تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 

قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و‌زیان‌آور

ماده واحده - کلیه وزارتخانه‌ها، شرکتها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، بانک‌ها مؤسسات و شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر‌نام است می‌توانند مستخدمین معلول (‌اعم از جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط‌خاص کار و معلولین عادی) رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه خود را (‌بجز کارگران مشمول قانون کار) به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام‌سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که مدت آن ذیلاً بر‌حسب نوع و درجه معلولیت و یا بیماری مشخص گردیده است، به مدت خدمات آنان بدون پرداخت کسور فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی‌بازنشسته نمایند.

‌قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و‌زیان‌آور

ماده واحده - کلیه وزارتخانه‌ها، شرکتها، مؤسسات دولتی، شهرداریها، بانک‌ها مؤسسات و شرکتها و سازمانهایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر‌نام است می‌توانند مستخدمین معلول (‌اعم از جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط‌خاص کار و معلولین عادی) رسمی یا ثابت یا دارای عناوین مشابه خود را (‌بجز کارگران مشمول قانون کار) به شرط داشتن حداقل بیست سال تمام‌سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب شورای امور اداری و استخدامی کشور با افزودن سنوات خدمت ارفاقی که مدت آن ذیلاً بر‌حسب نوع و درجه معلولیت و یا بیماری مشخص گردیده است، به مدت خدمات آنان بدون پرداخت کسور فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی‌بازنشسته نمایند.

‌خدمت زائد بر سی سال این افراد قابل محاسبه نبوده و در تعیین حقوق بازنشستگی آنان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

 

1 - در مورد جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء یا کاهش تواناییها برای انجام کار‌حداقل سه و حداکثر شش سال و درجات بین 40% تا آستانه ازکارافتادگی کامل حداقل شش و حداکثر ده سال به تناسب درجات فوق به جمع سنوات‌خدمت مستخدمین افزوده می‌شود. ملاک ارفاق از نظر درجه معلولیت بالاترین میزان معلولیت از آغاز تا زمان بازنشستگی است.

 

2 - در مورد معلولیت‌های مربوط به حوادث ناشی از کار و یا بیماریهای ناشی از شرایط خاص کار در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء‌و یا کاهش تواناییها برای انجام کار حداقل دو و حداکثر پنج سال و درجات بین 40% تا آستانه ازکارافتادگی کامل حداقل پنج و حداکثر هشت سال به‌تناوب درجات فوق به جمع سنوات خدمت مستخدم افزوده می‌شود.

 

3 - در مورد معلولین عادی که به دلایل غیر ناشی از کار معلول شده‌اند در درجات بین 20% تا 40% نقص عضو یا اعضاء یا کاهش تواناییها برای‌انجام کار حداقل دو و حداکثر سه و در درجات بین 40% تا آستانه ازکارافتادگی کامل حداقل سه و حداکثر شش سال به تناسب درجات فوق به سوابق‌خدمت مستخدم اضافه می‌شود.

‌تبصره 1 - تشخیص درجه معلولیت جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی به عهده کمیسیون پزشکی بنیاد شهید و تشخیص نوع معلولیت و‌درجات نقص عضو یا اعضاء و یا کاهش توانایی برای انجام کار در مورد افراد مشمول این قانون به عهده کمیسیون پزشکی معتمد متشکل از حداقل سه‌نفر از افراد متخصص بر حسب نوع معلولیت و یا بیماری با معرفی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود و تعیین مدت سنوات ارفاقی‌بر اساس موارد فوق‌الذکر با شورای امور اداری و استخدامی کشور می‌باشد.

‌تبصره2 - مستخدمینی که به استناد ماده 79 قانون استخدام کشوری و مقررات مشابه آن در قوانین دستگاههای مذکور در این لایحه ازکارافتاده‌می‌شوند، حداقل سه سال به سنوات خدمت آنان بدون پرداخت کسور از لحاظ بازنشستگی اضافه خواهد شد و در صورتی که با ارفاق مذکور، خدمت‌این قبیل افراد از پانزده سال کمتر شود مدت خدمت آنان پانزده سال منظور خواهد شد.

‌تبصره 3 - شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور که وظایف مربوط به شغل آنان باعث بروز ناراحتیهای جسمی و روحی می‌گردد، می‌توانند با داشتن‌حداقل بیست سال سابقه خدمت بر اساس درخواست کتبی خود با حداکثر پنج سال ارفاق بازنشسته شوند.

‌تبصره 4 - آیین‌نامه اجرایی ماده فوق ظرف 3 ماه با پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی با همکاری بنیاد شهید و سازمان بهزیستی تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و چهار تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه اول آذر ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1367.9.9 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی - اکبر هاشمی

 

‌قانون شمول تبصره 3 قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین‌مشاغل سخت و زیان‌آور به کارکنان واحدهای صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

‌ماده واحده - از تاریخ تصویب این قانون کارکنان واحدهای صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح که در مشاغل سخت و‌زیان‌آور خدمت می‌کنند و پرستاران نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح مشمول مقررات تبصره 3 قانون نحوه بازنشستگی‌جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 1367.9.1 مجلس شورای اسلامی، می‌گردند.

‌تبصره - آیین‌نامه اجرایی این قانون ظرف مدت 3 ماه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و یک تبصره در جلسه روز یکشنبه بیستم دی ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و یک مجلس شورای اسلامی تصویب و‌در تاریخ 1371.12.16 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

‌رئیس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری

 

‌قانون تسری مفاد تبصره (3) قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و‌شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 1367 به شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور کلیه نیروهای نظامی و انتظامی،‌وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته

‌ماده واحده - مفاد تبصره (3) قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و‌زیان‌آور مصوب 1367.9.1 به شاغلان مشاغل سخت و زیان‌آور کلیه نیروهای نظامی و انتظامی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای‌وابسته - بجز مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین و مقررات مربوط به خود هستند - تسری می‌یابد.

‌تبصره - آیین نامه اجرایی این قانون ظرف مدت (3) ماه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‌تاریخ تصویب 1377.5.21

‌تاریخ تایید شورای نگهبان 1377.5.25

 

‌قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب‌اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین‌مشاغل سخت و زیان‌آور، مصوب 1367

‌ماده واحده - قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ‌تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور - مصوب 1367.9.1 -‌به‌شرح زیر اصلاح می‌شود:

1 - عبارت «‌به‌جز کارگران مشمول قانون کار» از متن ماده واحده حذف می‌شود.

 

2 - تبصره‌های زیر به عنوان تبصره‌های (5) و (6) به ماده واحده یاد شده اضافه‌می‌شود:

‌تبصره 5 - جانبازان و آزادگان کارگر مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی با لحاظ‌تبصره (2) ماده (2) قانون اصلاح مقررات بازنشستگی و وظیفه قانون استخدام کشوری‌مصوب 1368.12.13 مشمول این قانون خواهند بود و مشمول حداقل شرط سنی پنجاه‌سال با داشتن سی سال سابقه کار نمی‌باشند.

‌تبصره 6 - پرداخت هزینه‌های ناشی از اصلاح این قانون اعم از حق بیمه و‌مستمری قابل پرداخت تا احراز شرایط بازنشستگی و حق بیمه سنوات ارفاقی طبق‌مقررات در دستگاههای دولتی به عهده دستگاه مربوط و در دستگاههای غیردولتی‌ازجمله دستگاههای مشمول قانون کار به عهده دولت است که با اعلام آن توسط سازمان‌تأمین اجتماعی اعتبار مربوط طی ردیف جداگانه‌ای همه‌ساله در بودجه کل کشور‌پیش‌بینی و به حساب سازمان یاد شده پرداخت خواهد شد.

 

3 - آئین‌نامه اجرایی این قانون توسط سازمان تأمین اجتماعی با همکاری بنیاد‌شهید و امور ایثارگران تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز دوشنبه مورخ بیست و یکم‌اردیبهشت ماه یکهزارو سیصد و هشتاد و سه مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ1383.2.22 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

 

قانون استفساریه تبصره (6) ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ نحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 1367

موضوع استفساریه:

ماده واحده - آیا کارگران جانباز و آزاده شاغل در کارخانجات، کارگاهها، شرکتهای خصوصی، بخشهای غیر دولتی و دستگاههایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر نام است مشمول مفاد تبصره (6) ذیل ماده واحده قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب سال 1367 میباشند یا خیر؟

نظر مجلس:

بلی، مشمول مفاد تبصره (6) ذیل ماده واحده قانون مذکور میباشند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ بیست و دوم آذر ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و چهار مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 30/9/1384 به تأیید شورای نگهبان رسید.

 

قانون شمول قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 1367 بر جانبازان و آزادگان انقلاب و جنگ تحمیلی و معلولین عادی نیروهای نظامی و انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

 ماده واحده- مفاد قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ‌تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 1/9/1367 شامل جانبازان و آزادگان انقلاب اسلامی‌، جنگ تحمیلی و معلولین عادی نیروهای نظامی و انتظامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای وابسته نیز خواهد بود.

 قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ دهم اردیبهشت‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب

و در تاریخ 18/2/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید.

غلامعلی حدادعادل

رئیس مجلس شورای اسلامی

قانون تسری قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور به بنیاد شهید و امور ایثارگران

 ماده واحده- در ماده واحده قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور- مصوب‌1/9/1367- بعد از عبارت «مستلزم ذکر نام است‌» عبارت «و همچنین بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی ایران‌» اضافه می‌شود.

 قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ پانزدهم اردیبهشت‌ماه یکهزار و سیصد و هشتاد و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 25/2/1387 به تأیید شورای نگهبان رسید./ن

غلامعلی حدادعادل

رئیس مجلس شورای اسلامی

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حسنی |   1397/11/20 16:15:08   |
0     0
با عرض سلام و دعای خیر

با تقدیم احترام به استحضار می رساند: علی رغم اینکه بر اساس صریح فوانین بازنشستگی جانبازان شرط سنی ندارد ولی سازمان تامین اجتماعی داشتن 50 سال سن را برای جانبازان مرد را شرط لازم میداند، پیگیری های بسیاری کردیم ولی متاسفانه نتیجه ای نداشته است، اگر دیوان عدالت هم مراجعه کنیم پروسه طولانی و درازمدت دارد.
نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور مصوب 1367 و تبصره 3 آن و همچنین مقررات اصلاحی قانون فوق‏الذکر مصوب 1383 در باب نحوه بازنشستگی مستخدمین معلولین (اعم ازجانبازان انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی، معلولین حوادث ناشی از کار، بیماران ناشی از شرایط خاص کار و معلولین عادی) و شاغلین مشاغل سخت و زیان آور که وظایف مربوط به شغل آنان باعث بروز ناراحتی‏های جسمی و روحی می‏شود، مقید و مشروط به شرط سنی خاصی نشده است، همچنین براساس تبصره۳ ماده۲۴ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران رعایت شرط سنی مقرر درقوانین ومقررات بازنشستگی زودتراز موعد جانبازان الزامی نمی‌باشد. و علاوه برموارد فوق برابر تبصره۱ ماده۱۰۳ قانون مدیریت خدمات کشوری، شرط سنی دربند ب برای جانبازان تا ۵ سال کمتر وشرط سنی برای زنان حذف شده است؛ ازطرفی براساس تبصره 6 ماده یک آیین ‏نامه اجرایی قانون اصلاح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی وجنگ تحمیلی و معلولین عادی و شاغلین مشاغل سخت و زیان‌آور مصوب 10/02/1385 هیأت وزیران، حداقل شرط سنی برای جانبازان مرد50 سال تعیین شده لذا همانطور که پیشتر براساس رأی شماره 5 تاریخ : 18/01/1387 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، تبصره7 ماده یک(شرط سنی معلولین) ابطال گردیده؛ تقاضای ابطال تبصره 6 ماده یک تصویب ‏نامه شماره22686ک/ت3350هـ مورخ 6/3/1385 هیأت وزیران(شرط سنی بازنشستگی جانبازان) راداریم.

با تشکر و امتنان فراوان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics