تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ریسک اعتباری، ریسکی است که از نکول/قصور طرف قرارداد یا در حالتی کلی تر ریسکی که از اتفاقی اعتباری به وجود می آید.

به طور تاریخی این ریسک معمولا در مورد اوراق قرضه واقع می شد بدین صورت که قرض دهنده ها از بازپرداخت وامی که به قرض گیرنده داده بودند، بی اطمینانی داشتند. به همین خاطر گاهی اوقات ریسک اعتباری را ریسک نکول می گویند.

 

ریسک اعتباری، ناشی از ناتوانی و یا عدم تمایل دریافت کننده تسهیلات در بازپرداخت تسهیلات می‌باشد. این عدم عمل به تعهدات می تواند ناشی از کسادی شرایط کسب وکار یا سایر وضعیتهایی باشد که طرف قرارداد با آن مواجه است.به عبارت دیگر ریسک اعتباری عبارت است از احتمال اینکه بعضی از داراییهای بانک ،به ویژه تسهیلات اعطایی از نظر ارزش کاهش یابد و یا بی ارزش شود.با توجه به اینکه سرمایه بانکها نسبت به کل ارزش دارایی آنها کم است، حتی اگر درصد کمی از وامهای اعطایی،قابل وصول نباشند بانک با خطر ورشکستگی روبرو خواهد شد.

 

ریسک اعتباری، احتمال عدم انجام تعهد مشتری نسبت به بانک می باشد. تسهیلاتی که اصل و فرع آن به طور کلی بازپرداخت نمیشود و یا با تاخیر همراه است، منشاء ریسک اعتباری برای بانک محسوب می شود.

 

ساده ترین تعریف ریسک اعتباری عبارت است از احتمال رخ دادن زیان در یک معامله اعتباری. "میچل کروهی " ریسک اعتباری را به صورت زیر تعریف کرده است: ریسک عدم پرداخت در پی تغییردر عواملی که کیفیت اعتباری یک دارایی را تشکیل می دهند به وجود می آید.

 

ریسک اعتباری را تغییر در ارزش به واسطه تغییرهای غیر منتظره در کیفیت اعتباری تعریف کره‌اند. در تعریف دیگر ریسک اعتباری به خطری تعبیر شده که بر اساس آن وام گیرنده به پرداخت اصل و فرع وام یا بدهی خود طبق شرایط مندرج در قرارداد قادر نباشد.به عبارت دیگر مطابق این ریسک بازپرداخت ها یا با تاخیر انجام شده یا اصلا وصول نمیشوند. این امر باعث پدید آمدن مشکلاتی در گردش وجوه نقد بانک می‌شود.

 

در گزارش ارائه شده به وسیه بانک تسویه بین المللی در سال 1996، ریسک اعتباری به صورت خطر عدم تسویه یک تعهد در تاریخ سررسید یا هر زمان بعد از آن تعریف شده است. ریسک اعتباری ریسک بازار و ریسک عملیاتی سه حوزه اصلی ریسک است که بانکها با آن مواجه اند.

 

بخش عمده ای از مراودات بانکها در جهان با ارائه تسهیلات مالی به مشتریان می باشد در ایران این موضوع بسیار برجسته تر از سایر نقاط می باشد  زیرا ساختار کلی بانکها نوعی وابستگی به دولت را ایجاد می نماید و الزام آنها به ارائه تسهیلات مختلف به افراد بدون شناخت کافی از توانایی های مالی و عملکرد گذشته آنها مشکلات عدیده ای را در جهت بازپرداخت تسهیلات را موجب گردیده است که بر اساس نظر موسسه بین المللی میزان مطالبات معوق بانکها بیانگر ریسک عملیاتی بالای آنها می باشد.

 

برای دانلود مقاله فارسی روی دانلود کلیک کنید.

 

منابع

 

همتی, ع و شادی, م. (1388). ارزیابی تاثیر متغیرهای کلان اقتصادی بر ریسک اعتباری بانکها. ویژه نامه بانک, 6.

مهرآرا, م و موسایی, م و قصوری, م و حسنزاده, آ. (1388). رتبه بندی اعتباری مشتریان حقوقی بانک پارسیان. مدلسازی اقتصادی, 3(3), 115-121.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics