تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 استرس در دنیای امروز تقریباً همه گیر شده و از پیر و جوان، زن و مرد، تحصیل کرده و بی سواد همه و همه به گونه و با نوعی از آن دست به گریبانند. در این مقاله با انواع مختلف استرس ومراحل آن آشنا می شویم:
 

 

 استرس از نظر شدت و فراوانی

-1استرس های شدید ( تصادف ،سیل ، جنگ و ... )

 2- استرس های معمولی (رفتن به مدرسه ،امتحان ، بیماری و... )

 3- استرس های خرد ( دیر رسیدن به کلاس ، ایستادن در صف و ... )

 

 

استرس از نظر کیفیت

1 ) استرس منفی یا استرس بد ( دیسترس) انسان را از پا انداخته، له می کند و تا شکستن و خرد کردن پیش می رود. دیسترس حرکت در تونل مشکلات است، بی آنکه انتهای تونل معلوم باشد(مرگ یکی از عزیزان ،جدای مشکلات مالی، تعارض در روابط بین فردی، دست و پنجه نرم کردن با یک بیماری مزمنو ... )

 

2 ) استرس مثبت استرس خوب یا(یوسترس) آن است که جنبه محرک و انگیزه ساز داشته باشد و موجب رسیدن به یک هدف شود. (یافتن شغل ، قبول شدن تحصیل کردن، ازدواج با فردی که دوستش داریم، ترفیع شغلی از جمله ی استرس های فشار زا اما مفید هستند.

 

استرس از نظر مدت

  1. کوتاه مدت ( شکستگی یکی از اعضاء ،آماده نبودن برای امتحان مستمر و... )
  2. مزمن یا طولانی مدت ( بیماری های مزمن مثل فلج ، داشتن معلول در خانواده و...  )

 

تحقیقات علمی مؤید این واقعیت است که استرس بر سلامت جسم و روان فرد تأثیر می گذارد و انرژی های بالقوه و بالفعل او را هدر داده و باطل می سازد.

 

زمانی که فردی با یک موقعیت استرس آفرین روبرو می شود، نشانگان انطباق عمومی با استرس را تجربه می کند. و در این فرایند از سه مرحله عبور می کند.

1) هشدار: از نظر فیزیولوژیک خبر ناگوار پس از شنیده شدن، به صورت اعلام خطر در مغز ثبت مى شود، هیپوتالاموس احساسات و عواطف این خبر را تفسیر مى کند و اخطار الکتروشیمیایى به غدد هیپوفیز در مرکز جمجمه مى فرستد، غدد هیپوفیز شروع به ترشح هورمونى براى محرک قشر غدد فوق کلیوى مى کند، غدد آدرنال فعال مى شود و کورتیکوئید ترشح کرده در جریان خون مى ریزد و این پیام هایى به سایر غدد در سراسر بدن مى برد، در نتیجه، طحال براى عمل بسیج شده، گلبولهاى قرمز اضافى وارد جریان خون مى شوند، اکسیژن و غذاى اضافى وارد سلول هاى بدن مى شود، قدرت لخته شدن خون ازدیاد مى یابد، کبد، مواد قندى و ویتامین ها را رها مى سازد، ضربان قلب بیشتر مى شود، تنفس تغییر مى کند. خون از پوست و احشا به ماهیچه ها و مغز جارى مى شود، دست ها و پاها سردتر مى شوند و کل ارگانیزم به صورت آماده براى حمله و تهاجم یا فرار در مى آید.

 

2) مرحله مقاومت: طى این مرحله که ممکن است از چند ساعت تا چند روز به طول انجامد، بدن عملاً براى مبارزه با عامل فشار بسیج است که اگر براى مدتى طولانى همچنان بسیج بماند، ذخایرش به تدریج تخلیه مى شود. مثل کشورى که در حال جنگ است و توان خود را صرف مى کند و ذخایرش به تدریج تمام مى شود..

 

3) مرحله فرسودگی: در این مرحله ، استعداد بدن برای پاسخ دادن به محرک های تنش زای پیاپی و جدید شدیداً به مخاطره می افتد. بدن در شرایط فشار مزمن یا حاد قادر به مقابله موثر با فشار و مطالباتی که با آن روبرو شده نمی باشد و دیر یا زود از پا در می آید و اعضای بدن دچار اختلال و مشکلات گوارشی، پوستی، قلبی – عروقی و نظایر آن می شود.

عوامل استرس زا به طور کلی پاره ای از استرس ها می توانند کل جامعه را آزار دهند که شامل کلیه اقشار و طبقات جامعه می شود. علی رغم وجود استرس های عمومی و کلی، اقشار مختلفی که در متن جامعه فعالیت دارند؛ از دیگر انواع استرس نیز رنج می برند که هر یک شیوه برخورد خاص خود را ایجاب می کند. در این بحث بدواً منشأ فشارزاهای عمومی و نتایج فشارهای عصبی و همچنین نقش تعدیل کننده ها که مکانیزم های طبیعی و غریزی انسان در برخورد با عوامل استرس زاست، مطرح و سپس فشارزاهای طبقه دانشجو عنوان شده و نهایتاً راه حل هائی ارائه خواهد شد.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمیده فلاح |   1397/11/06 17:01:31   |
0     0
عوامل موجد استرس را می توانیم به دو دسته عوامل فردی و گروهی تقسیم کنیم:
عوامل موجد استرس فردی حاصل خصوصیات و ویژگیهای فردی
عوامل ایجاد کننده استرس گروهی که زائیده روابط جمعی اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/11/06 17:02:55   |
0     0
انواع استرس
استرس‌های حاصل از عوامل استرس‌زای موردی و کوتاه مدت
استرسورهای حاصل از عوامل استرس‌زا با اثر کوتاه اما مکرر
استرس‌های حاصل از عوامل استرس‌زای مزمن یا کرونیک
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics