تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

همه سازمان‌ها برای موفقیت، به مدیریت قوی، منابع کافی، فرآیندهای ارزش ساز، نیروی انسانی کارآمد و ... نیاز دارند، اما آیا هیچگاه از خود پرسیده ایم برای موفقیت چه نیازی به « استراتژی» وجود دارد ؟

 

 بعضاً ممکن است استراتژی همان برنامه بلندمدت تصور شود و وجود آن نشانه ای از دورنگری سازمان به شمار آید. امروزه عمر برخی از استراتژی ها کمتر از فاصله دو بهار است ! علاوه بر این، ماهیت « استراتژی » با « برنامه » متفاوت است .

مفهوم استراتژی زاییده« فضای رقابتی » و« محدودیت منابع » است. رقابت و محدودیت منابع زیربنای فلسفه استراتژی به شمار می آیند.انسان در جهانی پر از محدودیت زندگی می‌کند. محدودیت منابع مالی، محدودیت های زمانی و محدودیت های قوای فکری برخی از وجوه بارز این شرایط هستند. صرف منابع محدود بر موضوعات غیر اصلی، جریمه اش واگذاری میدان رقابتی به رقیبی است که منابع (محدود) خود را بر روی موضوعات اصلی متمرکز کرده است. موضوعاتی که نتیجه اش مزیت های بیشتری (نسبت به رقیب) را به همراه دارد. این مفهوم را می توان نوعی « اقتصاد مدیریتی » دانست که هدف آن به حداکثررسانی « منافع » در مقابل « هزینه » هاست.

 

 رویکرد استراتژی این امکان را ایجاد می کند تا با شناخت موضوعات اصلی و تمرکز بر منابع (محدود)، برای تحقق آن ها به بالاترین منافع ممکن در مقابل رقیب دست یافته شود .

  ماهیت استراتژی، تشخیص فرصت های اصلی و تمرکز منابع در جهت تحقق منافع نهفته در آن هاست. فلسفه استراتژی نشان می دهد که درونمایه اصلی « استراتژی »، « فرصت ها » هستند.بدون دستیابی به فرصت های استراتژیک منافع استراتژیک در کار نخواهد بود.

 

  پس استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلند مدت خود دست یابد. استراتژی های شرکت می توانند به صورت گسترش دادن فعالیت در سطح جغرافیایی، تنوع بخشیدن به فعالیت ها، خرید شرکت های دیگر، تولید و عرضه محصول، رسوخ در بازار، کاهش دادن هزینه ها، فروش اقلامی از دارایی ها، تفویض بسیاری از اختیارات و تشکیل مشارکت های خصوصی باشند.

 

منابع:

مقاله  مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارساییان ، سید محمد اعرابی، تهران، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.

مقاله "استراتژی اثر بخش"، تهران، انتشارات فرا.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics