تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هدف تحقیقات حسابداری ارزیابی فایده مندی داده‌های حسابداری برای سرمایه‌گذاران و دیگر استفاده‌کنندگان است. گزارش‌های مالی منبع بسیار مهمی از اطلاعات مربوط است که استفاده‌کنندگان برای تصمیم‌گیری‌های

سرمایه گذاری نیاز دارند. سود خالص و جزئیات مربوط به آن‌که در صورتحساب سود و زیان گزارش می‌شود، یکی از اصلی‌ترین معیارهای عملکرد مالی است که مورد توجه استفاده‌کنندگان قرار می‌گیرد. استانداردهای بین‌المللی حسابداری شماره 1و8 و16و21 و25و35 در رابطه با چگونگی تهیه این صورتحساب توضیحات لازم را ارائه کرده‌اند.


صورت سود و زیان گزارشی است که موفقیت و یا عدم موفقیت عملکردی واحد تجاری را برای یک دوره معین از زمان اندازه‌گیری می‌کند. این گزارش برای سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان اطلاعاتی را فراهم می‌سازد که به آن‌ها در پیش‌بینی مبالغ، زمان‌بندی و عدم اطمینان جریان‌های نقدی آتی کمک می‌نماید. این صورتحساب اطلاعات موردنیاز سرمایه‌گذاران و اعتباردهندگان را در موارد زیر فراهم می‌کند:
1ـ ارزیابی عملکرد گذشته واحد تجاری
2ـ پیش‌بینی عملکرد آتی
3ـ ارزیابی ریسک دستیابی به جریان‌های نقدی آتی


اندازه‌گیری سود به شکل ادواری برای واحدهای تجاری شاید هدف نخست فرآیند حسابداری باشد.اصطلاح «سود» یکی از غیرثابت‌ترین مفاهیم در دنیای تجارت است. احتمالاً حسابداری آنقدر توسعه نخواهد یافت که بتواند سود را بگونه ای تعریف کند که مورد قبول همه واقع شود.


دامنه بحث های محاسبه سود بی نهایت گسترده است. سود یکی از اقلام مهم و اصلی صورتهای مالی است که در نوشته های مختلف کاربردهای متفاوت دارد. معمولاً سود مبنایی برای محاسبه مالیات و توزیع مجدد ثروت بین افراد است. این نوع سود را سود مشمول مالیات می‌نامند.


سود از آن‌چنان اهمیتی برخوردار است که بسیاری از مطالعات تحقیقاتی که انجام می‌گیرد بر روی واکنش بازار به اعلام سود حسابداری متمرکز است. براون (1994) در توضیح این مهم چهار دلیل می‌آورد. او می‌گوید: «طبق گفتة FASB اطلاعات در مورد سودها و اجزای آن هدف اولیة گزاش گری مالی است، سودها در راستای منافع سهامدارانی که یک بخش مهم از کاربران صورت‌های مالی‌اند تعیین‌شده‌اند، بیشترین عنصری که اغلب توسط تحلیل‌گران اوراق بهادار جهت تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی به کار می‌رود، سود است و اطلاعات قابل‌اعتماد در مورد سودها به‌آسانی در دسترس عموم هستند.»


سود به‌عنوان راهنمایی است که بر اساس آن سیاست‌های مربوط به سود تقسیمی و نگهداری سود تدوین می‌شود. سود را به‌عنوان شاخصی از بیشترین مبلغی می‌دانند که می‌تواند به‌صورت سود تقسیمی، توزیع یا در شرکت دوباره سرمایه‌گذاری و یا برای گسترش دادن شرکت در سازمان نگهداری شود. به سبب تفاوت بین حسابداری تعهدی و نقدی، یک سازمان می‌تواند مبلغی را به‌عنوان سود شناسایی (ثبت) کند و از سوی دیگر وجوهی در دست ندارد که به‌عنوان سود تقسیمی پرداخت نماید. از این رو شناسایی سود به خودی خودپرداخت سود را تضمین نمی‌کند. قدرت نقدینگی و چشم‌انداز سرمایه‌گذاری دو متغیر دیگرند که برای تعیین سیاست‌های تقسیم سود لازم می‌باشند.


از دیدگاه دیگر سود را به‌عنوان نوعی راهنمایی برای سرمایه‌گذاری و تصمیم‌گیری می‌دانند و چنین فرض می‌شود که سرمایه‌گذاران می‌کوشند بازده مبلغی را که سرمایه‌گذاری می‌کنند با توجه به درجه قابل قبولی از ریسک، به حداکثر برسانند. پس سود را به‌عنوان یک ابزار پیش‌بینی کننده تصور می‌کنند که افراد را در امر پیش‌بینی سودها و رویدادهای آتی یاری می‌دهد. درنهایت اینکه سود را به‌عنوان معیار کار‌آیی تصور می‌کنند. سود معیاری است از مباشرت مدیریت بر منابع شرکت و کارآیی مدیریت در به انجام رساندن امور شرکت. چنانچه در گزارش هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) از گروه تحقیق درباره اهداف صورت‌های مالی این موضوع به بهترین شکل عنوان‌شده است. در این گزارش یکی از اهداف صورت‌های مالی را استفاده بهینه از منابع شرکت در راستای دستیابی به اهداف اولیه شرکت می‌داند. فرض بر این است که نخستین هدف مدیریت به حداکثر رساندن سود هر سهم (EPS) است. در واقع در این دیدگاه به حداکثر رساندن رفاه سهامداران به وسیله به حداکثر رساندن رفاه مدیریت به چالش کشیده  می‌شود.


سود یکی از مفاهیم حسابداری است که از اقتصاد به عاریه گرفته‌شده است. اقتصاددانان سود را به‌عنوان مبلغی از ثروت واقعی یک واحد تجاری تعریف می‌کنند که واحد مزبور می‌تواند آنرا طی یک دوره مصرف کند و وضعیت آن در پایان دوره همان باشد که در اول دوره بوده است. آدام اسمیت نخستین کسی بود که سود را به مثابه مبلغی که می‌تواند بدون واردکردن آسیب بر سرمایه ثابت و در گردش مصرف شود، تعریف کرد. این تعریف با اظهارات «هیکس» تکمیل گردید که اظهار می‌دارد: «سود مبلغی است که شخصی می‌تواند در طی یک دوره معین خرج کند و در پایان دوره وضعیت او به همان خوبی باشد که در اول دوره بوده است.»
این تعریف از سود «تعریف سود اقتصادی» است که در اندازه‌گیری سود حسابداری بکار نمی‌رود، زیرا سود اقتصادی مستلزم اندازه‌گیری‌های بسیار ذهنی است و مبتنی بر برداشت عینی از ثروت واقعی نیست. درنتیجه نمی‌تواند ازلحاظ مقاصد حسابداری دارای ویژگی قابلیت اتکای کافی باشد.
سود حسابداری بر مبنای فرض تعهدی و در چارچوب اصول پذیرفته‌شده حسابداری اندازه‌گیری   می‌شود. به‌طورکلی می‌توان گفت هدف از اندازه‌گیری سود عبارت است از تعیین اینکه وضعیت یک واحد تجاری درنتیجه عملیاتی که طی یک دوره معین انجام داده به چه میزان بهبودیافته است.
حسابداران برای تعریف سود معمولاً به دو مفهوم اقتصادی که بر مشاهدات دنیای واقعی مبتنی است به‌عنوان نقطه شروع منطقی استفاده می‌کنند. این دو مفهوم اقتصادی عبارت‌اند از تغییر در رفاه و حداکثر کردن سود تحت شرایط مشخص ساختار بازار، تقاضا وب‌های تمام‌شده عوامل تولید. این مفاهیم به‌طور ضمنی در تعریف هیات استانداردهای حسابداری مالی (FASB) به شرح زیر نیز ملحوظ شده است:
«سود جامع عبارت است از تغییر در حقوق صاحبان سرمایه واحد انتفاعی طی یک دوره …. آزمون موفقیت (شکست) عملیات یک واحد انتفاعی نیز میزان فزونی وجوه نقد دریافتی (یاکسری آن) نسبت به وجوه نقد مصرف‌شده (سرمایه‌گذاری شده) در بلندمدت می‌باشد.»


بخش اول تعریف بالا بر مفهوم حفظ سرمایهو بخش دوم آن بر مفهوم حداکثر کردن سود مبتنی می‌باشد.
البته انتقاداتی نیز بر سود حسابداری واردشده است که ازجمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1ـ مفهوم سود حسابداری تاکنون به نحوی آشکار فرمول‌بندی نشده است.
2ـ مبنای نظری بلندمدتی برای محاسبه و ارائه سود حسابداری وجود ندارد.
3ـ اصول پذیرفته‌شده حسابداری اجازه می‌دهد که تعارض‌هایی در اندازه‌گیری سود ادواری در واحدهای انتفاعی مختلف وجود داشته باشد.
4ـ تغییر سطح قیمت‌ها، معنای سود محاسبه‌شده بر مبنای پول تاریخی را تغییر داده است.
5ـ سایر اطلاعات، در مقایسه با سود حسابداری، ممکن است برای تصمیم‌گیری‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران مفیدتر باشد.

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

منبع

کتاب حسابداری مالی تاری وردی
کتاب تئوریهای حسابداری هندریکسون
کتاب تئوری های حسابداری ریاحی و بلکویی
مقاله علمی و پژوهشی عالی ور 80

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics