تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

دستورالعمل اجرایی موضوع ماده (97) قانون محاسبات عمومی کشور، به پیشنهاد شماره 52441/10828/53 وزیر امور اقتصادی و دارائی مورخ 24 اسفند ماه 1377 تصویب شد؛ که در ادامه به جزئیاتی از این آیین نامه پرداخته می شود:

شماره 52441/10828/53                                                                       مورخ 24 اسفند 1377

 

دستورالعمل اجرایی موضوع ماده (97)

 قانون محاسبات عمومی کشور

   درمواقعی که بموجب احکام صادره ذیحسابان دستگاه های اجرایی تغییر می نمایند و یا به هر عنوان سمت ذیحسابی از آنان سلب می گردد ذیحسابان قبلی و بعدی مکلفاند سوابق ذیحسابی را با تنظیم صورتمجلس به ترتیب و در مواعد زیر (در دو مرحله) تحویل و تحول نمایند.

1 – به  منظور جلوگیری از معوق ماندن امور ذیحسابی، ذیحساب قبلی مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که در روز اول اشتغال ذیحساب بعدی مدارک و صورت های زیر مطابق فرم های مربوط درچهار نسخه تهیه و پس ازتکمیل و امضا به ذیحساب بعدی تحویل و یک نسخه آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال گردد.

الف– فهرست کلیه حساب های بانکی با استفاده از فرم شماره یک شامل حساب های قابل برداشت وحساب های غیر قابل برداشت، حاوی اطلاعات لازم در خصوص عناوین وشماره حساب های بانکی، مبلغ موجودی، (طبق مانده اعلام شده توسط بانک ذیربط) شماره وتاریخ تأییدیه حساب های بانکی، تعداد دسته چک ها و چک های نانویس با ذکر شماره مسلسل آنها، شماره و تاریخ آخرین چک صادره از هریک از دسته چک ها.

ب– فهرست ضمانت نامه های بانکی و سایر تضمین ها با استفاده ازفرم شماره (2) حاوی اطلاعات لازم درخصوص عنوان تضمین، نوع تضمین، نام تضمین دهنده، تاریخ اخذ تضمین، مبلغ تضمین، شماره و تاریخ قرارداد مربوط و تاریخ انقضای تضمین و تاریخ آخرین تمدید ضمانتنامه ها. در مواردی که ضمانت نامه های بانکی و سایر تضمین ها از حجم قابل ملاحظه ای برخودار بوده، بنحوی که تهیه فهرست از آن ها مستلزم صرف وقت زیاد باشد، مشروط بر آنکه تضمین ها به نحو صحیح و قابل کنترل نگهداری و مشخصات کامل آن ها در دفتری که به همین منظور نگهداری می شود ثبت شده باشد، در این قبیل موارد تحویل و تحولتضمین ها پس از کنترل های ضروری با امضا ذیل دفتر مربوطه توسط تحویل دهنده و تحویل گیرنده انجام و مراتب در صورتمجلس تحویل و تحول درج خواهد شد.

ج– فهرست کلیه دفاتر مورد عمل ذیحسابی حاوی عنوان و تعداد هر یک از آن ها طبق فرم شماره (3) تهیه و تنظیم و ذیل آخرین ردیف دفاتر روزنامه و کل، اموال، صدور چک، اوراق بهادار، معین سپرده ها، ضمانت نامه های بانکی و معین درخواست وجه توسط ذیحسابان قبلی و بعدی امضاء خواهد شد.

د– فهرست سوابق کسری احتمالی حاصل در ابواب جمعی اموال و یا وجوه نقد یا در حکم نقد با ذکر نام امنای اموال یا عاملین ذیحساب و یا سایر مأموران ذیربط و آخرین پی گیری آن.

 

2 – ذیحساب بعدی مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که حداکثر ظرف مدت یک ماه از تاریخ اشتغال، صورت های مشروحه زیر را در چهار نسخه تهیه و پس از تکمیل و امضا نسخه اول آن همراه نسخه اول صورت مجلس تحویل و تحول (مطابق نمونه پیوست) به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال گردد.

الف– صورت ریز مانده پیش پرداخت به تفکیک جاری و سنواتی حاوی اطلاعات لازم در مورد گیرندگان پیش پرداخت، تاریخ پرداخت و مبلغ پیش پرداخت.

ب– صورت ریز مانده علی الحساب به تفکیک جاری و سنواتی با درج اطلاعات مربوط به گیرندگان علی الحساب، تاریخ پرداخت و مبلغ علی الحساب.

ج– صورت ریز مانده تنخواه گردان های پرداخت عاملین ذیحساب، واحدهای تدارکاتی، کارپردازان و سایر مأمورین دولتی به تفکیک گیرندگان وجه با قید اطلاعات مربوط به تاریخ پرداخت، مبلغ و حساب بانکی مربوط.

د:

د– 1– صورت مغایرت بانکی برای کلیه حساب های بانکی مندرج در فرم شماره یک موضوع بند الف ردیف یک، حاوی اطلاعات مربوط به مانده دفتری، مانده مورد گواهی بانک، مشخصات کامل اقلام باز شامل چک های معوق، وجوه بین راهی و غیره.

د– 2– صورت های مغایرت بانکی بایستی منضم به گواهی بانک برای موجودی هریک از حساب های بانکی باشد.

ﻫ – صورت وضعیت گردش تمبر و سایر اوراق بهادار با استفاده از فرم شماره (4) ضمیمه.

 

3 – در مواردی که ذیحساب از تحویل ابواب جمعی خود استنکاف نماید یا به هر علتی شرکت او در امر تحویل و تحول میسر نباشد به موجب حکم صادره از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی معاون ذیحساب یا نماینده اعزامی وزارت مذکور مکلف است ترتیبی اتخاذ نماید که صورت ها و مدارک موضوع ردیف یک این دستورالعمل در موعد مقرر تهیه و با حضور و امضاء نمایندگان دیوان محاسبات کشور که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی برای حضور در امر تحویل و تحول و امضا صورت مجلس مربوط دعوت خواهند شد، درمحل ذیحسابی به ذیحسابی بعدی تحویل گردد.

صورت های موضوع ردیف (2) این دستورالعمل نیز با حضور نمایندگان مذکور، در موعد مقرر به ذیحساب جدید تحویل خواهد شد.

 

4 – ذیحساب تحویل گیرنده مکلف است متعاقباً صورتحساب دریافت و پرداخت یا تراز عملیاتی دستگاه اجرایی محل خدمت جدید را به تاریخ تحویل و تحول در چهارنسخه تنظیم و پس از امضا ذیحساب تحویل دهنده، نسخه اول آن را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نماید.

 

5 – در صورتی که ذیحساب تحویل گیرنده در انجام تکالیف قانونی نسبت به امر تحویل و تحول موضوع این آیین نامه اقدام ننماید به تشخیص وزارت امور اقتصادی و دارایی طبق مقررات اقدام خواهد شد.

 

6 – تنظیم و ارسال صورتمجلس تحویل و تحول در هیچیک از موارد فوق به منزله مفاصا حساب برای ذیحسابان نبوده و عنداللزوم مانع از رسیدگی به حساب عملکرد دوره تصدی آنان نخواهد گردید. و در هر حال هر یک از ذیحسابان، مسئول عملکرد دوره تصدی خود خواهند بود.

7 – در مواردی که ذیحسابان قبلی و بعدی موفق به تنظیم قسمتی از صورت های موضوع ردیف های یک ودو این دستورالعمل نگردند مکلفند مراتب را ضمن ارسال صورت های تنظیم شده به وزارت امور اقتصادی و دارایی گزارش نمایند تا بر حسب مورد به طرق مقتضی نسبت به راهنمایی ورفع موانع موجود و یا تمدید مهلت لازم برای تنظیم صورت های مورد بحث اقدام و در صورت مشاهده تخلف مراتب را به مراجع قانونی ذیربط اعلام و پی گیری نماید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی

 

 

 

 

 

جاری

      صورتمجلس تحویل و تحول سوابق ذیحسابی ______               

 طرح

 

   در اجرای حکم شماره ............ مورخ ............ وزارت امور اقتصادی و دارایی سوابق فعالیت های مالی ذیحساب ........................... به شرح صورت های زیر که به تأیید طرفین رسیده و جز لاینفک این صورتمجلس محسوب می گردند، به تاریخ ................ بین ............ ذیحساب تحویل دهنده و ذیحساب تحویل گیرنده، تحویل و تحول گردید.

 

1 – فهرست موجودی کلیه حساب های بانکی به شرح فرم شماره یک جمعاً به مبلغ ............ ریال

2 – فهرست ضمانتنامه های بانکی وسایر تضمین ها به شرح فرم شماره دو جمعاً به مبلغ ........... ریال

3 – فهرست کلیه دفاتر اموال و حسابداری (طبق فرم شماره 3)

4 – صورت ریز مانده انواع پیش پرداخت سال جاری جمعاً به مبلغ  ............ ریال

انواع پیش پرداخت سنواتی جمعاً به مبلغ  ............ ریال.

5 – صورت ریز مانده انواع علی الحساب سال جاری به مبلغ  ............ ریال

انواع علی الحساب سنواتی جمعاً به مبلغ  ............ ریال.

6 – صورت ریز پیش پرداخت سایر منابع جمعاً به مبلغ  ............ ریال

وعلی الحساب سایر منابع جمعاً به مبلغ  ............ ریال.

7 – صورت ریز مانده تنخواه گردان پرداخت جمعاً به مبلغ ............ ریال

8 – صورت ریز سپرده های موجودی درحساب خزانه تمرکز وجوه سپرده (حساب 9) جمعاً به مبلغ  ............ ریال منضم به تأییدیه شماره  ............ تاریخ  ............ خزانه  ............

9 – صورت مغایرت حساب های بانکی مندرج در فهرست موضوع بند (ﻫ) یک این صورتمجلس            ............ منضم  ............ به تأییدیه های بانکی مربوط.

10 – صورت مجلس تمبر و اوراق بهادار منطبق با دفاتر مربوط و موجودی مخزن به شرح          صورت وضعیت گردش تمبر و اوراق بهادار (موضوع بند (ﻫ) ردیف «2» دستورالعمل اجرایی ماده «97» قانون محاسبات عمومی کشور).

    این صورت مجلس در چهار نسخه که هر چهار نسخه حکم واحد را دارد در تاریخ  ............ تنظیم گردید.

    ضمناً آخرین حساب ماهانه تهیه شده تا تاریخ تحویل و تحول که مراتب ارایه آن به وزارت امور اقتصادی و دارایی اعلام گردیده است مربوط به ماه  ............ می باشد.

 

ذیحساب تحویل دهنده                                   ذیحساب تحویل گیرنده

 

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics