تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هزینه سرمایه یکی از مهمترین و کلیدی ترین ابزارها در بسیاری از تصمیم گیری های مالی و مدیریتی است که از عوامل متعددی متأثر می شود .اهرم مالی، سودآوری، ترکیب سهامداران ، ترکیب هیئت مدیره، نوع فعالیت شرکت، نقدینگی و اندازه شرکت از مهم ترین این عواملند.

 همچنین با توجه به این که توان جذب سرمایه و تأمین مالی است. شرکتها یکی از مهمترین ارکان مورد نیاز برای باقی ماندن در بازار رقابتی امروز است ، وجود بازار سرمایه و حدور فعال و گسترده سرمایه گذاران در چنین بازارهایی یکی از نیازهای انکارناپذیر برای رشد اقتصاد ملی کشورهاست.

معمولا زمانی که اطلاعات تازه ای از وضعیت شرکت ها در بازار منتشر می شود ، این اطلاعات توسط تحلیلگران، سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بر مبنای آن، تصمیم گیری نسبت به خرید یا فروش سهام صورت می پذیرد. بنابراین ، در صورت انتشار محرمانه و ناهمگون اطلاعات، واکنش های متفاوتی از سوی سرمایه گذاران به واسطه وجود عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه ایجاد میشود که این امر تحلیل های نادرست و گمراه کنندهای را از وضعیت جاری بازار به همراه خواهد داشت . در این حالت سرمایه گذاران کوچک تمایلی به سرمایه گذاری نخواهند داشت و این مسئله در نهایت منجر به افزایش هزینه سرمایه شرکت به میزان ریسکی می شود که باید به وسیله سرمایه گذاران کمتر تحمل شود.

 

هدف مدیریت شرکت حداکثر نمودن ثروت سهامداران است و به منظور نیل به هدف مذکور تلاش می شود تا سیاست ها و تصمیمات مناسبی اتخاذ گردد. اجرای مدل های ارزشیابی مستلزم محاسبه هزینه سرمایه شرکت است. هزینه سرمایه حداقل نرخ بازدهی است که تحصیل آن برای حفظ ارزش بازار شرکت )یا قیمت سهام آن(ضروری است. مدیران باید درباره هزینه سرمایه که غالبا نرخ بازده مورد انتظار نامیده می شود ، برای مواردی همچون اتخاذ تصمیم های مربوط به بودجه بندی سرمایه ای، استقرار ساختار بهینه سرمایه، تصمیم گیری نسبت به اجاره بلند مدت و یا کوتاه مدت و مدیریت سرمایه در گردش اطلاعات کافی داشته باشند.

 

هزینه سرمایه با میانگین موزون اجزای مختلف تشکیل دهندة سرمایه شرکت مانند بدهی، سهام ممتاز، سهام عادی و سود انباشته محاسبه می شود . هزینه سرمایه شرکت باید بر اساس ارزش بازار بدهی و حقوق صاحبان سهام شرکت و نه ارزش دفتری آن  ها محاسبه شود. استفاده از ارزش دفتری برای محاسبة هزینه سرمایه، به محاسبة کمتر از واقع هزینه سرمایه برای شرکت ها و محاسبة بیشتر از واقع ارزش افزوده اقتصادی منجر خواهد شد.

 

البته واژه سرمایه در تعیین هزینه سرمایه، مفهومی گسترده تر از مفهوم سرمایه در حسابداری دارد، بدین معنی که صرفا در بدر گیرندده حقوق صاحبان سهام نبوده بلکه بدهیهای بلندمدت با سود تامین شده را نیز در بر میگیرد. اقلام تشکیل دهنده هزینه سرمایه شرکتها در ایران عبارتند از: هزینه سرمایه سهام عادی ، هزینه سرمایه سود انباشته و هزینه بدهی.

 

 

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics