تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

چرخه تجاری نوعی نوسانات با قاعده و منظم در فعالیت های کلان اقتصادی کشورهاست که عمدتاً، به وسیله بنگاه های تجاری سازماندهی می شود. یک چرخه، با یک دوره رونق اقتصادی که همزمان در فعالیت های اقتصادی رخ می دهد شروع و به دوره رکود (انقباض) ختم می شود .

 

تعاریف زیادی برای چرخه های تجاری ارائه شده است اما، تقریبا تمامی تعریف معانی مشابه دارند، به همین دلیل کمتر مجادله ای پیرامون این موضوع انجام گرفته است. هادیان و هاشم پور (1382) به نقل از  برنز و میچل (1946)تعریفی علمی از ادوار تجاری، به صورت زیر ارائه داده اند.

" ادوار تجاری نوعی نوسانات باقاعده و منظم در فعالیتهای کلان اقتصادی کشورها است که عمدتا به وسیله بنگاه های تجاری سازماندهی می شوند. یک چرخه با یک دوره رونق اقتصادی که همزمان در فعالیتهای متعدد اقتصادی رخ می دهد، شروع و به دوره رکود و انقباض منتهی می شود. اینسلسله از تغییرات بارها و بارها تکرار می شوند ولی حالت منظم دوره ای ندارند. به عبارتی مدت زمان ادوار تجاری ممکن است از یک سال تا 10 الی 12 سال متغیر باشد. این چرخه قابل تقسیم به دوره های کوتاه تری نیست. "

در این تعریف چهار نکته اساسی دیده می شوند که عبارتند از:

الف- این نوسانات در فعالیتهای عمده اقتصادی رخ داده که تنها مربوط به تولید ملی نمی شود، بلکه بعضی متغیرهای دیگر نظیر اشتغال، سطح قیمت ها و متغیرهای بازار مالی با اهمیت تلقی می شوند.

ب- ادوارتجاری اختصاص به بخش های خاص از اقتصاد یا تعدادی مشخص از متغیرها ندارد، بلکه رونق و رکود در زمان واحد در بسیاری از فعالیت های اقتصادی به طور همزمان مطرح می شوند. به این خصوصیت هم حرکتی می گویند.

ج- زمانی را که یک دوره تجاری طی می کند، می تواند از یک سال تا بیش از 10 سال متغیر باشد. اما نکته قابل تامل آن است که وقتی رکود شروع شد اقتصاد تمایل به عملکرد انقباض از خود نشان می دهد و این وضعیت برای یک سال یا بیشتر ادامه می یابد.

د- الگوی رکود و رونق پیوسته تکرار می شوند، اما الگویی متناوب پدید نمی آورند. بدین معنی که گسترش و مدت نوسانات همواره برابر نیستند و دنباله رونق و رکود بارها و بارها در اقتصاد مشاهده می-شوند.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics