تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

جمع اقلام تعهدی، عملیاتی (سرمایه در گردش) و اقلام تعهدی غیرعملیاتی براساس مدل گیولی و هاین (2000) و ژانگ (2008) به شرح ذیل می شود:

 

ACC it = NI it + DEP it – Cfo it

oACC = ΔAR it + ΔIa + ΔPE it – ΔAP it – ΔTP it

NoACC it = ACC it – oACC it

 

که در آن متغیر ها به شرح ذیل می شوند:

ACC: جمع اقلام تعهدی

ΔI: تغییر در موجودی کالا

NI: سود خالص قبل از اقلام غیر متفرقه

ΔPE: تغییر در پیش پرداخت ها

DEP:هزینه استهلاک

Cfo: جریان نقدی عملیاتی

oACC: اقلام تعهدی عملیاتی

ΔAR: تغییر حساب های دریافتی

ΔAP: تغییر در حساب های پرداختی

ΔTP: تغییر در مالیات پرداختی

 اقلام تعهدی غیر عملیاتی NoACC

 

در حالی که اقلام تعهدی عملیاتی (سرمایه در گردش) از فعالیت های مستمر و معمول شرکت ناشی می شوند، اقلام تعهدی غیر عملیاتی برای مثال شامل افزایش هزینه های که ناشی از تغییر برآوردهاست، سود و زیان فروش داراییها و زیان کاهش ارزش دارایی های ثابت، درآمد های انتقالی به دوره های آتی و سرمایه ای کردن مخارج است.

 

از آن جا که مقادیر کوچکتر (منفی تر) اقلام تعهدی غیر عملیاتی نشانگر سطوح بالاتر محافظه کاری هستند، در این تحقیق برای همسو کردن جهت مقادیر جبری اقلام تعهدی غیر عملیاتی با میزان محافظه کاری از قرینه این اقلام استفاده شده است، این معیار توسط پائیک و همکاران، گیولی و همکاران و احمد و همکاران نیز استفاده شده است، این معیار توسط پائیک و همکاران، گیولی و همکاران و احمد و همکاران نیز استفاده شده است. حال جهت محاسبه میزان محافظه کاری مشروط در این تحقیق از مدل ژانگ (2008) که به صورت ذیل است استفاده شده است.

 

CC – ACC =( اقلام تعهدی غیر عملیاتی/جمع کل داراییها )× (1-)

 

1. روش ارزش بازار نسبت به ارزش دفتری سهام (MTB)


تجربه گراها تمایل دارند که محافظه کاری را به صورت زیر تعریف کنند:


تفاوت بین ارزش سهام  و ارزش نقدی گزارش شده، نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری نیز گفته می شود که آن را با MTB نشان می دهند در نتیجه هرچه نسبت MTB بالاتر از یک باشد بیانگر وجود محافظه کاری بیشتر در گزارشگری مالی است.


شاید دلیل استفاده از EV در تعریف محافظه کاری تجربه گراها به واسطه این باور باشد که حسابداران می توانند برآوردهای تایید پذیر و قابل اتکایی از ارزش بازار سهام داشته باشند که بهتر از ارزش بازار مشاهده شده در بازار های نقدی است و یا شاید فقدان یک تئوری برای محافظه کاری باشد که تجربه گراها از EV برای تعریف محافظه کاری استفاده کنند.


 MTB تنها در صورتی می تواند معیار درستی از محافظه کاری باشد که نقش حسابداری، گزارشگری ارزش سهام (EV) باشد. اگر هدف حسابداری،گزارش کردن NAV است. پس ارزش دفتری گزارش شده معادل NAB، بخش تایید پذیر NAV خواهد بود و محافظه کاری واقعی برابر خواهد شد با محافظه کاری کل. MTB، EV را اندازه گیری می کند. بنابراین ویژگی MTB به عنوان معیاری از محافظه کاری بستگی به نقش حسابداری دارد. بدون وجود شواهد تجربی از ماهیت نقش حسابداری، قضاوت در مورد سودمندی MTB به عنوان یک معیار محافظه کاری مشکل است این در حالیست که واتز و ریچوداری (2007) در تحقیق خود از این معیار استفاده کرده اند (واتز و ریچارد هری، 2007: صص 31-2)


2. روش Res:


پنمن و ژانگ (2002) جهت تخمین میزان محافظه کاری نامشروط در گزارشگری مالی از این روش استفاده کردند در این روش جهت تعیین میزان محافظه کاری از فرمول ذیل استفاده می شود:

 

UC – Res it =inv+RD+ADV/AT

 

UC – Res it: شاخص محافظه کاری نامشروط برای شرکت i در زمان t
INV it: میزان موجود کالا
RD: هزینه تحقیق و توسعه
ADV: هزینه تبلیغات
At: کل دارایی های شرکت.

 

3. روش به کارگیری اقلام تعهدی:

 

همان طور که قبلا گفته شد انتخاب و اعمال روش های محافظه کارانه از طریق حسابداری تعهدی امکانپذیر است. شاخص محافظه کاری براساس مدل مزبور به صورت زیر محاسبه می شود.

 

uc-acc=کل اقلام تعهدی /دارای در اول دوره * (1-)

 

اقلام تعهدی از تفاوت سود خالص قبل از اقلام غیر مترقبه و جریان نقدی عملیاتی بعلاوه هزینه استهلاک به دست می آید. به عقیده احمد و دوئلمن،2007 رشد اقلام تعهدی می تواند شاخصی از تغییر در درجه محافظه کاری حسابداری در طول یک دوره باشد. به بیانی دیگر اگر اقلام تعهدی افزایش یابد، در آن صورت محافظه کاری کاهش می یابد و برعکس، از این رو برای تعیین جهت محافظه کاری اقلام تعهدی در منفی یک ضرب می شود. برای کنترل عامل تورم بر اقلام تعهدی و تغییرات محافظه کاری و همچنین برای همگن کردن اطلاعات در سطح کشورها با اندازه های مختلف متغیرهای پژوهش بر جمع داراییها تقسیم شده اند.


اقلام تعهدی بیانگر تفاوت بین سود حسابداری  و جزء نقدی   آن است که شامل تغییر درموجودی کالا، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی است. در صورتی که اقلام تعهدی مثبت بزرگ باشد، بیانگر این نکته است که سود حسابداری از وجوه نقد حاصل از عملیات واحدهای تجاری بسیار بیشتر است. البته باید توجه داشت که این تفاوت به دلیل اعمال اصول حسابداری در مورد زمان و نحوه شناسایی درآمدها و هزینه ها (اصل شناخت و اصل تطابق) است.


تجزیه و تحلیل مدیریت سود  غالبا بر استفاده مدیریت از اقلام تعهدی اختیاری تاکید دارد. اقلام تعهدی اختیاری دسته ای از اقلام تعهدی است که به وسیله عملیات عادی توصیف نمی شود.  یعنی آن دسته از اقلام تعهدی که در معرض تحریف های مدیریت ، قرار گرفته اند و ماهیت غیر عادی دارند.

 

برای دریافت فایل بصورت pdf روی گزینه دانلود کلیک کنید.

 

منبع

حمیدرضا مازینی، علیرضا معطوفی؛ محافظه کاری در گزارشگری مالی: ادبیات نظری و معیارهای اندازه گیری آن

 

 

 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سعیده تشکری |   1397/11/14 10:56:14   |
0     1
قلام تعهدی بیانگر تفاوت بین سود حسابداری و جزء نقدی آن است که شامل تغییر درموجودی کالا، حساب های دریافتنی و حساب های پرداختنی است...روش res جهت تخمین میزان محافظه کاری نامشروط در گزارشگری مالی از این روش استفاده میشود...هرچه نسبت MTB بالاتر از یک باشد بیانگر وجود محافظه کاری بیشتر در گزارشگری مالی است....
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics