تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در این مبحث برخی از اصطلاحات مرتبط با دارایی های نامشهود ارائه می شود که عبارتند از: دارایی نامشهود، حق اختراع، علامت تجاری، ارزحق الامتیاز، حق تالیف و سرقفلی.

 

دارایی های نامشهود (Intangible  assets)
دارایی نامشهود، به دارایی اطلاق می شود که غیر پولی، قابل تشخیص و فاقد موجودیت عینی باشد.

 

حق اختراع (Patent)
عبارت است از حق انحصاری اعطاء شده توسط مراجع قانونی برای استفاده، تولید و فروش یک محصول یا فعالیت ابداعی برای مدت معین است و نقض آن توسط دیگران مجاز نمی باشد. طبق ماده 33 قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب 1310 "مدت اعتبار ورقه اختراع به تقاضای مخترع 5، 10، 15 و یا حداکثر 20 سال است".


علامت تجاری (Trademark)
یک علامت تجارى عبارت است از یک اسم، اصطلاح، علامت، نشان یا طرح یا ترکیبى از همهٔ اینها که با هدف شناسایى و تمیز دادن کالاها یا خدمات یک فروشنده یا گروهى از فروشندگان به‌کار مى‌رود و موجب متمایز شدن این کالاها و خدمات از کالاها و خدماتى مى‌شود که توسط رقبا عرضه مى‌شوند.

 

حق امتیاز (Royalty)
مجوز استفاده از حقوق دیگران است که صاحب حق بر اساس توافق نامه در قبال دریافت مبلغ شخصی، امتیاز ساخت و حق فروش تولیدات یا انجام خدمات مشخص، استفاده از نام یا علامت تجاری را به خریدار اعطاء می کند. مثلا ساخت محصولات شرکت پژو در کارخانه ایران خودرو در قبال پرداخت مبلغی به شرکت پژو توسط ایران خودرو، را می توان نام برد.


حق تالیف (Copyright)
طبق ماده 12 قانون حمایت از مولفان و هنرمندان مصوب در ماه 1348، حق تالیف عبارت است از حق انحصاری نشر، پخش، عرضه و اجرای اثر هنری یا نوشته ای که به مدت عمر پدید آورنده و سی سال پس از فوت به شخص پدید آورنده و وراث او اعطاء می شود.

 

سرقفلی (Goodwill)
در حقوق ایران، به حقی که تاجر یا صنعتگر در نتیجه جلب مشتری و شهرت و فعالیت خود برای محل کار خود، ایجاد می‌کند، سرقفلی گفته می‌شود.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمید فلاحدخت |   1395/10/07 22:16:16   |
0     0
با سلام
دارائی های نامشهود جزء دارائی های ثابت هستند که در صورت وضعیت مالی (ترازنامه ) استفاده می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics