تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یکی از ساز و کار های کنترل بیرونی مؤثر برحاکمیت شرکتی که دارای اهمیت فزاینده ای بوده، ظهور سرمایه گذاران نهادی است. طبق نظر گیلان و استارکس(2003) سهامداران نهادی

 

نقش اصلی را در شکل گیری بسیاری از تغییرات در سیستم های حاکمیت شرکتی دارند. این گروه از سهامداران باتوجه به مالکیت بخش درخورتوجهی از سهام شرکت ها از نفوذ قابل ملاحظه ای در این شرکت های برخوردار بوده ، می توانند رویه های آنها شامل (رویه های حسابداری و گزارشگری مالی) را تحت تأثیر قرار دهند.

 

همچنین، از آنجا که مالکان نهادی بزرگترین گروه از سهامداران را تشکیل می دهند، نقش آنها در نظارت بر رویه های اتخاذ شده از سوی مدیران از اهمیت بالایی برخوردار است وانتظار می رود حضور این مالکان در ترکیب سهامداران بر رویه های شرکت مؤثرباشد.یکی از مفاهیم مؤثر در گزارشگری مالی شرکت ها، محافظه کاری است که نفوذ آن درحسابداری سابقه ای طولانی دارد. رویه های حسابداری محافظه کارانه ، مدیران را از رفتارفرصت طلبانه و خوش بینی بیش از حد در ارائه سود باز می دارد.


 با ایجاد شرکت های سهامی بزرگ و حضور گسترده سرمایه گذاران فعال در بازارهای سرمایه ،به تدریج با منسجم تر شدن بازار سرمایه کشورها، مالکیت سهام شرکت ها از افراد به نهادها انتقال یافت و این مبنایی برای شکل گیری سهامداران نهادی گردید . با گسترش و توسعه جایگاه سهامداران نهادی در بازار سرمایه، زمینه های لازم برای توجه هر چه بیشتر به این نهادها فراهم گردید و نهایتاً در سال 1987 " بنیاد خدمات سهامداران نهادی  " در امریکا و در آوریل 1973، "کار گروه سهامداران نهادی  " در انگلستان شکل گرفتند.


سهامداران نهادی، سرمایه گذاران بزرگ نظیر بانک ها، شرکت های بیمه، شرکت های سرمایه گذاری و ...، هستند که در اتخاذ تصمیمات مالی و سیاست های راهبری شرکت تاثیر و نفوذ قابل ملاحظه ای دارند و به خوبی از توانایی و قدرت تاثیر گذاری بر کنترل شرکت نیز برخوردارهستند.


سرمایه گذاران نهادی، بازیگران اصلی بازارهای مالی هستند. از آنجا که نفوذ آنها درحاکمیت شرکتی درپی سیاستهای خصوصی سازی پذیرفته شده به وسیله کشورهای مختلف افزایش یافته است، می توان به این نتیجه رسید که سرمایه گذاران نهادی در بسیاری از سامانه های حاکمیت شرکتی اهمیت زیادی دارند.

 

مالکان نهادی در نظارت شرکتها بر حقوق صاحبان سهام نگهداری شده توسط آنها نقش کلیدی دارند. مالکان(سهامداران) شرکت، حقوق متفاوتی دارند؛ از جمله این حقوق انتخاب هیات مدیره است که به عنوان نماینده برای نظارت بر عملکرد مدیران شرکت فعالیت می کنند. از سوی دیگر، سهامداران عمده در انتقال اطلاعات به سایر سهامداران نقش قابل ملاحظه ای دارند. آنها می توانند اطلاعات خصوصی از مدیریت کسب کنند واطلاعات را به دیگران انتقال دهند.

 

برای دریافت فایل pdf روی گزینه دانلود کلیک کنید.

 

منبع

احمدمدرس، سید مجتبی حسینی ، زهره رئیسی ؛ بررسی اثر سهامداران نهادی به عنوان یکی از معیارهای حاکمیت شرکتی بر بازده سهامداران

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics