تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مدیریت و اجرای آموزش تغییر شکل داده اند. آموزش مبتنی بر اینترنت فقط نقطه آغازین راه است، هنوز می توان منتظر چشم اندازهای بزرگتری در میانه راه بود. آموزش الکترونیکی شکل جدیدی از نمایش محتوای درسی از راه دور نیست، بلکه آغاز شیوه ای جدید در مدیریت آموزشی است. به نظر مک کاستاو، "اگر بتوانیم دوره های آموزشی خود را به صورت آنلاین اداره کنیم، می توانیم به کل جامعه دسترسی یابیم."

 

 

نگرش درست به کاربردهای کلان آموزش الکترونیکی، انقلابی در حوزه های مرتبط با آن را به همراه خواهد داشت. انقلاب واقعی آن چیزی نیست که در حوزه سخت افزار و نرم افزار و فناوری های آنها به وقوع می پیوندد، بلکه آن چیزیست که در زمینه فناوری فکری اطلاعات، ارتباطات و افزایش دانش و هوش بشری رخ می دهد.

 

بررسی این قابلیت های انقلابی بدون بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات امکان ناپذیر است. انقلاب اطلاعاتی با ظهور منابع دیجیتالی و ابزارهای ارتباطی دیگر بار تمامی جوانب زندگی انسان معاصر و از جمله نظام های آموزشی را دچار تغییرات بنیادین کرده و ورود به عصر اطلاعات و گسترش ابزارها و کاربردهای فناوری ارتباطات، سبب شکل گیری رویکردی جدید در امر آموزش برای حل و رفع این چالش نسبتاً قدیمی شده است.

 

فناوری اطلاعات به عنوان یک رسانه جدید، بر اساس تئوری «مک لوهان»: «رسانه همان پیام است»، حاوی پیام ها و مفاهیمی برای توسعه جامعه اطلاعاتی به جامعه دانش مدار است که سرعت و استمرار آن، در موج چهارم حیات بشر به وسیله دو مفهوم «مدیریت دانش» و «یادگیری الکترونیکی» صورت می گیرد.

 

از ترکیب اصول جهانی شدن و مدیریت دانش محور، اصلی ترین نقشی که برای آموزش الکترونیکی مرتبت خواهد بود، نقش یک بازوی استراتژیک برای سازمان است.

 

چنانچه یک سازمان آموزش الکترونیکی را ترکیبی از توانمندی فنی و مدیریت استراتژیک آموزشی در یک سازمان دانش محور بدانیم یک سازمان آموزش الکترونیک به وجود می آید که بر اساس مدیریت دانش اداره می شود.

 

مدیریت دانش یعنی فرایند استفاده خلاق، مؤثر و کارآمد از کلیه دانش ها و اطلاعات، با انگیزه مدیریت تغییرات در دسترس سازمان به نفع مشتری و مخاطب و در نتیجه به سود خود سازمان. به این ترتیب ملاحظه می شود که دانش دارایی فکری است که در اقتصاد و مدیریت جدید جهانی و در تکاپوی تولید دانش از دارایی های سنتی سرمایه ای و ... مهم تر خواهد بود.

 

همان طور که این متن نشان می دهد، این مفهوم تازه ای نیست اما پیشرفت های اخیر در زمینه فناوری اطلاعات فرصت های آسان تری فراهم می آورد که بتوان دانش را به نحو مؤثرتری کسب و آن را تنظیم و توزیع کرد. برای به دست آوردن توان تبدیل دانش به مزیت رقابتی، سازمان ها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند که در آن دانش و اطلاعات تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

 

منابع

تبیان

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics