تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در زمینه تولید محتوای آموزشی همانند آموزش های الکترونیکی از اوایل راه اندازی آن تا سالها پیش هنوز استاندارد مشخصی در جهان به طور کامل جا نیافتاده است. اما تؤام با رویکرد بکارگیری آموزشهای الکترونیکی استانداردهای مورد پذیرشی رو به جهانی شدن دارند.

 

یکی از این استانداردهای تولید محتوا استاندارد SCORM می باشد که توسط انجمن دولتی ADL تعریف و بیشتر از استانداردهای دیگر شهرت داشته و مورد توافق می باشد.

 

دیگری استاندارد که مورد تقریبا مورد رجوع اغلب تولید کنندگان محتوا است AICC می باشد.


البته شایان ذکر که در استاندارد SCORM 1.3 به نوعی تمام این استانداردها تلفیق شده و به سمت تعریف یک استاندارد واحد حرکت کرده اند.

 

به منظور تولید محتوای الکترونیکی مطابق با استانداردهای آموزش الکترونیکی رعایت نکات ذیل الزامی می باشد:


1-    استانداردهای عمومی 


1-1- فرمتهای مورد قبول
•    Flash
•    Html
•    Power Point
•    PDF
•    Doc
•    Applet

 

 

2-   استانداردهای LMS


مشخصات SCORM (استاندارد شده توسط ADL) مجموعه قوانینی میباشد که برای تولید محتوای یادگیری که LMS ها برای سازگار بودن با یکدیگر باید از آنها پیروی کنند. در واقع با رعایت مجموعه قوانین مشترکی محتوای یادگیری تولید شده، در هر LMS دلخواهی قابل بارگذاری و دسترسی خواهد بود. برای فهم کامل SCORM و چگونگی کارکرد آن، مراجعه به مستندات ADL‌ ضروری میباشد. برای تولید محتوای یادگیری مبتنی بر SCORM می توان از ابزارهایی به نام ابزارهای تألیف استفاده کرد. 

 

از آنجایی که تولید محتوای الکترونیکی کاری پرهزینه و وقتگیر است، باید از محتوایی استفاده کرد که قابلیت استفاده مجدد در بین سیستم های مختلف را داشته باشد. 

 

برای دریافت فایل توضیحات بیشتر، اینجا را کلیک کنید.

 

منابع

تبیان 

رحیمی؛ راهنمای تولید

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics