تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

رابطه ی ارزشی اطلاعات حسابداری، توانایی ایجاد قدرت پیش بینی در سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در اتخاذ تصمیمات آتی و تعدیل تصمیمات قبلی می باشد.

سرمایه گذارن، اعتبار دهندگان و سایر فعالان بازار سرمایه، خواستار اطلاعاتی هستند که آنها را در رسیدن به بازده مورد نظر یاری کند. رابطه  ارزشی بالاتر اطلاعات حسابداری، این افراد را در رسیدن به هدف خود، کمک خواهد کرد در یک جامعه، تمامی افراد در پی افزایش رفاه خویش و کسب منفعت و بازده هستند. سرمایه گذاران نقد-ترین دارایی خود را در یک بازار سرمایه به سهام تبدیل می کنند و در زمان تصمیم گیری و در انتخاب سهام شرکت ها بررسی های دقیقی انجام می دهند تا به بازده مورد نظرشان دست یابند(صفر پور و صفر پور، 1387). بازده یک سرمایه گذار بیانگر منافع حاصل از سرمایه گذاری می باشد. سرمایه گذاران در پی فرصت-های سرمایه گذاری هستند تا بازده سرمایه ی آنها حداکثر شود. لذا، سرمایه گذاران نیاز به اطلاعاتی دارند که بتوانند بازده یک سرمایه گذاری را پیش بینی کنند. برای این گونه تصمیم گیری ها، تصمیم گیرندگان باید اطلاعات قابل اتکا و مربوط در اختیار داشته باشند. برای آگاهی از تغییرات بازده سهام اطلاعاتی مورد نیاز است که بخشی از این اطلاعات از طریق سیستم حسابداری شرکت ها تأمین می گردد. سیستم حسابداری اطلاعاتی را فراهم می آورد که برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان فعلی و بالقوه در تصمیم گیری های سرمایه گذاری و اعطای اعتبار و سایر تصمیمات مشابه مفید واقع شود.

    محصول نهایی سیستم حسابداری، ارائه  اطلاعات به استفاده کنندگان مختلف برای اتخاذ تصمیمات اقتصادی در قالب گزارش های حسابداری است. آن گروه از گزارش های حسابداری که با هدف تأمین نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان خارج از شرکت تهیه و ارائه می شود ، در حیطه حسابداری مالی قرار گرفته و تحت عنوان اطلاعات حسابداری از آنها نام برده می شود. محصول نهایی حسابداری مالی، گزارش-هایی است که اصطلاحاً به آنها گزارش های مالی اطلاق می شود و در برگیرنده صورت های مالی می-باشد(کرمی، 1387).

    صورت های مالی هسته  اصلی فرآیند گزارشگری مالی را تشکیل می دهد و  مهمترین فرآورده  سیستم حسابداری است که از اهداف عمده  آن فراهم آوردن اطلاعات لازم و سودمند برای تصمیم گیری، ارزیابی عملکرد و توانایی سود آوریِ بنگاه اقتصادی است (صفرپور و صفرپور، 1387).این صورت هاکه در واقع حاوی اطلاعات حسابداری مورد نیاز برای تصمیم گیری فعالان بازار سرمایه می باشد، اثرات مختلفی را بر روی تصمیمات اقتصادی سرمایه گذاران و دیگر استفاده کنندگان از صورت های مالی می گذارد. رابطه  ارزشی اطلاعات حسابداری، توانایی ایجاد قدرت پیش بینی در سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از اطلاعات حسابداری در اتخاذ تصمیمات اقتصادی آتی و تعدیل تصمیمات قبلی می باشد. سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر فعالان بازار سرمایه خواستار اطلاعاتی هستند که آنها را در رسیدن به بازده مورد نظر یاری کند. هرچه اطلاعات حسابداری تهیه شده، مربوط تر بوده و قابلیت اتکای بیشتری داشته باشد و  توانایی تأثیرگذاری بیشتری بر تصمیمات افراد ذکر شده در راستای تأمین اهدافشان داشته باشد، رابطه ارزشی بیشتری خواهد داشت. به طور کلی می توان گفت که ارزشمند بودن صورت های مالی(اطلاعات مالی) مستلزم داشتن ویژگی هایی مانند قابل اتکابودن، مربوط بودن، قابل مقایسه بودن، قابل فهم بودن می-باشد(کمیته ی تدوین استانداردهای حسابداری، 1386)؛ ویژگی هایی که بر تصمیم گیری های استفاده کنندگان از صورت های مالی در تحلیل متغیر هایی مانند قیمت و بازده سهام تأثیر می گذارد. در این تحقیق، هبستگی بیشتر بین سود و بازده، نشان دهنده  رابطه ارزشی بالاتر سود حسابداری(به عنوان نمادی از اطلاعات حسابداری) می باشد.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

Azita Hakimian |   1397/10/25 00:12:01   |
0     0
صورت های مالی هسته اصلی فرآیند گزارشگری مالی را تشکیل می دهد و مهمترین فرآورده سیستم حسابداری است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics