تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برخی از تئوری های گزارشگری برون سازمانی شامل استانداردهای دستوری برای انتخاب اطلاعات  جهت درج در گزارش های برون سازمانی است. 

 

این استانداردها از جمله شامل بیطرفی، قابلیت تایید و بموقع بودن است. یکی از ویژگی های بارز این استانداردها پرداختن به ویژگی های ذاتی ارقام حسابداری است، یعنی ویژگی هایی که از ترجیحات شخصی استفاده‌کنندگان داده‌های حسابداری استخراج نشده‌باشد.

 

 در نتیجه بین استانداردهای دستوری و ترجیحات شخصی رابطه‌ای مستقیم وجود ندارد. لذا، استانداردهای دستوری که با ترجیحات شخصی فاصله دارد نمی‌تواند جانشین کاملی برای این ترجیحات باشد و وضع چنین استانداردهایی، مشکلات جدی به بار می‌آورد. مشخصاً، اگر فرض‌کنیم سیستم حسابداری برای بیشینه سازی مطلوبیت مورد انتظار استفاده کنندگان داده‌های حسابداری طراحی می‌شود، داده های انتخاب‌شده برایرعایت استانداردهای وضع شده، لزوماً منجر به چنین نتیجه‌ای نخواهدشد.

 

 این مبحث را دمسکی (Demski) درمقاله‌ای با عنوان « امکان ناپذیری عمومی استانداردهای دستوری حسابداری » که در سال 1973 در اکانتینگ رویو (Accounting Review) به چاپ رسیده، ارائه کرده‌است و چکیده بحث وی به این شرح است.

 

 

برای دریافت فایل با اندیشمندان حسابداری جهان آشنا شویم، به صورت PDF روی آیکن دانلود کلیک کنید.

 

منبع

 

مجله حسابرس

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics