تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی


هدف این مقاله مقایسه اقتصادی و محاسبه میزان صرفه جویی در هزینه ها در آموزش با استفاده از راهکارهای فناوری اطلاعات در مقایسه با آموزش متداول و سنتی کارکنان است. در این مقاله فواید ملموس و غیرملموس و ریسک ها نادیده فرض شده و فقط ارزیابی از دیدگاه هزینه‌ها انجام شده است.

 

هزینه‌هایی که در نظر گرفته شده است ممکن است برای سازمانی عینیت نداشته باشد و یا بعضی مؤسسات هزینه‌های دیگری داشته باشند که ما در اینجا ذکر نکرده باشیم.


هزینه های اولیه و ثابت: این نوع هزینه ها معمولا یک‌بار پرداخت شده و تا مدت های زیادی تکرار نمی شوند. مانند خرید ساختمان محل آموزش، خرید رایانه و فراهم کردن بستر آموزش الکترونیکی.


هزینه فرصت: بدیهی است که آموزش کارکنان نیازمند صرف زمان است و عملاً در این مدت زمانی بهره‌وری آنها صفر است. دلیل آن این است که این نوع هزینه‌ها در تولید و ارائه خدمات و افزایش درآمد سازمان سهمی ندارند. این هزینه‌های پنهان، حداقل برابر با حقوق دریافتی کارکنان در مدت زمان آموزش آنان است.


هزینه های عملیاتی آموزش: در حالت کلی چهار نوع هزینه در اجرای آموزش مشخص است:


- هزینه سفر به محل آموزش، که به خصوص در سازمان های با شعب متعدد و دور از هم مطرح می شوند.


- هزینه اقامت در محل آموزش، برای آموز‌ش‌های دور از محل سکونت نفرات تحت آموزش مطرح است.


- هزینه ارائه محتوای آموزش نیز شامل حقوق مدرسان دوره، هزینه های اسکان و تغذیه آنان و هزینه های مرتبط با فضای آموزشی و وسایل کمک آموزشی می باشد.


 - هزینه های طراحی و ایجاد محتوای آموزشی.

 

اشکالات برآورد هزینه از طریق محاسبه ساعت هرچند که قیمت گذاری بر اساس ساعت بسیار معمول و متداول است، اما این شیوه محاسبه خالی از اشکال نیست. مسئله اساسی این است که "یک ساعت درسی" واقعا" چیست و چگونه قابل اندازه گیری است؟ از آنجا که در آموزش الکترونیکی سرعت مطالعه توسط دانشجو تعیین می شود، ممکن است که یک دانشجوی کند، یک برنامه آموزشی یک ساعته را ظرف دوساعت به اتمام رساند، در حالی که دانشجوی دیگری همان مطالب را در مدت نیم ساعت بیاموزد. یک برنامه آموزشی خوب، باید به گونه ای طراحی شده باشد که قابلیت انطباق با توانایی های دانشجو را داشته باشد.
 
نتیجه گیری
نتایج نشان می دهند که آموزش الکترونیکی بیش از همه برای سازمان های بزرگ که دارای دفاتر مختلف و دور از هم می‌باشند و برای آموزش کارکنان خود متقبل هزینه سفر می‌شوند، توجیه پذیر است. در تمام سازمان ها بدون توجه به ابعاد و تعداد نفرات تحت آموزش، در صورتی که پراکندگی جغرافیایی بین شعب آن سازمان زیاد باشد باز هم آموزش الکترونیکی مقرون به صرفه تر است. اگر چه در آینده ای نزدیک با کاهش این هزینه ها تمام سازمان ها ناگزیر به استفاده از آموزش الکترونیکی خواهند بود.

 

منابع

تبیان

ویستا

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics