تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ویژگی های بودجه ریزی عملیاتی به شرح زیر می باشد:

1. بودجه‌ریزی عملیاتی هدف یا مجموعه ای از اهداف را تعریف می‌کند که پول به آنها مرتبط است و یا به آنها اختصاص یافته است. از این اهداف، موضوعات و مقاصد خاصی مطرح می شوند و سپس هزینه‌ها جزء به جزء یا تقسیم می شود.

 

  1. بودجه‌ریزی عملیاتی اطلاعات و داده‌های گذشته را تهیه و بدینوسیله اجازه مقیاس معناداری را بین پیشرفت واقعی (به دست آمده) و مورد انتظار می دهد.

 

  1. قضاوت های ارائه شده را در مورد برنامه ها چه در این مقطع زمانی چه در طول آماده سازی بودجه آینده، به منظور خاتمه دادن به هر گونه خلأ و شکاف عملیاتی که ممکن است به وجود آید را شکل می دهد.

 

  1. بودجه عملیاتی به عنوان یک اهرم کمکی که هنوز هم مهمترین ویژگی آن است، یک فرصت و موقعیت را برای ارزیابی های منظم برنامه ای ویژه فراهم می‌کند که این ارزیابی ها به علت ارائه اطلاعات قابل بررسی و مستقل به کسانی که در مورد بودجه تصمیم می گیرند و همچنین مدیران، دارای ارزش می باشند.

 

درمجموع توجه به این مسئله مهم است که بسیاری از کارشناسان در امور مالی اعتقاد دارند که هدف اصلی بودجه‌ریزی عملیاتی، حسابرسی می باشد. این مسئله مهم است که اطلاعات و داده‌های عملیاتی استفاده شده در بودجه بندی ادارات دولتی، مدیران را در مقابل کیفیّت خدمات، هزینه کارایی و اثربخشی برنامه حمایت می‌کند و تأکید و تمرکز روی نتیجه است نه داده‌ها.

 

از این رو دولت مردان، مجلس و دریافت کنندگان برنامه ها و خدمات و دولت عموماً می‌توانند پاسخگویی را با درجه ای از اطمینان برآورده شده از شیوه بودجه‌ریزی عملیاتی، درجایی که استفاده از شیوه های سنتی و داخلی ممکن نیست، محدود وتعیین نمایند. این توانایی برای دستیابی به عملکرد و پاسخگو قراردادن مدیران مانند مشوقی قوی و نیرومند برای تعالی کیفی یا نتیجه مثبت خدمات عمل می نمایند.

 

منبع:

Young, R, (2003),” Performance Based Budget Systems”, Public Policy And Practice,An Electronic Journal Devoted To Governance And Public Policy In South Carolina , Vol.2 , No.2.PP:1-10

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics