تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همانطور که عنوان شد بودجه عملیاتی عبارتست از برنامۀ سالانه به همراه بودجۀ سالانه که رابطه میزان وجوه تخصیص یافته به هر برنامه با نتایج به دست آمده از اجرای آن برنامه را نشان می دهد. این بدان معنی است که با میزان مشخص مخارج انجام شده در هر برنامه، باید مجموعه معینی از اهداف تأمین شود.

 

تدوین یک بودجه عملیاتی، شامل دو فرآیند یکی از بالا به پایین  و دیگری از پایین به بالا   که به طور همزمان به اجرا در می آیند. وظیفۀ برنامه ریزان ارشد و سیاستگذاران(در سطوح بالا) تعیین اهداف و مقاصد برنامه هاست.

 

آن ها باید به طور تقریبی میزان منابعی که انتظار می رود برای پشتیبانی و کمک به تحقق این اهداف مورد نیاز است را تعیین کنند. علاوه بر این سیاستگذاران باید شاخص های نتیجه را که مشخص کنندۀ درجۀ تحقق اهداف با توجه به میزان منابع به مصرف رسیده است، تعریف کنند.

 

 مدیران سطوح پایین تر باید اهداف، مقاصد، میزان منابع و شاخص های سنجش نتایج را تدوین کرده باشند. این مدیران و سازمان‌های تحت پوشش آن ها در موقعیتی قرار دارند که می‌توانند برنامه سالانه ارائه شده از سوی برنامه ریزان و سیاستگذاران را تحقق ببخشند؛ آنان به خوبی سازوکار اجرایی برنامه را می شناسند و می‌توانند فعالانه به سیاستگذاران در تعریف و بازنگری برنامه های سالانۀ سازمان‌های خود یاری رسانند.

 از دیگر سو، برنامه ریزان و سیاستگذاران تنها در همکاری نزدیک با سطوح اجرایی است که می‌توانند از پایبندی مدیران اجرایی به اهداف تعیین شده مطمئن شوند و در یابند که آیا مدیران سطوح میانی رابطۀ برنامه سالانه و بودجۀ عملیاتی را کاملاً مدنظر قرار می دهند؟

 

بودجه‌ریزی عملیاتی با آگاه کردن تصمیم گیران به اطلاعات بهتر دربارۀ نتایج هر برنامه و مجموعۀ برنامه هایی که برای رسیدن به اهداف مشترکی به کار می رود، توانایی تصمیم گیران را در ارزیابی درخواست های بودجه ای دستگاه های اجرایی افزایش می دهد. این موضوع ابعاد فنی مسأله را تشکیل می دهد؛ در حالی که تخصیص منابع، نیازمند انتخاب های سیاسی نیز هست. با این حال بودجه عملیاتی می‌تواند به سیاستگذاران در پاسخگویی به برخی پرسش ها یاری رساند. این پرسش ها از این قرارند:

آیا برنامه ها، آنان را در دستیابی به اهداف خود کمک می‌کند؟

آیا برنامه ها اقدامات مرتبطی که در سطح دولت به عمل آمده هماهنگی کامل دارند؟

آیا کسانی که هدف قرارداده اند بیش از همه به خدمات یا مزایای مورد نظرنیازدارند؟

 

بودجه عملیاتی همچنین می‌تواند دربارۀ دستاوردها و طرح این مسأله که آیا منافع استفاده ازمنابع بیش از هزینه‌های آن است و آیا مدیران از توانایی های مورد نیاز برای دستیابی به نتایجی که وعده داده اند برخوردارند یا خیر، اطلاعاتی ارائه کند.

یک بودجه عملیاتی، تمامی فعالیت های مستقیم و غیر مستقیم مورد نیاز در برنامه ها و نیز تخمین دقیقی از هزینۀ فعالیت ها را در بر می گیرد. به عنوان مثال اگر شاخص فعالیت(واحد حجم کار) در یک ارگان دولتی، تعداد پرونده هایی باشدکه به نتیجه رسیده است، « تحقیقات جنایی» مراحل انجام کار و فعالیت های تشکیل دهندۀ آن، حلقۀ رابطی است که به منابع را به نتایج مرتبط می‌سازد. با ثبت و اندازه‌گیری منابع به مصرف رسیده در هر فعالیت و در هر مرحله، هزینۀ کل و هزینۀ سرانۀ هر واحد از اطلاعات به دست آمده را می‌توان محاسبه کرد و آن را به نتایج نهایی مرتبط ساخت.

 

در واقع بودجه‌ریزی عملیاتی به دنبال افزایش درک تصمیم گیران از پیوندهای منابع درخواستی و نتایج عملیات مورد نظر است. این مسأله برای حفظ و نهادینه کردن اصلاح مدیریت عملیاتی نیز دارای اهمیت است. اگر نتیجه این عمل، اطلاعات عملکرد بهتر و قابل اتکاتر باشد، می‌تواند فرایند بودجه‌ریزی را (به عنوان مهم ترین فرایندهای مالی سالیانۀ دولت) که به بررسی و بازبینی منظم برنامه ها و فعالیت ها می پردازد، بهبود بخشد.

 

منبع:

کتاب همان :14

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics