تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

هرگاه قدرت تصمیم‌گیری و مهارت حل مسئله را تلفیق کنیم، به ویژگی "تفکر خلاق" دست می‌یابیم. قدرت تفکر آفریننده و خلاق، انسان را قادر می‌سازد تا «انتخاب‌های گوناگون را خود کشف کند»

و درنتیجه از این بن‌بست‌های زندگی خارج شود. درواقع، یاس و افسردگی در برخی بیماران روانی، ناشی از نقص نظام شناختی و در پی مواجه‌شدن با بن‌بست‌ها و گم کردن راه خروج از آن‌هاست. این نوع تفکر، هم به حل مسئله و هم به تصمیم‌گیری‌های مناسب کمک می‌کند. با استفاده از تفکر خلاق، راه‌حل‌های مختلف مسئله و پیامدهای هر یک از آن‌ها بررسی می‌شوند. این مهارت، ما را قادر می‌سازد تا مسائل را از ورای تجارب مستقیم خود ببینیم و حتی زمانی که مشکلی وجود ندارد و تصمیم‌گیری خاصی مطرح نیست، با سازگاری و انعطاف بیشتری به زندگی روزمره بپردازیم. تفکر خلاق موجب می‌شود مسائل و مشکلات را از زوایای مختلف موردبررسی قرار داده و راه‌حل‌های تازه‌ای برای مشکلاتمان پیدا کنیم. با استفاده از این مهارت، تصمیم‌گیری‌های ما مناسب‌تر انجام می‌شوند و مسائل به‌طور عملی‌تر حل خواهند شد. بیماران روانی تفکر خلاق خویش را از دست می‌دهند. مفهوم «بصیرت» درروان درمانی عبارت است از بازگرداندن روشن‌بینی به بیمار، باهدف هدایت او برای یافتن (خلق) معبرهای گذر از گردنه‌های دشوار زندگی. در این چشم‌انداز، بیمارانی که با «خودکشی» به زندگی خود پایان می‌دهند و یا فکر خودکشی می‌افتند، تفکر خلاق خویش را به‌طورکلی ازدست‌داده‌اند.


تعریف مهارت تفکر خلاق
مهارتی است که شخص از تلفیق مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری از افکار یا روابط نو برخوردار شده و قدرت کشف و انتخاب راه‌حل‌های جدید را پیدا می‌کند. قدرت تفکر خلاق به شخص امکان می‌دهد از دایره بسته تجربیات محدود خویش خارج گردد و به فراسوی تجارب بنگرد. بدین‌سان زندگی فرد انعطاف‌پذیر می‌شود و از تمام جوانب به پدیده‌ها می‌نگرد. توانایی تفکر خلاق اجزایی دارد که عبارت‌اند از: تفکر مثبت، یادگیری فعال به‌وسیله جست‌وجوی اطلاعات جدید، ابراز وجود، تشخیص حق انتخاب‌های دیگر برای تصمیم‌گیری، تشخیص راه‌حل‌های جدید برای مشکلات.

 

 منبع:

کتاب مهارت‌های زندگی، دکتر حسین خنیفر
مرکز خدمات مشاوره ای طلوع زندگی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics