تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

برای تبیین تفکر انتقادی اصولی وجود دارد که از 5 مرحله ی زیر تشکیل شده است:
 

 

 

1)استنبـاط  :

استنباط نتیجه ای است که فرد ازپدیده های به وقوع پیوسته به دست می آورد . مثلاً اگرچراغ های خانه ای روشـن باشد و ازداخـل خـانه صدای موسیـقـی شنیده شود ، شخص می تـواند استنباط کند احتـمالاً کسی درخانه است . البته این استنباط می تواند درست یا نادرسـت باشد ، مثلاً ممکن است اهـل خـانه هنـگام بیرون رفتن چراغها و رادیو را خاموش نکرده باشند . استنباط توانایی تشخیـص داده های درست ازنادرست از میـان اطلاعات داده شده می باشد.

 

 

2) شناسایی مفروضـات:

مفـروض عبارتی است که ازپیش درنظـرگرفتـه می شود ، بدیهـی فـرض شده و یا بـرای پذیرفتـه شـدن پیشنهاد می‌گردد . وقتی می گویید من درمـرداد ماه فـارغ التحصیل خواهم شد ، فرض می کنید تا مـرداد ماه زنده خواهیـد بود و یا دانشکده ، فارغ التحصیـلی شما را درمـرداد اعلام خواهد کرد و مواردی ازاین قبیــل . شنـاسایی مفروضـات درحـقیقت تـوانایی تشخــیص مـفروضات پیشنـهـادی ازعبارات بیانـی می باشد.

 

 

3) استنـتـاج :

دراستنتاج ازمقدماتی منطقی نتیجه و یا نتایجی گرفته می شود . دراستنتاج پیش داوریهای ذهنی نبایستی برقضاوت و نتیجه گیری تأثیربگذارد چرا که این فرآیند را ازشیوة منطقی خـود خارج می کند و باعث نتیجه گیری نادرست می شود . دراستنتـاج حرکت ذهنی ازجزء به سوی کل می باشد بـدین ترتیب که ازمقدمـاتی جزئی نتیجة کلی گرفته می شود . همچنین دراستنتـاج توانایی تفکیک مقدمات و داده ها ازنتیجة کلی حائــز اهمیت است.

 

 

4) تعبیرو تفسیر :

تعبیرو تفسیرتوانایی پردازش اطلاعات و تعیین اعتبارآنها می باشد . دراین فرآیند بـایستی قضاوت شــود که آیا نتــایج به طورمنطـقی ازداده و مقدمـه های خود گرفتـه شده است یا خیـر؟ بنـا براین درتعبیــرو تفسیـر استنتاجی صورت نمی گیرد بلکه نتایج دردسترس ما می باشد و موضوع مهم این است که داده ها و مقدمه ها  مـورد تجـزیه و تحلیـل قــراربگیرند و برآورد شود که آیا نتایج گرفته شده ازآنها درست است یا نا درست ؟

 

 

5) ارزشیـابی استدلال های منطقی :

درموارد مهم تصمیم گیری دربارة انتخـاب استدلالهای قــوی و ضعیـف ، مطلوبتـرآن است که بتـوانیـم استدلالهای قوی و ضعیف را تشخیص دهیم .یک استدلال منطقی وقتی قوی است که هم مهم وهم درارتباط  مستقیم با سؤال باشدو یک استدلال وقتی ضعیف است که مستقیماًدرارتباط با سؤال نباشد(حتی اگراز اهمیت  زیادی برخوردارباشد ) یا کم اهمیـت باشد و یا تنها با جنبه های علمی و کم اهمیـت سـؤال درارتبــاط باشد. 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمیده فلاح |   1397/11/06 16:27:44   |
0     0
تعریف اصطلاحی تفکر انتقادی:
تفکر انتقادی یک فرایند قضاوت خود تنظیم و هدفمندمی‌باشد که در نتیجه تفسیر، تحلیل، ارزشیابی و استنباط شکل می‌گیرد. همچنین تفکر
انتقادی توضیح ملاحظات بدیهی، مفهومی، متدولوژیکی، معیاری و زمینه‌ای قضاوت است.
مفهوم اساسی تفکرانتقادی:
توانایی تفکر و اندیشه مستدل و منطقی پیرامون مسائل و تشخیص و قضاوت صحیح درباره آنها به منظور دستیابی به زندگی موفق و سعادتمند.
تقسیم بندی تفکر انتقادی در روانشناسی:
در روانشناسی تفکر انتقادی را به دو مؤلفه اساسی تقسیم می کنند: مؤلفه تمایلی(انگیزشی) تفکر انتقادی(ویژگیهای متفکرین نقاد) و مؤلفه مهارتهای شناختی تفکر انتقادی که البته به غیر از مهارتهای شناختی، مهارتهای دیگری نیز برای تفکر انتقادی ذکر می شود که در این پژوهش به طورکلی نام مهارتهای
تفکر انتقادی به آن داده شده است.
مفهوم تفکر انتقادی:
ما تفکر انتقادی را مهارت قضاوت خودتنظیم هدفمندی می دانیم که حاصل مهارتهای تعبیر و تفسیر، تجزیه و تحلیل، ارزیابی و استنباط علاوه بر توضیح
ملاحظات مستند، مفهومی، روش شناختی، معیار شناختی یا بافتی است که قضاوت براساس آنها صورت می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/11/06 16:31:06   |
0     0
اصول تفکر نقاد
جسارت و پایداری در اندیشه ورزی
خودانگیختگی در تفکر(خودت فکر کنی- مستقل)
مشارکت فکری
تعامل عقل و عاطفه در تفکر انتقادی
شکاکیت
اعتماد به عقل انسان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics