنجش مورد استفاده قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1396/03/28 22:41:02   |
0     0
مصاحبه یکی از روش های جمع آوری اطلاعات است که در آن به صورت حضوری یاغیر حضوری از افراد یا گروهی ار آنان پرسش می شود. نکته مهم آن است که سوالات مصاحبه از پیش اندیشیده شده و تعیین شده است. آنچه مصاحبه را به صورت های مختلف طبقه بندی می کند میزان انعطاف پذیری آن و یا نحوه اجرای آن است. مصاحبه را یکی ازروش هائی دانسته اند که امکان دریافت پاسخ در آن بیش از روش های دیگر است، زیرا در هنگام مصاحبه امکان تحریک آزمودنی برای دادن پاسخ وجود دارد و نیز می توان در صورت ابهام با توضیح موضوع را روشن ساخت.
· مهمترین انواع مصاحبه به شرح زیر عنوان شده اند:
· مصاحبه انعطاف پذیر یا آزاد : در این نوع چارچوب وحدود پرسش ا برای کصاحبه گر مشخص است لی زمان و توالی پرسش به سلیقه مصاحبه گر بستکی دارد. دراین حالت رفتار آزمودنی طبیعی تر است و اطلاعات واقعی تری بدست می آید. مصاحبه گر می تواند سوالات اضافی نیز طرح کندمصاحبه با انعطاف پذیری متوسط یا منظم : در این نوع مصاحبه ، مصاحبه گر از پرسشنامه ای با پرسش های مشخص و با توالی ثابت استفاده می کند ، اما معمولا پرسش ها به صورت باز هستند.در این جا جمع آوری اطلاعات کمی و سطحی است.· مصاحبه با انعطاف ناپذیریا پرسشنامه همراه با مصاحبه : مصاحبه گر از پرسش نامه ای با پرسش های مشخص و با توالی استاندارد استفاده می کند. پاسخها ثابت و از قبل پیش بینی و طیقه بندی شده اند و معمولا پرسش ها به صورت بسته هستند. این روش در مطالعات بزرگ و زمانی که پژوهشگر از تنوع پاسخ ها اطلاع دارد بکار می رود.
· نکات مهم در موردانجام مصاحبه
· تکلم با زبان شخص مصاحبه شونده
· دخالت ندادن تمایلات شخصی مصاحبه گر
· کسب اجاره درهنگام استفاذه از دستگاه ضبط صدا
· رعایت مقام وموقعیت اجتماعی افراد
· بیان توضیحات کافی قبل از شروع مصاحبه
با تشکر رضایی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا تیموری |   1396/09/06 16:42:27   |
0     0
روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :
1- پرسش نامه : پرسشنامه یکی از رایج ترین ابزارهای پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سوالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را می دهد.
2- مصاحبه : این ابزار گرداوری داده ها ، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می سازد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت .
3- مشاهده : مشاهده عبارت است از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه و توصیف آنچه روی می دهد .مشاهده به عنوان مهمترین ، طبیعی ترین و پرکاربرد ترین شیوه ها و ابزار پژوهش در همه دانش ها جای دارد و در دانش انسانی از اهمیتی خاص برخوردار است .
در پایان نامه های رشته حسابداری در پژوهش های بورسی عموما از سایت بورس ، نرم افزار ره اورد نوین ، سایت کدال ، برنامه اکسل و... برای جمع آوری داده ها استفاده می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/09/11 20:53:00   |
0     0
روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :

1- پرسش نامه : پرسشنامه یکی از رایج ترین ابزارهای پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سوالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را می دهد.

2- مصاحبه : این ابزار گرداوری داده ها ، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می سازد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت .

3- مشاهده : مشاهده عبارت است از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه و توصیف آنچه روی می دهد .مشاهده به عنوان مهمترین ، طبیعی ترین و پرکاربرد ترین شیوه ها و ابزار پژوهش در همه دانش ها جای دارد و در دانش انسانی از اهمیتی خاص برخوردار است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/09/18 00:09:00   |
0     0
روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :

1- پرسش نامه : پرسشنامه یکی از رایج ترین ابزارهای پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سوالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را می دهد.

2- مصاحبه : این ابزار گرداوری داده ها ، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می سازد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت .

3- مشاهده : مشاهده عبارت است از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه و توصیف آنچه روی می دهد .مشاهده به عنوان مهمترین ، طبیعی ترین و پرکاربرد ترین شیوه ها و ابزار پژوهش در همه دانش ها جای دارد و در دانش انسانی از اهمیتی خاص برخوردار است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/09/19 07:37:33   |
0     0
در فرایند پژوهش یکی از مهمترین بخش ها را گرد آوری داده ها و شیوه های آن تشکیل می دهد . ابزار گوناگونی برای گردآوری داده ها وجود دارد و هر پژوهشگر بنا به نوع پژوهش و ضرورت یکی از روش های کلی گردآوری داده ها را انتخاب می نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدایمان جلالیان |   1396/09/20 09:02:34   |
0     0
1- پرسش نامه : پرسشنامه یکی از رایج ترین ابزارهای پژوهش و روش مستقیم برای کسب داده های پژوهش است .پرسشنامه مجموعه ای از سوالاتی است که پاسخ دهنده با ملاحظه آن ها پاسخ لازم را می دهد.

2- مصاحبه : این ابزار گرداوری داده ها ، امکان برقراری تماس مستقیم با مصاحبه شونده را فراهم می سازد و با کمک آن می توان به ارزیابی عمیق تر ادراک ها ، نگرش ها ، علایق و آرزوهای آزمودنی ها پرداخت .

3- مشاهده : مشاهده عبارت است از شناسایی ، نامگذاری ، مقایسه و توصیف آنچه روی می دهد .مشاهده به عنوان مهمترین ، طبیعی ترین و پرکاربرد ترین شیوه ها و ابزار پژوهش در همه دانش ها جای دارد و در دانش انسانی از اهمیتی خاص برخوردار است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
DAMIRI |   1396/09/30 14:34:32   |
0     0
ابزارهای گردآوری داده‌ها و اطلاعات
یکی از اصلی تر ین بخش های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و میدانی تقسیم می‌شود. در خصوص گردآوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روش‌های کتابخان‌ای و جهت جمع آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه‌های پژوهش از روش میدانی استفاده می‌شود. برای جمع آوری اطلاعات در کارهای پژوهشی چهار روش عمده را مورد استفاده قرار می دهند. با مطالعه این بخش می‌توانید روش منتخب برای جمع آوری داده ها در تحقیق خود را تشخیص دهید و با انتخاب شیوه مناسب از سوگیری در تحقیق خود پیشگیری کنید.
پیش از گردآوری داده ها باید طرح مشخص برای اینکاردر نظر گرفت. پاسخ به سوالات زیر می تواند راهگشا باشد.
· داده ها چگونه توصیف و تفسیر می شوند ؟
· چه مقدار هزینه برای گردآوری داده ها و تفسیر آنها لازم است ؟
· داده ها چگونه گزارش می شوند ؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن برزگری |   1396/10/01 23:44:13   |
0     0
بانک های اطلاعاتی بورس اوراق بهادار تهران_نرم افزارها
اگر تحقیق کیفی بود از پرسشنامه باید استفاده کرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدمحمد امامی مقدم |   1396/10/07 22:40:47   |
0     0
ابزار گرد آوری اطلاعات پژوهش، تأمین روایی (اعتبار) و پایایی (اعتماد) آن . یافتن پاسخ و راه حل برای مسئله انتخاب شده هر پژوهشی مستلزم یافتن داده هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخ های احتمالی و موقتی برای مسئله پژوهش مطرح شده اند را آزمون کرد.

به طور کلی، پژوهشگر در این بخش باید مشخص کند که برای جمع آوری داده ها، از چه روش و یا روش هایی استفاده و دلیل انتخاب آنها چه بوده است؟

و نیز بیان نماید که روایی و پایایی ابزار منتخب، چگونه تأمین شده و یا خواهد شد؟

از آنجا که در هر پژوهش، محقق می تواند از روش و یا روشهای گوناگون استفاده نماید، دفاع و استدلال از به کارگیری شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها، بسیار مهم است.

شیوه جمع آوری اطلاعات پژوهش، به سه دسته و به عبارتی دقیق تر به دو دسته تقسیم می شود:

الف) مطالعه کتابخانه ای؛

ب) مطالعه میدانی؛ و روش دیگر:

ج) محیط آزمایشگاهی

(ویژه پژوهش هایی که در محیط آزمایشگاهی و به طور تجربی (آزمایشی) و تحت شرایط کنترل شده انجام می شود).

دو روش نخست یعنی مطالعات کتابخانهای و نیز میدانی در بسیاری پژوهش ها کاربرد دارد ودر پایان نامه در بخش شیوه جمع آوری اطلاعات ذکر می شود.

شیوه سوم، مختص شرایط آزمایشگاهی و پژوهش های تجربی (آزمایشی) ونیز شبه تجربی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمید زارعی |   1396/10/09 18:21:17   |
0     0
در پایان نامه های رشته حسابداری در پژوهش های بورسی عموما از سایت بورس ، نرم افزار ره اورد نوین ، سایت کدال ، برنامه اکسل و... برای جمع آوری داده ها استفاده می شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1396/10/19 15:12:32   |
0     0
تعریف ان مجموعه اصول ر ویه و قواعدی که از تسلسل وتوالی منظمی تبعیت نموده و نیل به هدف مشخصی را تعقیب می نماید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ارسخان |   1396/10/19 15:16:34   |
0     0
یکی از موارد رعایت کردن در مصاحبه نظم در ارایه سوال است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Mozhgan Seifi |   1396/10/23 00:48:49   |
0     0
روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :
1- پرسش نامه
2- مصاحبه
3- مشاهده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی ویسی |   1396/10/29 19:16:11   |
0     0
روش‌های میدانی

روش‌هاى میدانى به روش‌هایى اطلاق مى‌شود که محقق براى گرد‌آورى اطلاعات ناگزیر است به محیط بیرون برود و با مراجعه به افراد یا محیط، و نیز برقرارى ارتباط مستقیم با واحد تحلیل یعنى افراد، اعم از انسان، مؤسسات، سکونت‌گاه‌ها، موردها و غیره، اطلاعات مورد نظر خود را گرد‌آورى کند. در واقع، او باید ابزار سنجش یا ظروف اطلاعاتى خود را به میدان ببرد و با پرسشگری، مصاحبه، مشاهده و تصویربردارى آنها را تکمیل نماید و سپس براى استخراج، طبقه‌بندی، و تجزیه‌وتحلیل به محل کار خود برگردد.

روش پرسشنامه‌ای
روش مشاهده
روش مصاحبه
روش‌های ترکیبی
روش‌های صوتی و تصویری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mohammad hassan bikas fahadan |   1396/11/14 14:37:28   |
0     0
روش گردآوری اطلاعات
برای جمع آوری داده های مورد نیاز یک پژوهش به روشها و راههای مختلف عمل می شود. ابزار گردآوری اطلاعات وسیله‌ای است که به پژوهشگر کمک می‌کند تا داده‌های لازم را جمع آوری و ثبت نماید. در اغلب رشته‌های علوم اسانی رایج‌ترین ابزار گرد‌آوری داده‌ها پرسش نامه‌ها، برگه مشاهده، برگه مصاحبه و فیش ثبت مطالعات و اطلاعات(در همه رشته ها) و آزمایش (در غالب رشته‌های علوم پایه و فنی ) و غیره می‌باشد. پژوهشگر برحسب روش تحقیق مورد نظر خود و نوع داده هایی که قصد جمع آوری آنها را دارد، تصمیم می‌گیرد که از چه ابزاری برای گردآوری داده های خود استفاده کند.
روش های کلی گرداوری داده ها شامل موارد زیر می باشد :
1- پرسش نامه
2- مصاحبه
3- مشاهده
ابزار گرد آوری اطلاعات پژوهش، تأمین روایی (اعتبار) و پایایی (اعتماد) آن . یافتن پاسخ و راه حل برای مسئله انتخاب شده هر پژوهشی مستلزم یافتن داده هایی است که از طریق آنها بتوان فرضیه هایی که به عنوان پاسخ های احتمالی و موقتی برای مسئله پژوهش مطرح شده اند را آزمون کرد.

به طور کلی، پژوهشگر در این بخش باید مشخص کند که برای جمع آوری داده ها، از چه روش و یا روش هایی استفاده و دلیل انتخاب آنها چه بوده است؟

و نیز بیان نماید که روایی و پایایی ابزار منتخب، چگونه تأمین شده و یا خواهد شد؟

از آنجا که در هر پژوهش، محقق می تواند از روش و یا روشهای گوناگون استفاده نماید، دفاع و استدلال از به کارگیری شیوه یا ابزار جمع آوری داده ها، بسیار مهم است.

شیوه جمع آوری اطلاعات پژوهش، به سه دسته و به عبارتی دقیق تر به دو دسته تقسیم می شود:

الف) مطالعه کتابخانه ای؛

ب) مطالعه میدانی؛ و روش دیگر:

ج) محیط آزمایشگاهی

(ویژه پژوهش هایی که در محیط آزمایشگاهی و به طور تجربی (آزمایشی) و تحت شرایط کنترل شده انجام می شود).

دو روش نخست یعنی مطالعات کتابخانهای و نیز میدانی در بسیاری پژوهش ها کاربرد دارد ودر پایان نامه در بخش شیوه جمع آوری اطلاعات ذکر می شود.

شیوه سوم، مختص شرایط آزمایشگاهی و پژوهش های تجربی (آزمایشی) ونیز شبه تجربی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه تاک |   1397/09/19 21:11:43   |
0     0
یکی از اصلی تر ین بخش های هر کار پژوهشی را جمع آوری اطلاعات تشکیل می دهد. چنانچه این کار به شکل منظم وصحیح صورت پذیرد کار تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری از داده ها با سرعت و دقت خوبی انجام خواهد شد. روش‌های گردآوری اطلاعات پژوهش به دو دسته کتابخانه‌ای و میدانی تقسیم می‌شود.
* استفاده از اطلاعات و مدارک موجود
* مشاهده
*پرسشنامه
*مصاحبه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1397/09/21 20:21:37   |
0     0
یکی از مهمترین بخشهای پایان نامه روش گرداوری داده ها است که باید باتوجه به نوع پژوهش انتخاب شود ...یکی از متداول ترین روشها در تحقیقات علوم انسانی استفاده از ابزار پرسشنامه است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
زهرا افتخاری |   1397/09/21 20:28:20   |
0     0
گرداوری اطلاعات موردنیاز تحقیق یکی از مراحل اساسی ان است.وداده ها مانند مواد خامی هستند که بدون پردازش فاقد هر ونه برداشتی میباشند.وبراساس روش جمع اوری دادهها تحقیقات به دو دسته تقسیم میشوند اسنادی یا میدانی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics