تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

روند توسعه جوامع بشری از گذشته های دیرین تا چندین دهه اخیر به کندی پیش می رفت تا این که انسان از روشهای علمی جهت توسعه استفاده نمود. در قرن گذشته کشورهایی که با مسائل برخورد علمی کردند بطور شگفتی نسبت به دیگر کشورها توسعه یافتند و...

 

 این روش ها درتمام جوانب زندگی مانند ارتباطات، حمل و نقل، بهداشت، تولید و . . . . نهادینه شد بطوری که ثمره آن در کمترین زمان قابل مشاهده است. تکامل جوامع بشری در همه جوانب زندگی  بدلیل قدرت تفکر و خلاقیتی که ایزد یکتا به انسان عنایت فرموده مشاهده می شود و به همین خاطر هم  اهمیت تفکر در مکتب اسلام  و احادیث ائمه بزرگوار  تاکید شده است (یک ساعت تفکر بهتر از هفتاد سال عبادت است).

پس واضح است که اولین قدم درراه پیشرفت جوامع  مشخص کردن ، تجزیه تحلیل و  اولویت بندی مشکلات و تنگناها  سپس پیشنهاد گیری و  ارائه راه کارهای علمی و عملی جهت حل مشکلات موجود و در نهایت برنامه ریزی و اجرای راهکارهای ارائه شده می باشد .

در این گزارش که به روش   Q.C.C  انجام گرفته مراحل هفتگانه به شرح ذیل می باشد:

تکنیک حل مسئله در گروه، برای تحقق اهدافی چون  حل مسائل زندگی جمعی، حیات شغلی و سازمانی به کار می رود. این تکنیک برخلاف سنت مرسوم تنها به تفکر تحلیلی بها نمی دهد بلکه تفکر خلاقانه پایه اصلی آن  را تشکیل می دهد.

اعضای گروه که انسانهایی خلاق و متفکر هستند با استفاده از فرآیندهای گروهی و تحت تأثیر تعاملات و پویایی گروه، پس از تعریف مسأله و شناخت نقاط بحرانی، به شناخت علل پیدایش بحران و راه های حل مسئله می پردازند و نهایتاً راه حل هایی که کلیه اعضا بر روی آن ها اجماع دارند و بر سر آن ها به توافق رسیده اند به مرحله عمل در می آیند.

در گروه های حل مسئله همیشه یک هدف اصلی و نهایی وجود دارد که همه ی اعضای گروه سعی می کنند با ارائه نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود و با رفع موانع و علل بازدارنده، هرچه سریعتر و راحت تر به هدف نهایی برسند. افراد از آن جهت به این تکنیک رو می آورند که همیشه مسائل پیشرو مشکلات فردی نیستند و در اکثر مواقع انسانها تمایل و نیاز به کار مشترک و گروهی دارند.

 

مراحل حل مسأله در گروه های حل مساله

1-  فهم و تجزیه و تحلیل مسئله: برداشت و درک هر فرد از مسئله باید با بحث های گروهی بررسی شود. کلید اصلی در حل مسئله همین مرحله است. در این مرحله گروه به جستجوی نیازهای اطلاعاتی برای حل مسئله مبادرت می کند.

 

2-  لیست کردن دانسته ها: در این مرحله باید کلیه دانسته های مربوط به مسأله لیست شوند. در این مرحله ستونی از مسأله داریم که اعضای گروه حدس زده اند و نسبت به آن آگاهی دارند ولی چندان از ارتباط آن ها با مسأله مطمئن نیستند.

 

3-  تعریف مسأله: بیان مشکل یا مسئله ناشی از تجزیه و تحلیل دانسته های گروه است. در این مرحله اعضای گروه باید قادر باشند در دو یا سه جمله مسئله را تعریف کنند.

 

4لیست کردن سؤالات: سؤالات مورد نظر که گروه حدس می زند برای حل مسئله باید پاسخ داده شوند، لیست و سپس دسته بندی می شوند. برخی از این سؤالات به روشن سازی اصول و مفاهیم کمک می کنند و برخی از آن ها نیازهای اطلاعاتی را مرتفع  می سازند.

 

5-  لیست کردن فعالیت های  احتمالی: در این مرحله توصیه ها، راه حل ها و فرضیات احتمالی براساس جواب به سؤالات مرحله قبل تهیه می شوند.

 

6-  ارزیابی فعالیت ها: اطلاعات در دسترس جهت ارزیابی  فعالیت های پیشنهادی توسط گروه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در این مرحله مسئله مورد بررسی مورد بازنگری مجدد قرار می گیرد که اعضای گروه ممکن است به طرح فرضیات جدیدی برای تشریح   دقیق تر مسئله بپردازند.

 

7-  ارائه راه حل: در این مرحله پیشنهادها، توصیه ها، پیش بینی ها و نهایتاً راه حل های مناسب برای حل مسئله ارائه می شود.

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics