تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

سود از اساسی ترین عناصر مورد توجه مدیران بوده و معیاری برای تداوم فعالیت و کارآیی می باشد که یکی از اهداف گزارشگری سود و پیش بینی جریانات نقدی آتی است.

   

با توجه به تاکید استاندارد حسابداری بر سود مندی تصمیم ، کیفیت سود و گزارشگری مالی مورد توجه سرمایه گذاران جهت تصمیم گیری است و کیفیت سود به طور غیر مستقیم شاخصی بر ارزیابی کیفیت استاندارد گزارشگری محسوب می شود. تصمیم بر اساس سود ناقص یا کم کیفیت  موجب انتقال نامطلوب ثروت می شود. مثلا درصورت استفاده از سود به عنوان شاخص در  پرداخت پاداش ، گزارش سود بیش از واقع، موجب پرداخت پاداش بیشتر می شود و نیز ممکن است کاهش پرداخت بدهیها را بپوشاند و موجب تداوم وام دهی وام دهندگان شده و تخصیص نادرست منابع و نیز کاهش رشد اقتصادی را بدنبال داشته باشد.

 

    کیفیت سود موضوعی است که در سال­های اخیر به کانون توجه در ارزیابی عملکرد مالی و تداوم فعالیت شرکت­ها تبدیل شده است.  نقش اصلی اطلاعات حسابداری در بازارهای مالی فراهم کردن زمینه ­های لازم برای تخصیص بهینه ­ی منابع است. در پی رسوایی­ های مالی اخیر، اطمینان و اعتماد سرمایه ­گذاران به سیستم گزارشگری مالی تضعیف شده و کیفیت سود به عنوان یک عامل مهم در تعیین اعتبار و قابلیت اعتماد ارقام گزارش شده، پدیدار گشت.

 

سود حسابداری مبتنی بر ارقام تعهدی از نظر بسیاری از کاربران اطلاعات صورت­های مالی، ابزاری برای سنجش عملکرد شرکت­ها محسوب می شود. منظور از ارزیابی عملکرد شرکت­ها ارزیابی کلی وضعیت مالی و نتایج عملیات برای تصمیم­ گیر­ی­ های منطقی است. درتعین ارزش شرکت ، نه تنها به کمیت ، بلکه به کیفیت سود نیز توجه می شود. منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به عبارت دیگر ، ارزش هر سهم  تنها به سود هر سهم سال جار ی بستگی نداشته و به انتظارات ما از آینده شرکت و قدرت سود آوری سال های آتی و ضریب اطمینان نسبت به سودهای آتی بستگی دارد.  

 

     در نتیجه، تعیین کیفیت اطلاعات حسابداری و نتایج حاصل از آن، مورد علاقه ­ی سرمایه­ گذاران، مدیران، قانون­ گذاران و تدوین ­کنندگان استانداردها قرار گرفت. تحلیل­گران مالی، مدیران و سرمایه ­گذاران در سالهای اخیر به گزارش سودآوری شرکت­ها توجه زیادی داشته­ اند. مدیران علاقه ­مند به حفظ رشد سود هستند زیرا، پاداش آنان اغلب به سود شرکت وابسته است. سود حسابداری و اجزای آن از جمله اطلاعاتی محسوب می­شود که در هنگام تصمیم­ گیری توسط افراد در نظر گرفته می­ شود. تصمیم بر اساس سود ناقص یا کم کیفیت، موجب انتقال نامطلوب ثروت می شود. در تعیین ارزش شرکت نه تنها به کمیت، بلکه به کیفیت سود نیز توجه میشود. برخی ویژگیها موجب افزایش کیفیت سود می شوند مثل : «روشهای با ثبات و محافظه کارانه حسابداری – جریان درآمد قبل از مالیات ناشی از فعالیت های عملیاتی و تکرار پذیر- کسب سطحی از سود خالص و نرخ رشد مستقل ا زملاحظات مالیاتی – داشتن ساختار از سرمایه مناسب (سود ناشی از تورم نباشدچون ورشکستگی ناگهانی را پنهان می کند و باعث اعتبار دادن نادرست از سوی اعتبار دهندگان می شود.  

 

  سهامداران که مهمترین گروه از کاربران اطلاعات صورت­های مالی هستند منافع خود را دراین اطلاعات سود جستجو می­کنند. سود حسابداری نشانه­ ای است که موجب تغییر باورها و رفتار سرمایه ­گذاران می شود  کیفیت سود می­تواند در گزارشگری مالی اطمینان سرمایه­ گذاران را در بازارهای مالی تحت تاثیر قرار دهد. از عوامل مهم مؤثر در کیفیت سود می­توان به روش­های متعدد حسابداری، نارسایی­ های موجود در فرآیند برآوردها و پیش بینی­ ها، اختیار عمل مدیران و تاثیرپذیری سود از مبانی گزارشگری و صلاحدید مدیران اشاره کرد. عبارت کیفیت سود به توانایی مدیران در استفاده از اقلام اختیاری در اندازه ­گیری و گزارشگری سود اشاره دارد. اقلام اختیاری ممکن است شامل انتخاب از بین اصول یا استانداردهای حسابداری و به کارگیری برآوردها و زمان­بندی معاملات برای شناسایی اقلام غیرعادی در سود باشد. در طول سه دهه اخیر بحث کیفیت سود مورد توجه خاص پژوهشگران قرار گرفته و تلاش بر این بوده است که با دست یافتن به یک روش منطقی و معتبر، کیفیت سود مورد ارزیابی قرار گرفته و عوامل  تاثیر­گذار بر آن شناسایی شود.

 

کیفیت سود زمانی مطرح می­شود که تحلیلگران مالی تعیین کنند، تا چه میزان سود گزارش شده، منعکس کننده ­ی سود واقعی است. برداشت عموم سرمایه­ گذاران از مفهوم سود واقعی، سود حاصل از عملیات عادی قابل تکرار در سالهای مالی آینده و ایجاد کننده جریان­های نقدی است. مفهوم کیفیت سود به دو ویژگی سودمندی در تصمیم­گیری و ارتباط بین کیفیت سود و سود اقتصادی اشاره می­کند.

 

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

 

منبع

ساسان مهرانی، قربان اسکندری، حمیدرضا گنجی،"رابطه بین کیفیت سود، همواره سازی سودوریسک سهام"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سیدهادی نبی زاده |   1397/11/12 09:42:28   |
0     0
حسین اعتمادی و نصیبه شفا بخش (1390): نتایج این پژوهش حاکی از آن است که رابطه معنادار مستقیمی بین مدیریت سود و جریانهای نقد آزاد وجود دارد. به عبارتی جریانهای نقد آزاد شرکت ها می تواند محرکی برای مدیریت سود تلقی شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعیده تشکری |   1397/11/13 22:44:47   |
0     0
درتعین ارزش شرکت ، نه تنها به کمیت ، بلکه به کیفیت سود نیز توجه می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics