تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

یک محتوای آموزشی خوب باید پژوهش محور باشد؛ به این معنی که دانشجو را پس از ارائه مطالب اصلی با کیفیت مناسب برای کسب اطلاعات بیشتر هدایت کند. اطلاعات خواندنی و پرسشهایی مفید و جالبی را به دانشجو متذکر شود تا دانشجو برای یادگیری مطالب بیشتر انگیزه یابد و سپس برای یافتن آنها منابع بیشتری با او معرفی کند تا خود دانشجو مطالب بیشتر را بیابد. 

 

بر این اساس محتوای آموزشی بهتر است که به صورت تحت وب ارائه گردد و خود نیز شامل لینک هایی به سایتهای مربوطه باشد تا دانشجو منتظر حضور و تدریس استاد برای آموزش کامل درس نباشد و خودش جواب سوالاتش را بیابد.

 

بهتر است که شیوه تنظیم مطالب چنان باشد که در هر فصل بک دوره درسی، مطالبی به مقدار متوسط از هر بخش در صفحات اصلی محتوای آموزشی گنجانده شود و مطالعه توضیحات و مثال های بیشتر آن بخش، با لینکهای "توضیح بیشتر" و "مثال های بیشتر" به اختیار دانشجو گذاشته شود. به این ترتیب هر دانشجو با توجه به نقاط ضعف و قوت خود، توضیحات مطلوبش را انتخاب کرده می خواند.

 

ویژگی های یک محتوای آموزشی خوب عبارتند از:

تنظیم مناسب مطالبات آموزشی (درسی) در یک ساختار منطقی به گونه ای که آغاز و نیز ارایه آن منجر به بیشترین اثربخشی آموزشی شود.

 

ایجاد انگیزه و علاقه مندی در افراد آموزش گیرنده (جذابیت آموزشی)


فراهم نمودن فضا و امکان مناسب برای طرح سوال و یادداشت های دانش پذیر در ارتباط با استاد و معلم درحین آموزش


ایجاد تعامل مناسب بین معلم و دانش آموز در فرآیند مشاهده و مطالعه درسی


استفاده مناسب از بانک های اطلاعاتی برای به تصویر کشیدن مفاهیم و توضیحات پیچیده درسی برای تفهیم بیشتر آموزش گیرنده و استفاده مناسب از مثال های درسی برای انطباق توانایی های تصویری و درک دانش آموز از موضوع درس


طرح مثال های تعاملی برای هدایت دانش آموز در جهت حل آنها


ایجاد زمینه های مناسب برای شبیه سازی و ذهنیت سازی مشابه در دانش آموز


اشاره به جا و اصولی به راه حل های مسایل؛ به طوری که تمام راه حل های مورد نظر به یکباره و به سادگی ارایه نشود بلکه تدریجی و با ایجاد تفکر لازم در متعلم حاصل شود.


امکان سنجش آسان از میزان یادگیری و درک مطلب دانش پذیر و تجزیه و تحلیل نتایج به دست آمده با استفاده از پرسش های مفهومی و عملیاتی (حل کردنی ها) را فراهم کند.


در تولید یک محتوای آموزشی نباید جذابیت های رایانه ای موضوع اصلی درس را تحت الشعاع قرار دهد بلکه ضمن توجه جدی به ارایه بهتر درس از روش های روانشناسی آموزشی برای اثربخشی قابلیت های تکنولوژیکی استفاده نموده وعکس ها و اسلایدها و گرافیک های مورد استفاده مرتبط با موضوع درس و مفاهیم نظری درس باشد.


یک محتوای آموزشی خوب باید دانش آموز را پس از ارایه یک مطلب درسی به سمت پژوهش و تحقیق هدایت کند و منابع مناسبی نیز برای دست یابی آسان به سوالات او معرفی کند.


آرایش مطالب درسی در هر فصل و دوره درسی تناسب لازم با زمان و مطالعه و توضیحات تکمیلی مورد نیاز آن بخش را داشته و حتی امکان استفاده از توضیحات و مثال های تکمیلی و بیشتر را برای دانشجو فراهم کند.


از استانداردهای مطرح و معتبر بین المللی ترجیحاً SCORM و یا AICC استفاده نموده و امکان انتخاب موضوعی و مرور مطالب درسی را به راحتی امکان پذیر نماید.


از آخرین دست یافته های روز در اعتبار مطالب درسی استفاده نموده و تاریخ گذشته نباشد.

 

 

منابع

تبیان

مدیریت نوین مدارس

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics