تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

از مقایسه دو استاندارد ملی و بین‌المللی مشخص می‌شود که جریان‌های نقدی ناشی از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری و فعالیت‌های تأمین مالی به‌جز یک مورد (به شرح زیر) در هر دو استاندارد مشابه است.

افتراق دو استاندارد در فعالیت‌های تأمین مالی در مورد سود سهام پرداختی است که در استاندارد شماره 2 ایران در طبقه دوم یعنی بازده سرمایه‌گذاری و سود پرداختی بابت تأمین مالی قرار دارد، حال‌آنکه در استاندارد بین‌المللی این مورد در طبقه تأمین مالی جای می‌گیرد. علاوه بر این به موارد زیر نیز می‌توان اشاره کرد: 

الف ـ طبق استاندارد ایران صورت جریان وجوه نقد داری پنج طبقه است حال آنکه طبق استاندارد شماره 7 هیات استانداردهای بین‌المللی حسابداری این صورت مالی دارای سه طبقه است.


 شباهت‌ها
1ـ محاسبه جریان‌های نقدی حاصل از فعالیت‌های سرمایه‌گذاری در هر دو استاندارد یکسان است.
2ـ محاسبه جریان‌های نقدی حاصل از فعالیت‌های تأمین مالی(به‌جز سود سهام پرداختی) در هر دو استاندارد یکسان است.
3ـ فعالیت‌های اصلی و مولد درآمد عملیاتی در هر دو استاندارد جزئی از جریان‌های نقدی عملیاتی است.


 تفاوت‌ها
1ـ صورت جریان وجوه نقد طبق استاندارد ایران دارای 5 طبقه و طبق استاندارد بین‌المللی دارای 3 طبقه است.
2ـ مطابق با استاندارد بین‌المللی، سود سهام و کارمزد دریافتی ، هزینه بهره و مالیات بر درآمد جزئی از فعالیت‌های عملیاتی است.
3ـ مطابق با استاندارد ایران، سود سهام و کارمزد دریافتی ،سود سهام پرداختی و هزینه بهره در طبقه«بازده سرمایه‌گذاری و سود پرداختی بابت تأمین مالی» و مالیات پرداختی در طبقه «مالیات بر درآمد»قرار می‌گیرد.
4ـ عدم شمول اقلام معادل وجه نقد در تعریف وجه نقد در استاندارد شماره 2 ایران.

ب ـ در استاندارد شماره 2 ایران «بازده سرمایه‌گذاری‌ها و سود پرداختی بابت تأمین مالی» و «مالیات بر درآمد» از سایر سرفصل‌های اصلی تفکیک و به‌طور مستقل نمایش داده می‌شود.
ج – عدم شمول اقلام معادل وجه نقد در تعریف وجه نقد در استاندارد شماره 2 ایران.

نتیجه اینکه وجه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی در صورت جریان وجوه نقد سه‌طبقه (IAS#7) علاوه بر اقلام موجود در وجه نقد عملیاتی صورت جریان وجوه نقد پنج طبقه (استاندارد شماره 2 ایران) اثر نقدی هزینه‌های استقراض (بهره) سود و کارمزد دریافتی و مالیات بر درآمد را نیز دربرمی گیرد.


چنانچه مشاهده می‌شود، عمده تفاوت دو استاندارد در زمینه تهیه صورت جریان وجه نقد مربوط به وجه نقد حاصل از فعالیت‌های عملیاتی است. بنابراین این تحقیق درصدد آن است که با بررسی مقایسه‌ای وجه نقد عملیاتی حاصل از دو رویکرد، میزان ارتباط CFO را با EPS وDPS در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران ارزیابی و میزان کارایی دو رویکرد را مقایسه کرده و روش بهینه را معرفی نماید.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics