تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

موضوع بحران مالی و عدم موفقیت شرکت ها همواره مشکلی درخور تأمل بوده است که موجب گردیده تا اندیشمندان حسابداری و مالی در سراسر دنیا به فکر یافتن مقوله هایی باشند که این مسئله را تعدیل کند یا کاهش دهد.

 

 بحران مالی نقش مهمی در عملکرد یک مؤسسه و سود آوری آن به عهده دارد ، به نحوی که مطالعات و پژوهش های متعددی نیز ارتباط بین بحران های مالی یک مؤسسه و ساختار سرمایه را بررسی کرده اند، اما بنظر می رسد که مطالعات اندکی بر اثر تعدیل کننده تراکم سرمایه بر اهرم و میزان بحران مالی تأکید داشته اند.

          شرکت ها برای رشد و پیشرفت نیاز به سرمایه دارند که بخشی از سرمایه در داخل شرکت و از طریق سود انباشته و در نتیجه سودآوری شرکت و مابقی آن از طریق بازارهای مالی سرمایه و یا استقراض تأمین می گردد. از آنجائیکه در ایران غالباً سیستم تأمین مالی شرکت ها به سمت دریافت اعتبار از بانک ها و مؤسسات مالی متمایل است، ساختار سرمایه و به تبعیت از آن اهرم مالی از جمله مهم ترین عوامل در تعیین میزان بحران های مالی شرکت ها و مؤسسات می تواند محسوب  گردد.

 

بحران مالی را می توان بعنوان شرایطی که تعهدات مالی در وضعیت مناسب و مقتضی نباشد و یا به سختی به وضعیت مطلوب توسط موسسه برسد، تعریف کرد.

بحران های مالی نقش مهمی در عملکرد یک موسسه و سودآوری آن بواسطه هزینه های مرتبط با بحران مالی مانند هزینه های قانونی و اداری مرتبط با فرایند ورشکستگی دارد .

بطور کلی بحران مالی را می توان شرایطی توصیف کرد که در آن بدهی های یک شرکت در وضعیت نامناسبی بوده یا اینکه شرکت به سختی اعتبار خود را حفظ کند، که دامنه این بحران می تواند از عدم توانایی پرداخت به عرضه کنندگان کالاها و خدمات تا اعلام ورشکستگی تغییر کند.

 

رویکردهای متعددی نیز برای پیش بینی ورشکستگی ارائه شده اند و در تحقیقات مرتبط با بحران مالی مورد بررسی قرار گرفته اند ‌‍؛ اما نکته حائز اهمیت این است که ورشکستگی تنها یکی از پیامدهای احتمالی بحران مالی است ، همچنین اهرم مالی یک مؤسسه بعنوان یکی از فاکتورهای اساسی و مهمی است که در کنار پارامتر سرمایه ، قرار گرفته و بحران مالی یک شرکت را توضیح می دهد .

 

برای دریافت مقاله روی دانلود کلیک کنید.

 

منابع:

سعید باقرزاده(1382)در مقاله  تبیین الگوی ساختار سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله تحقیقات مالی، دانشگاه تهران.

 

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics