تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در سازمان ها تصمیم سازی بنیان همه امور است. به جرأت می توان گفت که شکست هر سازمان به دلیل تصمیم های نادرست و غیراصولی است. با توجه به اهمیت تصمیم سازی در سازمان، در ادامه، اصول تصمیم سازی مناسب در سازمان ها بیان می شود. 

 

 

شش اصل تصمیم سازی در سازمان

 

1) شناسایی مساله

 

2) ارائه راه حل ها

 

3) انتخاب راه حل ها

 

4) تفاوت های فردی

 

5) محدودیت های سازمانی

 

6) اختلاف های فرهنگی

 

 

در ادامه به تشریح هر کدام پرداخته می شود:

 

-1  شناسایی مساله

مسائل همانند اشعه خورشید نیستند که از گوشه و کنار ابرها نمایان شوند. چیزی که برای یک نفر مساله است، ممکن است برای دیگری یک امر پذیرفته شده و حالتی از وضع موجود باشد.

 

-2  ارائه راه حل ها

از آنجا که شخص همیشه نمی تواند یک راه حل مطلوب ارائه کند؛ بنابراین فرد به هنگام تصمیم گیری از توان بالقوه و خلاق خود حداکثر استفاده را نمی نماید و تنها به اندکی تفکر و اندیشیدن اکتفا می کند.

 

-3  انتخاب راه حل ها

مدیر یا کارمند (تصمیم گیرنده) برای این که در زیر انبوهی از اطلاعات قرار نگیرد، به تجارب خود پناه می برد یا در تصمیم گیری به نوعی جمع بندی می رسد  این شیوه یعنی تکیه کردن به تجارب و استفاده از اصول تجربی به دو روش صورت می گیرد؛ یکی وجود اطلاعات و دیگری مقایسه با نمونه های پیشین.

تصمیم گیرنده در هریک از دو مورد به هنگام قضاوت، دچار گونه ای تعصب و یک سونگری می شود. شکل دیگری از تعصب، زمانی بروز می کند که وی بر تعهدات پیشین خود اصرار ورزد.

 

4- تفاوت های فردی

از دو نفر از کارکنان سازمانتان بخواهید که در موردی تصمیم بگیرند، مشاهده خواهید کرد که یکی از آنان دیرتر از دیگری به نتیجه می رسد و راه حلی را ارائه می کند. نظریه ای که سرانجام فرد اول ارائه کرده است به هیچ وجه بهتر از راه حل فرد دوم نیست، تنها تفاوت دراین است که فرد دوم اطلاعات را با سرعتی کندتر پردازش کرده است.

 

-5 محدودیت های سازمانی

سازمان بر تصمیم گیرندگان محدودیت هایی را اعمال می کند. برای مثال، مدیران تصمیمات خود را به گونه ای می گیرند که بتوانند مورد ارزیابی قرار گیرند و هنگامی که سازمان در صدد ارزیابی عملکرد آن ها بر می آید به پاداش هایی دست یابند.

 

-6 اختلاف فرهنگی

در الگوی بخردانه به اختلاف های فرهنگی توجه نمی شود  بنابراین، باید به زمینه فرهنگی تصمیم گیرنده)توجه کنیم. زیرا راه حلی که ارائه می کند، به شدت تحت تاثیر فرهنگ، منطق و شیوه استدلال او قرار دارد. همچنین ببینیم آیا تصمیمات سازمانی به صورت خودکامه (توسط یک مدیر یا کارمند( گرفته می شود؟ یا به صورت گروهی اتخاذ می گردد؟

 

منابع:

رابینز، استیفن پی. مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، دفتر پژوهش های فرهنگی،
 تهران 1378

خورشیدی، عباس. مدیریت و رهبری آموزشی، انتشارات یسطرون، تهران 1382
الوانی، سید مهدی. مدیریت عمومی، نشر نی، تهران 1374

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

پریناز پارسی مهر |   1397/09/10 11:14:19   |
1     0
تصمیم گیری تحت تاثیر تعدادی از عوامل است، از جمله:
۱-عوامل عقلایی: منظور، عوامل قابل اندازه گیری از قبیل هزینه، زمان، پیش بینی ها و غیره می باشد. یک تمایل عمومی وجود دارد که بیشتر بدین عوامل پرداخته و عوامل غیر کمی را از یاد ببریم.
۲-عوامل روانشناختی: مشارکت انسان در پدیده تصمیمگیری روشن است. عواملی از قبیل شخصیت تصمیمگیر، توانائی های او، تجربیات، درک، ارزشها، آمال و نقش او از جمله عوامل مهم در تصمیمگیری می باشند.
۳-عوامل اجتماعی: موافقت دیگران بخصوص کسانی که تصمیم به نوعی بر آنان تاثیر می گذارد، از مسائل مهم تصمیمگیری است. توجه به این عوامل از مقاومت دیگران در برابر تصمیم می کاهد.
۴-عوامل فرهنگی: محیط دارای لایه های فرهنگی متعددی است که به نام فرهنگ منطقه، فرهنگ کشور و فرهنگ جهانی خوانده می شود. همچنین فرهنگ خود سازمان نیز باید مطمح نظر قرار گیرد. این فرهنگها بر تصمیم فردی و یا سازمانی ما در قالب هنجارهای مورد قبول جامعه، رویه ها و ارزشها تاثیر می گذارند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/09/10 11:17:33   |
0     0
درجه سختی تصمیم گیری
درجه سختی و راحتی کار تصمیم گیری به ۴ عامل بستگی دارد:
۱-اطلاعات: در برخی از تصمیم گیری ها، تمامی اطلاعات مربوط به مسئله موجود است. اما در برخی دیگر گرچه اطلاعات بالاخره در جایی وجود دارد، اما ما به لحاظ محدودیت در تجزیه و تحلیل آنها و یا نبود ابزار لازم بدانان دسترسی نداریم. هرچه که اطلاعات کمتر در دسترس باشد، تصمیم گیری مشکلتر است
۲-نامعلومی: عموما در مسائل تصمیم گیری با پارامترهایی مواجه می شویم که اندازه، جهت و رفتار آنان برای ما کاملا معلوم نیست. بعنوان مثال برای ارائه یک کالای جدید به بازار، واقعا رفتار بازار و استقبال مشتریان برای ما مشخص نیست.
۳-منابع کمیاب: در اکثر اوقات و حتی با وجود اطلاعات مکفی و نبود نامعلومی، پدیده کمبود منابع نکته مهمی در تصمیم گیری است. وقتی که منابع برای تولید کمیاب است و ما با راه حل های رقابتی متعدد روبروئیم، در حقیقت ما با مشکل ارزشیابی هرکدام از منابع و سپس تصمیم گیری روبروئیم.
۴-عوامل روانی: اکثر تصمیم گیری ها مشکل هستند به لحاظ آنکه عوامل روانی از قبیل ترس، قدرت، اضطراب و نگرانی نیز در این فرآیند سهیم هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/11/06 15:58:53   |
0     0
شناسایی مساله
مسائل همانند اشعه خورشید نیستند که از گوشه و کنار ابرها نمایان شوند. چیزی کـه بـرای یـک نفر مساله است، ممکن است برای دیگری یک امر پذیرفته شده و حالتی از وضـع موجـود باشـد.
بنابراین، شخص تصمیم گیرنده چگونه می تواند مساله ای را شناسایی کند؟
به دو دلیل زیر می توان گفت، مسائلی که از اهمیت بالایی برخوردارند ، بهتر یا بیشتر نمایان مـی شوند و احتمال بیشتری دارد که فرد )تصمیم گیرنده( متوجه آن ها شود و آن ها را انتخاب نماید.
دلیل نخست، اگر مساله ای چشمگیر باشد، راحت تر می توان متوجـه آن شـد و آن را شناسـایی کرد. چنین مساله ای نظر تصمیم گیرنده را به خود جلب می کند.
دلیل دوم، فرد در سازمان باید تصمیم بگیرد. تصمیم گیرنـده مـی خواهـد خـود را فـردی آگـاه،شایسته و حاکم بر اوضاع و شرایط معرفی نماید. به اصطلاح به دیگران بفهماند که متوجـه همـه جزئیات می شود. چنین تمایلی باعث می شود که او به مسائلی توجه کند که دیگران هـم متوجـه آن شده اند.
باید به این مطلب توجه کرد که مدیر )تصمیم گیرنده( به دنبال خواسته ها و منافع سـازمان خـود است. اگر دررابطه با تعیین مساله، دچار تعارض شود، یعنی با مسـاله ای مواجـه شـود کـه بـرای سازمان اهمیت دارد، ولی احتمالا به نظرش از اهمیت کمتری برخوردار باشـد، طـرف خـودش را خواهد گرفت. این امر نیز به موضوع قابل چشمگیر بودن مساله مربوط می شود.
معمولا نفع مدیر)تصمیم گیرنده( دراین است که به مسائل بسیار چشمگیر توجه کنـد و در صـددحل آن ها برآید. او به این گونه این پیام را به دیگران مخابره خواهد کـرد کـه همـه چیـز تحـت کنترل او است. گذشته از این، اگر مساله ارزیابی عملکرد مطرح شود، مـدیرانی کـه توانسـته انـد مسائلی بزرگتر و چشمگیرتر را مورد توجه قرار داده و در صدد حل آن هـا برآینـد، در موقعیـت
سازمانی بهتری قرار خواهند گرفت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics