تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

 واتز (2003) ریشه محافظه کاری در گزارشگری مالی را دلایل اقتصادی می داند و چهار عامل  تفسیر قراردادی و تفسیر دعاوی قضایی  و تفسیر قانون گذاری و  تفسیر مالیاتی را در شکل گیری آن ذکر می کند.

 

 1      تفسیر قراردادی

تفسیر قراردادی اشاره به تضاد منافع بین طرف های قرارداد با واحد انتفاعی دارد. این قراردادها شامل قرارداد مدیران و قرارداد بدهی به سهامداران و سایر اعتبار دهندگان می باشد. هر کدام از این طرف ها به دنبال منافع خود می باشند. به عنوان مثال سهامداران تمایل دارند که با بیش بیان شدن درآمدها و دارایی ها، ثروت خود را در واحد اقتصادی افزایش دهند. همچنین مدیران تمایل دارند که از طریق بالا نشان دادن عملکرد مالی، و دریافت پاداش، ثروت خود را افزایش دهند. مدیران و حسابرسان شرکت، بیشتر به خاطر بیش بیان کردن عایدات و دارایی ها تحت پیگرد قرار می گیرند، تا کمتر بیان کردن آن (کلاگ، 1984) . همچنین تعدیل کنندگان حسابداری، هزینه ناشی از بیش بیان کردن عایدات و دارایی ها را از منافع آن بیشتر می دانند (واتز، 2003). علاوه بر این، ارتباط بین سود گزارش شده و مالیات نیز می تواند تمایلاتی را در شناسایی متفاوت هزینه ها و عایدات بوجود آورد (شاکلفور و شلوین، 2003) .

   محافظه کاری ناشی از بکارگیری تکنولوژی کار آمد در شرکت و ناشی از قراردادهای شرکت با اشخاص و گروه های مختلف می باشد. بر اساس این تفسیر، حسابداری محافظه کارانه برای نشان دادن و اشاره به کژمنشی بوجود آمده بوسیله گروههای مختلفی که اطلاعات نابرابر و نامتقارن، حقوق و مزایای نابرابر، افق های فکری محدود و مسولیت محدود دارند، می باشد. مثلاً محافظه کاری می تواند رفتار فرصت-طلبانه مدیر را در گزارشگری شاخص های حسابداری مورد استفاده در قراردادها، محدود نماید.

تا زمانی که برای گزارشگری عملکرد مدیریت از معیارها و شاخص های حسابداری استفاده می شود، مشکلات کژمنشی همواره در گزارشگری مالی وجود خواهد داشت.مدیران برای افزایش منافع شخصی خود، در استفاده از معیارهای حسابداری، که مبنای اطلاع رسانی برای سرمایه گذاران است، جانبدارانه عمل می کنند و در ارسال اطلاعات اختلال ایجاد می نمایند. اگر محدودیت هایی که این رفتار فرصت طلبانه مدیر را محدود نماید، وجود نداشته باشد، درآنصورت ارقام حسابداری موجود در گزارشهای مالی جانبدارانه تهیه و ارائه خواهد شد. اما محافظه کاری بواسطه الزام قابلیت اثبات و تأیید خود، رفتار فرصت طلبانه و جانبدارانه مدیران را محدود می نماید.

در عمل، محافظه کاری رفتار جانبدارانه مدیر را خنثی می کند و شناسایی سود را به تأخیر می اندازد، در نتیجه خالص دارایی ها و سود کمتر نشان داده می شوند. در قراردادها، اثرات مزبور، ارزش شرکت را افزایش می دهد. زیرا، محافظه کاری پرداختهای فرصت طلبانه مدیر به خود و سایر گروه ها نظیر سهامداران را محدود می نماید. ارزش افزایش یافته شرکت میان همه گروه های طرف قرارداد شرکت، تقسیم و رفاه هر گروه افزایش می یابد.در این مفهوم، محافظه کاری یک مکانیزم قراردادی کارآمد محسوب می شود.

به نظر واتزتفسیر قراردادی با اهمیت ترین تفسیر محافظه کاری است، زیرا اصلی ترین منبع محافظه کاری به شمار می رود. اگر چه تفسیر قراردادی از نظر ادبیات، تأکید بر قراردادی دارد که بین طرف های قرارداد (مانند قرارداد بدهی و قرارداد پاداش مدیریت) دارد، اما گستره ی این تفاسیر به داخل سازمان (مانند حسابداری مدیریت و سیستم کنترلی) نیز مربوط می شود. علاوه بر این تفسیر مالیاتی همواره با تفسیر قراردادی ارتباط دارد. تفسیر قراردادی، سابقه طولانی تری نسبت به دیگر تفاسیر محافظه کاری دارد. به عنوان مثال، تفسیر دعاوی حقوقی سهامداران از سال 1960 و به دنبال افزایش دعاوی حقوقی سهامداران درآمریکا بوجود آمد. تفسیر مالیاتی از سال 1909 به دنبال تلاش هایی که واحدهای اقتصادی برای کمتر نشان دادن مالیات در آمریکا انجام می دادند، بوجود آمد و نهایتاً تفسیر قانون گذاری حسابداری، بدنبال الزاماتی که در سالهای 1934-1933 توسط SEC برای گزارشگری مالی توسط شرکت ها صورت گرفت، بوجود آمد. (واتز، 2003)

 

2            تفسیر دعاوی قضایی

بیور (1993) و واتز (1993) هر دو بکارگیری محافظه کاری را در فعالیت های مربوط به اوراق بهادار مناسب می دانند. دلیل این امر، به این خاطر است که دعاوی حقوقی بیشتر به دلیل بیشتر از واقع نشان دادن عایدات و دارایی ها ایجاد می شود، تا کمتر از واقع نشان دادن آنها. کلاگ (کلاگ، 1984) دریافت که دعاوی حقوقی خریداران اوراق بهادار علیه حسابرسان و واحدهای اقتصادی بیشتر از دعاوی حقوقی مربوط به فروشندگان اوراق بهادار می باشد، که نسبت آن سیزده به یک است. از زمانی که حسابرسان و مدیران دریافتند که هزینه های دعاوی قضایی مربوط به بیشتر شناسایی کردن عایدات و دارایی ها بیشتر از هزینه های مربوط به کمتر شناسایی  کردن آنها می باشد،اشتیاق بیشتری برای کمتر شناسایی کردن آنها یافتند (واتز، 2003).

 

3            تفسیر مالیاتی

از آنجا که درآمد مشمول مالیات وروش های محاسبه درآمد مشمول مالیات، به سود گزارش شده وابسته است، درنتیجه محاسبه سود نیز تحت نفوذ و تحت دستکاری بوده است. واتز و زیمرمن (1979) می گویند، قبول استهلاک به عنوان یک هزینه در آمریکا به دلیل الزام قانون مالیات بر درآمد شرکت ها، مصوب خزانه داری آمریکا بوده است که بر اساس آن استهلاک باید به عنوان یک هزینه، در صورتهای مالی ثبت و گزارش شود.

گنتر و همکاران (1977) عنوان می کنند که درآمد مشمول مالیات هنوز هم تحت تأثیر روش های حسابداری است، البته به غیر از روش های استهلاک. فورد و همکاران (2001) نیز در تحقیق خود عنوان کردند که مالیات ها انگیزه هایی را برای شرکت ها فراهم می آورند که به موجب آن، شرکت ها سود حسابداری را به گونه ای گزارش می کنند تا تشویق مالیاتی دریافت نمایند. تا زمانی که شرکت سودآور است، درآمد مشمول مالیات دارد. ارتباط و وابستگی بین درآمد مشمول مالیات و سود گزارش شده، انگیزه انتقال سود را به دوره-های آتی فراهم می آورد. با انتقال سود به دوره های آتی ارزش مالیات ها کاهش می یابد. همانند تفسیر قراردادی، به طور متوسط این انگیزه منجر به کمتر از واقع نشان دادن خالص دارایی ها می شود.

 

4            تفسیر قانونگذاری

قوانین نیز انگیزه هایی را برای ارائه صورتهای مالی محافظه کارانه برای شرکت ها بوجود می آورد. واتز (1977) معتقد بود که ضرر ناشی از ارزیابی بیش از واقع دارایی ها و سود، در مقایسه با منافع حاصل از ارزیابی کمتر از واقع دارایی ها و سود، در فرآیند سیاسی بیشتر مشاهده می شود. این پدیده انگیزه هایی را برای قانون گذران و استانداردگذاران فراهم می آورد تا آنان همچنان محافظه کار باقی بمانند. ظاهراً این موضوع باعث شده است که کمسیون بورس اوراق بهادار، تجدیدارزیابی دارایی های شرکت ها در سه سال اول فعالیتشان را ممنوع کند. بر اساس قوانین بورس اوراق بهادار، حسابداری باید محافظه کارانه باشد، و حسابداری در سال 1929 از این جهت که ارزیابی بیش از واقع سهام بورس اوراق بهادار نیویورک را در بر داشته است ، مورد انتقاد قرارگرفته است.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics