تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

نظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل گران مالی و کارگزاران بورس مطرح شد، زیرا آن ها احساس می کردند سود گزارش شده قدرت سود شرکت را آن چنان نشان نمی دهد که در ذهن مجسم می کنند.

آنها دریافتند که پیش بینی سود های آتی بر مبنای نتایج گزارش شده ، کار مشکلی است. ضمنا تحلیل گران دریافتند که تجزیه وتحلیل صورت های مالی شرکت ها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی می باشد.

 

سوال اساسی این است که چرا تحلیل گران مالی در ارزیابی خود از سود خالص گزارش شده و یا سود هر سهم شرکت (بدون تعدیل) استفاده نمی کنند و جانب احتیاط را رعایت می نمایند. پاسخ این است که در تعیین ارزش شرکت نه تنها کمیت سود، بلکه باید به  کیفیت آن نیز توجه شود.

 

منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سود های آتی است. به عبارت دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سود آوری سال های آتی و ضریب اطمینان نسبت به سود های آتی بستگی دارد.

 

برداشت حسابدارن وتحلیل گران مالی از واژه سود متفاوت است . تحلیل گران مالی عموما سود گزارش شده ( سود حسابداری ) را متفاوت از سود واقعی می دانند. یکی از دلایل این تفاوت از دیدگاه تحلیل گران این است که سود می تواند به وسیله مدیران دستکاری شود. این دستکاری از طریق به کار گیری روش های مختلف حسابداری توسط مدیریت امکان پذیر است . اعمال روشهایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا ، استهلاک سرقفلی ، هزینه جاری یا سرمایه ای تلقی کردن هزینه های تحقیق و توسعه ، روش هایی هستند که مدیران می توانند از طریق اعمال آنها سود را تغییر دهند.

 

- اهمیت ارزیابی کیفیت سود

 

برطبق مفهوم سودمندی تصمیم ارائه شده توسط هیات استانداردهای حسابداری مالی ایالات متحده ، کیفیت سود و به صورت عام تر کیفیت گزارشگری مالی ، مورد علاقه کسانی است که از گزارش های مالی برای تصمیم گیری های سرمایه گذاری و انعقاد قرادادهای مختلف استفاده می کنند. 

 

علاوه بر این، می توان گفت که از دیدگاه تدوین کنندگان استانداردها ، کیفیت گزارش های مالی به صورت غیر مستقیم ، نشان دهنده کیفیت استاندارد های گزارشگری مالی است.

 

بالاخره اینکه زمانی که تدوین کنندگان استانداردهای حسابداری در جستجوی بازخورداستانداردها در مورد این مورد باشند که آیا استانداردهای تدوین شده کارا بوده اند یا خیر؟ به ستاده های سیستم حسابداری از جمله سود گزارش شده توجه خواهند کرد . معیار ارزیابی کارایی مطابق چارچوب مفهومی هیات استانداردهای حسابداری مالی، سودمندی تصمیم می باشد. علاوه بر آن می توان میزان بیان صادقانه سود حسابداری گزارش شده از سود مورد نظر هیکس را به عنوان معیار ارزیابی در نظر گرفت.

 

برای دریافت فایل مقاله فارسی به صورت PDF روی آیکن دانلود کلیک کنید.

 

منبع

عرب مازاریزدی،محمد،کرانی ،کامبیز،(١٣٩٠)."بررسی رابطه بین افزایش سود همراه با افزایش در آمدبا کیفیت سودشواهدی از بورس اوراق بهادارتهران"

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سعیده تشکری |   1397/11/12 11:35:13   |
0     0
پس سود می تواند به وسیله مدیران دستکاری شود. این دستکاری از طریق به کار گیری روش های مختلف حسابداری توسط مدیریت امکان پذیر است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری بافقی |   1397/11/12 12:55:11   |
0     0
کیفیت گزارش های مالی به صورت غیر مستقیم ، نشان دهنده کیفیت استاندارد های گزارشگری مالی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری |   1397/11/14 00:23:07   |
0     0
اعمال روشهایی نظیر تغییر روش ارزیابی موجودی کالا ، استهلاک سرقفلی ، هزینه جاری یا سرمایه ای تلقی کردن هزینه های تحقیق و توسعه ، روش هایی هستند که مدیران می توانند از طریق اعمال آنها سود را تغییر دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics