تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برای رسیدن به اهداف خود باید بهترین تصمیمات را بگیرید. هرچند هوشمندانه نباشد. در واقع همگی ما تجاربی از تصمیم‌گیری غلط داریم که به پیامدهای ناخوشایندی منتهی شده است. طبقه‌بندی تصمیم‌های زندگی بدین گونه است:

 

 

-تصمیم‌های ساده: تصمیم‌هایی که افراد برای مسائل عادی و روزمره زندگی گرفته می شوند ، مثل انتخاب مسیرهای خاص برای رفتن به سر کار. مثل نحوه‌ی رفتن به سرکار، نوع غذا...

 

- تصمیم گیری احساسی: در این نوع تصمیم گیری فرد بر اساس احساسات خود نسبت به یک موقعیت یا مساله و نیز بر اساس پیش داوری های خود تصمیم گیری می کند. تصمیم هایی که بر اساس واکنش های هیجانی مثل احساس ترحم، ترس ، نگرانی، غم و …گرفته می شوند. در این حالت افراد براساس احساسی خاص مانند عشق، خشم، کینه، حسادت و... تصمیم میگیرند.

 

- تصمیم گیری آنی: فرد در یک لحظه و بدون تفکر زیاد تصمیم می گیرد. این افراد در مورد پیامدهای تصمیم های خود زیاد فکر نمی کنند. تصمیم هایی هستند که در شرایط غیر مترقبه گرفته می شوند مثل پیدا شدن یک اتومبیل در مسیر حرکت ما، تصمیم گیری درست می تواند مانع یک تصادف شود.در این نوع تصمیم گیری معمولا نخستین راه حلی که به ذهن خطور می کند ، انتخاب و اجرا می شود.

 

- واگذاری تصمیم گیری به دیگران: این قبیل افراد همیشه به کسی نیاز دارند تا برای آنان تصمیم بگیرد. برخی از این افراد به دلیل فرار از مسئولیت پذیری و ترس از شکست مسئولیت تصمیم های خود را به دیگران واگذار می کنند. به عبارت دیگر به دیگران اجازه می دهند در مورد آنان تصمیم بگیرند.

 

- پشت گوش انداختن: این افراد تصمیم گیری را مرتب به تعویق می اندازند تا زمانی که مجبور شوند تصمیم گیری نمایند.

 

- تصمیم گیری منطقی: این نوع تصمیم گیری براساس تجزیه و تحلیل موقعیت (مشکل) بررسی مزایا و معایب راه های مختلف، ارزیابی نقاط قوت و ضعف انتخاب های مختلف انجام می شود. تصمیم گیری پس از ارزیابی و بررسی تمام راه حل های ممکن بهترین روش تصمیم گیری است. تصمیم هایی که به تعمق و تفکر بیشتری نیاز دارند زیرا اثر آن تا مدت های طولانی زندگی فرد را تحت الشعاع قرار می دهد ، مثل انتخاب همسر، رشته تحصیلی ، شغل و … این نوع تصمیم گیری ها معمولا بر اساس واقعیت ها انجام می شوند.

 

- تصمیم گیری اجتنابی: تصمیمی که فرد به دلیل ترس و نگرانی های، سعی می کند تا حد امکان آن را به تعویق بیاندازد. اینگونه اتخاذ تصمیم امکان آن را به وجود میآورد که فرد فرصت های مناسب زندگی خویش را از دست بدهد.

 

 -تصمیم گیری اخلاقی: تصمیمی است که فرد برای انجام آن به دلایل اخلاقی تکیه میکند. ادامه دادن به یک زندگی مشترک مملوء از تنش به دلیل وجود فرزند، نمونه بارزی از این تصمیم گیری است.

 

- تصمیم گیری مطیعانه: در این تصمیمگیری دیگران برای یک یا دو نفر در زمینه ی موضوعی تصمیم می گیرند. بدون آنکه فرد یا افرادی که تصمیم برای آنها گرفته میشود نقشی در این تصمیمگیری داشته باشند؛ مانند ازدواجهای سنتی.

 

- تصمیم گیری عجولانه: گاه افراد بسیار سریع و بدون توجه به عاقبت کار، یا ارزیابی کامل و بدون توجه به موقعیتها و شرایط تصمیم میگیرد. مثلاً زمانی که فردی طرف مقابل را برای تصمیم گیری در ازدواج به عجله ترغیب میکند و قدرت تفکر در مورد یک عمل درست را از او میگیرد.

 

 -تصمیم گیری عقلانی: تصمیم گیری که براساس تفکر، بررسی و مطالعه، ارزیابی و تحقیق صورت میگیرد. این تصمیم گیری براساس واقعیات است و معمولاً خطا و اشتباه در آن بسیار کمتر است. این تصمیم گیری، سالمترین تصمیم گیری هاست.

 

-تقدیری: زمانی که فرد قدرت و مهارت تصمیم گیری کمی دارد ، تصمیم را به شانس واگذار می کند مانند فردی که پاسخ صحیح سوال را نمی داند اما یکی از گزینه ها را علامت می زند.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمیده فلاح |   1397/11/06 16:06:46   |
0     0
انواع تصمیم گیری
تصمیم گیری فردی مبانی مختلف وجود دارد ولی در این نوشته به سه مبنای کلی اشاره می شود :
۱) تصمیم در باره چه . در این حالت به صورت بله / خیر ، انتخاب این یا آن تصمیم گرفته می شود که باید قبل از فرایند بررسی و انتخاب گزینه های اتفاق بیافتد . تلویزیون بخریم یا نه ؟ امسال تابستان سفر برویم یا خیر ؟ در این شیوه تصمیمات با سنجیدن دلایل له و علیه ، اتخاذ می گردد .
۲) تصمیم در باره کدام . در این روش و بر اساس این مبنا ، تصمیمات با انتخاب یک یا بیشتر گزینه از میان چند راه حل ممکن اتخاذ می شود . انتخاب گزینه بر مبنای سنجیدن آن گزینه با معیارهای از پیش تعیین شده روی می دهد .
۳) تصمیمات شرطی . در این روش تصمیمی اتخاذ می شود ولی تا زمان تحقق بعضی شرایط اقدام اساسی انجام نمی شود . برای مثال ، تصمیم به خرید خودرو گرفته می شود ولی به شرط آنکه خودرو با قیمت مناسب پیدا شود .
زمان ، توان ، قیمت ، در دسترس بودن ، فرصت داشتن ، تشویق یا تائید دیگران از عوامل هستند که بر روند اتخاذ تصمیم اثر مستقیم می گذارند . بعضی تصمیمات تصادفی اظهار نمی شوند و حتی از قبل در ضمیر ناخودگاه فرد وجود دارد . این نوع تصمیمات وقتی اتخاذ می شود که شخص بخواهد از فرصت استفاده کند و در این حالت به سمت تفکر نمی رود . خرید اجناسی که خیلی ارزان به نظر برسد و یا تصمیم در باره ورزش و تفریح ، از جمله این نوع تصمیم گیریها است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics