تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شرکت‌های سودآور در مقایسه با سودآوری کمتر توان بیشتری برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری از طریق منابع مالی داخلی دارند.

 

 بنابراین بر اساس فرضیه عدم تقارن اطلاعاتی و تئوری سلسله مراتب گزینه‌های تأمین مالی، در زمان سودآوری، شرکت‌ها عمدتاً به دلیل عدم رغبت مدیران به پخش سود در اثر ورود سرمایه‌گذاران جدید و نیز یکپارچه ماندن مالکیت شرکت، تأمین مالی از منابع داخلی را به علت وجود شفافیت اطلاعاتی بیشتر در اولویت قرار می‌دهند. بنابراین در تئوری سلسله مراتبی، اهرم مالی با سودآوری رابطه منفی دارد.

 

از طرف دیگر بر اساس تئوری موازنه ایستا رابطه بین سودآوری و نسبت بدهی از طریق هزینه‌های ورشکستگی تبیین می‌شود.

 

به بیان دیگر با کاهش میزان سودآوری یک شرکت هزینه‌های مورد انتظار ورشکستگی آن افزایش می‌یابد و افزایش هزینه‌های ورشکستگی شرکت‌های با سودآوری کمتر را به سمت اهرم مالی کمتر سوق می‌دهد .

 

همچنین شرکت‌ها با سودآوری بیشتر، به علت توانایی در بازپرداخت به موقع تعهدات ناشی از بدهی‌ها بهتر می‌توانند نظر اعتماد اعتباردهندگان را در دریافت تسهیلات مالی بلند مدت جلب کنند. متقابلاً اعتباردهندگان نیز به اتکای وضعیت مطلوب سودآوری شرکت، در اعطای اعتبار یا تمدید آن زیاد سختگیری نمی‌کنند . در نتیجه رابطه اهرم مالی با سودآوری، مثبت است.

   

 

منبع:

غلامرضا کردستانی و مظاهر نجفی‌عمران(1387) در مقاله  بررسی عوامل تعیین‌کننده ساختار سرمایه: آزمون تجربی نظریه موازنه ایستا در مقابل نظریه سلسله مراتبی." تحقیقات مالی.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics