تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

توانایی حل مسئله مهارتی است که پیش‌نیازهایش به شرح زیر است:

 

1 ) به‌کارگیری شیوه‌های غیرمستقیم: یکی از پیش‌نیازهای حل مسئله عدم به‌کارگیری شیوه‌ای است که همه به کار می‌گیرند. شیوه‌ی غیرمستقیم ذهن را کنجکاو می‌کند؛ حال‌آنکه توجه به شیوه‌ی مستقیم سبب بی‌توجهی به ابعاد مختلف می‌شود. به‌کارگیری شیوه‌ی غیرمستقیم، عاملی است که موجب خلاقیت در حل مسئله می‌شود. به‌منظور شکل‌گیری این پیش‌نیاز باید به افراد فرصت تدبیر و تفکر داده شود و فرصت اشتباه نیز به آنان داده شود تا جرئت جدا شدن از راه‌های رایج و معمول را بیابند.

 

2 ) درک مفاهیم: فهم و درک و شناخت مفاهیم در حل مسئله بسیارمهم است، هرکس مفاهیم بیشتری را درک کرده باشد و بتواند ارتباط بین آن‌ها را تشخیص دهد، قاعدتاً بهتر مسائل را حل می‌کند. چراکه در حل مسئله بخش‌های مربوط به مسئله را باید شناخت و بخش‌های اضافی را جدا کرد و دست‌آخر این بخش‌ها را به هم وصل کرد و ابهامات را برطرف کرد.

 

3 ) دوری از پیچیدگی: در حل مسائل باید به دنبال ساده‌ترین راه‌حل باشیم و تا حد امکان از راه‌های پیچیده اجتناب کنیم، چراکه اغلب وقتی از راه‌حل‌های پیچیده بهره می‌بریم، نتیجه‌بخش نخواهد بود.

 

4 ) آموزش ذهنی: حل مسئله نیازمند تخیل و تفکر قوی و استدلال و استنباط صحیح از صورت‌مسئله است، بنابراین چنانچه افراد آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده باشند، تبحر بیشتری در حل مسئله خواهند یافت.

 

5) توانایی بهره‌گیری از نمادها: برای حل مسائل به فرایندهای ذهنی یا همان فرآیند شناختی نیاز است. این فرآیندها اهمیت ویژه دارند، زیرا مستلزم خیال‌پردازی و تخیل فردی است. این مهارت توانایی بهره‌گیری از نمادهایی است که اغلب افراد به‌عنوان اصل اساسی در حل مسائل به کار می‌گیرند.

 

نکاتی هنگام حل مسئله

•مسئولیت‌پذیری نسبت به مسئله: وجود آن را انکار نکنیم.

•آنچه را که اتفاق افتاده است به شکل یک مسئله ببنیم، نه یک مشکل.

•تلاش برای حل مسئله برای سلامت روانی و رفاه اجتماعی ما اهمیت دارد.

•به این باور برسیم که می توانیم مسئله را حل کنیم.

•ویژگی های لازم برای توانمندی در حل مسئله: احساس ها و افکار منفی خود را کنترل کنید. و در لحظه های تصمیم گیری، خود را سرزنش و ملامت نکنید.

•وجود مسئله یا مشکل، دلیل بر ضعف، بی کفایتی، بی لیاقتی، بی استعدادی و نادانی یا ناتوانی و ... نیست؛ بنابراین نباید احساس درماندگی و ناامیدی نمود.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

مجید انتظاری |   1397/10/14 20:58:01   |
0     0
تعاملات میان‌فردی مشکلات بی‌شمار، پیچیده و مبهمی وجود دارد. اگر مهارت حل مسئله نداشته باشیم،‌ به سختی می‌توانیم سوءتفاهم‌ها را در ارتباطات‌ از بین ببریم و با اطرافیان‌مان رابطه‌ی نزدیکی برقرار کنیم.
ما در محیط کار یاد می‌گیریم از عهده‌ی انواع مشکلات غیرمنتظره برآییم. اگر به دنبال راهکارهای جدید نباشیم،‌ عملکرد ما به تدریج ضعیف خواهد شد و با تجمع مشکلات،‌ احساس ناتوانی خواهیم کرد.
ما معمولا فقدان سلامت ذهنی خود را به تجربه‌‌های شخصی ناخوشایند یا عوامل ژنتیکی نسبت می‌دهیم اما در واقع ناتوانی در غلبه بر مشکلات زندگی است که به سلامت ذهنی ما آسیب می‌زند. براساس یک مطالعه در سال ۱۹۸۳، دانشمندان دریافتند افرادی که توانایی کمتری برای کنار آمدن با مسائل و مشکلات میان‌فردی دارند،‌ بیشتر مستعد افسردگی هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics