تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در این مبحث تعدادی از اصطلاحات مرتبط با وجوه نقد جهت آشنایی ارائه شده که عبارتند از؛ وجوه در راه، کارمزد خدمات بانکی، چک، سفته، برات و حواله بانکی.

 

وجوه در راه  (Cash-In-Transit)

زمانیکه وجوهی به حساب بانکی شرکت واریز شده ولی در صورتحساب یا پرینت بانکی نیامده است. در تهیه صورت مغایرت بانکی وجوه در راه به حساب بانک اضافه می شود.

 

کارمزد خدمات بانکی (Banking service fees )
گاهی بانک ها بابت خدمات بانکی که انجام می دهند مبالغی را تحت عنوان هزینه یا کارمزد خدمات بانکی از حساب اشخاص برداشت می کنند. مانند کارمزد صدور دسته چک حساب جاری

 

چک  (Cheque یا check)
طبق ماده 310 قانون تجارت چک نوشته ای است که بموجب آن صادرکننده وجوهی را که درنزد محال علیه دارد کلا  یا بعضا مسترد یا به دیگری واگذار می نماید.

 

سفته  (promissory note)
سَفتِه یا فَتهِٔ طَلَب سندی تجاری است که بر اساس آن شخصی (صادرکننده سفته) تعهد می‌کند مبلغ معینی را در زمان معین یا عندالمطالبه به دیگری (گیرنده سفته) بپردازد.

 

برات (bill of exchange)
بَرات نوشته‌ای است که بر اساس آن شخصی به شخص دیگری امر می‌کند مبلغی در وجه یا حواله کرد شخص ثالثی در موعد معینی بپردازد. کسی که برات را صادر می‌کند، برات‌کش یا مُحیل و کسی که برات را باید بپردازد برات‌گیر یا مُحالٌ علیه و کسی که مبلغ برات را دربافت می‌کند، دارندهٔ برات یا مُحالٌ له می‌نامند. برات‌گیر می‌تواند پرداخت مبلغ برات را قبول کند یا از پذیرش آن خودداری (نکول) کند.

 

حواله بانکی (draft)
 حواله بانکی نوعی دستور پرداخت است که به موجب آن یک بانک به تقاضای مشتری خود ( اعم از حقیقی و حقوقی ) عهده یکی از بانک های کارگزار خود در داخل و خارج از کشور صادر و از او می خواهد که وجه آن را به ذیفع حواله پرداخت نماید.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمید فلاحدخت |   1395/10/07 23:27:20   |
0     0
با سلام
مطالب مطرح شده جزء هزینه های مالی در صورت سود و زیان مطح و محاسبه می گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد خالق |   1395/10/11 23:24:07   |
0     0
با سلام
ممنون از موارد بیان شده
لطفا در خصوص اصطلاحات ارزی هم مطالبی بیان گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics